Gooien, gooien en nog eens gooien. Hoe afleren?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door pientje1, 19 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pientje1

pientje1 Niet meer actief

Ik word er zo moe van, het continue gooien met alles. Tijdens het spelen, als ze haar zin niet krijgt en het vervelends: tijdens het eten. Ze lust het niet of is klaar met eten en het bestek vliegt weer door de kamer. Eten of een schaaltje, het maakt niet uit. Dit doet ze al lang, maar nu snapt ze wat wel en niet mag, dus tijd om te kappen met smijten! Maar hoe? Negeren helpt niet, haar er op aan spreken ook niet. Soms ben ik het zo beu (als ik net gedweild heb bv) dat ik uit mijn slof schiet en dat wil ik ook niet. Tips??

2. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Tips heb ik niet, wel herkenning. Hier word niet met eten gegooit maar voor de rest letterlijk met alles. Afpakken maakt geen indruk evenals straffen

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Gooien is hier ook een redelijk zwaar vergrijp. Met als straf de gang...
    Uiteraard na waarschuwen, maar ze weet het drommels goed. Nou is ze misschien net wat ouder dan jouw kindje, bij zo'n straf is het wel belangrijk dat ze goed begrijpen dat het niet mag (liefst ook waarom) en welke consequentie het heeft.

4. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Niet acceptabel hier ;) dochter mag het meteen zelf gaan oppakken en terug leggen. Als ze gooit met eten krijgt ze 1 waarschuwing. Doet ze het weer dan is het eten ook meteen afgelopen.
    Gaat best goed de laatste tijd. Ze weet de consequentie. Ze gooit af en toe nog wel met dingen maar raapt het ook zonder morren op als we haar aanspreken.
    Weigert ze op te ruimen of doet ze het meteen weer dan gaat ze op de trap of op de kruk en mag ze het daarna alsnog oprapen.

5. pientje1

Ik leg uit dat het kapot gaat, maar heb geen passende "straf". De gang is hier heel klein en staat vol met wandelwagen (gevuld met sjaals ed) en schoenen, dus een groot feest. De trap is ook geen optie (zit een deur voor). Dus nu laat ik het haar zelf opruimen (speelgoed) en bij eten reageer ik voornamelijk boos uit ergernis.
    Misschien moet ik een plek creƫren?

6. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Wij hebben de trap (dus de gang) en een krukje in de woonkamer. Het laatste vindt ze vervelender merken wij. Maakt meer indruk.

7. pientje1

Ze doet het voornamelijk na het eten, als ze klaar is of niet wil eten. Vind het ook echt niet kunnen, maar niks lijkt indruk te maken.

8. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Dat het geen indruk lijkt te maken herken ik ook. Ondanks dat toch consequent doorzetten, kwartje viel hier vanzelf. Maar frustrerend is het zeker.

9. pientje1

Dat geeft moed!
    We gaan een stoeltje of krukje in de woonkamer zetten en hopelijk heeft ze binnenkort door dat het niet mag.

10. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

consequentie hier is weggooien. Ik loop naar de container, maar dan barst hij in ontroostbaar gehuil uit en krijg ik het niet over mijn hart dus het gooien heeft hij nog niet afgeleerd... Helaas... Ik ben niet zo consequent geloof ik...

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.905
    3.933
    113
    Eh tja je moet wel met een consequentie komen die je ook daadwerkelijk uit kan voeren, anders is het effect weg en krijg je dubbel last van omdat je bij andere waarschuwingen dan ook niet meer geloofwaardig bent.

12. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Eva misschien moet je dan een consequentie bedenken waar jij je wel in kunt vinden. Je zult moeten doorzetten omdat je kindje anders leert dat je toch niet doet wat je zegt. Dus je kindje kan doen wat het wil zonder dat het gevolgen heeft.
    Lijkt me niet de boodschap die je mee wilt geven :)

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier is gooien direct opruimen, ruimt ze niet op is het de prullenbak en in de hoek staan.

prullenbak is hier trouwens een tas waar ze niet bij kan

14. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Hier ook uitgelegd dat als hij gaat gooien met dingen hij er blijkbaar niet mee wil spelen. Dan ruimen we het maar op als hij na 1 waarschuwing doorgaat. Dat deed hier wonderen.

Deel Deze Pagina