Heeft iemand van jullie een gentle sectio gehad? Vraag me af hoe dat precies gaat. Wat is er zo anders vergeleken met een "normale" KS? Als goed is hebben ze het in het ziekenhuis waar de KS word gedaan nu ook de mogelijkheid om zo n KS te doen. Ben erg benieuwd!
Het grootste verschil is dat je je baby bij je mag houden. Vroeger werd je gescheiden op de ok en uitslaapkamer, en kreeg je je kindje pas bij je op de kraamafdeling. Verdere details verschillen erg per ziekenhuis.
Zoals bovenstaande, verder word je baby vaak rustiger uit je buik gehaald dus met geduw op de buik ipv getrek aan de baby. Sommige ziekenhuizen mag je muziek aan op de operatiekamer, heel verschillend dus maar zou er sowieso voor gaan !
In ons zhs dimmen ze het licht zodra de baby uit de buik getild wordt zodat hij niet ineens van donkere baarmoeder in het felle tl-licht komt. Ook laten ze op dat moment het doek zakken dat het operatiegebied afschermt zodat je je kindje eruitgetild ziet worden. Ze doen dat op een bepaalde manier in een houding zodat jij en je partner de open buikwond toch niet kunnen zien, ondanks dat het scherm naar beneden is. En inderdaad, je kindje blijft bij je en je mag hem meteen aanleggen. De kinderarts onderzoekt hem zo kort mogelijk in de operatiekamer, zodat je het kunt zien. Hij gaat niet de kamer af en zodra de kinderarts het goed vindt wordt hij weer bij je gelegd. Ik hoop het niet mee te gaan maken maar het klinkt wel vrouw/kindvriendelijk vind ik
Ja , ik heb het vrijdag jl mee mogen maken , erg mooi , wat ik ook super vond is dat ze eerst het hoofdje geboren laten worden en laten ze lijfje nog even in de buik en daarna druk de gyn als ware het vocht uit de longen zodat het kind de , stress , ervaart als in het geboorte kanaal en mijn zooNtje was dus gelijk zijn vocht kwijt en heeft ondanks dat hij met 38 weken wat vroeg was geen vochtige longen gehad , Dit was mijn derde sectio 1 x spoed 1 x gewoon gepland 1 x gentle en dit vond ik echt super !!
Ik hoop er over een week of 10 ook 1 te krijgen. Sinds begin dit jaar doen ze dat ook bij ons in het ziekenhuis. Het wordt mijn vierde KS en ik kijk erg uit naar deze manier van het kindje geboren laten worden. De eerste 2 waren super spoed sectio's, zag mijn kindjes een paar seconden voor ze naar de kinderafdeling werden gebracht en daarna pas uren later als ik terug kwam van de uitslaapkamer. de derde keer ging al iets rustiger maar toen was kindje te klein en moest direct in de couveuse.... Nu hoop ik dus op een mooie KS...ben alleen bang dat ik mijn verwachtingen te hoog stel. Ik heb ook twee "normale" bevallingen gehad en ik hoop toch dat deze KS iets meer dat gevoel geeft dan de spoedsectio's. Maar de verhalen hierboven en wat ik er op internet over lees, geven me een positief gevoel. Over een paar weekjes ga ik het bevallingsplan met de gyn bespreken dus ben heel benieuwd....
Ik ga het er zeker over hebben. Lijkt me een "mooie" manier van bevallen. Natuurlijk het blijft een operatie. Maar als het dan toch zo gaat dan liever zo.
Mijn eerste was een spoedkz, en nu krijg ik dus gentle sectio! Ik mag dus baby gelijk bij me houden, en heerlijk huid op huid contact.. Kan niet wachten!
Ik heb 3 weken geleden ook een gentle sectio gehad, terwijl het zelfs een soort van spoed ks was (ik kreeg zelf niet genoeg ontsluiting en de hartslag vd baby ging ineens erg omlaag). Ik vond het een hele mooie ervaring, ook al was het niet ideaal natuurlijk. Nadat de baby kort werd onderzocht en mijn vriend de navelstreng had doorgeknipt, werd hij direct huid op huid bij mij gelegd. Ook heeft hij meteen aan de borst gedronken, terwijl ik nog werd gehecht etc.