Onze hond (labrador, reu, 35 kilo) loopt ook wel eens los, maar dat is eigenlijk altijd in het bos of bij water waar hij mag zwemmen. En als we een andere hond tegenkomen die wel aangelijnd is gaat onze hond ook even aan de lijn. Wij denken maar zo, die hond is dan niet voor niets aan de lijn en wij willen het die hond (en baas) niet onnodig vervelend maken door onze hond wel los te houden (want die zou er naartoe gaan). Maar ik kom er hier in het park (waar de onze ALTIJD vast is) ook veel loslopende honden tegen. De ene keer gaat het goed, de andere keer niet. En dan ook sommige reacties van mensen...pfffffff. Als ik met kinderwagen en hond loop, en ik kom een loslopende hond tegen krijg ik steevast de opmerking dat het zielig is dat mijn hond niet los is. Ja, denk ik dan, daar zijn verschillende redenen voor: A. Honden mogen daar niet los B. Ik kan niet mijn aandacht verdelen over een peuter en een loslopende hond die af en toe kroketten in zijn oren heeft als hij een andere hond ziet C. Mijn hond gaat er niet dood van als hij aan de lijn zit. Hij heeft zat momenten dat hij wel los mag en gaat. Sommige baasjes snap ik echt niet... Gisteren met die hitte (34 graden hier) zag ik mensen enorm lang gaan lopen met hun hond midden op de dag, want tja, hij heeft beweging nodig hè? Nou, daar doe je een hond echt geen plezier mee als het zo warm is. Wij (althans manlief dan op dit moment) gaan dan 's ochtends als het wat koeler is langer met de hond lopen, 's middags en voor het eten korte rondjes (type plassen/poepen en weer terug) en dan 's avonds laat weer een lange ronde.
Ik vind eigenlijk dat je goed gehandeld hebt! Zo zou ik het ook gedaan hebben! Als mijn hond uitvalt naar een andere hond en mijn hond is begonnen met uitvallen dan corrigeer ik mijn hond ook door stevig aan de riem te trekken (moet ook wel met 35 kilo) en hem naast me te zetten en flink toe te spreken. Want het gebeurd wel eens dat die andere hond alleen maar langsloopt en dan helemaal niks doet. Valt mijn hond uit als reactie op de andere hond (dus verdedigen) dan corrigeer ik hem niet. Maar ik zal mijn hond nooit slaan of schoppen, in de nekvel pakken wel.
Mijn honden zijn al tig keer gegrepen door kleine hondjes.. Mijn teef is niet altijd makkelijk met andere, loopt daarom altijd vast in een aanlijngebied, maar de kleine hondjes lopen los.. 1 baasje zei letterlijk: wel makkelijk als hij los loopt, of ik hem niet in de gaten te houden.. Prima maar als het wel een keer hap is, dan heeft hij pech Vaak zat gewaarschuwd.. Als ik naar een losloopgebied ga, dan lopen ze los, maar de teef met een muilkorf.. Ze heeft er niks van, en kan zo toch lekker haar gang gaan.. Laatst luisterde ze een keer niet, kon niks doen natuurlijk, maar ging gewoon vast.. Met 9 van de 10 honden gaat het trouwens wel goed, maar stel ik kom net die 1ne tegen dan ben ik de pineut dus dat risico wil ik niet lopen.. Dan maar een muilkorf.. Hier lopen ze trouwens heel soms los in een aanlijn gebied, maar dat is alleen als manlief late dienst heeft gehad, en rond 2 uur s nachts de honden uitlaat, en er geen mensen zijn
Aaaaah, dit is bij mij dus ongeveer ergernis nummero 1... Hier is helaas onze hond het afgelopen jaar al 3x aangevallen door loslopende honden. Ik kan me daar zo ontzettend kwaad om maken, maar het ergste van alles vind ik dat ik het uitlaten niet meer zo fijn vind. Hier in het dorp laten ze veel honden los rondrennen, zodat ik vaak gewoon al halverwege mijn rondje met de hond moet omdraaien... En van 2 honden hebben dit de baasjes naderhand tegen mij gezegd: - O, ik zag jullie niet aankomen..(gaat over een hond die elke hond aanvalt, die niet luistert naar zijn baas..maar meneer laat hem nog gewoon rustig los) - en de gouwe ouwe; dat doet hij normaal nooit..
overlaatst zag ik iemand met een americaanse Stafford, nog een jong beestje met muilkorf (sommige rassen hier in duitsland zijn verplicht één te dragen) en een mega lange lijn. Zo had het beestje het gevoel los te lopen, maar vanaf hij (ookal had hij muilkorf aan) begon te grommen, nam de eigenaar de lijn en trok hij zijn hond bij zich. Geweldig dat mensen zich daar toch bewustvol en verantwoordelijk mee omgaan!
