Hou je hond gewoon aangelijnd!

Discussie in 'De lounge' gestart door Aszz, 21 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pienie

pienie Fanatiek lid

29 okt 2006
    1.418
    1
    0
    zuid holland
    Pffff, ik heb laatst ook 2x een incident gehad met van die loslopende bakbeesten. Eentje hapte het brood voor de eendjes zo uit mn hand terwijl ik daar met mn kids stond. Zn tanden stonden in mn hand. Ik dat mens enogzins geschrokken aangesproken dat ze dat beest aan moet lijnen. Zij pissig (t was losloopgebied). Ik weer dat geen enkele hond los mag lopen als je hem niet onder controle hebt. Uiteindelijk werd ik dus verrotgescholden midden op straat terwijl háár beest mij in mn handen beet (dat was volgens haar geen bijten, maar happen-> zal me een zorg zijn, hij hoort dat niet te doen en als hij eerder bij mn kids was geweest dan bij mij (ik ging er snel voor staan) dan had ze echt een dikke vette aanklacht kunnen krijgen en was er zelfs een kans geweest dat ze hem moest laten inslapen).

Nog geen week later was er een enorm speelse herder (jong, maar wel volgroeid) en die vent riep hem 1000x uit de deuropenong mar dat beest reageerde niet. Beest rende als een dolle over straat waar ik met mn zoon liep. Uit voorzorg heb ik mn zoon opgepakt en net op tijd want dat beest sprong dus tegen mn rug op met zn poten over mn schouders. Kind in tranen. Ik doorgelopen (wist inmiddels dat zulke mensen toch niet voor rde vatbaar zijn). Sprong die hond tegen voorbij rijdende fietsers op, komt ie wéér op mn afrennen. Toen dus naar die vent geroepen dat hij zn hond moest aanlijnen. Weer: t was niet zijn schuld want hij deed toch zn best om m te roepen. Werkelijk waar, ik kreeg bijna een hekel aan alle hondenbezitters.

Mensen als je een hond hebt is het jóuw verantwoordelijkheid. Ik zit niet te wachten op beesten die tegen me aanspringen, die als ongeleide projectielen rondvliegen, overal schijten en al helemaal niet dat ze mij/mn kinderen bijten/happen!

*ik heb vroeger ook altijd een hond gehad, sluit zelfs niet uit dat ik er ooit nog 1 wil, dus daar ligt het echt niet aan, het ligt aan een mate van veramtwoordelijkheid*

2. danip

danip Niet meer actief

Maar als jij naar een losloopgebied gaat, terwijl je niet wilt dat onbekende loslopende honden bij je komen, dan snap ik niet zo goed waarom je dan net daar naartoe moet. Er zijn nog maar zo weinig plekken waar je de hond mag laten loslopen, moet iedereen zich dan maar aanpassen aan jouw in een gebied dat voor hun bedoeld is?

In het 2e stukje wat je schrijft vind ik dat inderdaad errug dom van zo'n baas. Kwam hij zelfs de deuropening niet uit? Zou me doodschamen als mijn hond dat deed!

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ha nog meer geirriteerde mensen dus!

Wel grappig, 1 van die baasjes van die hond kwam ik vanochtend tegen tijdens het uitlaten. Hij werd achter die hond aangetrokken en hij riep continu "Wie is hier de baas, wie is hier de baas?"
    Pffft hahahaha, nou JIJ in ieder geval niet!

Sommige mensen begrijpen er echt niks van. En ongeloofelijk hoe sommige hondeneigenaren kunnen reageren.

4. Loe

Loe Niet meer actief

Ik vind dit ook zo zielig. En dat ie dan zoveel stroomstoten heeft gehad, vind het echt dierenmishandeling, sorry, ook al is je bedoeling goed geweest. Volgens mij worden blafbanden ook totaal afgeraden door dierenorganisaties en ook dierenartsen. Ik voel echt medelijden met dat hondje. hoe moeilijk hij ook misschien te hanteren is, dat begrijp ik wel helemaal. Maar dat moet opgelost worden met cursus/opvoeding, toch niet met een blafband. :( Sorry als ik iemand belediging, maar eigenlijk ook geen sorry, want ik vind een blafband onmenselijk of beter niet-dier-waardig.

