Jongeren en drugshandel

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Lentekriebels, 6 jun 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentekriebels

Lentekriebels Fanatiek lid

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Ik lees net dit artikel in de VK: http://www.volkskrant.nl/binnenland/jongeren-geronseld-voor-prostitutie-of-drugshandel-hoe-criminele-bendes-grip-hebben-op-scholen-in-nederland~a4498826/. Het is een interessant artikel en als ouder zeker het lezen waard, maar voor wie geen tijd heeft: Het blijkt dat er door heel Nederland op scholen kinderen worden geronseld als drugskoerier en voor de prostitutie. Dat scholen en gemeenten dit weten maar niemand zich eraan wil branden en er dus totaal geen oplossing is, terwijl de organisaties erachter er steeds handiger in worden en de kinderen steeds jonger.

Hoewel mijn zoontje pas 15 maanden is, word ik toch echt eng van dit soort dingen. Hoe hou je zoiets tegen? Hoe bescherm je een kind voor dit soort dingen? Ik heb zelf een broer die heel lief is en gelukkig goed terecht gekomen, maar zich toch ook als 15 jarige op het vwo zich niet altijd als een lieverdje heeft gedragen dankzij de mensen met wie hij in bijv. het uitgaansleven in contact kwam. Mijn ouders hadden lange tijd geen idee. Stel dat mijn zoontje net zo'n sociaal iemand wordt als mijn broer, dan heb ik geen idee hoe ik meer grip op hem zou kunnen hebben dan mijn ouders destijds.

2. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    #2 Lovely83, 6 jun 2017
    Laatst bewerkt: 6 jun 2017
    Bij mijn zoon op school ronselen de bovenbouwers kinderen uit de onderbouw om fietsen te stelen.
    Mijn zoon is omdat hij weigerde wekenlang bedreigd en lastig gevallen.
    En school...die deed weinig! Aangifte gedaan, maar dit zorgde er alleen maar voor dat het erger werd.
    Uiteindelijk hebben we hem verteld dat hij het moet negeren, erboven moet staan. Dit heeft hij met moeite gedaan, want hij was echt bang. Uiteindelijk na 2 weken negeren stopten ze met hem lastig vallen.

Helaas heeft aangifte hier dus niet geholpen. Ik weet niet hoe het was geweest als andere kinderen ook aangifte hadden gedaan.
    Het probleem speelt momenteel nog steeds op school, en school...doet nog steeds niets. Vooral omdat de kinderen elkaar niet verklikken anders staat ze hetzelfde te wachten als onze zoon.

Wij zijn altijd heel open tegen onze zoon geweest en dit nog steeds. Onze zoon weet dat hij met alle problemen bij ons kan komen. Zelfs als hij iets slechts heeft gedaan, zij we er voor hem om daarin te steunen en te zoeken naar een oplossing. Dit zorgde er dus ook voor dat hij direct dezelfde dag om hulp vroeg toen hij benaderd was.

Dus wil je grip op je kind, wees open in de communicatie. Bespreek wat er gaande kan zijn onder jongeren, verdiep je erin zodat je weet waar je over praat. En schaadt absoluut niet het vertrouwen van je kind.

DastyQueen en Gul83 vinden dit leuk.
  3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Vreselijk, ik wist niet dat het zo erg was. Poeh, je maakt je toch wel zorgen over waar je kinderen tussen kunnen komen te zitten.

Jeetje Lovely, dan voel je je ook machteloos. Gelukkig is het nu gestopt, maar het lijkt me erg naar om mee te maken.

4. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Nou echt.. jeetje je zou ze bijna thuis houden..

@Lovely83 wat naar voor je zoon, en wat belachelijk dat school hierin niks doet.

5. Lentekriebels

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Wat heftig voor je zoontje en wat goed dat hij er zo mee om heeft kunnen gaan! Dat laatste wat je zegt geloof ik ook heel erg. Uiteindelijk zijn mijn ouders ook altijd zo met ons omgegaan en dat heeft mijn broer ook erg geholpen, hij wist dat hij ze kon vertrouwen en wilde ze ook niet teleurstellen.

