Houd je rekening met het effect van wat je schrijft?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maslov, 13 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.885
    13.047
    113
    Vrouw
    Ik heb meestal een vrij uitgesproken mening, en kom hier ook voor uit. Echter probeer ik mijn mening in een discussie zo veel mogelijk te onderbouwen zodat de ander ook begrijpt waarom ik die mening heb. Maar ook al heeft een andere persoon een mening die loodrecht op die van mij staat, dan wil dat nog niet zeggen dat die persoon direct een vervelende persoon is, ik heb altijd respect voor de mening van iemand.
    Dat is zowel in het echt, als in real life. Daarom vermijden wij met een paar vrienden bijvoorbeeld discussies over politiek, daar gaan we toch nooit uitkomen met z'n allen. :roflmao:

    Als achteraf blijkt dat ik iets fout had, dan geef ik dat ook direct toe, ik ben tenslotte ook maar een mens, dus niet alwetend.
    Als ik ergens vals van wordt beschuldigd dan ben ik trouwens opeens niet zo aardig meer, zeker niet als ik dat aangeef en men blijft doordrammen.
     
    Neuzeke en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  2. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Wat ik merk is dat ik niet zo sterk ben in het uitschrijven van mijn mening. Ik lees vaak dingen op fora en heb daar wel een duidelijke mening over (of, ik ga erover lezen en vorm een mening) maar heb geen zin om het uit te gaan schrijven en daar de rust voor te nemen cq rustig over na te denken. Dat is de reden dat ik mij vaak niet in discussies meng op fora want dan moet ik zoveel gaan uitschrijven en typen. Bovendien kan ik in gesproken woord alles beter onder woorden brengen. Als ik iets typ raak ik soms mijn punt kwijt. Als ik dan de reactie van een ander lees denk ik: ja dat bedoelde ik! Terwijl ik dat face tot face dus helemaal niet heb.

    Op mijn werk word ik altijd geprezen om mijn “gevoel voor politieke verhoudingen” ik weet altijd goed aan te voelen wanneer ik iets wel en niet moet zeggen en in welke bewoording maar het wel zeg en mijn doel (vaak) dus ook bereik. Maar ik houd dus zeker rekening met degene waarmee ik in gesprek ben. Zoals @Maslov ook aangeeft speelt er vaak in een discussie veel meer qua persoonlijke gevoelens dan de feitelijke argumenten. Dit is wel iets waar ik rekening mee probeer te houden vaak juist om iemand mee te kunnen krijgen. In mijn ervaring werkt het niet echt om ergens te komen als je beide alleen maar je eigen standpunt door wil duwen. Ik wil altijd graag in gesprek blijven om samen ergens te komen. Maar ik zal wel duidelijk maken wat mijn standpunt is.

    Op social media: hier reageer ik niet. Ik vind dat daar veel te veel mensen ongefundeerde meningen neer gooien. Daar ga ik niet tussen zitten want dan zul je volledig worden afgebrand.

    In het algemeen: ik ben wel iemand die altijd “aardig gevonden” wil worden. Al moet ik zeggen dat dit de afgelopen jaren wel is afgenomen door levenservaring. Zoals een coach ooit zei: vindt jij zelf iedereen aardig? Nee dus, ik hoef ook niet altijd aardig gevonden te worden maar ik wil wel trouw zijn aan mijzelf en waar nodig mijn mening delen. Maar ik ben absoluut niet iemand die altijd ongevraagd haar mening of standpunt naar voren brengt.
     
    Maslov vindt dit leuk.
  3. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Wat mij betreft is dat zeker zo. Het is mij het laatste jaar (ongeveer) regelmatig opgevallen dat je minder fel reageerde en je soms afzijdig hield in een discussie, terwijl ik dat niet verwacht had gezien je manier van reageren van een paar jaar geleden. (Toen ik overigens nog vooral meelezer was)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ja.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Zeker weten
     
    Anouk2005 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.178
    6.705
    113
    Vrouw
    Ja, daar hou ik zeker rekening mee. Zie er geen noodzaak in iemand anders zich bewust naar te laten voelen. Dus veel dingen waar ik op reageer hier op het forum (andere internet media gebruik ik niet) zijn bedoeld als hart onder de riem. Toch vind ik ook eerlijkheid heel belangrijk. Ik kan er op de zwanger-worden pijler moeilijk tegen als mensen valse hoop voorgeschoteld krijgen. Tegelijkertijd denk ik dat dat misschien beter is dan het alternatief (de wetenschap dat de kans reëel is dat de zwangerschap niet goed zit), juist omdat je niets anders kunt doen dan afwachten.

    Met mijn mentale struggles tijdens de zwangerschap hoop ik dat anderen er misschien ooit herkenning en steun uithalen.
     
  7. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ik sta regelmatig verbaasd hoe hard men hier reageert of hoe ontzettend bitchy sommige zijn. Ik kan mijzelf niet voorstellen dat die mensen dat in het echt ook zijn.....dat wil ik ook niet.

    Ik ben oud en naïef :roflmao:

    Ik heb al bijna 100 keer gezegd wie ik ben, je kunt bijna op de stoep staan hier. Ik denk 9 van de 10 keer na voor ik typ en als ik te sterk reageer dan zeg ik daarna sorry. Ik ben 100% eerlijk en heb niets te verbergen. Dus daarom hoef ik geen nickname.
     
