Moeilijke situatie op het werk...

Discussion in 'De lounge' started by daphnev85, Oct 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Hoi Dames,

Ik vrees dat ik probleemen zal krijgen op mijn werk met onze nieuwe directeur. Het gaat namelijk over mijn werkuren.

Wij werken in een 37 uren week met 1 dag verlof per maand. Dus uiteindelijk werken we 35 uren. Officieel lopen de werkuren van 9u tot 17u40. Wat dus al niet klopt volgens mij want volgens mijn berekening is 37u per week van 9u tot 17u24.

Nu heb ik met de vorige directeur een akkoord bereikt dat ik mag vertrekken om 17h15 om mijn trein te halen. Ik begin ook vroeger dan de rest (zo rond 8u45). Ik kom dus iedere week netjes aan mijn 37u. Dit akkoord staat wel niet in mijn contract maar dit heeft hij me wel bevestigd per mail.

Nu mag ik van mijn nieuwe baas niet meer vroeger vertrekken en eist hij dat ik blijf tot 17u40. Hij zegt dat de afspraak niet meer geldig is want hij is nu de baas.

Kan hij dit zomaar doen? Heb ik het recht om te vertrekken als ik mooi mijn 37u bereik?

2. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Ik vind het een lastige. Je gaat 25 minuten eerder (dan de rest) weg, maar begint maar 15 minuten eerder. Dat is dus elke dag 10 minuten van de baas z'n tijd.

Ik snap je nieuwe baas dan wel. Vanuit zijn perspectief: Ze geven jullie al elke maand een gratis verlofdag, en dan ga je ook nog om elke dag tien minuten extra vragen...? In deze tijden is het dan: graag of niet.

Als ik het vergelijk met mijn werk: ik heb een prima werkgever: flexibel, iPad van de zaak, zelfs gratis fruit en massages. Maar in ruil daarvoor verwachten ze wel dat ik niet ga zeuren om een uurtje extra werken. En ik kan dat wel begrijpen. Het is geven en nemen.

3. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Als het niet in je contract staat kan hij het ontbinden, wel erg kinderachtig van hem!

Kan je niet een keer met hem gaan praten? Heb je dat mailtje van je oude werkgever nog bewaard?!

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het is geen gratis verlof dag.... je werkt er nl 37 uur voor in plaats van de 35 die op papier staan

5. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

Dec 27, 2007
    3,742
    1
    0
    Oh, ok. Ik dacht dat ze voor 37 uur betaald kreeg.

Goed, dan is je werkgever misschien iets minder toeschietelijk. Maar dan nog, ik vind het moeilijk. Vanuit het oogpunt van een baas snap ik wel dat je liever hebt dat iemand elke dag tien minuten extra werkt, dan tien minuten minder.
    Kan je anders niet nog iets eerder beginnen?

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

Oct 20, 2010
    6,081
    25
    48
    Het lijkt me niet dat jij als werknemer het recht hebt om je eigen werktijden te bepalen, ookal kom je wel aan je uren. Dus als jouw nieuwe baas het niet eens is met de regeling die je met je oude baas hebt getroffen, dan heb je pech gehad.

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Als het niet op papier staat heb je helaas geen poot om op te staan. Afspraken die je met de een maakt hoeven door een ander niet goedbevonden te worden. Er is in nederland wel iets als een verworvenrecht. Als iets bijvoorbeeld al jaren zo is dan wordt het vaak zo gelaten maar hoe dat is bij een nieuwe baas, ik denk dat je aan het kortste eind trekt.

Daarnaast begin je vaak een kwartier eerder maar gaat altijd meer dan een kwartier eerder weg.

Mijn baas vindt het prima als ik eerder begin moet gewoon tot de "eindtijd" blijven. Als ik een gesprek op school heb of iets anders belangrijks mag ik het wel op deze manier regelen maar niet structureel.

8. daphnev85

bedankt voor jullie reacties.

Het is inderdaad een dubbeltje. Maar ik vertrek slechts 7 minuten eerder dan voorzien. 37u is van 9u tot 17h24. Maar onze baas zegt 17h40 dus eigenlijk profiteert hij al van iedereen door ze langer te laten werken dan wettelijk moet (onbetaald natuurlijk). Er durft gewoon niemand hem erover aanspreken.

