Dat was ook mijn reactie idd. Zij kiezen er voor een hond te hebben en om deze niet voldoende op te voeden (even in het midden gelaten of desbetreffende hond daar n boodschap aan heeft...ik ken nml mijn bouvier ) Waarom zouden mensen die zich toevallig ook in dat gebied wat tot losloop gebied is gebombardeerd niet veilig kunnen wandelen? Zou het zelfde zijn als dat je een benzine pomp binnen wandelt om af te rekenen en er mikt iemand goed lomp zn gloeient hete koffie over je heen. Tja...je weet dat ze er koffie verkopen DUS kan het zijn dat dit gebeurt. Jammer van je kleding, vervelend van je verbrande huid maarrrr, dat kan je verwachten in een koffie verkoop/drink gebied. Toch?
Ik vind het ook zwaar irritant. Niet omdat ik een hond heb, maar vooral omdat ik een klein kindje bij me heb, dat graag losloopt op plekken waar niet zoveel auto's lopen. En aan de lichaamstaal van sommige honden kan ik al zien dat het niet te vertrouwen is! Hier mag het overigens op heel veel plaatsen niet, dus het is nog overtreding ook. Maar als je iemand daar op aanspreekt kan je een grote bek terug krijgen!
ik kan je woede goed voor stellen heb soms ook mijn honden los maar dan alleen op het veld en als ze niet hadden geluisterd dan had ik ze ook aangelijnd gelaten kan het ook zeker niet begrijpen dat mensen niet beter op hun huisdieren letten en ze beter africhten
ik heb niet alle reakties gelezen maar ik ben het wel met je eens , in zoverre, Mijn hond loopt altijd los, nu al meer dan 10 jaar. Maar ze loopt altijd in mijn buurt en als er andere mensen aankomen dan moet ze "volg" komen lopen. En dat doet ze, ze weet ook de consequenties als ze niet of niet meteen luistert. Dan moet ze namelijk volg tot thuis lopen en daar is mw niet blij mee. Of een tijdje dom blijven zitten naast de kant van weg of zoiets doms. En dan moet ze thuis meteen op haar plaats gaan liggen. Ze moet naast me lopen als we andere mensen tegenkomen, niet omdat ze erop af gaat , maar omdat ik kan begrijpen dat andere mensen het storend vinden om een loslopende hond tegen te komen. Ik heb zelf een hekel aan mensen waarvan de hond losloopt en niet luistert.
@Pienie: Dan snap ik inderdaad dat het vervelend is. Bedoelde het ook niet lullig hoor! Kan me voorstellen dat als het in zo'n algemeen wandelpad is, dat het dan gewoon erg vervelend is. Alleen bij ons is het zo dat er 1 losloopgebied is. Dat is ongeveer 5 km hier vandaan Het is ongeveer 1% van een heel groot bos, waar voor de rest geen honden mogen komen (ook niet aangelijnd) Het eerstvolgende losloopgebied is 45 min. rijden. Ook in dat kleine stukje losloopgebied komen dus ouders met kindjes die boos worden dat de mensen hun hond niet snel aanlijnen als zij daar zijn. Daarom wordt dat stuk nu waarschijnlijk ook hondvrij. Dat is denk ik ook een beetje de reden dat ik me er wat druk om maak, dat er dan weer helemaal niks is voor de mensen met. Daarom snap ik het niet als mensen er naartoe gaan die geen honden willen tegenkomen Dat vind ik dan gewoon erg jammer, want het is hier een en al bos, dan kun je toch lekker in die overige 99% gaan wandelen? Dat bedoelde ik dus eigenlijk, en niet dat alle honden maar overal lekker los mogen sjezen of jou in je hand mogen bijten. Maar wel dat er wel iets moet blijven voor hondeneigenaren zodat ook hun plezier van het bos kunnen hebben met hun hond. En dat dat maar weinig is, en het vaak maar kleine stukjes zijn dat vind ik prima. Als het er maar wel is. Dus in jouw geval snap ik het helemaal hoor, maar met dit in mijn hoofd zie je het soms alleen nog maar als oneerlijk. Sorry dat ik misschien wat te snel mijn conclusies heb getrokken, was niet mijn bedoeling
Ik kan me ook dood ergeren aan honden die los lopen en niet onder appél staan. We hebben 2 rottweilers. Ik heb een super sociale teef, maar die laat ik alleen los waar ze niet weg kan, daar ze een enorme jachtinstinct heeft, en oost indisch doof is (Ondanks dat we er 3x per week een zwaar programma mee getraind word) Mijn reu luisterd als de beste. Wij wonen aan een los loop strook, en als er geen andere honden zijn, mag hij los lopen. Tegen reuen is hij absoluut niet sociaal, en heb geen zin in conflicten. Als ik maar denk dat ik iets aan zie komen, roep ik hem al terug (en hij komt ook altijd). Ik laat ze alleen los in de uiterwaarde waar ik zeker weet dat we niemand anders tegen komen, en in het bos op het trainingsveld, omdat men daar de "etiketten" kent. Mijn teef is al verschillende keren gegrepen door kleine hondjes. 1 keer door een hele meuten (6 hondjes). Man wat ben ik tekeer gegaan:x. Mijn teef kan die honden nog steeds niet luchten of zien, dan gaat ze helemaal uit haar plaat......... Iedere keer als mijn reu zich weer socialer op gaat stellen, kan ik er donder op zeggen dat het weer een keer mis gaat. Dat er weer een hond boven op hem duikt. Tja, en dan heb ik rottweilers.
