Wie gaat er wel eens alleen weg? Niet met moeder, zus of vriendin, maar echt alleen. Waar ga je dan naartoe en voor hoelang (een weekend, midweek, week etc.)? Ik merk dat ik wat tijd voor mezelf nodig heb. Even niks moeten, met niemand rekening hoeven houden, prikkels verminderen en hopelijk echt even tot mezelf komen. Mijn man staat volledig achter mij en geeft mij alle ruimte om het vorm te geven zoals ik wil. Dit gaat de eerste keer worden dat ik echt alleen weg ga en ik weet eigelijk niet zo goed waar/hoe/hoelang... Blijf ik in Nederland, ga ik de zon of juist de sneeuw opzoeken. Een buurland zou natuurlijk ook kunnen. Hoe lang blijf ik dan weg... Oké ik moet dus eigenlijk voor mezelf op een rijtje zetten wat ik wel en niet wil Hebben jullie ondertussen tips en aanbevelingen voor mij om wat inspiratie op te doen?
Ik lees mee. Wil zelf binnenkort ook eens een weekend alleen weg. Ik denk hotel met sauna en dan aan zee ergens.
Ja, ik! En inderdaad echt helemaal alleen. Ben een paar jaar geleden ermee begonnen en vond het zo heerlijk dat ik het sindsdien ieder half jaar doe (mei (net na de vakantie zijn de huisjes goedkoper) en november). Komende mei wordt het mijn 7de weekendje alleen weg. Eigenlijk is dat bijna een hele week want ik ga dit keer met hemelvaart (wo tm ma). Ik denk dat je voor jezelf misschien eerst op een rijtje moet zetten wat je graag wil doen (of juist laten). Ik had bv in eerste instantie in gedachten om een hotelletje in Amsterdam te pakken. Genoeg te doen daar. Maar bij slecht weer en even geen zin om iets te gaan doen, heb je vrij weinig aan zo’n hotelkamer. Ik realiseerde me dat ik wat huiselijker wilde. Lekker voor mezelf koken (bv iets wat man en kinderen niet lusten ), lekker tv kijken, lezen, e.d. is beter haalbaar en/of gezelliger in een huisje. Daarbij zijn huisjes soms echt goedkoper dan een hotel, zeker omdat het dan sowieso van vr tm ma is. En ik wilde echt een lang weekend, want bij 2 nachten heb je eigenlijk maar 1 hele dag. Dus daarna ben ik gaan kijken naar Landal huisjes. Ik liet me in het begin ook een beetje leiden door de prijs van een huisje. Zo kwam ik bij Landal Aelderholt. Kostte nog geen €200 voor een 2-persoons huisje. Lekker in de bossen. En in de buurt nog genoeg te doen (wildlands, westerbork, wandelen in bos, uiteten, winkelen in Emmen, bioscoop). En zo kijk ik steeds wat zit er in de omgeving en wat zit er in het huisje (ik wil bv echt een combi oven hebben ipv magnetron). Ik zoek meestal iets uit in of bij een mooi natuurgebied, zodat ik mooie wandelingen kan maken. Laatste keer was ik naar Dormio Maastricht. Dat was flink duurder, maar we waren daar op vakantie geweest en dat was zo leuk en er was nog genoeg te doen. Daarbij ligt daar een sterrenrestaurant op het park op 10 meter van het huisje wat ik wilde boeken. En dat leek me zo tof om een keer alleen te doen. Heel fancy eten en aan de wijn en dan lekker naar huis wandelen. (Was dus ook echt heel tof ) En in mei ga in naar de kust (Zeeuws-Vlaanderen). Weer een extra verwennerijtje, want de kust is altijd wel duurder vooral in mei (en november vind ik het bos toch een betere keuze) en omdat het eeh heeel lang weekend is. Ik zit dan op loopafstand van het strand, heb al een fiets gehuurd en ga dus lekker veel wandelen, fietsen, e.d. Het allerfijnste is wat jij ook zegt: even echt geen rekening houden met een ander. Met vriendinnen weg is ook leuk (ga ik ook doen dit jaar), maar dan moet je toch weer overleggen wat je wanneer gaat doen, wat en waar je gaat eten, etc. En het is zo heerlijk om dat helemaal zelf te beslissen. Ik maak steeds een lijstje van de dingen die ik zou kunnen doen. Is ook een deel van mijn voorpret. En de eerste keer moest ik er echt even bewust van worden dat dat dus niet allemaal hoefde, maar alleen als mogelijkheden zouden moeten gelden. Dus op zaterdagochtend was ik van plan om de deur uit te gaan, maar ik had eigenlijk nog even geen zin. Dus uiteindelijk heb ik een film gekeken en daarna had ik alsnog zin om de deur uit te gaan. Sindsdien ben ik heel bewust bezig met ‘wat wil ik echt doen’ en niet ‘wat zou ik moeten doen, want ik ben hier nu en ik moet van alles’ En dat is zo fijn!!! Tof dat je dit gaat doen! Ik denk echt dat als je daar eenmaal aan begint, je er een traditie van gaat maken Oh, en ik neem dus altijd een chromecast mee én ik zet nog films en series op een harde schijf, zodat ik dus genoeg tv mogelijkheden bij me heb. edit: lang verhaal geworden… Sorry… Maar ik word altijd zo enthousiast als ik het over mijn solo weekendjes heb
Oh en wat ik ook doe, is er een beetje een gezellig verwenweekend van te maken. Zo neem ik ook een bluetooth box mee voor muziek, wat waxinelichtjes en mijn hue go, voor wat sfeerlicht. En verder altijd iets van bonbons of gebak voor bij de koffie, én een lekker likeurtje. Daarmee ‘open’ ik het weekend zodra ik uitgepakt en op orde ben. Vooraf ga ik langs de kaasboer voor wat lekkere kaasjes en chutney voor bij de borrel. En dan neem ik natuurlijk ook lekkere wijn en een fles port mee. En dan is het ook in mijn eentje echt gezellig.
