Hier in het park lopen ook regelmatig honden los. Het is geen uitrenplek, honden moeten daar simpelweg aangelijnt zijn. Ik loop daar dus ook vaak met mijn kids. En ik probeer ze dus op te voeden met enige gereserveerdheid naar honden toe, zodat ze niet op elke hond afrennen om te aaien, want dat is echt niet verantwoord. Maar ik wil ze geen angst geven voor honden. En dan juist die loslopende honden gooien roet in het eten. Want als er 1 op ons afgerent komt, til ik dus mooi mijn kind op. Ik wil het risico niet lopen dat mijn kids gebeten worden. Hiermee geef ik ze dus wel de boodschap dat honden eng zijn, heel vervelend..Gelukkig hebben mijn ouders een hele lieve bruine labrador, zodat ze ook op een positieve manier in aanraking komen met honden.. Mocht het gebeuren dat een hond mijn kind grijpt, zal ik het dier ook een rotschop geven. Of moet ik zo'n geval proberen op een diervriendelijke manier mijn kind te redden? Noway, sorry voor de hond, maar aan mijn kind komt niemand, ookal is het de schuld van het baasje (die naderhand wss ook een rotschop krijgt voor het risico wat hij/zij neemt door de hond los te laten lopen).. Ik hoop dit nooit mee te maken, maar geloof me, ik heb al een paar keer doodsangsten uitgestaan als er 1 op ons afgerent kwam. Of dat nu een klein keffertje is of maatje rotweiller, het is sowieso bedreigend... Hou ze gewoon aangelijnt of ga naar een losloopgebied als je je hond graag wil laten uitrazen. Ik weet sommige soorten dit regelmatig nodig hebben (waaronder bijvoorbeeld de lab van mijn ouders), als baasje zijnde moet je ervoor zorgen dat dit veilig gebeurt en dat andere mensen daar geen last van hebben..
Tsss. wat een mega-felle reactie zeg... Ik woon op een eiland, tja... dus ben omringd met stranden. Ik loop met hem altijd aangelijnd En ik ruim mijn hond zijn poepies altijd keurig op (ja ook op het strand) En natuurlijk ga ik niet naar het strand om daar met mijn hond te wandelen als het mooi strandweer is en daar allemaal mensen liggen en spelen (dan ga ik lekker zelf en laat mijn hond thuis . Maar mag ik nu niet eens meer met mijn hond op het strand wandelen, ik hou me keurig aan de regels.. Wat leven wij toch in een mooie tolerante wereld..
Ik ken de frustratie's ook wel. Wij hebben zelf een lieve en sociale engelse stafford. Nu heb ik op honden cursus geleerd dat er een soort ongeschreven regel is onder honden bezitters. Als de eigenaar van de hond de hond aan de lijn heeft doe jij dat ook loopt die van hun ook los doe jou hond dan ook aan de lijn.... Ik loop vandaag ook weer keurig met mijn hond aan de lijn komt er een grote hond op haar af dat beest dat loopt allemaal aan haar te snubikken. Dat vind die van mij al niet zo fijn en kijkt mij op zo'n moment aan van help. Dan bedenkt die hond noou daar kan ik best een ritje op maken, mijn hond denkt daar even anders over en doet nogal fel tegen die hond (zou ik ook doen als een vreemde kerel mij denkt te bespringen) Komt zijn bazinnetje een oer stom wijf, en kijkt naar mijn hondje (een engelse staff komt tot ongeveer je knie) als of die van mij die van haar zo juist ging op eten.... wat een domme irritante honden eigenaren zijn er toch!!!! Los lopen OK op plaatsten waar dat 100% veilig is! (is mijn mening)
Hier heb ik dan ook totaal geen moeite mee. Laat de honden maar lekker in het water rennen! Het is alleen zo ontiegelijk jammer dat veel mensen zich er niet aan houden. Afgelopen weekeind lag ik weer eens met mijn handdoekje in de stront. Zooo goor is dat! ps: Ik heb zelf geen hond maar als een hond mijn kat aanvalt en doodmaakt zoals bij de hond van Trees is gebeurd zal die eigenaar ervan lusten.