  8. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.650
    21.152
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik hou er zeker rekening mee. 'Vroeger' was ik veel meer een flapuit. Nu ik langer op het forum zit, ben ik ook in gaan zien dat een verhaal vaak meerdere kanten heeft, ben ik minder gaan (ver)oordelen. Ik vind het vaak wel moeilijk om goed op te schrijven wat mijn mening is. Bij een serieus onderwerp reageer ik bijna nooit als eerste. Vind het dan fijn om eerst andere meningen of reacties te lezen, voor ik dan bedenk wat ik er zelf van vind.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.392
    4.246
    113
    Vrouw
    Bijna altijd wel, maar soms zijn er onderwerpen of opmerkingen waar ik sarcastisch op kan reageren. Maar echt onaardig of bitchy ben ik niet. Niet in het ‘echte’ leven en niet hier.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja zeker houd ik daar rekening mee.

    Staat ( of misschien stond) ook altijd in de regels hier op ZP.

    Ik heb over bepaalde zaken een uitgesproken mening maar ik weet dat als ik daar iets over zou zeggen dat ik veel mensen kwets. Dus daar heb ik me dus ook nooit over uitgesproken hier in de 14 jaar dat ik hier op het forum ben.
     
  11. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.560
    2.416
    113
    Nee ik hou daar niet altijd rekening mee, hier niet en in het echte leven niet. Ik ben nogal recht voor zijn raap, zeg wat ik denk en soms iets te snel. Het gebeurt ook niet vaak dat ik me ongemakkelijk of onzeker voel door iets wat iemand anders schrijft of zegt.

    Ik vind dit echt een hele mooie blog en denk er vaak aan als iemand gekwetst op iets reageert. https://www.saarmagazine.nl/bent-gekwetst-bent-gewoon-zeikerd/
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja zo heb ik ook wel dingen waarover ik mij minder uitlaat inderdaad.
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Aan de ene kant heeft ze een punt. Aan de andere kant hoef je niet altijd je mening te geven. Kun je niks liefs zeggen, zeg dan niks. Je hoeft niet altijd overal wat van te vinden of het uit te spreken.
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik het echte leven ben ik meer recht voor zijn raap dan hier. Maar daar zie ik ook tegen wie ik wat zeg en kan ik inschatten hoe dat binnenkomt bij diegene. En ik weet inmiddels van mijn familie en vrienden wel dat ik alles kan zeggen en niets netjes of mooi in hoef te pakken. Hier zit iemand achter een scherm waarbij ik niet kan peilen wat mijn opmerking met diegene doet.

    Als ik echt eerlijk ben durf ik wel te zeggen dat ik 2 jaar geleden echt een online pestkop was.
     
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Een pestkop vind ik wat ver gaan, maar persoonlijk vind ik wel dat je de laatste tijd beter een discussie met je aan kunt gaan.

    Ik heb zelf het idee dat ik wel eerlijk ben, maar weet dat ik ook (te) hard kan zijn. Al is dat lang niet altijd de bedoeling, ben soms gewoon iets te nuchter.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Suzanne01

    Suzanne01 Bekend lid

    7 mei 2018
    528
    392
    63
    Vrouw
    Door dit topic ben ik hier eens over na gaan denken. Ik lees voornamelijk al een paar jaar mee. Ik heb zo af en toe meegeschreven, maar eigenlijk weinig. Ik zit wel veel hier en lees veel. Veel leden herken ik, de meeste zullen mij denk ik niet kennen. Echter reageer ik bijna nooit. Ik ben helemaal niet sterk om mijn mening toe te lichten, dus vele zullen dan mijn mening niet begrijpen, terwijl ik dat wel graag dan zou willen. Daarnaast is het gek genoeg zo dat ik in dagelijks leven niet onzeker ben, en ook vrij hard maar op een 1 of andere manier hier wel terwijl je juist andersom vaak ziet. Er zijn regelmatig topics waarin ik had willen meeschrijven maar toch lukt het me niet echt om dan mee te praten of te reageren. Misschien moet ik dat gewoon eens gaan proberen:)
     
    Athina en Maslov vinden dit leuk.
  17. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik ben het inderdaad ook met de column eens. Tuurlijk moet je wel een beetje opletten hoe je iets zegt, maar dat moet geen gevolgen hebben voor wat je wilt zeggen.
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja is dat zo? Moet je dan altijd alles maar kunnen zeggen? Ik heb ook best een mening over bepaalde onderwerpen, maar ik weet dat het mensen kan kwetsen, dus dan kun je er soms ook best voor kiezen om niks te zeggen.
     
    Vaasje vindt dit leuk.
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik denk dat ik de column anders lees. Ik lees dat je moet kunnen zeggen wat je denkt, omdat er altijd mensen zijn die zich gekwetst zullen voelen (gaat met name over bepaalde gevoelige onderwerpen). Doe je dat niet, dan worden bepaalde onderwerpen straks doodgezwegen. Mensen voelen zich tegenwoordig heel snel gekwetst en misbruiken dat om hun zin door te drijven. En dat is dus wat je ook ziet in minder beladen onderwerpen, zodra iemand aangeeft gekwetst te zijn, worden meningen meteen afgezwakt naar buiten toe, terwijl die mening wel degelijk wat harder is.
    Dit is slecht, omdat mensen dan gelijkgestemden gaan zoeken en je dan groeperingen krijgt die hun mening op andere manieren gaan uiten, die vaak niet veel beter zijn.

    Edit : overigens ben ik het ermee eens dat hier op zp wel eens onderwerpen zijn waarover je beter je mond kunt houden als het niks toevoegd.
     
    Maslov en Jessi79 vinden dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ik snap je punt. Er moet ook geen taboe komen op bepaalde onderwerpen omdat er mogelijk iemand gekwetst raakt.
     
    Maslov en Lynx vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina