aqaurium vissen vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door toetie, 23 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Goededag dames.
    ik heb een rare vraag over het aquarium we hebben in ons bakkie 2 goudvissen een kogelvis 2 algeneters plus 2 gewone tetra's.
    van de week waren we ineens 1 tertra kwijt weet kan gebeuren wij dachten overleden en opgegeten.
    net 2 tetra kardinale gekocht laten wennen en de bak in gericht met nieuwe pla tjes tetra's erin gedaan.
    en nu hebben we er nog maar 2....;)
    help ons misterie oplossen.

Bijgevoegde bestanden:

2. Imensa

Imensa Niet meer actief

Ik vind het een beetje vreemde combo bij elkaar.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    De kogelvis, krijgt die speciaal voer? Dit zijn namelijk ten eerste al geen beginnersvissen en hebben oa slakjes nodig. Krijgen ze die niet, dan gaan ze andere vissen pakken.

En offtopic maar je hebt een vreemde vissencombinatie. Goudvissen zijn koudwatervissen en de rest zijn warm watervissen. Goudvissen horen sowieso niet in zo'n klein bakje thuis. Het zijn ook nog een enorme vervuilers dus grote kans dat de waterwaarden door de goudvissen flink schommelen. Hier kunnen oa tetra's, NIET goed tegen. Die gaan dan dood en worden opgevreten door andere vissen. Tetra's zijn trouwens scholenvissen die met minimaal 10 gehouden moeten worden om een beetje gezond te kunnen leven....
    Heb je er wel een filter en verwarming in?

Edit: ik zie een verwarmingsbuis zitten. Heb je wel een filter? Vissen kunnen er namelijk niet goed tegen als bijv wekelijks veel water ververst word.

4. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    om te antwoorden op je vragen de combi is een beetje verkeerd klopt die stomme goudvissen kregen we in de wasbak toen we trouwde.
    de kogelvis is geen beginners vis maar doet het prima leeft op muggenlarven en zelf gekweekte slakjes.
    die tetra komen er meer in maar moeten eerst een andere bak hebben.
    en deze hebben we net opgehaald dus dat komt goed.
    die tetra kan niet dood gegaan zijn de laatste die was al weg toen ik hem erin heb gedaan en mijn netje uitgespoeld heb we zijn erachter dat goudvissen ze eten tetra's (hoewel dit dik een jaar goed is gegaan.
    waterwaardes worden wekelijks bijgehouden en op peil gebracht.
    er zit een verwarming in en pomp andere aquarium zit ook een externe pomp bij.
    dit aquarium gaat staan en dan als hij goed staat en bezonken is gaan alle vissen hier in behalve de goudvissen die worden langzaam terug naar koud gedraaid.
    later nog een update eerst even die bak op zijn plek krijgen.

5. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    oke ik wil niet te bot overkomen maar ik snap wel waarom de vissen doodgaan.

1 is ze zitten in een veel ste kleine bak.
    2 is de combinatie van vissen hoort absoluut niet bij elkaar
    3 de temperatuur verschillen van vissen horen niet bij elkaar.
    4 neon tetras en kardinaal tetra's horen in een school te leven en niet met ze 2en of 3en
    5 goudvissen hebben een hele andere verzorging nodig.

ik zal zo even uitgebreid reageren, kan ik even rustig mijn verhaal doen..:)

6. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    oke misschien zal ik even beginnen per vis.

de goudvissen horen in een koudwater bak en goudvissen vervuilen extreem het water
    dit houd dus in dat je een goudvissen bak min 2x per week voor de helft moet verversen.
    ook hebben goudvissen min 50 liter per vis en 1 meter nodig.
    eigenlijk is het gewoon het allerbeste om voor deze vissen een mooie vijver te vinden,en niet in een aquarium te houden..

de kogelvis, is zeker geen beginnners vis en eigenlijk ook niet slim om deze met zulke vissen te houden, kogelvissen zijn hele drukke vissen en hebben heel erg veel slakken nodig om hun verzadigd te houden,
    als ze zich vervelen gaan ze aan staarten van andere vissen eten.
    en als een kogel bv de hele tijd achter zo'n tetra aangaat en in zijn taart hangt word hij zwak en gaat hij dood.
    ook heeft deze een andere temperatuur en andere waterwaardes nodig als de goudvissen.

dan de neon en kardinaal tetra's deze vissen horen in een mooe grote school van zeker 10 stuks in een mooie ruime bak te zwemmen, ook deze vissen vragen weer een andere temperatuur en waterwaardes dan de goudvissen en de kogelvis.

dan de algeneter.. heb je enig idee wat voor algeneter het is?
    de algeneter kan trouwens ook bij de goudvissen gaan zuigen..
    en deze wil ook andere waterwaardes dan de goudvissen..

verder vraag ik me af? hoe test je? zijn het druppeltesten of tripjes?
    hoevaak ververs je ?
    hoeveel maak je het filter schoon?

7. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43
    Ik denk idd ook dat de kogelvis en de goudvissen het probleem zijn.

8. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Wilde ook kogelvissen omdat ik ze er leuk uit vond zien maar de man in de dierenwinkel zei dat kogelvissen enorme pestkoppen zijn. Dus moet je er vissen bij hebben die daar tegen konden.
    Wij hadden guppies, kardinalen, zilverhaaien... Dus dat zou niet goed gaat.

