Poes plast opeens op de bank

Discussie in 'De lounge' gestart door Withinshin, 19 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Iemand die kan helpen?

Onze poes van 6,5 jaar oud plast sinds een week op de bank :$
    Ze gaat zitten en begint te plassen, waarbij het niet uitmaakt of wij erbij zijn of niet. Eerst op dezelfde plek, maar inmiddels al op meerdere plekken.

Heb de stoffen bank na iedere keer uitgewassen en schoon gemaakt, maar ze blijft het doen. 's nachts moet ze nu sowieso in de bijkeuken, maar ze doet het overdag dus wanneer we niet opletten of niet snel genoeg bij haar zijn.

Ik bel morgen sowieso naar de dierenarts, omdat ik heb gelezen dat het blaasgruis of een blaasontsteking kan zijn? Maar heeft iemand tips om die geur uit de bank te krijgen of ervaringen met bankplassende poezen? :(

2. wachtend

wachtend Niet meer actief

Dit kan duiden op blaasgruis. Mijn poes deed dit ook! Met een plasje van haar naar de dierenarts gaan en laten testen. Als het blaasgruis is krijgt ze een kuur en daarna word ze op speciaal voer gezet.
    Normaal voer is dan echt uit den boze en zorg dat er altijd vers water staat zodat ze veel plast (maar dan op de kattenbak) en daarmee houd ze haar blaas schoon.

3. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    inderdaad even met een plasje naar de DA. die van mij deed het ook en die had blaasgruis. verder zit de geur nu in je bank dus elke keer zal hij daar aan plassen. het is heel moeilijk om die geur eruit te krijgen. je hebt bij de dierenwinkel speciale middeltjes om de urine af te breken. je kan ook groene biotex gebruiken. dit breekt de enzymen in de urine af. maar dan moet het wel goed doorweekt raken, de geur zit natuurlijk helemaal diep in de stof. ik hoop dat je het er nog uit kan krijgen.

4. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Dus een plas opvangen... Hoe doen jullie dat? 😳

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    bij de dierenarts hebben ze speciale kattenbak korrels. van plastic. je haalt je grit eruit en gooit dit spul erin. het neemt niks op dusr de plas blijft onderin liggen en kan je vervolgens met een spuitje opzuigen.
    en als het echt niet lukt dan kan de DA je kat nog catheteriseren maar dat is natuurlijk geen pretje..

mijn kater pieste alles onder, gewoon waar je bij zat en ik was ervan overtuigd dat hij het uit nijd deed. totdat ik hem heel ziek op de trap vond. hij bleek blaasgruis te hebben en hierdoor een verstopping. was nog net op tijd bij de DA. ik had natuurlijk geen urine dus dit hebben ze dmv een katheter eruit gehaald.
    mijn kate

6. Sneeuwmees

Sneeuwmees VIP lid

11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Een van mijn katten plast of poept soms ook in huis, maar bij hem is het dan stress. Ik heb dan zo'n stekker van feliway die ik gebruik en dat kalmeert hem dan. Dat zou je ook nog kunnen proberen om die in de woonkamer (dichtbij de bank) te hangen.
    We hebben sinds kort een nieuwe bank en hij heeft onlangs ook op de bank geplast. Ik heb een spuitbus gekocht, speciaal voor katten-urine-geur eruit te krijgen (ecodor). Hier zou de geur mee geneutraliseerd moeten worden. Hij heeft het (even afkloppen) niet meer op de bank gedaan.

7. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Is ze geholpen? Mijn poes begon het te doen toen ze krols begon te worden, en na de krolsheid/sterilisatie is het gestopt.

8. friezinne82

friezinne82 Bekend lid

6 mrt 2009
    719
    0
    0
    ambulant woonbegeleider
    Die van ons had dit ook en idd blaasonsteking en blaasgruis. Zij was zo ziek dat ze het zelfs toestond dat ik achter haar aan liep en een bakje onder haar hield als ze ging plassen. Je kan het proberen. Succes!

9. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de tips! De poes is gesteriliseerd, dus dat kan het niet zijn. Ik ben vandaag wat in de weer geweest met plastic in haar bak en daarop laten plassen, maar niet gelukt. Morgen helaas de hele dag werken, dus lukt het pas woensdag weer om eventueel met een bakje/lepel achter haar aan te gaan. Denk niet dat ik het op een andere manier voor elkaar krijg....

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    heb je dat speciale grit gehaald? dat voelt namelijk wat natuurlijker dan gewoon plastic. (ik kan uit je verhaal niet goed opmaken of je nu zelf plastic in de bak gedaan hebt of de korrels).

kat met bak opsluiten in de badkamer of zo. of een hondenbench als je daar aan kan komen. gewoon een dagdeel of desnoods een dag laten zitten. alles waar ze op kan plassen, weghalen. dus matjes of iets anders wat zacht is. op den duur zal ze toch echt wel op die bak gaan. achter een kat aan gaan met een bakje lijkt me heel veel werk en zal waarschijnlijk niet werken. je kan het proberen. wat dat betreft is het handiger om van een plassende hond urine op te vangen dan van een kat. plastic handschoen aan, buisje onder zn leuter en gaan met die banaan:D

11. Withinshin

Withinshin Bekend lid

1 okt 2009
    972
    0
    16
    NULL
    NULL
    Nee, ik heb nu alleen nog maar plastic 'snippers' in de kattenbak gedaan... Maar zonder succes dus. Ik zal bij de dierenarts vragen of ze korrels hebben, waarschijnlijk werkt dat beter 👍 Ja twijfel ook inderdaad of opvangen lukt hoor, en zie mijzelf al lopen achter de kat aan :p

Helaas geen bench, misschien dan toch maar even opsluiten in de douche op hoop van zegen

12. BlijEi

BlijEi Bekend lid

27 sep 2014
    657
    0
    16
    Where the heart is
    Tipje: verwijder alle urinesporen met Urine Off of de groene Biotex. Deze twee schoonmaakmiddelen breken namelijk de enzymen af in de kattenurine die voor de geurmarkering zorgen. Hierdoor voorkom je dat de poes de plek(ken) op blijft zoeken. Maak een gebied ruim groter dan de urinevlek schoon ivm spetters. De bekleding wassen of andere schoonmaakmiddelen gebruiken is NIET voldoende. Gebruik ook nooit bleek om urineplekken schoon te maken, want dat vinden katten juist een fijne geur. Wij gebruiken dat daarom voor de kattenbak ;)

13. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Bij een kat werkt er achteraan lopen meestal niet hoor..

Wij adviseren inderdaad altijd de plastic korrels (Katkor) en dan een nachtje in de badkamer met de bak en een bak water.. Kleedjes e.d. weg.. Mochten ze dan toch nog naast de bak plassen kan je dat nog opzuigen met het spuitje (spuitje + pipetje zit bij de korrels in).. Ze moeten toch een keer plassen :)

Deel Deze Pagina