5. Loe

Loe Niet meer actief

Ik vraag me weleens af, ben benieuwd hoe jullie hier over denken; zouden die vreemde reacties van sommige hondeneigenaren ook te maken hebben met dat spotje wat nu op tv is? Onbewust worden we steeds asocialer?

Waarbij ik bij heeeeeeeeeeeeeeeel erg afvraag of er niet twee letters teveel staan bij het woord onbewust in sommige situaties hoor!

6. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Ikben het er helemaal mee eens.
    Ik woon in een recreatiegebied,waar heel veel gewandeld wordt, maar je moet hier je hond wél aangelijnd houden, alleen houdt niemand zich eraan, en ik vind het echt zo vervelend, als ik buiten lekker aan het wandelen ben, dat er altijd honden tegen me opspringen, vaak met modderpoten omdat ze net uit het water zijn gesprongen, en die honden luisteren echt niet naar hun baas als ze worden geroepen.

Het toppunt voor mij was, dat er een hond mij helemaal onder gesmeerd met modder had, ik vervolgens tegen eigenaar zei dat ik dat dit niet zo prettig vond, en dat ik vond dat ze haar hond aangelijnd moest houden als hij niet naar haar luisterde, en toen kreeg ik het antwoord: Ja maar hij springt tegen je op omdat jíj met je armen beweegt...
    Dus ik zeg: ehhh pardon u gaat mij hier nu de schuld geven van iets wat uw hond doet?
    Ja zegt ze, als je er zo'n last van hebt dan moet je hier niet gaan wandelen!
    Nou serieus ik kon die vrouw wel vermoorden, zij moet haar hond aangelijnd houden want daar staan hier notabene bordjes voor dat dat moet, tevens is het hier ook een ruiterpad, dus alleen al daarom is het heel gevaarlijk je hond los te laten lopen.

Echt het, het lef om gewoon maar te zeggen dat ik dan maar ergens anders moet gaan wandelen...
    Ik woon hier notabene, zij niet, zij komt ergens van een stad hiernaartoe met de auto om haar hond uit te laten

7. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn

Ben het met je eens dat je niet moet zeuren dat er honden los lopen als het een losloop gebied is. MAARRRR als de hond in kwestie zomaar brood uit wild vreemden hun hand happen en daarbij hun visite kaartje (tandafdrukken) achter laten dan is dat meteen een HEEL ander verhaal.
    Of wil je beweren dat jij er geen problemen mee hebt dat honden brood uit je kindje zn hand "bijten"?

8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Ik laat onze hond op straat altijd aangelijnd aan, wil het risico niet lopen dat ze zomaar de straat op kan schieten. In het park en hier langs het veld loopt ze los. Het is een lieve hond en goed opgevoed. Als ik andere honden zie die aangelijnd zijn, gaat ze ook gelijk aan de lijn, dat is gewoon een ongeschreven regel (die helaas sommige mensen nog steeds niet begrijpen).
    Dan heb je ook nog de categorie mensen die hun hond aangelijnd met onze aangelijnde hond willen laten spelen. No way, geloof niet helemaal dat ze inzien wat daar voor een ongelukken mee kunnen gebeuren. Of met zo'n flexilijn, dan staan ze 5 meter verderop aan dat ding te sjorren (zo'n flexilijn kan gewoon door vlees en pezen heensnijden) om hun hond weer bij zich te krijgen.
    Ik heb meestal een werpkettinkje op zak. Als ik een vervelende hond achter ons aankrijg, smijt ik dat ding keihard op hem. De meesten weten niet wat ze overkomt en nemen heel snel de benen. Zo hoef ik er ook niet tussen te komen, want dat kan ook nog gevaarlijk zijn.
    Trouwens, ik ben hoogzwanger door een hond omver gesprongen, donderde zo achterover de bosjes in met mijn dikke buik. Die baas bood niet eens zijn excusus aan. Ik heb hem even duidelijk gezegd dat als je je hond niet onder controle hebt, je hem aan moet lijnen. Grrr, ik begrijp je frustratie helemaal! Helaas blijf je het volgens mij altijd houden.

9. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Ook ik ken dat probleem. Mijn mechelaartje is toen ze nog een pupje was 3x gebeten door loslopende kleine hondjes waarvan 2x door hetzelfde hondje. Mijn man was er de tweede keer bij en ik zei al ohoh daar heb je dezelfde meneer met hondje weer van de laatste keer. En ja hoor weer werd ze gebeten.

