hormoongedoe

Discussie in 'De lounge' gestart door kristalhelder, 19 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kristalhelder

kristalhelder Bekend lid

21 aug 2011
    743
    0
    16
    Hallo,

Ik loop al een jaar rond met klachten die echt ontzettend naar zijn. Vorig jaar kreeg ik ineens vanuit het niets een paniekaanval. Er werd toen gelijk geroepen dat het kwam, omdat ik met mijn zoon alleen op vakantie zou gaan en daar maakte ik mij druk om, maar dat was helemaal niet waar. Verder had ik steeds een hele hoge hartslag (tachycardie) waarvoor ik van de huisarts bètablokkers kreeg, maar daar werd ik alleen maar nog zieker van. Ik viel in een paar weken tijd 7 kilo af en voelde me elke keer weer beroerd.

Het heeft even geduurd voordat ik er een patroon in begon te zien. Er waren en zijn weken dat ik de hele wereld aankan, maar er waren en zijn ook weken dat ik mij weer ontzettend ziek voel.

De weken dat ik mij ziek voel zijn de weken waarin de eisprong plaatsvindt en de week van de menstruatie. Mijn lichaam laat mij dan echt in de steek. Zo lang ik op de bank blijf liggen blijft mijn hart rustig, maar ga ik zitten of staan dan schiet die weer omhoog. Gerust van 70 naar 120 of hoger. Dit is ook gemeten bij de huisarts en 31 oktober krijg ik een tillttest om dit te onderzoeken.

Ik denk zelf echt dat het met de hormonen te maken heeft, maar mijn huisarts blijft maar zeggen dat mijn cyclus regelmatig is en er daar dus niks mee aan de hand zal zijn en daar houdt het dan voor hem op. Ik was net even aan het surfen en kwam een plaatje tegen waarop geïllustreerd is hoe de vrouwelijke cyclus verloopt. Zo zou je in week 1 en 2 een "happy" gevoel moeten hebben door stijging van oestrogeen en in week 3 en 4 wat minder door stijging progesteron. Bij mij is dat dus precies omgedraaid. Week 1 en 2 zijn verschrikkelijk, week 3 en 4 zijn geweldig.

Is hier misschien iemand die ook zoiets heeft voorgehad of weet iemand welke weg ik kan bewandelen om dit uitgezocht te krijgen. Ik wil zo graag weer lekker in mijn vel zitten :(:)

2. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Ik kan je niet helpen met je hartslag, dat herken ik namelijk niet. Ik heb wel gehad dat ik mij vanaf de dag dat ik ongesteld werd goed voelde, ongeveer 2 weken lang en vanaf de eisprong tot de dag dat ik weer ongesteld werd waren drama. Ziek, half depressief, etc, etc. Voelde mij in die 2 weken echt verschrikkelijk. Met een enorme piek de 2 dagen voor ik ongesteld werd. Geen land met mij te bezeilen, die laatste 2 dagen voor het menstrueren kon ik als ik het toeliet gerust een halve dag janken. Vreselijk. En zodra de menstruatie doorbrak voelde ik mij weer kiplekker! Om na ongeveer 14 dagen weer terug te zijn bij af. Ik herkende er een duidelijk patroon in.
    Uiteindelijk heeft het bij mij het label pmds gekregen en ben ik als laatste poging (want ik was anti pil omdat ik mij daar continue klote door voelde) weer aan de pil gegaan. Cerazette, een pil zonder oestrogeen. Man wat knapte ik daar van op. Binnen de kortste keren waren al m'n klachten weg. Echt heel fijn.

Ik had t dus zeg maar t omgedraaide als wat jij had. Ik hoop dat ze er achter komen wat het is en dat ze je kunnen helpen.

3. farfalli

farfalli Bekend lid

4 dec 2014
    606
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kristalhelder, heb je je schildklier al laten checken? Ook erg hormoongevoelig volgens mij. Vervelend voor je, hoop dat je wat antwoorden vindt!

4. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Ik herken het wel een beetje.
    Ik heb namelijk 2 a 3 dagen voor mn eisprong dat ik me heel opgejaagd voel en bijna niet in slaap kan komen daardoor. Ik had het ook 2 a 3 dagen voor mn menstruatie maar dat is sinds ik meer vitamine bij gebruik een heel stuk minder.
    Ik heb dan ook last van een snelle hartslag, heel vervelend.
    Mn ha gooide het eerst op vermoeidheid (omdat de jongste nog niet doorsliep toen het begon), maar ik denk dat het meer met mn vitamines te maken heeft icm cyclus.

5. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Hier exact dezelfde klachten. De laatste dagen werd ik ook erg agressief en dat voelde zo naar. Wat vreselijk was dit :(. Ook inderdaad vreselijk hartkloppingen, later in combinatie met overgeven. Uiteindelijk is hier ook PMDD door de gynaecoloog vastgesteld. Eerst de pil geprobeert en dat hielp om de scherpe kantjes er vanaf te halen, maar niet voldoende. Ik voelde mij met de maand ellendiger voelen en uiteindelijk (mede hierdoor?) despressief geworden. Ik ben antidepressiva gaan gebruiken en al mijn klachten verdwenen binnen een paar weken, ook alle lichamelijke klachten. Voordat ik hiermee begon is mijn schildklier, suiker etc. getest. Ook heb ik het nog geprobeerd met natuurlijke supplementen, zeer gezond eten, veel sporten etc. dat werkte weinig. TS eventueel kun je ook nog een consult bij careforwoman aanvragen. Mij hielp het niet, maar veel vrouwen zijn wel enthousiast.

6. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Laat je schildklier checken. Dit lijken me klachten die kunnen wijzen naar de schildklier. Bloedproef bij de HA vragen.

Deel Deze Pagina