Bij onderstaande ideeen - ga ik even uit van rust qua corona.... Volgend jaar word ik 40 - een leeftijd die ik ooit niet dacht te halen en ik heb lange tijd gezegd; voor mijn 40ste wil ik naar Bilbao- ik had prachtige foto's gezien van het guggenheim. Het idee was eerst om dit samen te doen met mijn man. Maar ik merk dat ik veel minder geniet, als ik het moois niet kan delen met onze dochters. Dus met z'n allen. Bilbao wat losgelaten en als fan van outlander kwam schotland toen naar boven. Man en dochter zijn harry potter fan. Dus Edinburgh (hoewel de jongste haar zinnen heeft gezet op Rome - wat ook nog een optie is). Online vond ik de tip om de voorjaarsvakantie eens te overwegen. Dit ging om een citytrip naar Rome overigens. Dit zou financieel een stuk beter te doen zijn en ook wat rustiger zijn. Meivakantie is overigens óók nog een optie. Probleem is een beetje om het allemaal betaalbaar te houden. Wij geven de laatste jaren in de zomervakantie bijvoorbeeld niet meer dan 1500 euro uit voor 2,5 week (incl. alles, eten drinken, verblijf, benzine, shoppen, uitjes) . Niet omdat het móet.. maar omdat de behoefte er niet is en oke - een pretpark met 50 euro entree pp slaan we in de zomer zéker over... zonde van het geld ) . Ik begrijp dat we voor 4/5 dagen edinburgh, al snel aan dit bedrag uit zullen komen. Of denk ik nog te voorzichtig??? Ik weet niet of 1000 euro méér het waard is... Ik vind het prima om alles los te boeken, maar dan nog... wáár begin je? En wanneer ga je boeken? Het weer is natuurlijk iets waar je geen invloed op hebt... maar 5 dagen regen - is het dan die 1500 euro - 2000 euro wel waard? Hoe gaan jullie daar mee om en hoe begin je met het plannen van zo'n trip - zonder dat je zelf gek wordt (omdat je niet alles in de hand hebt en omdat je niet véél te veel wil betalen etc) en zodat je wél kan genieten?
Ik ben in Edinburgh geweest, als onderdeel van een langer reisje door Schotland. Het is een prachtige stad maar ik weet niet of er genoeg te zien/beleven is in 5 dagen. Verder is het er nogal frisjes. Misschien kun je Edinburg combineren met bijv Glasgow, en anders denk ik persoonlijk dat Rome meer te bieden heeft om 4/5 dagen mee te vullen. Als je Rome betaalbaar wilt houden kun je overwegen om bijv in Ostia te gaan zitten ipv in Rome zelf. Gaat een snelle trein tussen en sta je zo midden in Rome.
Edinburgh is super leuk, maar heb je in een dag wel gezien. Je zou nog een huisje kunnen huren in de omgeving en genieten van het prachtige Schotse landschap. Overigens zou ik Bilbao zeker als optie houden. Baskenland is enorm mooi en leuk. Ook daar zou je een mini rondreisje kunnen overwegen als je wat langer de tijd hebt. Bilbao zelf heb je ook in een dag gezien, maar de omgeving is echt prachtig. Als je wat meer tijd hebt zou je Picos de Europa (berg gebied) mee kunnen pakken of juist de kust de andere kant op met mooie stranden en San Sebastián. Maar ook Rome is natuurlijk erg leuk. Voor alles geldt wel dat ik geen idee heb of je het budgetproof kunt maken. Zelf geven we voor dit soort tripjes altijd behoorlijk wat meer uit, maar wij zijn er dan ook altijd wel wat langer dan een paar dagen en boeken vrij luxe hotels of cottages. Wij boeken altijd alles los. Vliegticket, huurauto, hotels. Dan kan je het helemaal naar wens maken (soms vliegen wij bijv naar de ene stad en dan vanaf de andere weer terug), maar misschien is een pakketreis wel goedkoper. Veel plezier met de voorpret!
Edinburgh is prachtig, maar ik zou het, om echt waar voor je geld te hebben, altijd combineren met een rondreis door Schotland. Als je alles zelf los boekt kan dat prima voor 2000€. In Edinburgh kun je 1 of 2 nachten in een b&b of bij een grote keten boeken en de andere nachten kun je in cabins of hostels of andere simpele accomodaties boeken. Wij hebben 2 jaar geleden zo’n reis gedaan in de meivakantie, de boot is dan nog heel betaalbaar. In de zomervakantie gaan wij dan alleen nog maar een weekje kamperen met onze eigen tent op een boerderijcamping en dat kost dan bijna niks. Over het weer: ja het regent er vaak, maar dat hoort ook echt bij de omgeving. De ruige dramatische natuur, het zou gek zijn om daar met 30c te zitten. Ik persoonlijk hou er van.
We zitten een beetje met het feit dat m'n man niet zeker weet of hij daar zelf wil rijden... Dus áls we het doen, willen we het eigenlijk zonder auto doen. Hoewel ik twijfel hoor hihi. Maar dan zouden we dus vliegen. Ook vanwege de tijd die het bespaart. Ik ben nu wel aan het kijken om glasgow en edinburgh te combineren... dat is qua tickets (op dit moment) 100 /115 euro pp . Heen op glasgow, terug vanaf het vliegveld van edinburgh. En dan van maandag tot zondag. Om schotland te zien, dan dagtochtjes, eventueel met 1 overnachting. Hoewel ik besef dat dát het wel vrij prijzig maakt gelijk natuurlijk met z'n 4en. Het begint langzaam vorm te krijgen - maar dan nog weet ik niet of ik het ga durven
Daar rijden valt echt reuze mee. Het is totaal niet druk op de weg en als je daar een auto huurt (en het stuur dus aan de voor Schotland goede kant hebt) is het links rijden ook meteen een stuk vanzelfsprekender dan wanneer je met je eigen auto komt. Ik vond het zelf erg meevallen. Ben een keer met vriendinnen Ierland rondgeweest en viel me 100% mee. Dus later met man in andere landen waar ze links rijden ook gewoon om en om gereden. Dat moet echt goed komen!
