Schimmelinfectie

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door w03z3l, 3 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Dag dames,
    Even waar ik mee zit hopelijk voor ervaringen en meningen...

Twee weken geleden ben ik bevallen van onze eerste zoon. Een vrij vlotte en 'makkelijke' bevalling, al vond ik het zelf wel zwaar. Half uurtje persen en een knip en onze knul was er. Wel hele dag weeën gehad trouwens, ontsluiting kwam maar moeilijk op gang.
    Toen de ergste pijn na een paar dagen wegtrok, ook van de hechtingen enzo, merkte ik dat ik toch wel een drukkend/branderig gevoel had in mijn schaambeen, en toen ik erop ging letten was dat vaak vooral met plassen en na lopen. Toch dus voor de zekerheid urine weggebracht om te laten checken op blaasontsteking. De vk had me nog gezegd dat de kans daarop iets groter was omdat ze tijdens de bevalling mijn blaas hadden leeggehaald met een cateter.

'S middags kreeg ik telefoon, geen blaasontsteking. Op mijn vraag waar dan die rare pijn vandaan kwam moest even overlegd worden met de huisarts, en later werd ik teruggebeld dat het een vaginale schimmel infectie was. Ik kon een recept ophalen bij de apotheek.

Nu heb ik een capsule gekregen die ik eenmalig moet inbrengen in m'n vagina. Daar zie ik nu toch wel iets tegenop... 😁
    Ik ben nog niet eens echt 'daar beneden' geweest om bv te scheren, omdat ik het gewoon even volledig wilde laten rusten.. Dus om daar (nu al) wat in te brengen vind ik best heftig.... Meiden die dit ook zo snel hadden? Viel het mee of tegen?

Overigens vind ik het wel vreemd dat de ha zoiets voorschrijft zonder me verder gezien te hebben... Maar ik heb wel voor m'n bevalling contact gehad met de vk en het ziekenhuis vanwege witte vlokjes (afscheiding), iets waarvan ik nu las dat het een symptoom kan zijn van een schimmelinfectie.. Dus tja.. Dan zou het wel kunnen kloppen...
    Wat denken jullie hiervan? Zat te denken m'n vk toch ff te bellen om te overleggen.. Maar miss overdreven? En moet ik me er gewoon bij neerleggen en de capsule gebruiken..?

2. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    ik zou er inderdaad niet te blij mee zijn om iets in te brengen zo kort na de bevalling , je kan ook miconazol creme of canesten kunnen gebruiken , dat ik een creme met de zelfde werkzame stof en misschien iets minder ingrijpend ?

Weet niet of je borstvoeding geeft maar dan heb je wel meer kan op spruw bij je kindje en in je borsten .
    zou gewoon dus nog eens bellen , desnoods naar de HAP voor n creme

3. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Geen ervaring mee met zo kort na de bevalling, maar wel met de capsules. Ze zijn heel licht en glijden heel makkelijk, vind het makkelijker dan die crèmes (die moet je namelijk ook inbrengen als je er echt vanaf wil!). Wel even een maandverbandje in doen, want er kan wel eens een restje capsule uitkomen

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier ook 1 week na de bevalling een schimmelinfectie en na 3-4 weken nog eens een keer.
    Ik heb beide keren orale antibiotica (fluconazol) gehad en daarbij kreeg ik nog miconazol creme.
    De 2e keer dat ik het had kreeg ik meerdere dosissen fluconazol, 3 dagen lang 2x 2 capsules per dag, omdat het blijkbaar een hardnekkig schimmel was. Hierna is het weggegaan en niet meer terug gekomen.
    Ik zou ook niet zo blij zijn met een vaginale kuur eerlijk gezegd, maar bij mij was de knip en ruptuur toen ook nog niet genezen, dus misschien dat er daarom voor orale medicatie is gekozen bij mij?!