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is vreselijk. Al vraag ik me wel af wat een school er aan kan doen. Mijn man werkt op een school voor voortgezet onderwijs. Hij heeft wel eens, samen met een collega, zo'n groep 'scooterjongens' met zachte hand weggestuurd. Eerst maar eens rustig een praatje maken, laten merken dat ze sommige jongens nog herkenden. Vragen wat ze tegenwoordig doen. Wat ze nu hier komen doen. En daarma vragen of ze snappen dat de school hier niet blij mee is. Uiteindelijk gingen die jongelui wel weg.
    Maar wat als ze niet gaan? Ze staan op de openbare weg. Wat kun je daar als school tegen beginnen? Of als agent? Dan moet de burgemeester al een soort samenscholingsverbod instellen. Niet handig, bij een middelbare school.
    Ik was ook niet zo heel blij toen ik hiervan hoorde. Aan de ene kant snap ik dat hij opkomt voor zijn leerlingen en zijn school. Maar hij is ook mijn man en de vader van onze kinderen. Waarom zou hij een mes tussen zijn ribben moeten krijgen?

Ik weet ook niet hoe het juridisch zit met kluisjescontrole. Wat mij betreft zou het mogen hoor! Misschien moeten scholen daarover iets in het huurcontract opnemen ofzo. Wanneer je een kluisje huurt, geef je automatisch toestemming voor controle. Maar je hebt best kans dat het dan alsnog in strijd is met de wet en dus niet rechtsgeldig. Over dit soort dingen zou gewoon landelijk duidelijkheid moeten komen. Dat een school dit niet op eigen houtje hoeft uit te zoeken (met het risico op een gang naar de rechter). Of misschien een ander soort kluisjes, net zoals in het zwembad. Dat je hem huurt voor een dag, maar dat hij automatisch om half 6 open springt (en dus leeg moet zijn.)

Ook leerplicht zou harder op moeten treden. Een leerling kan echt heel vaak te laat komen, voordat ingegrepen wordt. En dan nog; als er zoveel verdiend wordt, zijn die boetes een lachertje. Die boete moet trouwens door de ouder(s) betaald worden. Zouden deze ouders (zonder hulp) hun kind nog onder controle krijgen? Als hij / zij al dit soort werk doet en grof betaald krijgt of bedreigd wordt?

Ik vind het heel lastig. En veel te makkelijk omgaat weer te wijzen naar scholen die zouden 'wegkijken'. Op scholen werken leraren! Geen wetshandhavers of militairen! Moeten de wiskundeleraar en de Tekenjuf de strijd aangaan met criminele bendes?
    Hier ligt echt wel een taak voor de landelijke overheid. Het uitwisselen van informatie moet makkelijker worden. Nu mag een school bijna niks, vanwege privacywetgeving. Terecht dat gegevens niet op straat mogen liggen! Maar ook bij twijfel zouden er gegevens uitgewisseld moeten kunnen worden en niet pas als het al veel te laat is. Er moet gewoon veel meer duidelijkheid komen over de grenzen van recht op privacy en het uitwisselen van informatie / controleren van kluisjes en tassen wanneer er zorg bestaat.

Lovely83 vindt dit leuk.
  7. Lentekriebels

15 aug 2015
    1.086
    156
    63
    Mee eens, ik vind het ook niet een taak alleen van de scholen. Maar zoals in het artikel ook naar voren komt, wijst elke instantie naar een ander en neemt niemand het voortouw, waar uiteindelijk de kinderen de dupe van worden. Een school zou kunnen signaleren en dan hulp inroepen van bijv. de politie, maar dat gebeurt dus schijnbaar ook niet omdat ze geen reputatieschade willen en dat vind ik dan wel weer heel kwalijk.

DastyQueen vindt dit leuk.
  8. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik vind het wel de taak van school wanneer het op het schoolplein afspeelt.
    Daarnaast zou de school voorlichting kunnen geven in samenwerking met de politie. Voor zowel de ouders als kinderen.

De meeste scholen hebben tegenwoordig wel korte lijntjes met de wijkagent, dus zoveel moeite zou die samenwerking niet hoeven te zijn. Daarnaast gaat het nog altijd om de welzijn en veiligheid van je leerlingen.

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Ik vind het wel een zeer slechte zaak dat een school er niets mee doet wanneer zoiets op het schoolplein plaats vindt. Is dat in Nederland?

Deel Deze Pagina