Verhuizen naar de andere kant van het land ivm baan

Discussion in 'De lounge' started by Yummy, Sep 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verhuizen naar een andere provincie/de andere kant van het land in verband met een baan die je daar hebt gevonden?

Zo ja, dan ben ik heel erg benieuwd hoe jullie dat aangepakt hebben! :D

En dan voornamelijk op het gebied van solliciteren (ben je vanuit je oude woonplaats gaan solliciteren of eerst verhuisd?) en hoe heb(ben) je/jullie het gedaan qua kinderen? En huisvesting?

Na een paar jaar in Noord-Brabant te hebben gewoond zijn wij 3 jaar geleden naar het noorden des lands verhuisd ivm het feit dat hier veel familie woont en ik nog studeer, we een kindje kregen enzovoort.

Inmiddels ben ik afgestudeerd, is ons tweede kindje geboren en merken we gewoon dat er voor mij hier in het noorden veel minder werkgelegenheid is dan is het zuiden. We missen Brabant en willen dus erg graag terug. Maar ja, hoe gaan we dit aanpakken? ;)
    We wonen gelukkig in een huurhuis dus we hebben geen "last" qua het verkopen van ons huidige huis. Wel hebben we een zoon van bijna 4 die straks naar school gaat, mijn vriend die hier een goede baan heeft (maar in het zuiden voor 98% zeker weer bij zijn oude werkgever aan de slag kan) en gewoon de onzekerheid. We willen het zo graag, maar ik merk dat ik graag een "plan" zou willen maken met hoe we dit aan moeten gaan pakken!

2. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Wij hebben als tussenstap gemaakt dat we tijdelijk bij mijn moeder zijn gaan wonen.

Maar goed, in dat huis hadden we twee eigen slaapkamers en een eigen woonkamer en badkamer. Dus redelijk op ons zelf nog.

Vanuit daar konden we alles weer opbouwen.

Mijn man had er al wel werk. Dat was de eerste prioriteit.

Het enige wat wel wat lastig kan zijn is dat je zoontje naar school moet bijna. Misschien moet je daarom sneller gaan.

3. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Bosi: Ja dat is dus ook ons grote twijfelpunt, ook qua huisvesting.

Mijn schoonouders wonen in de omgeving van Eindhoven en hebben op de bovenste verdieping nog 4 kamers, een eigen wc en een eigen badkamer over. Daar zouden we zonder problemen als tussenstop kunnen verblijven.
    Het probleem is dan alleen wel dat we zeker weten dat we niet in het dorp willen wonen waar zij wonen (ik zou er wel willen wonen, maar mijn vriend wil liever iets meer richting Den Bosch) en wanneer we daar dus tussentijds zouden gaan wonen zou dat betekenen dat mijn zoon dus in een relatief korte tijd 2 of misschien wel 3x van school moet wisselen en dat vind ik eigenlijk echt niet kunnen. (Eerst hier in Assen waarschijnlijk, aangezien hij in november al naar school gaat, dan daar bij schoonouders en eventueel dus daarna weer in de omgeving waar we echt graag willen wonen). Niet echt wenselijk! :(

Dus mochten we de tussenstop bij mijn schoonouders doen dan is mijn eis dat we ook in dat plaatsje een woning zoeken, maar mijn vriend wil dat liever niet.

4. Ik zou eerst solliciteren en dán een huis zoeken. Verhuizen (met alle kosten die daarbij komen kijken) en dan zonder werk zitten lijkt me geen hele fijne situatie. Ik weet niet waar je in brabant wilt wonen, maar ik weet dat je in gemeente Halderberge redelijk snel een woning toegewezen krijgt als je (kort) ingeschreven staat!

Veel succes!

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    O ja

Ik snap je twijfel dan.

Je kunt ook toch snller te werk gaan en direct in de plaats waar jullie willen zitten een huurhuis zoeken en daar direct heen gaan.

Dan kun je later wel rustig rond gaan kijken om ergens te kopen ( misschien)

Maar een baan is het belangrijkste dan natuurlijk.

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb ook al eens de stap gemaakt... eerst van Friesland naar Brabant en daarna (na 7 jaar) terug naar het noorden.
    Beide keren had ik eerst al een nieuwe baan, voordat ik ben verhuisd! Zeker in de huidige onzekere tijden, zou ik er toch voor zorgen dat 1 van beiden eerst een andere baan heeft gevonden. De tweede kan dan evt na verhuizen alsnog een nieuwe baan zoeken.