Of een losloopgebied handig gesitueerd is, laat ik even in het midden, maar ik ben het er niet mee eens. Erg veel hondenrassen hebben het loslopen ontzettend hard nodig. En natuurlijk moeten honden goed worden opgevoed, maar nog steeds mag je ze niet vertrouwen. Als jij als ouder geen risico wilt lopen, ga je dus niet met je kind naar dat soort gebieden toe. Dat heeft niets met de honden of met de opvoeding te maken, maar met het feit dat een hond altijd anders kan besluiten op het moment dat ie los loopt. Verder ben ik het ermee eens dat je je hond niet los moet laten lopen (buiten het bepaalde gebied). Maar is dat niet overal in Nederland verboden? Hier in ieder geval wel en ik kom het hier ook zeer zelden tegen. Alle honden zijn aangelijnd, behalve in de paar parken waar het wel mag.
In ons dorp zijn er te pas en te pas losloop gebieden aangegeven dmv groene of rode paaltjes bij bepaalde grasvelden. Je kan er net zoals het losloop gebied bij pienie niet omheen. Het zou dan absurd zijn dat mensen die niet lastig gevallen willen worden door die honden daar maar niet zouden moeten komen (nog los van het feit dat je toevallig net in de straat woont van zo'n gebied). Die zouden dan onderhand een route moeten uitstippelen als ze ergens heen zouden willen gaan om die plekken te mijden. Of het op zo'n manier handig gedaan is door de gemeenten. Nee idd niet. En ja ik weet dat bepaalde honden rassen veel beweging nodig hebben. Ik heb er zelf 2 van die nml. Maar niet ten koste van andere mensen. Veiligheid staat dan voor op. Als jou hond niet geleerd heeft om zn muil bij te houden bvb zoals in dit voorbeeld. Doe hem dan zo nodig een muilkorf om ofzo. Dit keer was het een moeder. De volgende keer misschien een kindje? Vind ik niet acceptabel, losloop gebied of niet.
Onze hond is ook altijd aangelijnd tijdens het uitlaten, naast het veldje loopt een drukke weg dus zoieso al reden genoeg... het beestje is echter heel onderdanig en gaat voor elke hond liggen (zelfs voor een puppy van 18wk naast ons haha).. en dat terwijl we een bullterrier hebben.. ziet er eng uit maar is schijtsbenauwd voor andere honden... alleen voor het huis loopt ze los maar heeft altijd een halsband om en riem ligt binnen handbereik.. met kleine kinderen is ze hartstikke lief, loopt ze niet omver o.id. bij onbekende kinderen gaat ze altijd aangelijnd voor het huis maar met het buurmeisje in de buurt loopt ze los... ze heeft alleen altijd ruzie met de herder van het eind van de straat, omdat dat beest haar altijd probeert aan te vallen en verdedigd zichzelf en toch bijt ze hem niet,baas staat er achterlijk bij te kijken, maar doet niks en hond luisterd onwijs slecht (volgens hem is hij politiegetraind...mmm lijkt me niet) Ik ben absoluut vóór een blafband, hebben een chitzu gehad die verlatingsangst had, (hondje is spontaan overleden toen ie 10 mnd oud was) deze liep ook altijd los... cursussen e.d. hebben niet geholpen helaas en 's nachts had ze de blafband om (laagste stand) anders blafte hij de hele nacht door.. 's morgens ging ie ook gelijk weer af.. het was de dierenarts die voorstelde om de band te gaan gebruiken....
