Ik hoop dat er hier iemand advies of tips heeft want met deze warme dagen stijgt het kwik alweer snel op de kamers Ik heb 2 kinderkamers, 1 voor mijn zoon van bijna 3, 1 voor mijn zoontje die mei verwacht wordt. Beiden aan de zon kant van het huis, daar is geen andere optie in helaas. Zon gaat in de hoogzomer zo rond half zes al schijnen op de kamers. In de babykamer zit de knop om het zonnescherm te laten zakken. (oudje, veel kabaal) Mijn zoon wordt rond half acht wakker, dus vorig jaar zomer deed ik rond die tijd het scherm naar beneden. Ramen dicht, rolgordijn naar beneden en gordijnen dicht. (rolgordijn zonwerend) op de heetste dagen was het gewoon 32 graden savonds, geen doen dus. Omdat we een open tuin hebben aan een bos (wel schutting geen buren) durf ik snachts niet de ramen wagenwijd open te laten staan. Dus echt afkoelen, deed het niet. Nu zoek ik dus tips, wat zijn de opties? Ik heb al nieuwe gordijnen gekocht voor beide kamers, donkerblauw zonwerend en spierwitte luxaflex. Werkt niet genoeg, gisteravond alweer 22 graden. Ik heb zelf weinig zin om te gaan mutsen met bevroren flessen en ventilatoren.. Kamerdeuren hou ik liever gesloten ivm katten die graag op bedjes dweilen. We hebben zelf folie aan de binnenkant overwogen, maar omdat we dubbel glas hebben kan dit raambreuk geven. Dat is een dure grap mocht dat gebeuren. We hebben folie aan de buitenkant bekeken, maar dit is prijzig, lastig aan te brengen en we vinden het niet super mooi (reflecteert.) Liefst zouden we van die rol screens aan de buitenkant hebben, maar dat gaat qua tijd (reparatie houtwerk, schilderen en plaatsen) en kosten niet lukken deze zomer. Airco...? Ik weet niet of dat gezond is voor een newborn en peuter longen? Zijn er nog meer opties? (ventilator gebruik ik voor mijn peuter, maar 32 graden warme lucht verplaatsen schiet ook niet op) Wie OH wie heeft een leuke optie Die vooral niet te arbeidsintensief is want ik heb een zware zwangerschap (bi) en kan nergens meer in ondersteunen.
Ik vrees dat het altijd warm zal zijn op die kamers. Maar eventueel een rolluik een optie? Anders het zonnescherm sowieso s nachts ook naar beneden zodat s ochtends vroeg de zon al wordt geweerd. En gelijk luchten als de zon eraf is .
Denk dat de enige optie die écht werkt is rolluiken laten installeren.... Airco zou ik niet zo gauw doen; en al helemaal niet bij kindjes nee....
Ik herken het wel, als de zon echt bruut is dan doe je er helemaal niets tegen, behalve een goede airco en gezien je verhaal zou ik eerder daarin investeren.
Zodra de temperatuur buiten onder de temperatuur binnen is alle ramen wagen wijd open zetten. Wij doen ze nu bij het naar bed brengen op kiep stand maar in de zomer staat alles wagenwijd open. Afgelopen zomer hebben we op de kamer van onze dochter de airco gebruikt, als ze naar bed ging dan reden we hem weg uit haar kamer en zette hem op de logeerkamer met haar deur op een kier. Als je ventilator gebruikt dan zou ik wel een fles ijs er bij zetten dat scheelt vaak al veel.
Lastig he, het zonnetje is oh zo heerlijk... Maar snachts? Wij hebben zelf dus een hele koele kamer, jammer genoeg is het niet om te ruilen. Had het liever de kinders gegund. Zonnescherm naar beneden laten is wel listig ivm regen, dat ding gaat anders schimmelen (bah) en screens/rolluiken wordt echt sparen en volgend jaar. Wbt de airco, aanzetten voor het slapen en dan uitzetten? Zou dat een optie zijn met jonge kinderen? Tis dat mijn zoon ook zo licht slaapt, anders zou ik zijn kamerdeur nog open kunnen zetten, dan komt er iig wat frisse lucht vanuit onze kamer de zijne in. Maar ik heb straks een newborn die vast niet gelijk door slaapt in de nacht, dus een dichte kamer lijkt me wel handig.
Wij hebben hetzelfde probleem, radiatorfolie buiten voor het raam hangen! Mooi? Nee. Helpt het? Ja. De glimmende kant naar buiten zodat de meeste hitte word opgevangen door de folie. Vorig jaar gingen we van 35 graden naar 25 graden door alleen de folie. Daarnaast hadden wij de airco staan die ook nog meehielp om het af te laten koelen naar 20. Toen was het dus zomaar 15!! Graden koeler door die folie want zonder die folie kon de airco het echt niet aan. Wij gaan dit weekend ook de folie weer opplakken, het is nu al niet meer te doen in bed. Je drijft echt je bed uit zodra het zonnetje even schijnt.