Ik begrijp dat mensen het zielig vinden een blafband, maar daar ben ik het NIET mee eens! Ik volg een cursus om met de blafband om te gaan en ik heb zelfs verschillende hondenpsychologen over de vloer gehad. Dierenmishandeling is als je je hond laat aanmodderen en in elkaar slaat. Nee een blafband was voor onze hond de juiste oplossing! Hij is rustiger geworden, trekt niet meer en laat zelfs honden dicht bij hem in de buurt (met EN zonder blafband) Mensen die denken dat het dierenmishandeling is zitten er echt naast. Ik voel mij absoluut niet aangevallen, maar kijk eens naar de resultaten van de blafband... Natuurlijk kan je je hond er ook serieus mee mishandelen. Denk aan hem op de hoogste stand zetten OF hem thuis in een bench stoppen met de band, maar hier is hij echt op de laagste stand voor buiten. Ik ben super tevreden over de band. Dit topic was geopend omdat mensen hun hond(en) loslaten lopen en dankzij die lui heeft mijn hond vreselijk veel pijn moeten lijden!! Niet omdat ik mijn hond en andere dieren bescherm met een blafband. Groetjes Sam P.s. Ja ik weet hoe een blafband voelt aangezien ik hem op mijn huid heb gezet. De stroomstoot is vergelijkbaar met een statische schok die je bv met een deurklink hebt. Niks om je zorgen over te maken dus
Ik snap je Sam68, natuurlijk wil je die dingen niet gebruiken, maar als het moet dan moet het. Normaal gezien zijn die hulpmiddelen bedoeld om ze iets aan/af te leren en nadien dit achterwege te laten.
Ja ondanks de aanval van die loslopende hond zijn we volop aan het trainen om zonder band door het park te gaan. Heeft een beetje ups en downs. Ik heb 1,5 jaar zitten tobben of we wel zo'n band moesten aanschaffen. Een blafband haal je ook niet zomaar... Dat doe je als je hondje voor de zoveelste keer een andere hond naar de dierenarts heeft gebeten in zijn hysterische blafbuien... Mijn hond heeft de eerste 4,5 jaar van zijn leven in een huis gezeten waar hij nooit is uitgelaten. (mijn moeder heeft zware bekkeninstabilliteit maar wel een giga tuin) De fokker waar ze hem vandaan haalde heeft hem als pup zijnde zwaar mishandeld en daar is hij regelmatig aangevallen door grote honden.Dus hij heeft altijd met een giga trauma rondgelopen. Sommige mensen... zijn geen dieren waard! Liefs, Sam
Ik heb ook een dominante herder. die altijd aangelijnd is. blaft als een gek tegen andere honden, maar wil er alleen mee spelen of op de grond werken...wil dus baas zijn laatst is hij ontsnapt, 1 van mijn kindjes had het hek opengelaten, tja het zijn kinderen dat kan gebeuren. Hij is onderweg een jackrussel tegengekomen, en heeft zich erop gestort, heeft het beestje niets gedaan, maar is zelf gebeten 3 plekken op zijn neus, en een stuk uit zijn lip, en een afgescheurde teennagel. het volgende gebeurt, en daar ben ik eigenlijk nog steeds pissed over Gaan de omstanders met een bezem op onze hond lopen rammen, omdat dat de grote *kwade* hond is Terwijl dat hij een keer of 5 wordt gebeten door die jack gelukkig was er een vrouw die onze hond is zijn nekvel heeft meegenomen naar haar huis. Intussen kom ik er met de auto aan, was hem inmiddels aan het zoeken. Krijg ik de volle laag omdat ik mijn hond vast moet houden, ik zeg nog hij is ontsnapt, er was geen praten aan. Terwijl ik alleen maar wilde weten waar mijn hond was en of die jack niks had. het enigste wat die vrouw riep was, Dat we een rot hond hebben die niet luisterd en die honden aanvalt. ik zeg als hij gewillen had en zo agressief is als jullie zeggen, had hij die jack wel in 1 keer doodgebeten en volgens mij heeft jullie jack onze hond gebeten tja zegt die vrouw moet je hem maar niet los laten lopen hoezo niet voor rede vatbaar, en niet luisteren naar andere mensen ze zei op het eind nog ik hoop dat het nooit meer gebeurd want dan schakel ik de politie in hoezo plaat voor je kop ik begrijp dat het mijn hond was die als een dolle stier op dat hondje af liep, en dat dat niet fijn is. maar om nou zo ver door te draven, terwijl mijn hond niets/niemand gebeten heeft, maar zelf gebeten is... een grote hond heeft het dus altijd gedaan of hij nou vastzit of losloopt wel of niet onder commando is zelfs als er een klein hondje op je grote aangelijnde viervoeter af komt lopen, als er dan gebeten wordt is het de grote hond zijn schuld... ben dr helemaal klaar mee....