Ik liep graag in het bos, eerst alleen, toen met isa in de buikdrager. Ik zelf ben al bang voor honden en dat wordt nog niet écht minder. Ik heb het idee dat je de honden los mag laten in het bos, maar ik denk niet dat dat inhoudt dat je hond maar tegen iedereen op mag springen en al helemaal niet tegen mijn BABY in de buikdrager. En dan die eigenaren die ergens aan de andere kant van het bos lopen te ouwehoeren en zeggen dat je niet bang hoeft te zijn. Nou sorry als er een halve olifant met zijn poten tegen mijn BABY omhoogspringt, hoef ik toch geen vreugdedansje te doen??? Dus : als je hond niet goed luistert en je niet van plan bent hem bij je te houden, dan lijn hem aan!!!! En dan wil ik meteen mijn kattenfrustratie ook nog even kwijt: houd die K*tten binnen!!!!!!
@ wilma: oh ja, hier zijn niet zoveel losloopgebieden... als ze overal en nergens te vinden zijn, is dat erg irritant ja, mee eens...
Ik heb zelf (nog) geen hond. Maar ik irriteer me er wel aan, want zelfs als voetganger komen er honden op je afgerend, so what als ze willen knuffelen? Niet ieder mens heeft daar behoefte aan.
Idd een hoopm mesnen roepen nog: O maar hij doet niks hoor! Ik roep dan altijd leuk terug: Ja maar de mijne wel en dat is dan jou schult! Sorry maar ik kan er zo boos om worden daar kunnen echt ongelukken van komen
Nou ja, dat ben ik dan dus weer niet met je eens. Als je hond onvoorspelbaar is, dan ben je dus nog steeds als eigenaar verantwoordelijk om dát hondenlosloop gebied te zoeken wat niet ook wandelroute is van mensen die winkelen, fietsroute is naar een school of wandelroute is van oude mensen die met de rollator daar even een frisse neus halen. Dan heb ik het niet over die ene toevallige uitschieter van een hond die al 100 jaar keurig meeloopt en ineens iets doet. Maar vaak merk je bij zulke honden dat je ze toch soms als ze iets zien net wat vaker moet roepen voor ze komen, net even slecht luisteren in bijzijn van andere honden etc. Prima, maar dan dus in een losloopgebied waar dat dus verantwoord is. Tussen 2 woonwijken in moet je dat dan nog niet doen. Ik ga me nooit, in geen geval, verantwoordelijk voelen voor het slecht gedragen van een andere hond tegen mij als ik niks zijn kant op doe. Als ik hem negeer en hij komt op mij afrennen is dat niet mijn verantwoording. Dat zou betekenen dat als ik een hond heb, die ik ook wil laten loslopen, met mn kids ik dat niet kan want stel je voor dat er een andere hond is die los mag gaan eh lopen en zo dus mn kids in gevaar brengt. Nee ik vind het nog steeds een kromme redenatie. @ Danip, no hard feelings. Snap je frustratie over een tekort aan losloopgebieden.
ik heb onze labrador ook altijd aan de lijn beestje is heel sociaal en doet echt nog geen vlieg kwaad komt er laatst een moeder met zoontje van jaar of 6 met een bordouxdog die het jochie vast houd die hond duikt boven op die van ons en begint te vechten....en ons uitje doet natuurlijk niks!!en die moeder sorry sorry....."JA SORRY"onze hond zou er een trauma van krijgen gisteraaf loop ik met m te wandelen komt er ook weer een hond volle snelheid op m afrennen.....ik hoogzwanger dikke buuk zowat omver kreeg een hartwip gelukkig deed die hond niks maar grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr kan dr ook slecht tegen hoor!!ik laat onze hond alleen los in de polder ofzo!!!
@ pienie: ik ben ook niet van mening dat het niet zou kunnen. Maar als je als ouder geen risico wilt lopen, is wel mijn mening dat je dan niet naar zo'n gebied moet gaan. Want zoals je al zegt, een hond die 10 jaar netjes kan zijn geweest, kan nog steeds opeens een uitschieter hebben. IK ben niet de gene die zeurt om een losloopgebied, maar ik zou het gebied niet gaan opzoeken met klein kind Alhoewel ik me wel kan voorstellen, zoals ik later in dit topic ook heb gezegd, dat het dan wel irritant is als er overal te pas en te onpas losloopgebieden zijn.