Sindsdien moet ik mijn honden met een gentle walker uitlaten om dat ze niet meer te houden is als ze andere honden ziet, mijn reu was al erg dominant naar reuen. De meeste mensen kennen het begrip gentle walker/halti niet en denken dus dat allebei mijn honden gemuilkorfd zijn. En weet je daar ben ik heel blij om. Ik heb sindsdien geen last meer van kinderen die op mijn honden afrennen om ze ongevraagd te gaan aaien (of erger...) van achteren aan komen rennen. En de opmerkingen dat ze gevaarlijk zijn tja, het enigste wat ik zeg is dat hun reactie voor mij genoeg zegt en ze dus duidelijk geen verstand hebben van honden of honden hulp middelen. Voor de rest kan het me niks schelen wat ze van mijn honden denken, hun nemen niet de moeite om het te vragen, dus waarom zou ik me eigen verdedigen.

Gelukkig zijn er nog genoeg wel geinteresseerde mensen op deze aardbol die het wel vragen. Roxy mijn mechelaartje heeft vanavond namelijk hierdoor een leuke speeldate met een allerliefst amerikaanse stafford, zijn baasje herkende het gedrag meteen en ook zij heeft hetzelfde probleem.

10. danip

danip Niet meer actief

Nee dat vind ik zeker niet goed nee! Dat bedoel ik ook niet hoor, maar ik zou dan zelf gewoon niet met mijn kindje naar een hondenlosloopgebied gaan terwijl we de eendjes zouden gaan voeren ;) Kan me voorstellen dat je je rot schrikt en dat je boos wordt, maar daarom zou ik dat dus vermijden en naar een hondloos eendenvoer gebied gaan. Natuurlijk is het wel stom van de baas dat je hond dat doet, maar dit verhaal heeft 2 kanten.

11. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Over dierwaardigheid gesproken...

Ik moest even lachen met Astrid85 haar reactie "wie is hier de baas..." en brengt dit even samen met de reactie loe op die blafbanden.

Gisteren liep ik met de honden aangelijnd en er liep een kleinere hond verderop. De honden gingen dus op dat moment met MIJ wandelen i.p.v ik met de honden...
    Een van mijn honden begon te blaffen. Ik haat het nu eenmaal als mijn honden niet luisteren.
    Wat doe ik: ik grijp mijn hond bij zijn muil en richt hem zo dat hij verplicht in mijn ogen moet kijken en zeg dit ook.

Weet je wat ik van andere mensen te horen krijg? "dat is erg wat jij met je hond doet"
    Soms kan ik ontploffen omdat ik niet meer weet wat ik moet doen. blaffen ze en doe ik dat niet, dan zijn mensen boos dat ik mijn hond niet onder controle heb. Onderneem ik actie, dan ben ik een dierenbeul...

Iemand een idee hoe ik goed doe voor iedereen?

12. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Oww wij hebben het pas ook meegemaakt.
    We gingen met onze hond een eindje lopen.
    Wij hebben haar altijd aan de lijn, ook al doet ze geen vlieg kwaad, een hond hoort gewoon aan de lijn.
    Nou op een gegeven moment waren we bij het uitlaatveldje, ook daar laten we haar niet los omdat er meer honden komen.
    Nou een vrouw had zijn hond dus wel los.
    Zo'n hele grote rotweiler die kwam me toch op ons afgestormt, eerst sprong ie tegen mijn buik aan en daarna begon ie onze hond aan te vallen.
    Onze hond die kon natuurlijk geen kant op dus raakte een beetje in paniek. Die hond schrok ervan en begon dus te grommen.
    En het ergste van alles is die vrouw stond er gewoon bij te lachen :$
    Ik zei die hond hoort aan de lijn, och die doet toch niks zegt ze dan, ik zei niks mee te maken honden horen aan de lijn, je weet maar nooit.

13. Loe

Loe Niet meer actief

Clapat, TUURLIJK moet je je hond terechtwijzen hoor als hij iets doet wat niet mag. Een blafband vind ik heel erg, net als veel dierenartsen. Maar er is toch wel een verschil tussen: een hond resoluut doch zonder geweld terechtwijzen en m in een voor de hond hele nare houding plotseling intrekken en m bang maken met een terechtwijzing van zijn baasje die meer agressief is dan terechtwijzend. DAAR reageren mensen op. Zou ik ook doen.

