Ik bouw extra uren op om meer vakantie op te kunnen nemen. Ik werk 3 uur meer per week. volgens de leidinggevende moet ik in de vakantie mijn contracturen plus compensatieuren opnemen, volgens mij klopt dat niet. Ik denk dat ik in de vakanties mijn contracturen op moet nemen, dus de uren die ik normaal werk zonder overwerk. Snappen jullie het nog? ik werk volgens mijn contract 21 uur per week ( 7 per dag), met compensatieuren 24 uur (8 per dag). Volgens mij moet ik dan 7 uur per dag opnemen, volgens hem 8... Iemand enig idee? Chech het ff hier voordat ik hr mail.
Bij ons is het dan zo dat je 7 uur op moet nemen. Anders zou je een uur opnemen die je dan ook gelijk weer opbouwd.
Je moet gewoon per dag 7 uur opnemen, dat zijn nl je contracturen. Wel mag je werkgever van je verlangen dat je de compensatie-uren binnen een bepaalde tijd na opbouw weer opneemt.
Inderdaad je contract uren die neem je op voor vakantie. Dus de 21 uur! Dat weet ik 100% zeker. Zou beetje raar zijn anders. Die 3 uur per week zijn overwerk uren die je tijd voor tijd terug krijgt.
Ligt er een beetje aan wat de afspraken zijn. Als er nl vooraf afgesproken hebt dat je 156 uur extra vakantie hebt (52x3) en dit bij je gewone verlof wordt geteld dan moet je 8 uur opnemen ipv 7. Hier werkt het zo dat af en toe overwerken los berekend wordt maar als je het structureel doet als hierboven.
Dan werk je toch voor niks die 3 uur extra? Als je nu 24 uur werkt en er 21 uitbetaald krijgt dan gaan die 3 uur in de meerwerkpot. Als je straks vakantie opneemt, uitgaande van 24 uur en je krijgt er alsnog 21 uitbetaald, dan zijn die 3 uur toch verdampt?
Niet helemaal. Want in de weken dat je vrij bent bouw je geen overuren op. Als de betekening dus over een heel jaar gemaakt wordt is dat anders. Schrijf je tijd voor tijd is het een ander verhaal. Dan kun je uren die je teveel werkt schrijven en op een ander moment opnemen en hoef je dus alleen he contracturen op te nemen.
bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik werk deze extra uren gedurende 40 weken. De rest ( 12) ben ik dus vrij.....
40x3 zijn 120 extra uren. 120 ÷21 zijn 5,7 weken extra vrij. Ik neem aan dat je niet standaard 6,3 weken vrij hebt.
Ik bouw zelf 117 uur op plus die 120. Het ene jaar kom je inde min, het andere jaar in de plus. Maar ook dan is de vraag of ik 7 of 8 uur moet opnemen.... Vaag hoor, ik ga begin volgende week wel even contact opnemen met hr of de vakbond om het uit te zoeken