Overuren worden niet betaald en er wordt hier echt geprofiteerd van de mensen. Sommigen blijven tot 23u doorwerken. Iedereen heeft een pro telefoon en MOET 24/24 beschikbaar zijn.

Natuurlijk ben ik wel flexibel, als ik niet klaar ben met mijn werk dan blijf ik tot ik gedaan heb. Dat is geen probleem.

9. happyglow

happyglow Fanatiek lid

Oct 18, 2012
    2,101
    0
    0
    Accountmanager Binnendienst
    Maarssen
    lijkt mij een gevalletje andere-baan-zoeken...

10. trotsemammavan1

trotsemammavan1 Actief lid

Apr 27, 2012
    293
    0
    16
    Werk je in Frankrijk (omdat dat je woonplaats is)? Daar gelden andere regels denk ik dan in Nederland...

11. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Dit..

12. daphnev85

Werk je in Frankrijk (omdat dat je woonplaats is)? Daar gelden andere regels denk ik dan in Nederland...

Inderdaad, heb ik ook al zitten denken. Ik werk/woon inderdaad in Frankrijk en leg elke dag 5u af om te gaan werken (in mijn regio is er geen werk te vinden door de crisis). Het is gewoon onhoudbaar aan het worden. Onze nieuwe baas is een Africaan en die hebben een heel harde mentaliteit. (en ik bedoel dit niet discriminerend). Hij bekijkt je als een stuk vuil en kaffert je de hele dag uit. Kortom, ik ben zijn slaaf... Ander werk gaan zoeken lijkt me dus de enige oplossing.

13. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Succes meid!

14. Nynke

Nynke VIP lid

Sep 30, 2006
    8,087
    0
    0
    Frankrijk
    In LDF is de baas de baas. Zolang er niets zwart op wit staat mag de baas dit van je verwachten. Hij staat in zijn recht. Vervelend voor jou maar helaas...

15. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

Apr 20, 2011
    8,087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Sorry maar ik vind je baas een zeikerd.
    Flexibiliteit moet van 2 kanten komen: zoals jij rustig blijft als je werk nog niet af is maar dan moet je dus ook eens iets eerder weg kunnen als t nodig is en t kan qua werk. Maar geen flexibiliteit van zijn kant betekent dan eigenlijk ook dat jij weggaat als t 17.40 is (en dan mats je m ook al).

Ennuh pfff 5 uur reizen op een dag voor je werk. Mijn enkele reis is 1,5 uur en dat vind ik al mooi zat. (ook omdat er dichterbij niets was).

Sterkte met de situatie :(

16. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,901
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik denk dat het van je vorige baas heel aardig is geweest, maar dat je nu idd een beetje pech hebt dat de nieuwe baas hier niet in mee wil gaan. Ik ben bang dat je weinig kunt, omdat het niet opgenomen is in je contract.

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat ben ik met je eens maar het gaat hier niet om af en toe maar 5 dagen per week, structureel dus. Als het af en toe zou zijn vind ik het ook wel stom maar nu kan ik het eerlijk gezegd wel begrijpen.
    Wanneer een baas die bij 1 iemand toe laat kan hij het bij anderen ook niet weigeren en dan is het eind zoek.

18. senta

senta Niet meer actief

Is het daar dan niet zo dat ze van je kunnen verwachten dat je eigen tijd gebruikt.

Bij mijn werkgever was eigen tijd kwartier voor een na werktijd.

19. Fransa

Fransa Niet meer actief

De werkethiek in Frankrijk is op geen enkele manier te vergelijken met die in NL. De baas zn wil is wet. Discussie vaak niet mogelijk, je voert uit wat door je leidinggevende wordt opgedragen. Ook als je het daar niet mee eens bent. Ik werk in een internationaal bedrijf waar we in het begin aardig wat Franse managers hadden. Kan wel zeggen dat het vaak niet lekker liep tussen en en hun niet Franse medwerkers...

Dus in NL zou ik zeggen dat je baas wel pietluttig is, in FR doet hij wat vele anderen met hem ook doen. En ik ben bang voor je dat dat moeilijk te veranderen is...

Zou toch eens rondkijken voor wat anders. 5 uur reizen voor je werk lijkt me als je een gezin hebt niet (meer) te doen...

Succes met deze situatie!

20. Shopaholicnl

Shopaholicnl Fanatiek lid

Mar 3, 2013
    2,775
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Wel kinderachtig van hem hoor

Share This Page