Hormoonspiraal vs lichte pil

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door MSL12, 9 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MSL12

    MSL12 Fanatiek lid

    11 feb 2013
    1.367
    191
    63
    Ik slik nu een lichte pil kan en denk er over na om spiraaltje te laten zetten puur uit gemak dat ik niet steeds er aan moet denken om de pil te slikken nu vroeg ik mij af of de hormonen in spiraal zwaarder zijn dan in een lichte pil. Wie weet dit?
     
  2. djoyz

    djoyz Fanatiek lid

    29 mrt 2019
    1.465
    1.509
    113
    Vrouw
    De hormonen van een hormoonspiraal geven hun hormonen plaatselijk af en een pil niet.
    Ik heb 3 jaar geleden bijna mijn spiraal laten plaatsen omdat ik dwars door de micorgynon 30 & 50 doorbraakbloedingen kreeg, (dus buiten de stopweek ineens bloedverlies terwijl ik wel netjes elke maand stopte met de pil). Dus de werking van de hormonen is wel degelijk anders.
     
  3. Fleurx

    Fleurx Lid

    14 mei 2019
    33
    1
    8
    Vrouw
    Als je de pil slikt, komen al de hormonen in je bloedbaan terecht. Als je een spiraal hebt, komt maar een klein deel van de hormonen in het bloed en het overgrote deel werkt plaatselijk thv de baarmoeder. Daarbovenop geeft de spiraal veel minder hormonen af dan dat er in de pil zitten én heb je niet het dagelijkse stijgen en dalen van je hormoonspiegels, zoals je dat wel hebt bij de pil. Ik voel me veel beter bij de hormoonspiraal (Kyleena) en ben een paar kilo afgevallen na het stoppen met de pil.
     
  4. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Ik kreeg bij een spiraal veel last van pukkels en met de pil heb ik dat nooit gehad. Het zal per persoon verschillen hoe je erop reageert, ik ga er niet meer aan beginnen, ik heb hem 3,5 jaar gehad.
     

Deel Deze Pagina