hormonenzalf tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door hugbear, 15 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Hoi allemaal,

Sinds 6 weken ontzettende jeuk, dus vanmorgen naar de dermatoloog geweest en hij denkt dat het eczeem is.

Hij heeft mij daarom ook Betamethason zalf (lichaam) en Emovate creme (gezicht) voorgeschreven om beide 1 x per dag aan te brengen en dan 4 dagen achter elkaar. Nu kom ik dus bij de apotheek en die zegt ja het blijft hormoonzalf, dus ik zal het niet doen....

Heeft iemand ervaring met het gebruik hiervan tijdens de zwangerschap. Ik wordt er nu wel onzeker van... :(

2. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Ik gebruik niet de zalf die jij hebt maar ik smeer Triamcinolonacetonide, ook een hormoonzalf. Ik heb de twee die jij gebruikt op internet nagekeken en de emovate kan gewoon gebruikt worden, mits in kleine hoeveelheden (minder dan 30gr. per week). Bij de betamethason staat: Weeg met uw arts de ernst van uw aandoening af tegen het sisco van dit middel voor het kind. Bij gebruik tijdens de zwangerschap bestaat er namelijk een kans op groeiremming van het kind.
    Ik vind het dan ook wel raar dat je dermatoloog juist voor dat middel heeft gekozen om op je lichaam te gebruiken en dat je de emovate niet mag gebruiken op je lichaam. Het zijn beiden corticosteroiden, emovate is wat minder sterk dan de betamethason. Meestal begint een arts met een vrij licht middel, om daarna op te bouwen mocht het niet helpen. Vind het dus wel wat extreem om meteen zo'n zwaar middel te gebruiken (ik heb exceem mn hele leven maar nooit dit middel gehad). Ik zou er zelf moeite mee hebben. Jammer dat het nu weekend is want dan had je hem nog even kunnen bellen... Moet je alleen die 4 dagen doen?

3. angel229

angel229 Niet meer actief

Hormoonzalf word echt afgeraden tijdens de zwangerschap. Ik zou gewoon een cetomacrogolzalf met vaseline gebruiken tegen de jeuk.
    Ik persoonlijk, heb ook vaker last van eczeem, zou het niet gebruiken en die +/- 7 weken die je nog moet zo proberen uit te zingen.

4. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Ik moet inderdaad die betamethason 4 van de 7 dagen in een week gebruiken (net als de emovate). En mocht het nodig zijn die week erop weer hetzelfde. Ik heb hiervoor al een cortisonen creme van de gyn gehad als stootmiddel, maar dit hielp niet voldoende..

Ik heb mijn hele armen al los gekrabt ondertussen. Mijn buik en benen en gezicht kan ik aardig vanaf blijven maar nu ik er al 6+ weken mee loop, wordt ik er wel helemaal gek van.

De dermatoloog zei dat de stress van de jeuk en het daardoor niet slapen enz. erger is voor de baby dan 'het kleine beetje' creme dat misschien de bloedbaan in zou gaan. Ik weet het niet meer hoor. Ik wordt helemaal gek van de jeuk en heb me al helemaal suf gesmeerd met van alles. Maar niks helpt.

Ik weet niet meer of ik die betamethason nu wel of niet moet gaan gebruiken :(

5. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Tja, eczeem levert idd behoorlijk wat stress op. Ik heb zelf geprobeerd de eerste 12weken niet te smeren maar heb het opgegeven want het werd alleen maar erger en ik sliep er heel slecht door.
    Bij corticosteroiden raden ze in de zwangerschap aan om het enkele dagen te gebruiken en dan enkele dagen niet dus ik begrijp het advies van je dermatoloog wel, helemaal als je armen al helemaal open liggen en een minder sterke zalf geen effect heeft gehad. In een folder van VMCE (vereniging voor mensen met constitutioneel exceem) over eczeem en zwangerschap staat: "dat in de onderhoudsfase behandeling geadviseerd wordt met dit type zalf, het liefst intermitterend (dus met stopdagen) en in hoeveelheid van max. 60gr per week. Bij een opvlamming kan ervoor gekozen worden tijdelijk iets meer te gebruiken, maar liefst niet meer dan 100gr per week. Bij zeer ernstig eczeem kan het zijn dat er tijdelijk een behandeling meer dan 100gr per week nodig is, bij korte duur (1-2weken) kan dit zonder gevaar voor de vrucht, maar na 1-2 weken moet er wel weer afgebouwd worden. De behandeling van dergelijke ernstig eczeem moet wel onder toezicht van een ervaren dermatoloog plaatsvinden."
    Zij raden het dus niet af, helemaal niet als een dermatoloog erachter staat. Het idee bij jou is dus om het tijdelijk te gebruiken (1 a 2 weken). Wie weet helpt het en ben je er volgende week vanaf. Dan is het maar 1 week geweest en ben je je stress wel kwijt. Ik denk zelf niet dat er in 1 week (of zelfs 2) veel groeiachterstand kan ontstaan, maar ik snap je angst, deze zou ik ook hebben.

6. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik weet niet of je een bad hebt??? Mijn zusje heeft zeer ernstig constitutioneel eczeem en bij haar helpt het om af en toe een bad (lauwwarm water) te nemen met dode zeezout. Dit is te koop bij de Tuinen. Zij heeft daarnaast de Protopic creme, had al even voor je gekeken maar het is niet bekend wat de uitwerking is op het ongeboren kind. In Protopic zitten namelijk géén hormonen! Lastig als je de eczeem zo erg hebt en ja, jeuk is vreselijk!!!

Deel Deze Pagina