Hou je hond gewoon aangelijnd!

Discussie in 'De lounge' gestart door Aszz, 21 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Whoa... Er is hier een ware cat-fight aan de gang!
    Ik ga me er verder niet mee bemoeien en ga ook niet eens m'n mening hier geven over wel/geen blafband of wel/niet uitdelen van rake tikken als een hond wordt aangevallen..

ontopic:
    Wij hebben sinds zondag een Golden Retriever, gekregen van ouders van een vriendin die er geen tijd voor hadden en em niet goed verzorgden. Die laten we hier in het bos uit (1,5 minuut lopen), en laat ik alleen los lopen als ik zeker weet dat er verder niemand in de buurt is. Hij reageert helemaal niet op andere honden of katten (hebben 2 katten in huis waar ie niks mee doet), maar gisteravond lieten we em uit (aangelijnd) en komt er een meneer aan met 2 kleine hondjes (geen idee wat voor soort). Maar die 2 beesten liepen dus ook los, en kwamen ook enigzins grommend en blaffend op die van ons af. Nou, die van ons wilde dus bij mij in m'n armen springen omdat ie het eng vond!
    Als andere honden van een afstandje blaffen kijkt ie een keer om en loopt dan snel door, hij vindt het echt niet leuk dan. Hij blaft of gromt zelf ook helemaal niet terug, wil alleen maar weg bij die beesten. Echt een held op sokken dus...

En wbt katten die buiten lopen. Ja, het is erg irritant als katten hun behoefte in jouw tuin doen! Wij laten die van ons ook gewoon buiten, het is een drama om ze binnen te houden. Ze doen ook gewoon hun behoefte op de bak, en als ze het in andermans tuin doen vind ik het ook niet meer dan logisch dat ze ze wegjagen, zolang ze ze maar niet slaan of schoppen, want dan zijn die mensen van mij! Bak water over ze heen gooien is al voldoende, en t schijnt dat koffiedik aan de randen van de tuin ook helpt om ze af te weren. En wat ook helpt is zelf een hond of kat nemen, dan is het hún territorium, en kun je ze zelf leren wat ze wel en niet mogen doen ;)

2. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik word knettergek van loslopende honden. In Nederland was het al erg. En idd de "grote" honden zijn altijd de schuldige. Ik liep met een rotweiller over straat toen van uit het niks er een loslopende hond op het afkwam en hem in zijn kop probeerde te bijten. Voor ik wist deeed de rotweiller hap en hield vast. Gelukkig bleek de schade uiteindelijk mee te vallen. maar wie kreeg de schuld? De rotweiller, hij moet gemuilkorfd, was vals, ik kon hem niet aan, etc etc. Ik had de hond vast aan de riem en liep gewoon een rondje. Kan ik het helpen dat hij ineens word aangevallen??

Hier in Frankrijk is het al niet beter. Overal loslopende honden. Gelukkig is mijn beagle een echt watje en loopt gelijk weg. Maar mocht hij worden aangevallen en ik kan het met mijn stem niet af krijgt hij toch echt een schop.
    De hond van mijn overbuuf, een kruising m-staff is nu al twee keer aangevallen door een loslopende hond zonder baas. En twee keer verwondingen opgelopen. Geloof mij maar dat die loslopende honden een schop hebben gehad.

Dierenmishandeling: mijn r**t. Als ik het niet met mijn stem af kan of er is geen baas te bekennen die zijn hond kan corrigeren dan maar op een andere manier. Ik laat mijn hond NOOIT zomaar aanvallen door een andere hond.

3. alecia

alecia Fanatiek lid

23 okt 2007
    2.295
    17
    38
    student
    drenthe
    wat je ingeval van een aanval met beide honden nog kan doen is gewoon in de nekvel knijpen, dit heeft soms ook gewenst effect.
    @ nynke rottweilers kunnen schatten van beesies zijn, weet het uit ervaring, hier ook 1 in de buurt lopen die gewoon vrolijk speelt met onze hond. Als een hond zich gaat verdedigingen zoals in jou geval dus gebeurde, tja dat doet een hond, dat doet hij ook voor zijn verzorgster.

