Moeizame stoelgang..

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Xannetje, 26 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Ik heb een eigen bedrijfje. Butterfly Beads! Ik m
    Noord-Brabant
    Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben.. Het is nou niet iets waar je graag met andere over praat dus vandaar dat ik het hier maar even probeer.

Ik heb altijd al last van mijn stoelgang. Ook voor de zwangerschap kon ik zo 3, 4 dagen niet naar de wc gaan en dan in eens weer 3 keer op een dag. Maar toen had ik er weinig last van.. Was het gewend zeg maar.
    Dit gaat de zwangerschap ook zo door maar had er nog steeds niet echt veel last van.. weer door de gewenning..

Alleen nu heb ik ijzer tabletten gekregen, heb bloedarmoede en ze willen dat ik voor ik ga bevallen genoeg heb zodat ik naderhand geen bloedtransfusie hoef te krijgen.
    Maar je raad het misschien al door die tabletten is mijn stoelgang nu helemaal een drama......
    Het doet echt gewoon pijn om naar de wc te gaan en er wil gewoon niks komen.. (sorry voor de nare omschrijving) Daarnaast heb ik al weinig plek aangezien ik bijna aan de 39 weken zit..

Hebben jullie tips waardoor mijn stoelgang wat makkelijker wil.
    Ik drink expres al erg veel water extra. Bruin brood eet ik ook genoeg..
    Kiwi's lust ik gewoon echt niet dus daar heb ik weinig aan..

Ik hoop dat jullie me misschien kunnen helpen :(

Groetjes!!

2. Mir81

Mir81 Bekend lid

25 sep 2012
    989
    0
    0
    Noordoostpolder
  3. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt!! Ik ga het zeker even goed doorlezen!

4. Black Roses

Black Roses Niet meer actief

Zit ik een heel verhaal te typen... grrr!

kortweg:

door ijzerpillen krijgt je verstopping
    meer ijzer = meer ellende in je darmen
    yakult bevat te weinig goede bacterieen en te veel suiker
    goede darmflora is in deze tijd van je zwangerschap erg belangrijk, ook als je straks bevallen bent en je onderkant doet zeer
    bij de natuurdrogist kan je een goed probioticum kopen!
    bruin brood irriteert je darmen, die willen daar vanaf, daarom lijkt het goed voor stoelgang. minder brood is vermoedelijk beter dan meer brood
    vraag om de ijzerpillen die je in water kan oplossen. bevatten minder ijzer, maar hoe meer je er van neemt hoe minder het wordt opgenomen en hoe meer het ellende in je darmen geeft!

Na drie keer zwanger en een bloedtransfusie heb ik me best verdiept erin, middeltje + middeltje= niet de oplossing, met goede voeding en een beetje aanvulling kan het ook, en is beter voor moeder en kind!

Water drinken is altijd goed natuurlijk!

5. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Ik heb mn hele leven al vaak last van een moeizame stoelgang en heb inmiddels al van alles uitgeprobeerd.... gelukkig is het door de zwangerschap niet erger geworden, meer zo'n beetje gelijk gebleven.
    Wat bij mij het beste helpt:
    - veel water drinken, ook elke keer als je iets eet er een beetje bij drinken.
    - genoeg groente en fruit eten. Daar zitten oplosbare vezels in en die helpen goed.
    - altijd de volkorenvariant kiezen, dus volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. Dat vult trouwens ook beter en is sowieso gezonder. Hier moet je dan wel weer genoeg bij drinken, anders kan het juist averechts werken.
    - ik ontbijt elke morgen met een flinke kom All-Bran cornflakes. Sinds ik dat ben gaan eten is het bij mij echt veel beter geworden, dan heb je alvast een lekker voorraadje vezels voor de rest van de dag binnen zeg maar. Je moet het natuurlijk wel lekker vinden, maar er zijn meerdere varianten van. Bij mij werkt dit veel beter dan allerlei kunstmatige middeltjes als lactulose, movicolon etc., maar mijn darmen reageren ook niet echt standaard.

Wat je ook nog zou kunnen vragen aan je huisarts is of je ipv ijzerpillen ook kunt kiezen voor Floradix. Dit helpt ook om je ijzergehalte te verhogen, maar heeft juist een gunstige werking op je darmen in plaats van de boel te verstoppen. Je kunt het krijgen bij de drogist of bij de natuurwinkel en je mag het gewoon gebruiken in de zwangerschap. De meeste huisartsen en verloskundigen kennen het ook wel en het wordt vaak net na de bevalling ook gebruikt als alternatief voor ijzerpillen. Juist na de bevalling wil je natuurlijk niet dat de boel extra verstopt ;).

Hopelijk heb je hier iets aan, tis echt een irritante klacht! Enne, als niks helpt kun je het beste maar wat leesvoer bij de wc leggen. Dan kun je in ieder geval ontspannen als je daar zit en dat helpt ook weer mee ;).

6. McSusan

McSusan Actief lid

3 jan 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik maak elke ochtend een smoothie/shake met:
    3 eetlepels havermout die ik eerst laat weken in water ( kan je 's avonds al klaar zetten), weekwater ook bij de smoothie gieten
    6 abrikozen die ik laat weken in warm water
    Vers fruit of fruit uit de diepvries ( geen banaan, dit verstopt)
    Optimel bosvruchten of aardbei (ze raden minder zuivel aan bij verstopping maar anders vind ik de shake/smoothie niet te zuipen
    En dan alles bij elkaar met de staafmixer tot smoothie maken.

Vezels van fruit, abrikozen en havermout werken hier als een tierelier en het is nog een heel voedzaam ontbijt ook. Het gaat met name om het weken dat zorgt er voor dat er genoeg vocht bij de vezels zit en dat de vezels makkelijker worden opgenomen. Meer vezels zonder voldoende vocht zorgt juist voor meer verstopping. Een glas water bij de maaltijd is niet voldoende. Fruit en groente eten wel. Lees het stukje over verstopping maar eens in het boek Veilig zwanger van Mariel Croon en Beatrijs Smulders. Heeft mij erg geholpen.

7. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    En zorgen dat je voldoende beweegt, al is het maar een wandelingetje naar de hoek van de straat en weer terug drie keer per dag.

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik zeg: Movicolon vragen aan je huisarts of gynaecoloog

9. Ann77

Ann77 Bekend lid

9 feb 2013
    615
    1
    0
    NULL
    NULL
    kun je dat niet zelf bij apotheek krijgen?

10. finiminie

finiminie Actief lid

26 sep 2012
    103
    0
    16
    apeldoorn
    ik eet iedere dag eenbakje yoghurt met een eetlepel lijnzaad en een eetlepel zemelen, bij de natuurwinkel enz te halen.
    kan iedere dag naar het toilet nu....godzijdank

11. Xannetje

Xannetje Actief lid

24 sep 2012
    293
    0
    0
    Noord-Brabant
    Bedankt allemaal voor de tips! Zelf ben ik niet heel erg van de laxerende middelen.. Gelukkig gaat het redelijk doordat ik erg veel drink. En veel in olie bak!

12. jessy100

jessy100 Actief lid

13 dec 2010
    181
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of je het mag hebben maar forlax werkt bij mij niet zwanger super! van om de 3 dagen een moeilijke stoelgang (lees kwartier tot een half uur op het toilet ) naar elke dag een makkelijke stoelgang

Deel Deze Pagina