@ ninien: Tja, dat die russel gebeten heeft... moeilijk in te schatten. Op dat moment zal die Russel zich bedreigd gevoeld hebben... Stel je eens voor dat er opeens een reusachtige man bovenop je springt... dan denk ik ook wel dat je ineens begint te spartelen, bijten en krabben...
Yup, helaas maak ik dat ook heel vaak mee. Onze grote "enge" hond is dan altijd de kwade hond en krijgt dan altijd de schuld. Want durft zo'n grote hond wel op tegen zo'n klein lief hondje? Wist je trouwens ook dat de meeste bijtincidenten bij kinderen gebeuren met kleine hondjes? Niets ten nadele van kleine hondjes hoor, maar meer over de mensen die zo denken...
dat klopt maar dat schreef ik ook, dat ik begrijp dat het niet fijn is. maar ondanks dat de jack onze hond heeft gebeten, heeft die van ons niets terug gedaan Maar was hij wel de kwade pier. Hij is overigens ook een keer gebeten toen hij aangelijd was, je raad het al..... ook door diezelfde jack Ik heb toen die vrouw ook niet uit staan kafferen omdat die hond niet aangelijnd was die jack loopt overigens altijd los
Ik word daar ook gestoord van. Bij mij is het dus zo dat mijn grote hond (een lief uitziende kruising labrador van 45 kg) een etter is naar andere honden, en mijn jack russell is heel lief en op zichzelf, loopt altijd los, luistert perfect. Ik word altijd helemaal gestoord van al die bijdehandjes die zeggen, waarom laat u die grote labrador niet lekker met mijn hond spelen. Als ik dan antwoord dat hij nooit speelt, maar gelijk vecht, wagen ze het ook nog om te zeggen dat ze zich dat niet voor kunnen stellen. Hallo, denk je dat ik sta te liegen?? Heb dan echt de neiging om hem los te knippen. Doe ik niet hoor. Maar ik zou het af en toe wel eens willen Laatst ook weer zo'n mens, loopt met haar honden voor me uit, gaat staan wachten op mij (vind ik al vreselijk irri, loop gewoon door!) en is helemaal verbaasd dat mijn hond die van haar aanvalt. En dan zegt ze ook nog, ja van dat kleine ding had ik het wel verwacht, dat zijn zulke rothondjes (mijn thijsje negeert haar honden totaal, staat lekker in zn eentje bij een boom te snuffelen) maar van die grote, dat zie je toch niet vaak. Ik zei alleen maar, als u het al verwachtte, waarom blijft u dan staan? Kickt u op hondengevechten ofzo?? Als iemand zn hond vast heeft is het 80% van de tijd met een reden, iedereen moet gewoon zn hond bij zich houden, en als je dat niet kan moet je hem niet loslaten.