Rondom Edinburgh is het verkeer wel wat drukker, je zou ook een hotel in een buitenwijk kunnen nemen en de rest met openbaar vervoer doen, maar voor de rest is Schotland echt platteland en is het heel rustig rijden. Nou heb ik heel makkelijk praten, mijn man heeft geen probleem met links rijden, maar zelf heb ik rijangst en rij ik binnen Nederland al amper
Ik vind rijden in Schotland ook heel makkelijk. Het is daar heel rustig. En zou zeker een rondreis maken in Schotland. Het is echt prachtig! Edinburgh is leuk voor twee dagen. Glasgow vonden wij zelf niet zo leuk. Die tijd hadden wij liever in de natuur doorgebracht.
Helemaal mee eens, ook ik zou kiezen voor Edinburgh in combinatie met natuur/leuke dorpjes en ik zou Glasgow overslaan.
oke -samenvattend nu qua tips: locatie kiezen buiten edinburgh, we gaan dan sowieso vliegen, ter plekke auto huren - 2 dagen edinburgh doen, eventueel met de trein daar naartoe. Ter plekke zouden we zoiets gaan doen: https://www.getyourguide.nl/edinburgh-l44/edinburgh-magische-harry-potter-wandeltocht-met-gids-t224262/ . Of nog eens met bajabikes een fietstocht door de stad. (We zijn actief ingesteld- maar ik ben wel chronisch vermoeid- dus dat gaat niet altijd goed voor mijzelf . ) En dan 3 dagen lekker met de auto op stap. @cowgirl80 ; autorijden is hier precies zo - mijn man rijdt prima hoor. Maar is niet van de stukken van 1000 km in de nacht even doortrekken, dat weer niet . En ik zelf heb rij-angst en rijd alleen binnendoor. In combinatie met vermoeidheid ga ik het dus ook zeker niet proberen op een nieuwe plek. Dus mijn man beslist hierin. Ik ga het 'm dus ook zeker allemaal laten lezen. En mogelijk kiezen we voor een automaat (omdat zijn leasewagen dat nu ook is) om de overgang nog gemakkelijker te houden. Bedankt allemaal voor het meedenken tot nu al! Super
Ik zou ook een auto huren of kijken of je je eigen auto mee kan nemen met de boot. Rondreis door Schotland staat hoog op mijn lijstje.
Wij vonden het Culloden museum ook erg leuk. Dus als je Outlander fan bent kan je die eventueel ook meepakken.
Als je harry potter fan bent , zou je ook naar Alnwick castle kunnen gaan, dat is gebruikt om stukken van Hogwarts te filmen. Dat ligt wel op de route van Newcastle (veerboot) naar Edinburgh, maar ja, je wou niet met de boot
hihi klopt - ik denk dat Alnwick sowieso op het programma komt te staan ook oh.. dat was de planning - ik dacht dat dat in schotland lag, maar dat ligt wat verder van de route dan ik dacht.... https://www.getyourguide.nl/edinburgh-l44/melrose-abbey-en-alnwick-kasteel-dag-tour-t13029/ - die had ik gevonden - maar ik dacht; als we een auto huren, rijden we er zelf dus naar toe. Maar nog best een eindje... en dat geeft niet - maar ik dacht schotland in en niet schotland uit....
Edinburgh is echt geweldig en 2 dagen krijg je echt wel vol. Deze tip wil ik je nog geven: https://www.realmarykingsclose.com/ Echt superleuk en vooral ook met kinderen! Glasgow kan je overslaan, niet echt een boeiende stad verder.
Ik heb enkele maanden in Edinburgh gewoond. De stad is inderdaad niet interessant genoeg om er 5 dagen door te brengen. Weet wel dat het bijna letterlijk onmogelijk is dat je géén regen zal hebben in Schotland. Dus als dat echt een probleem is, is dat land niet echt een optie. Maar eerlijk: regen is maar regen. Schotland is werkelijk prachtig en er wonen zulke vriendelijke mensen. In Edinburgh woonde JK Rowling toen ze de eerste HP schreef. Misschien leuk om eens langs buiten het appartementencomplex te bezoeken?
Dit is inderdaad super interessant. Maar enkele jaren geleden was deze tour nog niet te volgen in het Nederlands. De gids spreekt gewoon Engels. Toen mijn moeder op bezoek kwam heb ik de hele tijd alles moeten vertalen. Het is niet zo dat ze geen Engels begrijpt. Maar een dergelijke tour was toch te moeilijk voor haar om te begrijpen in het Engels. Dus hou daar misschien rekening mee als je met (jonge) kinderen gaat.
Ik heb trouwens in het voorjaar altijd geluk gehad met het weer in Schotland. Volgens vrienden van mij die daar wonen is er dan ook de minste regen.
Idee om met de DFDS boot over te gaan met auto? (Of P&O Ferries, wel langer rijden vanuit Hull) Dan overnacht je op de boot, komt vroeg aan in Newcastle, en dan op je gemak doorrijden naar het noorden. Das ongeveer 3uurtjes rijden op je gemak. Zou dan een B&B boeken daar en daarna eventueel je trip voortzetten naar Glasgow en de highlands met B&B of goedkope hotelletjes. Je eindigt uiteraard weer met de boot retour naar NL