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kunt even je verloskundige bellen voor advies. Wel vreemd dat het niet voor de bevalling vaginaal behandeld is.
    Hou ook je kind goed in de gaten voor spruw. Die kan hij in het geboortekanaal opgelopen hebben omdat de schimmel niet voor je bevalling behandeld is.
    Hoe is het met je tepels?

6. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    snap niet dat sommige denken dat je een abkuurtje krijgt voor een schimmelinfectie..
    ab werkt schimmel juist in de hand dus dat krijg je echt niet voorgeschreven als een schimmeldoder wat fluconazol wel is.

ot..
    die witte 'eieren' gaan heel soepel naar binnen.
    liefst pas inbrengen als je naar bed gaat anders zakt het er zo weer uit.
    ik heb de grote eens gehad toen ik net bevallen was van de oudste en helaas het grootste deel verloren toen ik er snachts uit moest om de fles te geven.
    daarna 2 kleinere gehad en die 2 nachten na elkaar inbrengen.
    vind het zelf op zich niet heel vreemd dat je je niet eerst hoeft laten zien bij de ha voor een schimmelinfectie.
    ik hoef er zelf iig niet elke keer voor heen een belletje is genoeg.
    ben je al wel gestopt met vloeien?
    anders heeft de behandeling niet heel veel zin..
    als ik klaar ben met vloeien bel ik ook meteen de ha voor een kuurtje want het begint aardig te irriteren.
    ik krijg dan altijd daktacort of daktarin zalf en orale capsules..
    weet nooit welke je nou vrij kan kopen en welke op recept is maar ik krijg dus degene die je op recept krijgt..

7. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen

iemand kan zich toch vergissen ?? ;);)

8. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    Heb je er nog iets mee gedaan Woezel ?

9. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    Thnx voor alle reacties... Gelukkig tot nu toe geen last van spruw. Was in eerste instantie idd wel een beetje pissed off want ik heb aangegeven van die vlokkerige afscheiding maar niemand zei iets over een schimmel infectie, terwijl dat dus een ruime week voor m'n bevalling nog behandelt had kunnen worden... Heel vreemd....

Ik geef 's nachts wel 1 voeding (borst), dus vanaf dat ik ga slapen/liggen zit er ongeveer 3 a 4 uur tussen voor ik eruit moet voor de schone luier en de voeding... Gaat dat werken of ga ik dan idd de helft van de capsule missen misschien?
    Ik ga straks denk ik sws even de vk bellen voor advies want ik verlies inderdaad nog wel iets bloed. Klein beetje maar, ik heb genoeg aan een inlegkruisje, maar toch...

10. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    ja das waar maar zie het regelmatig nog voorbijkomen dat iemand denkt dat ze een ab krijgen voor een schimmelinfectie:cool:

11. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    je kindje kan ook spruw krijgen als hij kunstvoeding krijgt , hier een kunstvoedingskindje met 3 weken spruw en een borstkindje ook met spruw . ben nu in overleg met de vk en ha bezig met een preventieve kuur omdat ik vorige week ook een AB kuur ( voor blaasontsteking) heb gehad .
    vooral de spruw bij mijn dochter was verschrikkelijk omdat e het alle twee hadden en er n hele poos mee getobd hebben :(

hoop dat het bij jullie niet zover komt :)

12. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    @cactusje:
    dat komt waarschijnlijk omdat fluconazol een kuur is en mensen bij een kuur gauw aan een antibioticakuur denken. Vind het vrij logisch. Het mag dan misschien geen antibioticakuur zijn. Een kuur is het wel degelijk :)

En met vaginale schimmel niet in bad met baby samen gaan... dan heb je grote kans dat je baby het ook krijgt, zowel spuw als luieruitslag (is ook schimmelinfectie)

13. w03z3l

w03z3l Bekend lid

1 sep 2014
    695
    0
    0
    We hebben geen bad dus dat zal geen probleem zijn, maar bedankt voor de waarschuwing! ;)

14. boompje

boompje Actief lid

14 feb 2013
    204
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi:D

Deel Deze Pagina