Hormoon HCG

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door COG, 5 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. COG

COG Lid

10 jul 2019
    50
    12
    8
    Vrouw
    Hallo allemaal :)

Ik heb even een vraagje over iets wat voor mij niet helemaal duidelijk is. Ik ben 10 weken zwanger en tot nu toe gaat het allemaal goed gelukkig! Gisteren nog een prachtige echo gehad!

Ik maak mij al langere tijd zorgen om het feit dat ik weinig zwangerschapsklachten heb en als ik ze al heb dan zijn ze wisselend. Heb hier al regelmatig over gesproken met de verloskundige en die kon mij elke keer geruststellen (voor 1 uur haha). Het feit dat het kindje zich goed ontwikkelt laat natuurlijk ook zien dat mijn zorgen niet helemaal terecht zijn maar ja..hoe zet je die gedachten stroom stop?!

Nu even mijn concrete vraag..als het over een miskraam gaat dan lees je overal dat er een ‘probleem’ is bij het kindje. Dat het kindje dus niet gezond is. Als ik ga zoeken op het hormoon HCG dan lees ik dat de ontwikkeling van het kindje afhankelijk is van het hormoon HCG.

Wie is nou afhankelijk van wie?! Een miskraam is verschrikkelijk maar ik zou het helemaal erg vinden als ik een miskraam zou krijgen omdat 1 hormoon niet helemaal hoog genoeg zou zijn.

Ik vroeg het gisteren ook aan de verloskundige en die zei: ‘Het kindje leeft nu van jou dus door middel van de placenta en de navelstreng. Je hormoon waarden zijn niet meer ‘belangrijk’ tenzij je schildklierklachten zou hebben’.

Bij mij is overigens niet bewezen dat mijn HCG te laag is maar heb d’r gewoon geen klachten van. Ik zou het een heerlijk idee vinden als dat hormoon HCG gewoon geen rol meer speelde want dan hoef ik ook niet meer continue op die symptomen te letten ;).

Hoop dat mijn verhaal duidelijk is?!

Groetjes,

COG

2. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    De een heeft nou eenmaal meer symptomen van hcg dan de ander. En ook per zwangerschap is dat verschillend.

De een heeft helemaal geen kwaaltjes, dr ander hangt elk half uur boven de pot..

Bij mijn eerste zwangerschap 2 dagen misselijk geweest en 1 x overgegeven. Deze zwangerschap van week 6 tot week 14 misselijk geweest, niet overgegeven, maar tot 18 weken mega wagenziek geweest.

Je kunt het niet vergelijken.

Als jij een mooie echo hebt gehad met 10 weken en de vk zegt dat alles goed is en je niet druk moet maken, dan zou ik daar naar luisteren.

Laat het los. Geniet er van.

COG vindt dit leuk.
  3. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Het zegt allemaal niks, vorige zwangerschap goed broerd geweest en werd een MA.
    Deze zwangerschap me best goed gevoeld wel wat misselijk maar niet heel erg ofzo en ben nu bijna 21 week zwanger.
    Maak je geen zorgen belangrijkste is je had een goeie echo en lekker genieten nu!
    Hoe moeilijk dat soms ook is..

COG vindt dit leuk.
  4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn hcg was altijd heel erg hoog en liep altijd snel op en ik had amper klachten.
    Alleen vanaf de innesteling tot aan de 5e week pijnlijke borsten, maar verder helemaal niks!

Ik heb toch echt gezonde kids op de wereld gezet :):)

COG vindt dit leuk.
  5. COG

COG Lid

10 jul 2019
    50
    12
    8
    Vrouw
    Bedankt allemaal voor jullie reactie.
    Iemand die uitleg kan geven over het HCG?

6. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Bij mijn eerste zwangerschap (mk) had ik afgezien van wat bruinverlies nauwelijks klachten,

Bij de tweede was ik chagrijnig, had ik last van rusteloze benen en lustte ik geen kip meer. Voor de rest voelde ik me de hele zwangerschap door prima.

Bij deze zwangerschap merkte ik dat ik mogelijk zwanger was (al geloofde ik dat aanvankelijk niet.) omdat ik al vrij vroeg in de zwangerschap last had van pijnlijke borsten en misselijkheid. De extreme misselijkheid heeft inmiddels plaats gemaakt voor kokhalzen. Zo hing ik vanmiddag boven de pot nadat ik een groene smoothie naar binnen probeerde te werken waarvan ik de structuur niet prettig vond in de mond. Tandenpoetsen is ook een regelrechte ramp. Ik heb wederom last last van rusteloze benen en wordt s’nachts meerdere keren wakker omdat mijn borsten in de fik staan. Of omdat ik weer moet plassen.

Ik zou me als ik jou was niet teveel zorgen maken. Elke zwangerschap is anders, en de mate waarin je klachten hebt zegt niks over het verloop van je zwangerschap.

COG vindt dit leuk.
  7. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Hcg zorgt dat je gele lichaam in stand blijft, die produceert progesteron, wat je baarmoederslijmvlies intact houdt. Dat betekent dat je niet ongesteld wordt.
    En hcg stuurt een signaal naar je eileiders dat er geen nieuwe eitjes geproduceert worden.