Tja, dat losloopgebied was ten eerste net ingevoerd (de bordjes stonden er schijnbaar net) en ten tweede is dat dé doorgaande wandel/fietsroute van onze wijk (en andere wijken) naar het winkelcentrum. Ik snap niet dat ze dit als losloopgebied hebben gemaakt, tis geen achterafpark ofzo, maar een heel veel gebruikt pad. Dat losloopgebied eindigt voor het tunneltje en aan de andere kant van het tunneltje is een groot winkelcentrum. Niet bepaald te omzeilen dus. Dus nee, ik ben echt van mening dat niet de moeders met kinderen die eendjes brood geven moeten wijken voor honden die van 100 meter afstand aan komen stormen, in mn hand happen en vervolgens eerst nog eindeloos mn trui beet houden (die rekte ook nog eens uit en dan mens maar in paniek: loslaten loslaten wat die niet deed natuurlijk). Ik vind dat eng, ik heb wel 2 kleine kids daar staan en het duurde echt een tijd voor dat beest los liet en weer rustig werd. Dat is onvoorspelbaar en niet iets wat je van andermans hond hoeft te accepteren, losloopgebied of niet. Nee ik vind dat ook in een losloopgebied ik gewoon veilig moet kunnen lopen zonder dat er zo'n beest aan me hangt. Sorry als ik wat fel reageer, maar dát is nu juist wat me zo stoort: dat ík, die niet heeft gekozen voor een hond ineens last heb van andermans hond die wild en oncontroleerbaar is. Dat ík me aan die hond moet aanpassen. Ik vind het asociaal. Je kan bij alles wel zeggen: je kiest er zelf voor om buiten te lopen, je kiest er zelf voor om binnen de bebouwde kom te gaan wonen etc. Dat vind ik echt een denkfout. Als jij met je hond ergens wil lopen en de losloopgebieden zijn schaars dan moet je zélf maar op de hei gaan wonen, niet ik!
O ja@ Ninien, ik bemoei me verder niet met dat incident van die honden onderling, heb weinig verstand van dat dierengedrag onderling met rangorde, veiligheid etc. Maar wat je schrijft over de grote hond die het altijd doet: ik snap dat dat vervelend is als je een grote hon d hebt, maar voor mezelf sprekend vind ik dat je als eigenaar van een grote hond wel moet beseffen dat het voor een mens anders is of er een teckel op je af komt rennen of een groot bakbeest. Ik word terecht of niet bang van zo'n kleintje, maar als zo'n grote op me af komt levert dat wel een andere reactie bij me op. Ik zeg niet dat het de schuld is van jouw hond, maar wel iets wat je als eigenaar moet beseffen. Ik schrik van een grote hond die komt aangestormd. Meer dan van een uk.
ik heb hem ook altijd aangelijnd, tegenwoordig ook hier achter op de plaats, dan kan hij ook niet meer ontsnappen... En vroeger toen ik nog kleine hondjes had had ik het ook niet op grote aanstormende honden
Tja pienie, nochtans vind ik persoonlijk dat kleinere honden veel vinniger reageren. Laten we dan maar zwijgen over het kabaal dat er dan soms bij komt. Die ene kleine chiuwawa (of hoe je het ook schrijft) maakt veel meer lawaai als mijn twee loebassen! muahahahaha...
Pienie wat belachelijk dat ze van een park waar veel mensen en kinderen komen een losloopgebied maken? Bij ons hebben ze nergens een losloopgebied, teminste niet dat ik weet. Ik vindt het helemaal niks om mijn hond los te laten, ze is hartstikke lief en zal absoluut niet kwaad doen. Maar als er veel kinderen in de buurt zijn moet je altijd voorzichtig zijn, hoe lief een hond is. Ik heb ook een labrador, die altijd heel blij is als ze kinderen ziet, ik moet er niet aan denken dat mijn hond los is en tegen mensen of kinderen aan staat te springen. We hebben een lange lijn dus als ik geen mensen zie laat ik de lijn lang als ik iemand aan zie komen kort ik hem gewoon in. Zo kan ze toch lekker spelen op het gras. Bv we hebben hiervoor een grasveld. Ze vindt het heerlijk om daar te rennen. Nou ik gebruik die lijn dat ze vast zit dus ze kan dan lekker over het gras heen rennen. En als er iemand aankomt zorg ik er voor dat ze kort gehouden wordt. Prima toch? Ik wil gewoon niet dat andere mensen last hebben van mijn hond.
Ja dat klopt kleine honden kunnen veel pittiger zijn als grote honden hoor. Mijn ouders hebben een kleine hond, een cockerspaniel. Als ik onze hond meeneem een labrador dus, is de hond van mijn ouders duidelijk de baas. En als mijn ouders hun hond meenemen hier naar toe, is die kleine ook de baas. Maar ja onze hond is eigelijk maar een sufferd want die komt totaal niet voor zichzelf op. Ze doet alles maar wat andere honden willen.