Klopt dus wel van wat ik hierboven lees aan ervaringen.

9. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    Ik kom morgen even uitgebreid reageren we zijn dingen aan het veranderen.
    Er zijn voor de rest geen vissen dood gegaan in dit jaar dat het aquarium staat alleen 1 tetra.
    we hebben test strookjes en gaan met een beetje water af en toe naar de vissen zaak.
    Morgen reageer ik uitgebreid en heb ik nog een paar vragen.

10. tiepmiep

tiepmiep Bekend lid

10 mei 2011
    956
    11
    18
    R,dam
    Denk dat ikkelies10 gelijk heeft waren ook mij gedachten.

11. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    de goudvis is de dader heb hem betrapt.
    ik heb nu een grote bak en de goudvissen worden gescheiden en weer langzaam naar koud gedraaid.
    de nieuwe bak is aan het draaien ze moeten het even volhouden tot de bak bezonken is als het goed is staat daar 3 weken voor?
    nou zaten er maanvissen (2) in die bak een blauwvin haai en 2 algeneters modderkruipers kunnen deze bij de rest die bovenstaande in de bak?
    de vissen die in deze bak zaten mogen in ook gewoon weg ben er al een huisje voor aan het vinden.

12. Imensa

Imensa Niet meer actief

Lijkt me geen strak plan gezien je bak al veels te klein is voor het geen wat je nu hebt.

13. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hoe groot is je bak?

Binnenfilter of buitenilter? Het je het filter al gecheckt?

Tetras hou je trouwens in een schooltje van minimaal een stuk of 10.

Goudvissen hebben 200 liter PER VIS nodig. Is niet echt een aquariumvis, maar een vijvervis.

14. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    200 liter staat voor een goudvis, 50 is voor een sluierstaart. Helemaal eens met je post. Ik ben trouwens nog blij dat ze niet in een kom zitten.;)

15. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Je bestand is eerlijk gezegd nogal een zooitje, het past totaal niet bij elkaar. Zoals meerderen hier al zeggen horen de tetra's in een school van ongeveer 10 te zwemmen en hebben goudvissen veel meer water en ruimte nodig.
    Ik zou geen maanvissen bij je tetra's zetten, maanvissen kunnen behoorlijk agressief zijn en vooral tegen kleinere mede-bewoners..
    Daarnaast is je bak nu al te klein,laat staan als je daar nog meer vissen bij zet.

16. Booey

Booey VIP lid

6 dec 2006
    5.663
    0
    36
    Radiator Springs
    Hoe groot is de oude bak en hoe groot is de bak die je nu laat indraaien?
    Kun je de goudvissen niet gewoon bij iemand in de vijver plaatsen? Dan zijn die beestjes veel beter af.

17. Diaantje88

Diaantje88 Bekend lid

10 feb 2013
    612
    86
    28
    geen maanvissen bij kogelvissen en ook niet bij algeneters
    op den duur gaan die kogels aan de lange slierten bijten ondanks dat ze genoeg slakken krijgen (spreek uit ervaring) en ook de algeneters gaan aan de slijmlaag vam de maanvissen zitten...dat het even goed gaat betekend niet dat het altijd goed zal gaan
    ik zou ze lekker voordat je de andere erbij doet een nieuw aquariumpje voor ze zoeken.. ik zou het laten bij stuk of 10 tetra s de kogetjes en evt nog wat corydoras voor op de vloer... :D succes...

18. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ik zou ook geen maanvissen houden. Dit kunnen zeer terroritale vissen zijn en zeker bij tetra's. En het lijkt me al helemaal geen strak plan i.c.m. een kogelvis die ook behoorlijk terroritaal is en erom bekend staat dst hij andere vissen sloopt. Sowieso moet bij een kogelvis en bij maanvissen de bak behoorlijk groot zijn. Groter dan een meter. Ik zou persoonlijk de kogelvis weg doen. Die kunnen ook zeee groot worden. Afhankelijk van het type kunnen ze minimaal 8 cm tot wel 40 cm worden. Daarnaast zijn het nog eens grote vervuilers omdat ze van alles eten. Ze schijten dusbin verhouding veel, wat voor waterverviuling zorgt. Nitriet en andere waterwaarden schieten dan omhoog en hier kunnen ze zelf niet tegen maar bijv tetra's al helemaal niet. Met een kogelvis moet je een behoorlijk groot en goed filter hebben.
    Sowieso moet je een filter hebben wat op zn minst, 2x per uur de hele bak rond kan pompen. Dus stel, je hebt een 150 liter bak, dan moet je een pomp hebben voor minimaal 300 liter.
    En verder moet je veeeeeeeel meer planten hebben om alles een beetje in evenwicht te houden.

19. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    misschien is het handig als je nu even doorgeeft wat voor maat aquariums je nu hebt staan?
    en wat daar bij zit?

en dat je even een lijstje maakt met wat voor vissen je allemaal hebt..
    dan kunnen wij misschien even kijken naar wat je in welke bak kan doen,en wat voor voor vissen je beter weg kan doen.

als je daar voor open staat;)

20. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    de maanvissen zitten trouwens ook echt veel ste klein!

Deel Deze Pagina