Ik maak mij ook schuldig aan het laten loslopen van de hond op plaatsen waar het eigenlijk niet mag. Ik heb mijn hond goed onder appèl, al wil hij nog wel eens naar een andere hond toegaan. Nu weet ik dat mijn hond geen vechtersbaas is, hij wil spelen en is bijna altijd de onderdanige hond. Maar ik roep hem altijd bij mij als ik ook maar het kleinste vermoeden heb dat er iemand loopt al dan niet met kind en of hond. Mijn man kwam laatst bij het laatste rondje voor de nacht iemand tegen met een jack russel. Dat hondje liep los, die van ons was aangelijnd. Die russel komt op onze hond af (labrador/mechelse herder) en die van ons maakt op zijn honds even duidelijk dat hij geen zin had in verder contact. Gewoon even een snauw, verder niks. Komt die baas van die russel op die van ons afgestormd en zou hem even een schop verkopen. Mijn man heeft die vent een schop verkocht voordat hij bij de hond was. Wilde die gast ook nog beweren dat mijn man de hond niet onder controle had. Dus mijn man kijkt die vent eens aan: je kan je hond ook aanlijnen als je niet weet hoe je met zo'n beest om moet gaan. Bij de losloopgebieden bij ons in de buurt, staat keurig op het bord vermeld dat de hond los mag MITS onder appèl. En dat van het verplicht stellen van een cursus voor hondeneigenaren, las ik ook ergens hier in het topic. Daar ben ik echt wel voor, maar niet alleen de puppycursus. Minstens totdat de hond een jaar oud is. Die puppytijd is leuk en alles wat een hond leert zal hij nooit weer vergeten. Maar de grootste uitdaging zit hem in de pubertijd.
Maar dragonfly, als je hond toch naar andere honden loopt heb je hem niet onder appel.. Als je hond bij die van mij komt spelen hangt die van mij er meteen in, en dan heb ik het ineens gedaan (zo is mijn ervaring). Maar goed, omdat meer mensen zo denken (sorry, net weer een voorvalletje gehad), krijgt mijn hond voortaan een muilkorf om die ik er met 1 beweging af krijg, mocht hij zelf aangevallen worden.
Ja heb je gelijk in. Opfris cursus in de puberteit! Merendeel van de mensen bij mij op puppy cursus deed het wel goed maar er waren er ook een stel die hadden volgens mij niet helemaal door dat die cursus eigenlijk stiekem meer voor de baasjes was als voor de hond. Nouja eigenlijk mag ik niks zeggen wat mijn bouvier is oost indisch doof buiten...ZEKER met eendjes, vliegtuigen en poezen in de buurt. Maar mn dwerg pincher deed het altijd perfect. Helaas kon ik tijdens de zwangerschap van Wendy niet echt meer goed met ze naar buiten dus deed mn man het overgrote deel van uitlaten. En nu is ze alle commando's zo'n beetje vergeten (en die grote loebas al helemaal) Pffff Maar ik houd ze dan dus ook aangelijnt. Dat die van mij niet luisteren hoeft niet te betekenen dat de andere honden of andere mensen er last van moeten hebben. Toen ik net las van iemand met baby op de buik waar ook n hond tegenop sprong en waarbij het baasje niks deed...pff je zou die mensen toch! Moest ik ineens denken aan n zelfde situatie die mn vader ook n keer had met hun hond. Hij was aan het fietsen met de jack russel...nouja fietsen, beest was altijd 1 bonk spieren omdat hij mn vader op de fiets vooruit trok (en dat hondje was maatje teckel maar dan veel grover) En toen kwam er ineens een grote rotweiler op hen afgestormt en greep Jacky. Mn vader EN jacky hadden dat beest totaal niet gezien tot hij op hen sprong! Mn vader zag niemand die bij de hond hoorde en probeerde jacky op te pakken om te zorgen dat hij niet gebeten werd, of erger. Dit lukte maar onderwijl werd hij zelf in zn arm gebeten! Toen hij Jacky in zn armen had begon de hond tegen hem op te springen dus hield mn vader de hond nog hoger. Ondertussen kwam het baasje van de rotweiler aangewandelt en zag wat er gebeurde. Mn vader stond daar met Jacky boven zn hoofd gehouden omdat de rotweiler bleef springen en happen! En het baasje van dat bakbeest stond verbijsterd te kijken niet wetende wat te doen.... Mn vader werd uiteindelijk op de grond geduwt, verloor zn bril (en zonder die jampot glazen van hem ziet hij ECHT geen steek meer) en schreeuwde dat die vent die hond onderhand eens moest weg pakken! Uiteindelijk werd het baasje wakker en trok de hond van mn vader en zijn hond af. Kapotte fiets, kapotte bril, kapotte kleding, gebeten hond en zelf gebeten. Politie erbij en de man heeft te verstaan gekregen dat die joekel niet meer los mocht. En zijn wa heeft een en ander vergoed. En dan dacht je dat Jacky al bang was voor reuen...nu moest hij ze dus ECHT niet meer.