Ik snap je overweging mbt drie keer moeten verhuizen, maar soms is dat de weg die je moet gaan. :cool:
    Ik heb zelf dus twee keer een periode gependeld.... en believe me...that's killing!!!!!
    Van Friesland naar Brabant heb ik 6 maanden gependeld en door de week in een vakantiehuisje. Van Brabant naar Groningen gelukkig maar 6 weken hoeven pendelen en zat ik tussentijds bij mn zusje in huis.

7. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Is dat sociale huur? Daar hebben we een te hoog inkomen voor (ook wanneer ik nog geen baan zou hebben). We richten ons echt op particuliere huur en daarna willen we graag iets kopen.

We willen graag naar de omgeving van Den Bosch / Nijmegen.

8. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Pendelen is ook absoluut geen optie hier, als we gaan dan gaan we met z'n allen! ;) Dan nog eerder de tussenstop bij schoonouders.

Kan me voorstellen dat dat echt killing moet zijn geweest! Toen ik mijn vriend net leerde kennen ben ik 2 jaar lang elke vrijdag met de trein van Groningen naar Eindhoven gegaan en daarna dus op zondag weer terug. Elke week! Pfff, die reis was altijd zo vermoeiend. We waren dolblij toen we eindelijk samen konden wonen haha.

Ik ben inmiddels al begonnen met solliciteren, vraag me alleen wel af hoe het dan eventueel moet als ik straks ineens uitgenodigd wordt voor een gesprek (;) mocht het er ooit van komen haha). Mocht ook dat gesprek dan positief uitpakken dan zal het allemaal toch in een sneltreinvaart gaan.

Het is wel een verademing om in het zuiden te solliciteren. Veel meer grote steden, meer grote bedrijven en meer mogelijkheden om als jurist aan de slag te kunnen.

Mocht er trouwens iemand een leuk, kindvriendelijk plaatsje weten in de buurt van Den Bosch/Nijmegen dan zijn die tips ook super welkom! We hebben in Vught gewoond (centrum), maar kijken ook nog even verder rondom Den Bosch. We zouden het liefst in een rustig, kindvriendelijk plaatsje wonen en dan gaat onze voorkeur uit naar bouw van na 2000 zeg maar. Het liefst in iets van een hofje waar de kinderen eindelijk eens flink buiten kunnen spelen!

9. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    Ik zou eerst solliciteren en proberen allebei een baan te krijgen. Dan woning zoeken en desnoods het huis van je schoonouders als springplank gebruiken. Enneh kinderen zijn op die leeftijd vrij flexibel dus eventueel 3 x van school veranderen is niet zo.n heel groot probleem. En desnoods doe je hem in Brabant al op de definitieve school en rij je gewoon heen en weer tot je je definitieve woning/dorp hebt. Succes ermee.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik zou de kleine man sowieso op de school doen waar jullie hem op willen laten zitten ook al zouden jullie bij je schoonouders tijdelijk zitten, dan zelf maar heen en weer rijden s ochtends/smiddags en evt. laten overblijven als het te ver is.

eerst die baan en even peilen bij oude werkgever van je man. Dan kun je ook evt nog voor nov over als je man dan al weer over zou kunnen en kan de kleine gelijk op zijn "nieuwe"school beginnen.

11. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Ja alleen we weten nog niet precies waar we willen wonen, alleen de omgeving zeg maar. En die omgeving is zeker 30 tot 40 minuten rijden vanaf schoonouders en op schooltijden sta ik dan zeker flink in de file waardoor er zeker nog 20 minuten bij op komt. Dan moet ik straks om 07.00 van huis om hem rond half 9 bij school te hebben. Weet niet of dat nou zo handig is en of hem dan van school laten switchen niet minder belastend is. Lijkt me best heavy om 5 dagen per week die afstand steeds te moeten rijden.