@Adje Super je uitgebreide antwoord en je aanstekelijke enthousiasme, bedankt! Eerlijk, ik hoop dat het me de ruimte geeft om wat op te laden. Als dat zo is, dan gaat het zeker een traditie worden Ik heb eerst naar zonvakanties gekeken, maar vind dat toch wat te veel van het goede. Voor nu eerst maar eens dichterbij huis.... Ik heb de volgende dingen duidelijk voor mezelf: - Rustige locatie in de natuur. - In Benelux - Voorkeur voor een huisje of appartement. - Mogelijkheid om zelf te koken. - Een lang weekend. - Eind februari of in maart. Denk dat een park als Landal en Center Parcs een goede optie zouden kunnen zijn. Welke parken zijn nog meer de moeite waard om te bekijken? Geen idee wat Dormio is, maar daar ga ik ook naar kijken.
Ik ben 3x alleen naar het buitenland geweest; Kos, Kenia en Egypte (1-1,5 week). Ik vond het heerlijk! Ik had toen nog geen kinderen. Nu lijkt het mij ook heerlijk, maar vind het organisatorsich minder haalbaar. Aan een weekendje alleen weg heb ik weleens gedacht, maar is er nog niet van gekomen.
Je kan dan ook kijken waar je naar toe wilt. Dus welk natuurgebied, en wat wil je in de buurt hebben aan stad of dorp. En dan kijken welke parken/huisjes in de buurt zijn. Of omgekeerd: kijk per park op een bepaalde datum wat er beschikbaar is en of dat in een voor jou leuke omgeving ligt. Aangezien je snel wil gaan, is dat misschien nog de makkelijkste manier. Roompot is ook nog een optie. Ik vind niet alle parken even mooi. Maar ze hebben er steeds meer en ook nieuwe. Maar uiteindelijk vergroot dat alleen de keuze. Is niet per se makkelijker
Ik ga in juni ongeveer alleen weg. Mijn jongste heeft dan schoolkamp maar heeft moeite met ergens anders slapen/slapen zonder ons, dus ik ga haar waarschijnlijk die 2 avonden ophalen en in de ochtend weer terugbrengen. Maar dat betekent dus een avond, volle dag en een ochtend (zolang ik wil blijven) in m'n eentje! Heb er nu al zin in . Het is in Renesse, dus ik heb een hotelkamer geboekt vlak bij zee en dicht bij het kamp. Ik ga lekker wandelen, zeehonden spotten, bij een strandtent wat eten en drinken, beetje winkelen, lekker gebakje halen bij de bakker. En tussendoor ook lekker chillen op m'n kamer
Ik ga wel eens naar Spanje in m'n eentje. Heerlijk aan het zwembad liggen (en vervolgens in slaap vallen), of naar het strand en net zo lang blijven totdat ik wil. Vervolgens ergens lekker op een terrasje zitten mensen kijken, alhoewel je vaak wel aanspraak hebt. Ook vind ik het heerlijk om alleen te wandelen. Die dagen gaan altijd veel te snel voorbij. Ik moet er wel bij zeggen dat wij een eigen vakantiehuis hebben, dus dat Spanje voor mij goedkoper is dan een week centerparcs. Verder ben ik ook wel eens alleen naar een klein hotel bij Maastricht geweest, lekker winkelen en wandelen in de natuur. En ook heerlijk uit eten. Ik neem trouwens altijd mijn ereader mee als ik alleen uit eten ga, dan hoef je niet alleen maar naar je bord te staren of naar de mensen naast je.
Oh dit lijkt mij zo heerlijk! Ben ik ook echt van plan! Ik denk ergens volgend jaar. Wat ik graag wil een een kleine B&B/hotel in Griekenland. Lekker aan het water, terrasje pakken, op het strand liggen heerlijk! mensen verklaren mij vaak voor gek. Vroeger was mijn droom altijd om te gaan packpacken alleen, dit is er helaas nooit van gekomen (vroeg moeder geworden, 22 jaar) Gelukkig dus ook nog jong zat als ze oud genoeg zijn straks, zodat mama dat alsnog kan doen zo rondt mijn 40e
Ik ben een paar maanden geleden een weekend alleen weg geweest. Voor de eerste keer. Het was HEERLIJK! Haha, heel lang wilde ik het al maar nu eindelijk doorgezet en gewoon geboekt. Ik heb bewust gekozen voor rust, daar snakte ik naar. Hier heb ik gezeten: https://hetraatshuisje.nl Een geweldig fijn bed&breakfast. Het ligt vlak onder Breda, dus je kan snel de stad in maar ook de natuur opzoeken. Succes en veel plezier alvast!
Je kan ook kijken op www.natuurhuisje.nl Mijn dochter is aankomende vrijdag een nachtje uit logeren. Ik dub nog of ik weg ga. Ik zit momenteel overspannen thuis. Dus ik zit erg laag in mijn energie en ik ben snel overprikkeld. Daarnaast ga ik het weekend erop al een heel weekend weg oa naar bos/strand in een huisje met een goede vriendin. Als iemand nog iets weet wat goed bereikbaar is het met het openbaar vervoer. En een bad heeft. Hou ik mij aanbevolen