Hou jij 2 minuten stilte?

Discussie in 'De lounge' gestart door bolkje, 4 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hou jij vanavond 2 minuten stilte?

1. Ja

2. Nee

3. Anders

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ja wij zijn altijd 2 minuten stil. En naast die twee minuten denk ik er ook veel aan deze week. Vind het zo'n kleine moeite en ben alle slachtoffers etc zo dankbaar!

2. TmvD

TmvD Bekend lid

10 jan 2013
    795
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ja ik ben stil geweest. niet alleen om de slachtoffers van de 2e wereldoorlog maar om alle slachtoffers op welke manier dan ook.
    Dit jaar in het bijzonder om een slachtoffer wat afgelopen zaterdag in het buurdorp is gevallen toen een hoogwerker omviel, om alle mensen en kinderen die erbij waren en het meegemaakt hebben. Er zijn een aantal mensen bij aanwezig geweest die ik (goed) ken en dat heeft veel indruk gemaakt.

Ik snap dat als je dit niet van huis uit hebt meegekregen dat je het dan minder vanzelfsprekend vind.

3. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    absoluut. Ik erger me ieder jaar kapot aan onze buitenlandse buren die ieder jaar gewoon dookletsen/schreeuwen/rennen

4. MamaTal85

MamaTal85 Fanatiek lid

13 sep 2011
    2.088
    204
    63
    NULL
    NULL
    Natuurlijk!!!

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Zeker weten, is nog niet eens meer alleen om WOII, maar om extra stil te staan bij alle dingen die gebeuren (en gebeurd zijn) in de wereld die niet stroken.

Wij moesten vroeger ook echt om 10 voor 8 binnen zijn. Na de herdenking mochten we best weer naar buiten. Snapte toen al niet dat er kinderen buiten mochten blijven spelen en nu nog steeds niet.

Mijn zoontje slaapt voor die tijd, maar als hij wel wakker was, dan zouden we ook van hem vragen stil te zijn en het uit te leggen op zijn niveau.

En natuurlijk heeft het geen direct effect als je dit binnenshuis doet, maar het heeft wel te maken met normen en waarden in mijn ogen. Gewoon stilstaan bij deze dingen stemt wel tot nadenken.

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ok, wij zijn wel 2 minuten stil geweest, maar iedereen moet zelf weten wat ie doet, in huis dan, ik vind dat iedereen wel stilte om zich heen moet kunnen hebben op dat moment en dus geen aso buren die ruzie maken of kinderen die buiten spelen. Maar als je thuis rustig praat of je ding doet prima. Ergens vind ik het soort van hypocriet, er zijn denk ik genoeg mensen die bijna alleen op 4 mei erbij stilstaan. Ik sta er wekelijks bij stil, daar heb ik eerlijk gezegd geen 4 mei voor nodig. Wel is het goed dat hierdoor bijna iedereen er weer eens een soort van verplicht bij stil staat.
    We hebben het er met de kinderen over gehad aan tafel, maar om 20:00 lagen ze in bed, wel nog te kletsen/spelen. Heerlijk om in die stilte de kinderen op de achtergrond te horen, gelukkig kunnen zij (en wij) genieten van vrijheid!

7. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ja absoluut. Ik snap ook niet dat mensen dit niet doen. Eigen keuze natuurlijk, maar snappen nee sorry!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dat je op 4 mei om 20:00 niet 2 minuten stil bent betekent natuurlijk niet dat je geen normen en waarden hebt. Stilstaan bij deze dingen kan niet alleen vandaag! Zolang je het voor anderen niet verstoort natuurlijk.

9. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

3 jan 2015
    1.620
    43
    48
    Ja zeker! Vind ik niet meer dan normaal.

10. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik lees steeds vaker van mensen dat ze 4 mei 'overdreven' vinden omdat ze zelf liever bepalen wanneer ze herdenken.
    Jammer.. in mijn ogen gaat het er dan om dat je niet wil dat je iets opgelegd wordt.
    Ik vind dat je zo'n gevoel gewoon maar even opzij moet zetten. Zeker als je het vergelijkt met de gevoelens van de mensen die slachtoffer zijn of een verlies hebben geleden.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    ja daarom zeg ik dus ook, zeggen dat die 2 min stile 'een kleine moeite is' dan snap je naar mijn idee de achterliggende gedachte niet. Ik zou ook niet inzien waarom deze mensen het dan wel goed doen en ik, misschien bezig af te drogen in de keuken en niemand tot last opeens respectloos ben.

12. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    Ja ook ik ben stil geweest. Vind het een mooi moment ieder jaar om stil te staan bij alles waar 4 en 5 mei voor staan! vooral het feit dat ik dit hier in alle vrijheid kan en mag doen. Wat andere mensen doen moeten ze vooral zelf weten, ik hoop echter wel dat er over 70 jaar nog steeds een dodenherdenking en bevrijdigsdag zijn, het hoort bij onze geschiedenis!

13. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik ben blij dat ik in een land woon waar ik 2 min stil mag zijn. Je bent niet verplicht om het te doen nee en iedereen mag het zelf weten maar ik ben zeker weten stil, elk jaar weer.

Mijn man is Duits en ook niet opgegroeid met dit gebruik maar ook hij is stil en vindt dat net zo belangrijk als ik

14. Goldsword

Goldsword Fanatiek lid

14 dec 2013
    1.422
    0
    36
    NULL
    Rotterdam
    Inderdaad, het gaat niet om jezelf.

15. Logan

Logan Niet meer actief

Ja natuurlijk! Ik vind dat ook niet meer dan normaal. Maar hier in dd buurt genoeg gerommel, autos die starten en hard door de straat racen. Belachelijk.

16. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
  17. Amaranth

Amaranth Niet meer actief

Nee, omdat dit tevens ook de trouwdag van mijn schoonouders is, de hele familie zit er dan en voor je het weet is het al tijd geweest. Ik hou dus 2 minuten later op de avond stilte. Dus ik stem "anders".

18. beau32

beau32 Lid

31 mrt 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk in de zorg en geregeld dat ik nog verhalen hoor van clienten waar de haren recht van overeind gaan staan.

De eerste man van mijn oma is in bergen belzen vermoord. Mijn oma is jaren later hertrouwd met mijn opa.
    Mijn oma woonde bij ons in en werd dement geregeld als klein kind kreeg je er wel eens wat van mee.

Ik ben stil en gedenk de slachtoffers die gevallen zijn.
    Maar ook voor de ouderen die de schouders eronder hebben gezet om dit land weer op te bouwen.

Maar ik toon respect, respect voor de ouderen die keihard gevochten hebben om Nederland weer op te bouwen en er voor hebben gezorgd dat ik in vrijheid mag en kan leven. Dat ik deze ouderen hulp verleen waar nodig is iets wat ik met alle liefde voor ze doe.

19. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daar heb ik echt nog nooit over nagedacht, maar ik kan werkelijk niemand bedenken die me zou bellen op 4 mei om 20.00 uur...

20. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Yup, ben eigenlijk altijd stil. Vanavond mislukte het een beetje, omdat dochter weer tijd zat te rekken met het naar bed gaan. :) We hebben haar ongeveer 1,5 minuten stil kunnen houden door haar lekker te knuffelen. Mijn gedachten waren dat ik samen met mijn vriend en dochter in alle vrijheid kunnen lachen en knuffelen. Het is een groot goed, wat gekoesterd moet blijven.

Deel Deze Pagina