Ik leef in een land waar je je moet houden aan opgelegde kledingvoorschriften, waar je niet openlijk je mening mag verkondigen en als je dat wel doet dan krijg je zweepslagen, waar je als vrouw buiten de compounds niet mag autorijden en waar internetwebsites geblokkeerd zijn vanwege de inhoud. Dan besef je maar weer al te goed hoe anders het leven in Europa is.
Ik was gisteren in de sportschool. Ik had mijn i-pod in ..dus had ik niks door. Gelukkig tikte een medewerker op mijn schouder en hebben we allemaal 2 minuten stilte gehouden in de sportschool. Ik kreeg echt het gevoel van saamhorigheid!
Overigens vieren wij ook 'den pobedi' maar dan met een diner bij Russische vrienden. Uit het land van mijn man zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog 23 miljoen (!) mensen omgekomen. Alleen al uit zijn familie zijn 12 mannelijke familieleden omgekomen bij Stalingrad en Leningrad. Boerenjongens die uit de steppes van Centraal Azie en Siberie die naar het Westen van het land werden gestuurd om daar te vechten tegen een veel machtigere vijand met de voor die tijd modernste wapens. Als je ooit op de velden van Kursk hebt gestaan, weet je wat ik bedoel. Wat ik dan weer onbegrijpelijk vind aan Nederlandse zijde zijn de politionele acties enkele jaren later. Een schandelijke vertoning. Desondanks doe ik nog steeds mee met de Dodenherdenking.
Ja , samen met het hele huis vol visite (ik ben jarig op 4 mei). Iedereen is de hele dag van harte welkom, maar tussen 19.55u en 20.05u gaat de tv aan. Ook voor mijn opa's en oma's (die allemaal op mijn verjaardag komen en de oorlog bewust hebben meegemaakt) zou ik het respectloos vinden om er geen rekening mee te houden.
Mijn zoon en zijn logeetje waren nog aan het keten gisteravond. We hebben ze naar beneden gehaald en op schoot tv laten kijken. Daarna uitgelegd hoe of wat. Onze buurvrouw heeft in een jappenkamp gezeten, haar vader heeft aan de Burma-spoorlijn meegebouwd, mijn schoonopa heeft krijgsgevangen gezeten in Polen en moest na de oorlog naar huis lopen. Ik vind het belangrijk dat mijn kinderen dat weten en dat wij op deze dag deze mensen extra herdenken. Op andere dagen ook, maar 1 gezamenlijke dag maakt het bewuster.
Ik denk inderdaad ook dat dit voor veel mensen geldt. Het is voor mij ook niet zo dat ik er dagelijks of zelfs wekelijks bij stil sta. Zo af en toe, als ik bv een boek lees over dit onderwerp, of een tv programma zie.. Maar om nou te gaan zeggen dat iedereen voor zichzelf moet gaan herdenken ipv op 4 mei.. Dan denkt het grootste gros er nooit meer aan. Wat dat betreft is het goed dat er een vaste datum is voor dodenherdenking. Niet eens zozeer die 2 minuten (voor mij dan), maar op die dag (en dagen eromheen) wordt er gewoon veel aandacht aan besteed, dan sta je er vanzelf ook bij stil.
Ja, omdat de bevalling gisteren binnen 3 uur verliep, kon ik stil zijn om 8 uur... Zoon van 8 uur oud had precies toen de hik, dochter van 8 jaar oud was keurig netjes stil, al jaren trouwens.
Ja natuurlijk. Mijn 4 jarige hebben we een half uurtje eerder op bed gelegd zodat ze om 20:00 zou slapen en mijn dochter van 13 moet vanaf haar 10e ook 2 minuten stil zijn.
De tweede wereldoorlog mag nooit vergeten worden. Nooit! We moeten ons altijd herinneren wat 1 man heeft kunnen aanrichten. Persoonlijk vind ik het ook super belangrijk dat het wordt doorgegeven van generatie op generatie. 2 minuten stilte zie ik niet als hypocriet, ik zie het als een moment waar je echt specifiek stil staat bij alles wat met oorlogen te maken heeft en je herdenkt de mensen die zijn gesneuveld in het gevecht voor hun en nu ook onze vrijheid. Respect.
Even terugkomend op de normen en waarden die ik noemde. Dit is voor ons onderdeel van onze normen en waarden, dat is ook voor een ieder verschillend. Wij vinden het onderdeel van het tonen van respect naar anderen. Wij doen het expliciet op 4 mei, maar nu alleen op 4 mei. Ik vind het belangrijk om inderdaad dat saamhorigheidsgevoel in stand te houden. Daarmee zorg je voor het in stand houden van het gedenken. Het gaat allang niet meer alleen over de 2e WO.
Natuurlijk doe ik dat. Met diep respect voor de veteranen die aanwezig waren op de dam. Zelf sta ik stil bij alle oorlogen in de wereld. Daarna Schindner's List gekeken... wat moet de tweede wereld oorlog verschrikkelijk zijn geweest.
Natuurlijk doen we dit! Groot respect voor alle mensen die er voor hebben gezorgd dat deze generatie vrijheid hebben!
Nee. (Hier dus zo iemand die nee heeft gestemd). Ik herdenk de slachtoffers wanneer ik dat wil. Ik ben elke dag blij voor de vrijheid die we hebben. En bijvoorbeeld bij ellende-beelden op tv spreek ik hier thuis met man en kinderen ook regelmatig over. Ik vind de datum 4 mei hier niks aan toevoegen voor mij persoonlijk. De kinderen liggen al op bed om 20.00 uur en ik zal zeker niet bewust herrie maken rond dat tijdstip. Maar ik zal eerlijk zeggen dat ik om 20.00 uur gisteravond gewoon aan het Candy-Crushen was op mijn mobiel! Zonder geluid, dat dan weer wel!
wat ik wel fout vond, gaat om iets voor 8 de deurbel... van die verkopers langs de deur... dat vind ik dan weer NIET kunnen!