Hier in de straat stond op de hoek van de straat een man met een herder. Ze liepen gewoon en ineens beviel die man iets niet, trekt GIGANTISCH HARD (dat bedoel ik dus) aan die lijn en geeft die hond ook nog een trap. WAT IS WRONG WITH PEOPLE? Is dat terechtwijzen. Kom op zeg.

Ik hoop dat ik zo beter uitleg wat ik bedoel.

14. Loe

Loe Niet meer actief

t enige wat ik dan denk als ik zo'n man zie is: als je zo'n hekel hebt aan je hond, als ie zo lastig voor je, breng m dan naar het asiel, krijg hij misschien nog een fijn baasje.......

15. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    serieus, ik sla hier stijl van achterover!!!!:$

16. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    ik vind ook zeker dat een hond aangelijnd moet zijn!
    Ik was zelf ooit een keer aan het wandelen met mijn zoon toen kwam er een hond recht op hem afrennen ik heb m'n zoon net op tijd op zij kunnen trekken! En het baasje zei geen eens sorry!

17. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    @ts, die andere vrouw klinkt als mijn zus..
    ze heeft een grote berner sennen, die ze absoluut niet de baas is.
    als ze naar het bos gaat laat ze hem ook altijd los, als er dan andere mensen (met of zonder hond) aankomen, rent haar daar
    in rotvaart naartoe.
    mijn zus roept dan ook niet, want volgens haar wil haar hond
    alleen maar die mensen begroeten en dat mag hij!

en dat hij dan soms een kind omloopt of iemand door zijn
    lompigheid omgooit, dat vind ze niet erg!

je snapt wel, dat wij dus bijna nooit naar mijn zus gaan,
    alleen al om het feit dat haar hond onze kinderen steevast
    tegen de kast oid aangooit!

18. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik ben ook voor aanlijnen, ik ben een keer flink gebeten door een rotweiler die losliep, ik was net geopereerd en liep op krukken, baasje was nergens te bekennen maar ik wist van wie hij was, een buurman van ons, hij liet de hond altijd zichzelf uitlaten op een nabij gelegen grasveldje en luiwammes bleef dan binnen voor de tv hangen, ik heb aangifte gedaan en de hond is toen afgemaakt omdat hij door had gebeten, door mijn spijkerbroek heen!! bloedde als een rund en ik kon opnieuw geopereerd worden omdat ik weg moest rennen en dat wil niet met krukken. kan ik me nu nog boos om maken!

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Hahaha wat een losgeslagen honden ( en baasjes )

WB een blafband, hmmmm ik ben vóór een blafband mits je goed weet hoe je een band moet gebruiken. Als laatste redmiddel zou je het kunnen proberen, maar dan echt als laatste redmiddel.
    Jammer genoeg weet 95% die zo'n band heeft niet hoe je het moet gebruiken. Vind het nog wel erg zielig hoor, ik zou het zelf nooit gebruiken.

Ik vind een halti nog erger, ontzettend denigrerend voor de hond. Die wordt continu gestrafd, terwijl hij dan wel goed naast je loopt. Erg verwarrend trouwens ook, zo'n hond heeft geen flauw idee wat hij nu fout doet. Gevolg kan een zeer gefrustreerde hond zijn. Zo ben ik ook echt geen voorstander voor een slipketting, maar goed erg off topic zo.

Onze hond heeft nog nooit getrokken, zelfs nu hij aan het puberen is niet. Hij heeft een mooi tuigje en loopt altijd netjes achter ons. Hij is wel erg lomp trouwens naar andere mensen en hondjes, maar daar kan je gewoon rekening meehouden.
    Trouwens, wel is hij erg voorzichtig met kinderen. Ik sta er soms nog van te kijken hoe onze lompe hond zo voorzichtig met de kleine kan zijn :D

20. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland

Loe, het is niet omdat je even op straat de hond iets hardhandiger aanneemt dat hij op andere momenten de hond niet weet te waarderen.

Ik kan natuurlijk niet zien hoe hard die man heeft getrokken of dat hij wel een reden had om zo te reageren, maar geloof mij, als één van mijn hond begint te trekken en na drie waarschuwingen en licht terugtrekken nog steeds niet reageert, dan trek ik toch ook eens hard.
    Als ik tegen mijn hond zeg "trek eens even niet a.u.b" dan zal hij mij niet zeggen "geen probleem hoor" muahahaha :D

Deel Deze Pagina