Met solliciteren ben ik al begonnen en vriend heeft ook al een gesprek met zijn oude werkgever gehad en dat laatste was ook positief. Het solliciteren van mij daar gaat echter wel veel tijd in zitten dus ik ben bang dat ik voor november sowieso niet ga redden qua het hebben van een baan.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

maar dat zou dan qua baan in principe het zelfde zijn als nu, dat alleen je vriend een baan heeft is nu toch ook zo of heb ik dat verkeerd gelezen.

ja 50 min is wel lang dan inderdaad.. hmm dan zou ik (als ik in jouw schoenen zou staan;))voorstellen om dit weekend bij schoonouders te logeren en goed de omgeving bekijken en orienteren waar je heen zou willen, kijken naar evt tijdelijke part. huur zeker omdat jullie toch willen kopen met de tijd en je kan ook altijd eerst iets huren en dan met een jaar een ander huis huren en daarna pas kopen.

en mocht blijken dat het zeg maar allemaal wel geregeld kan maar dat het dan dec zou worden zou ik denk ik de kleine jongen thuis houden tot dec. hij is nog niet leerplichtig en die maand of zoiets maakt dan ook niet echt uit.. is ook nog een optie..Vaak is het voor jan beginnen in groep 1 kunnen ze het volgende schooljaar over afhankelijk van het kind naar groep 2. Dus nov of dec zou dan bijv niet uitmaken, maar dit is per school verschillend..

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Nee dat klopt, maar ik ga straks fulltime werken en mijn vriend minder. We vinden het dus wel het belangrijkste dat ik sowieso een baan vind en zonder dat ik een baan heb gaan we die kant nog niet op.

Wat je zegt ben ik het mee eens hoor, maar mijn zoontje telt al weken af tot 22 november.. De dag dat hij naar school mag! Hij is er enorm aan toe en leeft zet elke dag een streepje op zijn kalender haha. Dus hem die dag niet laten gaan lijkt me ook weer zo moeilijk.

Best lastig allemaal!
    Als ik dit allemaal tegen elkaar afweeg dan denk ik dat (hoe onwenselijk ook) we hem toch eerst hier naar school laten gaan en dan rustig rondkijken naar een baan en huis in het zuiden. Pas als we een baan en huisvesting hebben (eventueel eerst particuliere huur) dan gaan we verhuizen.

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

aha ja dan is het makkelijker als jij eerst die baan gevonden hebt,

ahh nee dan is het zielig om hem niet die dag te laten gaan..:D

15. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    je kind is nog niet leerplichtig..je kunt er ook voor kiezen hem later naar de kleuterklas te laten gaan in de plaats waar je gaat wonen uiteindelijk. Hij is dan wat ouder als de normale kindjes, maar als hij goed ontwikkeld moet dat geen probleem zijn en misschien slaat hij wel een klas over!

Denk daar eens over na.....

over woonruimte, ja je hebt een optie bij je ouders dus....

En werk, eerst zeker weten dat je vriend een baan heeft, jij kunt vanuit hier solliciteren. Komt misschien ook beter over, want dan zul je de vraag krijgen en wonen dan....of je word afgewezen enkel alleen omdat ze je woonplaats zien op je cv...zonder gesprek of wat dan ook....;)

succes! enneuh...brabant is fijn wonen hoor!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou eerst een baan zoeken en dan verhuizen. Is voor je zoontje misschien niet zo leuk qua schoolwissel, maar als ze zo jong zijn hebben ze dat wel vaker...niet elk kind gaat naar zelfde kdv, psz, school, bso. En je weet ook niet hoe lang het vinden van een baan gaat duren!

17. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Misschien eerst even de andere berichtjes lezen voordat je een reactie plaatst hihi. :) Heb al aangegeven waarom hem niet naar school laten gaan in november geen optie is ;)

En de optie is niet bij mijn ouders, maar bij mijn schoonouders. Maar dat heeft om meerdere redenen niet onze voorkeur dus eigenlijk is het geen optie ;)

We willen juist ons vooral richten op mijn baan omdat ik kostwinner zal zijn en we hoofdzakelijk NU verhuizen omdat ik nu aan het werk wil en sowieso in het zuiden meer aanbod heb qua vacatures. Vriend is semi-profvoetballer en haalt zijn inkomen daar dus vandaan.

18. Yummy

Yummy Fanatiek lid

Jan 7, 2011
    4,571
    8
    38
    Brabant
    Denk dat we het ook op deze manier gaan doen.

Ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen die dit dus hebben gedaan: een baan gevonden en (oa) voor die baan verhuizen!

Share This Page