Wij hebben airco en dat is echt hemels. Airco aanzetten voordat de kinderen naar bed gaan en als de kinderen in bed liggen de deur dicht zodat het nog naar jullie kamer gaat.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar wij hebben laatst offertes laten maken voor rolluiken. Voor een raam van 80 bij 1.60dacht ik, waren we nog geen €300 kwijt voor een rolluik. Wel met een rekbank, maar voor slaapkamer vind ik dat zelf prima. Wij willen ze volgend jaar gaan plaatsen. Dan hele bovenverdieping in 1x.
Hebben je kinderen er last van? Mijn zoon slaapt net als wij ook op de zuidkant en ja dat was warm vorig jaar, maar hij sliep gewoon prima? Dan kan de termometer wel 30 graden aangeven, maar als hij gewoon slaapt kan ik me er niet druk om maken eerlijk gezegd...
Ik denk dat ik de goedkoopste oplossing heb: gewoon niets doen. Geen dure airco, geen dure schermen. Generaties zijn groot geworden met soms een wat warmere (kinder)kamer. Goed luchten wanneer de zon niet op het raam schijnt en net voordat de zon er op gaat schijnen: gordijnen en ramen dicht doen. ‘S nachts weer ramen open. Dunne pyjama aan of in hemd en onderbroek slapen. Heus, je kind loopt er niets van op wanneer zijn of haar slaapkamer iets warmer wordt.
Hoe is het geïsoleerd? En gordijnen schiet je niks mee op, de warmte is dan al binnen. Wij hebben zelf rolluiken, dat scheelt al en als het alsnog te warm wordt zetten we de mobiele airco aan. Die gaat uit bij het naar bed gaan, dan is het koel genoeg om in slaap te komen.
Bij dochter zette we de airco de hele avond aan en zodra ze naar bed ging deden we hem uit. Airco deed niet heel goed zijn werk. Werd alweer snel warm op haar kamer. Maar wel minder benauwd. We gaan nu 2 rolluiken laten plaatsen aan de zonkant. Ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen. Prijs viel me ook alles mee trouwens.
Wij hebben witte rolluiken maar het werd evengoed 30 graden aan de zuidkant. Haalde echt weinig uit. Nu een grote vaste airco op de bovenverdieping. Wil nooit meer zonder, beste investering ooit. Voor het slapen gaan, zetten we hem op een hoge blaasstand op 22 graden. De hele nacht staat hij op een nachtstand ontvochtigen. Dan is hij bijna geruisloos en blaast hij niet hinderlijk.
Je kunt ook een aircooler halen. Zit tussen een airco en ventilatie in. Wij hebben er een met een nachtstand en timer. Ik zet hem aan ruim een uur voor het slapen. En dan slaat die 2 uur later af. Voordeel is dat de ramen dicht kunnen blijven (mobiele airco geeft een afvoer nodig). Je krijgt het niet zo koud als met een airco maar geeft zeker verkoeling.
Dit klinkt heel fijn! Wat voor folie is dat precies? Wij zijn er ook voor aan het kijken maar er zijn veel verschillende..
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal niet alles quoten want er is zoveel gereageerd haha. Aan de ene kant ben ik het er mee eens dat ze het wel overleven. Ik heb het immers ook overleeft, maar toch vind ik het geen fijn idee. Mijn zoontje lag vorig jaar echt te zweten en te hijgen in zijn slaap, 35 graden is gewoon te. En het was niet 1 dag natuurlijk, maar bijna een hele zomer. Hij viel ook zo laat pas in slaap, meestal pas tegen half elf/elf uur. Normaal is dat uiterlijk acht uur. Het open zetten lijkt hier geen enkele zin te hebben. Vanochtend half acht alles dicht, ramen, gordijnen etc. Zonneluifel naar beneden. 22 graden en benauwd. Om 5 uur alles open, op zolder, bij mijn zoontje etc zodat het kon door waaien. Maar het was toen hij naar bed ging, 20.15,nog steeds 22 graden. Nu nog geen drama, maar de warmte blijft hier denk ik hangen? Wbt de rolluiken, wij hebben 2 ramen te doen en kwamen met zelf monteren ook zo rond de 600 a 700 euro minimaal. Alleen! Ik ben over een maand uitgerekend, mijn man is nu de trap aan het stofferen, en de buitenboel moet eerst gerepareerd worden (houtrot) geschilderd worden en dan pas kunnen rolluiken gemonteerd worden. Dat zie ik gewoon niet binnen een maand gebeuren, en ik vind persoonlijk wel dat mijn straks met de baby ook mag genieten van zijn zoons en het weer. Dus vandaar dat dat eigenlijk pas volgend jaar een optie is! Ik schrok een beetje van de prijzen van airco's, wat een geld joh!
Bedankt voor je tip! Doe je het radiatordfolie aan de binnenkant van je raam? Je hebt namelijk ook statisch warmtewerend folie. Heel betaalbaar, en kan je er in de winter weer vanaf halen. Plus makkelijk te plakken. Alleen, dat kan thermische breuken geven en dan kan het een behoorlijk kost plaatje geven. Denk dat radiator folie aan de binnenkant hetzelfde principe is, en ook risico geeft op breuken. Ben benieuwd!