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn hond heeft ook een blafband en hij is echt niet zielig hoor. Wij hebben hem zeer goed, streng en consequent opgevoed (we hebben 3 cursussen met hem gedaan!) maar het blaffen kan hij soms gewoon echt niet tegenhouden. Het is al vele malen minder dan dat het ooit was, maar hij reageert toch werkelijk overal op (in eerste instantie door te kuchen, wat stront vervelend is overigens, en soms door toch nog flink hard te blaffen). Uiteindelijk op advies een blafband aangeschaft en ik geloof dat hij sindsdien misschien 5 schokken heeft gehad en that's it. Die schokken doen geen pijn, je kunt het zelf uitproberen. De intensiteit versterkt naarmate ze langer blaffen, maar dat is hier nooit nodig geweest. Na 1 schok hield ie er al mee op en nu blaft ie nauwelijks meer. En het beestje heeft nog steeds een fantastisch leven hoor.

Wat betreft schoppen, tsja, als mijn hond zou worden aangevallen en ik krijg er geen grip op, dan zou ik denk ik uiteindelijk ook mijn voet er tussen werken. Ik laat mijn hond niet voor mijn ogen kapot worden gebeten. Wie doet dat dan wel?

5. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Wij hebben een mini pinie hondje, een mini malthezer van net 2 kilo, mega schatje :D
    Maar zij gaat altijd aan de lijn want anders snuft ze weg (die snuffelt zo hard, ze komt nooit meer terug haha) Ze luistert dan ook niet, maar is een beetje schuw dus gaat niet naar andere mensen of honden toe.
    Ik heb wel eens gehad dat ze aangevallen werd door een grote hond, baasje nog een eind weg. Dan is mijn hond maar mooi een eenhapscracker, 1 keer bijten en ze ligt doormidden, ik douw die andere hond dan toch echt wel weg, en gaat dat niet dan krijgt ie ook een trap.
    Mag je dan zielig vinden, maar 1 keer happen en mijn beetje ligt doormidden, moeten ze de hond maar aanlijnen.

Verder is ze geen klein keffertje, en ruim ik haar drollen altijd netjes op. Voorbeeldburger he :D

6. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik ben vaak in 2 strijd als ik mijn kooiker uitlaat. Ik laat hem los lopen in het bos en dit gaat 8 v/d 10 keer goed. Hij is een vrolijk, speels hond, dat veel moet bewegen. Hij valt geen mensen of andere honden aan, maar wil juist spelen!
    Ik gun hem de vrijheid, maar weet dat niet alle mensen het waarderen.

7. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik denk dat ik toch maar eens de dierenbescherming ga bellen, al die schoppende baasjes die hun honden proberen te beschermen... :$

Maar idd, met kleine hondjes ben je helemaal kwetsbaar. 1 flinke hap en weg hond :(
    Net wat ik eerder heb gezegd, die van ons is een Amerikaanse Stafford en kan goed voor zich eigen op komen, maar als hij gaat knokken dan kan hij wel véél meer schade aanrichten. Daar zijn wij ons zeker van bewust en dus nóg alerter tijdens het uitlaten.

Nu is onze hond nog jong, en willen wij hem zo veel mogelijk leuke en goede ervaringen meegeven naarmate hij ouder wordt. Honden kunnen echt verprutst worden door dit soort geintjes. Gelukkig heeft hij er niks aan overgehouden.