Hcg zorgt ook voor de groei en ontwikkeling van de embryo en beschermt die tegen het afweersysteem van de moeder. Na ongeveer 12 weken is de foetus grotendeels klaar en moet alleen nog groeien. Daar is veel minder energie voor nodig en daarom neemt het hcg hormoon weer af.

Lage en hoge hcg waardes zeggen niets over of de zwangerschap goed verloopt. Te lage waarde of vertraagde opbouw kan wel een indicatie zijn dat het niet goed zit. In dat geval zou je ook een te klein vruchtje zien op een echo. Maar als jij mooie echo's hebt gehad die klopten met de termijn dan heb je niets om bang voor te zijn. Dan zou ik vooral lekker genieten dat je geen klachten hebt :p ik ben jaloers

RachelleNM, COG en LindaS80 vinden dit leuk.
  8. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Ik had beide keren weinig kwaaltjes en beide keren gezonde baby's gekregen. Niks om je zorgen over te maken.

COG vindt dit leuk.
  9. COG

COG Lid

10 jul 2019
    50
    12
    8
    Vrouw
    Dankjewel, hier was ik een beetje naar opzoek al ben ik ook super blij met alle lieve en gerust stellende reacties van de anderen!!

Als ik het goed begrijp is het kindje vanaf 12 weken afhankelijk van het hormoon HCG?!

Stel mijn HCG zou nu wel zakken betekent dat dan dat daar het kindje aan overlijd of gaat het HCG zakken als het kindje is overleden?

10. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Je kindje blijft de hele zwangerschap afhankelijk van hcg, maar met name de eerste 10 tot 12 weken. Dus na de termijn echo wordt dat minder zou je kunnen zeggen. Als je hcg nu zou zakken hóeft dat niets te zeggen. Het is wel zo dat als het kindje overleden zou zijn het kan dat je hcg gaat zakken, maar ook dat is niet per se zo. Er zijn genoeg zwangerschappen waarbij het hcg gewoon lekker door blijft stijgen terwijl het kindje al overleden is.

Ik zou er niet teveel aan af hangen. Sowieso is het heel lastig te weten óf je hcg zakt, dat weet je alleen dmv bloedmetingen. Vermindering van klachten is vaak gewenning aan de hcg. Daarom merken de meesten al meteen verbetering nadat hun piek geweest is, terwijl de hoeveelheid aan hcg nog steeds honderden keren hoger is dan aan het begin van hun klachten

COG vindt dit leuk.
  11. COG

COG Lid

10 jul 2019
    50
    12
    8
    Vrouw
    Oh hartstikke bedankt voor je duidelijke uitleg!

12. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Kan je er wat mee? Het is namelijk niet de bedoeling dat je juist ongeruster wordt :oops:

13. COG

COG Lid

10 jul 2019
    50
    12
    8
    Vrouw
    Nee het is echt heel duidelijk, als ik het goed begrijp dan kan je HCG dalen of juist stabiel blijven wanneer je een miskraam hebt dus de miskraam wordt echt veroorzaakt door een genetische fout bij het kindje!

Als je klachten verminderen dan kan het dus ook goed komen dat je went aan het HCG. Ik kreeg vanavond weer wat last van mijn borsten en had weer wat bandenpijn..ik vind dat toch geruststellend.

Terwijl het misschien ook een keer kan zijn dat ze echt wegblijven. Je wil dan gewoon weten of ze weg blijven omdat je echt gewend bent of je een miskraam hebt. Het is en blijft allemaal toch onzeker en dat maakt het zo lastig he?!

MissFluffy vindt dit leuk.
  14. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Ja dat blijft inderdaad lastig, vooral in het begin leef je echt van echo tot echo, voor mij werd het makkelijker na de termijnecho

COG vindt dit leuk.
  15. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Ik ook altijd vrij hoog hcg. Nooit beroerd geweest!

16. lidu1

lidu1 Fanatiek lid

28 mei 2018
    1.623
    1.757
    113
    Vrouw
    Bij mijn dochter had ik echt nergens last van, de hele zwangerschap eigenlijk niet.
    Bij mijn zoon al wat vaker misselijk maar verder ook prima te doen.
    Nu merk ik al veel dingen kwa krampen enz dat ik me juist daar over druk maak haha.

Elke zwangerschap is anders.

17. Gruffalo123

Gruffalo123 Fanatiek lid

26 jun 2017
    3.940
    4.461
    113
    Miskraam wordt echt niet altijd veroorzaakt door genetische afwijkingen bij het kindje. Dat is te simpel gedacht. Er zijn heel veel oorzaken waardoor het niet goed kan gaan en de meeste zijn juist niet afhankelijk van hCG. Je hebt een goede termijn echo gehad, kans dat er nu iets niet goed meer gaat is extreem klein en is dan totaal onafhankelijk van HCG. Daar moet je je dus echt niet druk om maken. Het kindje produceert ook geen HCG, dat doet de placenta en in een vroeger stadium voor de placenta echt gevormd is het weefsel wat later de placenta wordt.
    Kortom niet druk maken om HCG, zeker niet op dit termijn

COG vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina