Hallo, ik vroeg mij wat af... Mijn eerste zwangerschap werd helaas al vroeg afgebroken. Toen ik met 7+4 weken een echo kreeg wegens bloedverlies was er helemaal niets te zien op de echo. 's Avonds werd de zwangerschap door mijn lichaam definitief afgebroken. Mijn tweede zwangerschap had gelukkig een mooi resultaat en nu ben ik weer zwanger. Natuurlijk denk je meteen weer aan de eerste keer. Nu vroeg ik mij af of je enigzins (ik weet dat het geen garanties bied) iets kunt afleiden aan je waarde qua zwangerschapstesten. Ik had bijvoorbeeld al vroeg een licht + test (10 DPO), op dag 14 dpo een duidelijk + test en nu vandaag een zware + streep op de zwtest en op de ovutest. Dus mijn waarden worden steeds hoger. Maar mijn vraag is nu... is een duidelijker wordende + test ook een teken dat het tot dat moment/tot dan toe goed zit? Bij mijn miskraam was het vruchtje al vroeg overleden, omdat er helemaal niest te zien was op de echo. Zouden mijn testen toen niet donkerder zijn geworden? Of na enkele weken weer lichter? Maakt het lichaam gewoon het hormoon steeds meer aan als het vruchtje nog in je lichaam zit ook al is het al overleden? Of juist niet? Mijn vraag stel ik ook deels uit interesse, ik vind het zo interessant allemaal dat temperaturen en zo en hoe dat allemaal werkt. Groetjes en alvast bedankt voor de reacties.
Bij een missed abortion blijft je lijf HCG aanmaken, dan is het vruchtje overleden, maar blijft zitten, en je lijf "denkt" dan nog steeds zwanger te zijn... Bij een miskraam (spontaan afkomen van het vruchtje) moet je test lichter worden. Ik moest een week na mijn miskraam ook weer een test doen van de VK, die moest weer negatief zijn. (ik was 6+1 toen t misging), uiteindelijk was de test pas echt omo-wit na 11 dagen. Maar daarom kun je zien dat je lijf weer "schoon" is, als er iets was achtergebleven (wat ze dubbelchecken hoor, met een echo) was de test (licht) positief gebleven. Of het dus goed zit als je test donkerder wordt? Nee, want bij een missed abortion wordt ik ook donkerder, er worden niet voor niets meiden gecuretteerd omdat de vrucht gewoon echt niet vanzelf loskomt. Als ie lichter wordt, is het dan altijd foute boel? Eigenlijk zou je dan ook een bloeding moeten hebben, want je HCG breekt pas weer langzaam af als de vrucht weg is. Als je test lichter is, dan kan het ook gewoon zijn dat je ofwel een ander merk hebt gebruikt, ofwel minder geconcentreerde urine hebt gebruikt... Ook de ene ochtend urine is de andere niet, als je 's nachts nog bent gaan plassen, of toevallig die avond of nacht nog veel hebt gedronken... De enige HCG test die echt betrouwbaar is, is de bloedtest! Die drukt je waardes in cijfers uit!
Ik wil je niet onzeker maken hè meis! Dit kindje is een ander kindje dan bij je eerste zwangerschap! Natuurlijk is er altijd een kans dat het misgaat, maar 9 van de 10 keer gaat het goed! Probeer daar aan te denken! (en geef dit kindje voordeel van je twijfel!)
Oh nee hoor je maakt me niet onzeker. De 4 weken ben ik al voorbij dat is al heel wat (tot 4 weken gaat de helft van de zwangerschappen ten gronde). En we krijgen een vroege echo op 27 juni dus dat is heel fijn. Maar het voelt verder goed allemaal...