En in het nekvel grijpen, no way dat ik die van ons kan houden. 30 kilo spierenmassa die volledig uit de pan flipt wel eens gezien? Ik wel.... ik heb een man van ruim 80 kilo gezien die er boven op is gaan zitten en ze nog niet hield. Nope, dat gaat hem niet worden.
    En 2 wordt helemaal een drama :)

8. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Bij de nekvel grijpen als honden aan het vechten zijn, is meestal niet te doen. De risico dat je zelf gebeten wordt is dan erg groot. Er werd tegen mij gezegd de achterpoten optillen (dan hebben ze geen grip meer) of een emmer water overheen gooien. Emmer water neem je niet zo gauw mee natuurlijk tijdens het uitlaten :D.

Ik liep eens een keer te wandelen met een bejaarde newfoundlander (had ik als loge) - aan de riem - en die werd dus ook aangevallen door een loslopende hond. De hond greep hem in zijn oor en liet niet meer los, hij gilde van de pijn. Het baasje van de hond stond alleen te schreeuwen. Ik werd ontzettend nijdig en greep de hond bij zijn bek om het open te trekken. Het was gelukt maar ik moest mij wel laten hechten, omdat hij in mijn arm gebeten had :x. Mijn oudste twee kinderen waren erbij (toen nog stuk kleiner) en die waren helemaal in shock.

Als weer zoiets zou gebeuren en achterpoten optillen lukt niet of niemand doet er verder ook wat aan, dan geef ik gerust een schop hoor, kom nou.

9. Trees

Trees Niet meer actief

Mijn vorige hond (klein beestje) is doodgebeten door een loslopende herder. Het was vreselijk om te zien en reken maar dat ik de herder een rotschop heb verkocht. Het heeft niet geholpen, maar het was beter dan werkloos toekijken hoe mijn lieve schat de buik werd opengereten. Als die eikel van een baasje zijn hond had aangelijnd, had ik mijn kleine mormel nog!

Schoppen is in dit soort situaties naar mijn mening zeker geoorloofd. Uiteraard alleen in noodsituaties, want ik ben ook dol op dieren.

10. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    daar moet ik dus ook niet aan denken met onze kleine muts, het is zo'n fragiel ding :(

11. Aszz

Aszz Niet meer actief

@ Trees :$ Verschrikkelijk lijkt mij zoiets! Geen idee wat ik in zo'n situatie had gedaan, maar echt niet machteloos toegekeken. Brrrr, bah hoor.

Wat je het beste kan doen tijdens een gevecht is ervoor zorgen dat , als ze vast hebben, hun kop niet kunnen bewegen. Dus erachter gaan staan en de kop vastpakken. Je kan wachten tot de hond over gaat bijten maar als ze de andere hond bv bij de strot hebben is de kans er dat de andere hond stikt.
    Wij hebben altijd een breakstick bij ons, mocht het ooit eens voor komen ( God verhoede ;) ) dan kunnen we dat ding tussen zijn kaken zetten en los wrikken.
    Je kan de hond ook wurgen, dus ervoor zorgen dat hij geen lucht meer krijgt, maar daar zitten ook flinke risico's aan.
    Op zo'n moment schoppen is ook niet echt slim, vaak houden ze dan alleen nog maar beter vast.

Blegh, verschrikkelijk eigelijk ( allemaal ) Mensen moeten gewoon hun honden bij zich hebben en ze onder controle houden :)

12. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oeh sommige mensen zeggen ook de vinger in de kont steken ( iieeeehhll.... )

13. Trees

Trees Niet meer actief

Ben er ook heel lang kapot van geweest. Het ging zo snel en in één hap was het gebeurd :(. Ik ben compleet hysterisch geworden en heb echt loeihard geschopt. Op dat moment serieus in staat om het beest de hel in te schoppen. De hond had mij ook kunnen pakken, maar schrok denk ik zo van mijn geschreeuw en geschop dat zijn baasje hem op tijd kon pakken. Later hoorde ik dat dezelfde hond ook al een kat had doodgebeten :$. Eerst een kat, toen hond en wie is de volgende een kind?

We hebben nu een grotere hond genomen in de hoop dat de kans op doodbijten een stuk kleiner is.

14. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
  15. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Oh dan bedoel ik niet jouw verhaal trees!!! ik bedoelde die vinger in de kont!

Ik zou ook helemaal kapot gaan als mijn hondje werd doodgebeten, het is soms net een beetje een kind voor ons. Echt verschrikkelijk om mee te maken!

16. Trees

Trees Niet meer actief

Wil je dat nog een keer uitleggen, want ik begrijp het niet helemaal :) en wil het toch graag weten.

Whaha vinger in de kont. Deze begrijp ik wel en zal ik in ieder geval niet snel vergeten ;)

17. Trees

Trees Niet meer actief

Kwartje valt. Vinger in de kont in combinatie met fragiel. Lekker dan. Hebbes :D hihi

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

Bij de kop vast pakken, rond de kaken en ervoor zorgen dat de hond zijn kop stil houdt. Als je googled op breakstick kom je wel wat links tegen over zo'n ding. Het is net een grote tandenstoker.
    Wel bedoeld voor de wat grotere honden met pittige kaakspieren.

Een fifi hondje trek je meestal zo de kaak van los, alhoewel ik ook wel eens een golden retriever heb gezien die vast hield.

En overhappen kan ook gevaarlijk zijn, maar dan voor je eigen vingers. Honden happen bijna altijd over, om de "prooi" beter vast te krijgen. Op dat moment moet jij zijn kaken van elkaar proberen te houden en meteen weg trekken, met het risico dat je wat vingers kwijt bent.

Wurgen is ook echt een laatste optie als je geen breakstick ( of stevige tak ofzo ) in de buurt hebt en de hond laat niet los. De hond kan door het gebrek aan zuurstof tekort blijvend letsel krijgen. Als het goed is sta je er dan al achter om zijn kop vast te houden. 1 arm onder zijn nek door en goed aanklemmen, zodra ze zuurstof nodig hebben laten ze los.

Maar goed, hopelijk heb je het NOOIT nodig. Helaas kan jij je eigen hond nog zo goed onder controle hebben en/of vast hebben, anderen hebben dat vaak niet.

Ik vind het belangerijk dat ik weet wat ik moet doen als er iets gebeurt. Maar vaak gaat het zo snel, dat het allemaal automatisch gaat.

19. Trees

Trees Niet meer actief

Bedankt voor de uitleg Astrid. Het is inderdaad belangrijk om te weten wat te doen. Wij hebben nu ook een hond met sterke kaakspieren en haar bek trek je niet zomaar los (old english bulldog). Ik vertrouw mijn hond voor 99%, maar het blijft een hond en misschien dat ze net die ene keer niet naar het commando 'los' luistert.

En andere baasjes. Pfff... sommige baasjes en honden moeten ze verplicht naar baasjes en hondentraining sturen!

20. Writer

Writer Niet meer actief

de hond van achter buren loopt ook vaak loos ,wel in hun buurt maar vind het echt niet kunnen , toen mij oudste paar maanden oud was ,liep ik samen met haar in de kinderwagen en nog een vriendin langs , de hond liep meteen op ons af , en rennend naar de kinderwagen, hij stak zo snel zijn hoofd in de kinderwagen ,ik was helemaal in paniek:x,de vrouw en andere buren zag dat ook maar die riep allen maar ( hij doet niks hoor) ik moest hem echt weg duwen bij de wagen ,vond het dood eng

ik loop echt nooit meer daar lang als met mij kinderen ben want die komt meteen op je springen ,ze vinden het schattig , nou ik niet:(

hier loopt ook een man met een mega grote hond , ik zie hem vaak vanaf balkon ,hij kan de hond bijna niet aan , als andere honden/mensen langs lopen ,gaat hij meteen rennen en blaffen , de baas moet met alle kracht aan de riem trekken , nou daar wil liefste ook niet langs lopen hoor

Deel Deze Pagina