Dan heb ik er geen moeite mee als alles netjes word opgeruimd en zo lang wij ( de strand gasten ) er geen last van hebben ... Maar ik vind gewoon dat in de zomer periode ( zoals op de borden aan staat gegeven ) geen honden op het mensen strand moeten komen.. er staat niet voor niets een bord Maar nogmaals als het netjes word opgeruimd heb ik er minder moeite mee Mijn reactie was ook bedoeld voor mensen die zich daar niet aan houden ..
TREES! Wat afschuwelijk, nou geloof maar als er een hond is die mijn hondjes aanvalt dan krijgt ie echt een tering harde rotschop. En zijn baasje is als tweede aan de beurt. Zijn ze nou helemaal van ... gerukt
Door die mensen kan ik dus niet meer met mijn hond wandelen nu! Alleen mijn vriend kan nog met hem wandelen. Het is een engelse bulldog die heel groot uitvalt en 40 kg weegt. Hier in de buurt zijn mensen met herders, border collie's, labradors die hun hond altijd los hebben. Een aantal keer hebben ze onze hond uitgedaagd maar als die boos wordt staat hij dus niet voor zichzelf in! Mijn vriend roept ook altijd. "hond vast, deze is niet zo ĺief voor losse honden". Als mensen dan eigenwijs zijn dan komen ze er vaak vanzelf we achter. Maar goed mijn vriend kan die hond wel houden maar ik dus echt niet meer. Zo vervelend dat ik door dat asociale volk mijn eigen hond niet netjes aan de lijn uit kan laten....
Wat is nu het probleem? Loslopende honden, of agressieve loslopende honden? Bij ons achter loopt een fietspad en dat is buiten de bebouwde kom. Daar mogen honden dus loslopen. Iedereen laat hun hond hier uit en die van mij lopen los ja... Ik heb een Duitse dog (formaat kalf) en die luisterd echt wel hoor. (heb zelf een aantal jaar een hondenschool gehad) Maar af en toe heeft ze van die dagen dat ze mij graag voor lul zet en gewoon op andere honden afrent óf weleens niet aan de kant gaat voor een fietser óf opeens iemand wil besnuffelen. Soms wordt ik ook weleens uitgescholden door andere mensen ja. Voornamelijk fietsers die denken dat ze dood gaan van een keer remmen. Ze hoeven niet eens te stoppen. Alleen maar even vaart te minderen. Moe wordt ik van alle discussies die ik moet voeren met mensen die vinden dat honden aangelijnd horen. Ik laat mijn honden fijn los lopen, want dat hebben ze nodig en ik roep ze altijd bij me als ik iemand aan zie komen, maar soms luisterd die ene dus niet. Ja pech dan... omdat andere mensen hun VALSE hond niet bijhouden, moet ik mijn lieve lobbes ook aanlijnen? En er lopen hier genoeg aangelijnde honden die agressief zijn, maar dat ziet mijn hond ook wel en daar blijft ze echt wel bij uit de buurt. Gelukkig is iedereen die hier hun hond elke dag uitlaat er inmiddels aan gewend en ze roepen haar nu al van ver om te komen knuffelen! Soms heb ik het idee dat de wereld voor sommige mensen perfect moet zijn. En als er dan een imperfectie voorbij komt lopen (een loslopende hond bv) moet daar iets aan gedaan worden. Hetzelfde geldt voor sigarettenrook in de buitenlucht (je mag nu niet alleen binnen niet meer roken, maar uberhaupt niet in de buurt van andere mensen, want je krijgt meteen opmerkingen) loslopende katten, spelende kinderen, ondeugende kinderen, buitenlanders, gejatte fietsen, bejaarden op de weg, drugstoeristen etc.... De wereld is nu eenmaal niet perfect. We leven met zijn allen op een klutje en dan gaat er nu eenmaal weleens wat mis. Sommige loslopende katten schijten in zandbakken, maar doe er dan iets overheen zou ik zeggen. Sommige allochtonen zijn crimineel, moeten ze dan allemaal maar weg? Sommige mensen voeden hun kinderen niet goed op zodat ze dingen vernielen, mogen ze dan allemaal niet meer buitenspelen?
@haha msRoxy moest even lachen om je felle bericht, vooral het stukje over die katten... Mij gaat het om mensen met agresieve honden die niet luisteren. Of mensen die niet even de moeite willen doen om hun hond eventjes vast te houden als ze zien dat je eraan komt met een aangelijnde, nogal enthousiaste, bulldog van 40 kg terwijl je daar met je zwangere buik moeite doet het beest bij je te houden.... het gaat me meer om rekening houden met elkaar. Kan er echt wild van worden als mensen dat niet doen. Buiten een sigaretje roken heb ik ook geen moeite mee. Ik ben er voor mijn zwangerschap mee gestopt maar kan niet beloven dat ik straks niet weer begin na mijn zwangerschap, Wel zal ik er rekening mee houden dat anderen er geen last van hebben. Ik zat laatst op een terrasje en iemand zijn rook ging mijn kant op. Ik vroeg alleen maar of hij zijn rook de andere kant uit kon blazen omdat ik mijn salade had gekregen en zwanger ben. Maar nee hoor, meneer was beledigd en ik moest maar binnen gaan zitten. Het gaat mij om een gezonde balans van jezelf kunnen zijn in de samenleving en rekening houden met de medemens. Wat jij vertelt over die fietsers..... Ik kan me ook ergeren als mensen zo raar op mijn hond reageren. Al mijn schoonzus hier is met haar zoontje moet hij na iedere aanraking met de hond zijn handen wassen. Als de hond naar ze toe loopt doen ze net alsof er een hoop stront op ze afkomt. Dan kan ik zo boos worden hé!
Het gaat om loslopende honden in het algemeen op plaatsen waar dat niet mag! Heeft niks met tollerantie te maken, maar met regels waar je je aan dient te houden. Net als dat je je tijdens het autorijden aan de snelheid dient te houden, buiten mòet roken, licht op je fiets moet hebben enzovoorts.... Als ik met mijn kinderen ga spelen in het park, ga ik ervan uit dat dat veilig kan en nee, dan zit ik niet te wachten op een goede lobbes, formaat kalf, die op mijn kids af komt rennen.. Maar ik snap niet helemaal waar je je druk om maakt, want zoals je zelf al schrijft, laat jij je honden dus los op een plek waar dat wèl mag. Heb je als ouder of hondeneigenaar geen zin om deze tegen te komen, dan kun je naar een andere plek, waar honden wel aangelijnt moeten zijn. Beetje rot als dit alternatief er dan niet meer is, omdat sommige mensen de regels aan hun laars lappen.....
Helaas heel herkenbaar. Onze hond is helaas een paar keer door een loslopende hond aangevallen. Sindsdien als hij een dominante hond ziet wil hij weleens uitvallen. Vooral als zo'n niet luisterend beest op hem afstormt en gaat grommen. Ja als iemand vloekend op mij afkomen ga ik ook terug schelden. Het trappen van honden. Tja eigenlijk is het zielig voor de hond omdat de baas hem niet bij zich kan houden. Maar heb je weleens 2 vechtende honden uit elkaar proberen te houden???? Het best is je jas er tussen gooien. Als ze vast hebben is naar mijn mening het enige wat je kan doen is een trap tussen de voorpoten geven zodat hij loslaat. Hoe sneu het voor de hond is. Maar als ze door gaan kan het zijn dat je hond dood is. Trekken aan de riem vergroot alleen de agressie, en er zelf tussen springen is al helemaal geen optie want dan kan je zelf worden gebeten. Ik ben trouwens niet van mening dat alle honden aangelijnt moeten worden, maar de dieren die niet naar hun baas luisteren of agressief zijn.
Wat zijn Birckenstocks? Het klinkt nogal essentieel in dit verhaal Nee grapje... we hebben zelf twee honden. De 1 is ALTIJD aan de lijn, oostindisch doof, de ander mag soms los. Die luistert goed maar als ze wat minder gemutst is komt ze niet eens los of gaat ze weer vast. Het probleem met die kleine (die los mag) is dat ze altijd aangehaald wordt en daardoor dus niet goed luistert.