Houd je rekening met het effect van wat je schrijft?

Discussie in 'De lounge' gestart door Maslov, 13 aug 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ik vind dat nuchtere van jou juist fijn. Dat zet voor mij altijd alles wel weer in verhouding juist. En ik vind je niet te hard, misschien direct maar hard vind ik wat anders.
     
    citroenrasp en suus1983 vinden dit leuk.
  2. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    #62 Maslov, 14 aug 2020
    Laatst bewerkt: 14 aug 2020
    Daar heb ik ook veel ontzag voor.
    Ik denk dat het een misverstand is dat je de ander respectvol behandelt wanneer je jezelf censureert en je woorden inslikt om die ander 'te sparen'. Dat is misschien zo wanneer je eigenlijk wel iets zou willen zeggen over andermans kledingstijl, gewicht of intelligentie, maar m.i. niet wanneer je onderwerpen aansnijdt die groter zijn dan die ene persoon, zoals opvoeding, levensbeschouwing, politiek.

    Maar het is wel moeilijk hoor... ik had een tijdje terug zo'n situatie, toen ik het had over mijn werk met gedetineerden. Slachtoffers van misdrijven vonden het te pijnlijk dat ik iets schreef over hoe belangrijk ik de aandacht voor rehabilitatie van de dader vond. Toen wist ik het ook even niet meer. Ik wilde die ruimte laten voor de emotie van de ander, maar ik wilde ook gewoon kunnen uitdragen wat ik belangrijk vond. Dat botste. Toen ben ik maar gestopt met schrijven, want ik wilde niet met al mijn redenen en argumenten komen terwijl er iemand iets heel ernstigs had meegemaakt, dat was gewoon echt ongepast.

    Ik zou het jammer vinden als je nu de discussie uit de weg gaat. Je kunt wel inhoudelijk discussiëren zonder dat je de ander persoonlijk aanvalt, toch? Ik kan niet in je hoofd kijken, maar ik heb nooit het idee gehad dat je jezelf niet goed kon uitdrukken. Ik vind je heel helder schrijven.

    En ja, natuurlijk heb ik wel een verschil gemerkt tussen hoe je 2 jaar geleden aanwezig was en nu. Misschien is dat ook wel het verschil van jezelf durven zijn en daardoor geaccepteerd te worden in een groep, dan is al die vijandigheid niet nodig.
     
  3. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Voor mijn gevoel kan ik dus vaak niet goed omschrijven wat ik bedoel zonder aanvallend of met wijzend vingertje of als betweter over te komen, op dat soort momenten ga ik de discussie uit de weg. Of ik heb snel het idee dat wat ik schrijf verkeerd begrepen word dus dat ik niet goed verwoord wat ik bedoel en om zelf dan niet gefrustreerd te raken omdat ik dan niet op de juiste woorden weet te komen denk ik wel vaak laat maar ik hou me buiten de discussie. En dat vind ik wel jammer maar voor mijn gevoel voeg ik niets toe als ik niet met een goede omschrijving van mijn bedoeling icm gevoel daarbij kan komen.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Jawel joh. Ik denk dat iedereen wel eens minder goed uit zijn woorden kan komen (ik regelmatig in elk geval). En soms begrijp je elkaar dan verkeerd, maar dat is toch weer op te lossen. Dat gevoel van betweter heb ik ook wel eens, dat is idd lastig, maar als mensen om een mening/advies vragen, mag je dat natuurlijk ook geven.
     
    Paardenbloem, GossipGirlxoxo en Maslov vinden dit leuk.
  5. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja ik hou daar wel rekening mee. Er zijn topics waar ik bewust niet in schrijf of als ik merk dat iets me echt kwaad maakt reageer ik ook niet. Vind het lastig om me duidelijk maar rustig uit te drukken soms, dus vandaar..
     
  6. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Maar je mening helder uiteenzetten is een vaardigheid die je alleen kunt ontwikkelen door te oefenen. Persoonlijk vind ik het niet zo erg als mensen zichzelf zo nu en dan moeten aanvullen of corrigeren, zolang dat op een integere manier gebeurt. En als je dan iets hebt neergezet wat de lading niet dekt, dan wijzen mensen je vanzelf op de gaten die je laat vallen. Bij een volgende keer kun je daar alweer rekening mee houden.

    Ik vind ook niet dat iedereen altijd alles maar moet zeggen hoor, maar een forum is bedoeld voor discussies, en het mag best een beetje laagdrempelig blijven.
     
    GossipGirlxoxo en Maslov vinden dit leuk.
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Ik ben vrij direct en kan een duidelijke mening hebben. In het echt weet je wie de ontvanger is en kan je de bewoordingen beter afstemmen. Dat is wel een verschil met een forum. Ik probeer er wel degelijk rekening mee te houden. En het kan reden zijn om verder te stoppen in een topic. Op een gegeven moment zijn de punten gemaakt en val je in herhaling of kan er sprake zijn van verharding. Daar zie ik geen meerwaarde in. Ook als ik het niet altijd eens ben met anderen vind ik andere denkwijzes wel interessant en leer er ook wel van (of denk erover na).

    Wel valt mij soms op dat mensen een topic openen en dan alleen meningen willen horen die in hun straatje passen. Of dat ze dan snel het topic sluiten of niet meer reageren. Ik denk dat het openen van een topic niet betekend dat je de reacties kunt bepalen. Iedereen is vrij om zijn reactie te mogen geven.

    Sociale media heb ik niets mee. Totaal anders dan een forum zoals dit omdat iedereen (vaak) totaal ongenuanceerd meningen loopt te verkondigen. Ook zie ik weinig inhoudelijke discussies maar ruw taalgebruik en mensen die elkaar totaal afbranden. Dat zie ik hier gelukkig niet.
     
    Paardenbloem, Maslov en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Daar ben ik het mee eens ja. Als zo'n topic gaat over een persoonlijke situatie van de ts, dan kan ik erin komen dat diegene ook mag bepalen wanneer het afgesloten wordt. Maar ik zie ook vaak dat mensen vragen om het op slot gooien van een topic over een heel algemeen onderwerp omdat de reacties niet naar wens zijn. Dat vind ik eigenlijk maar laf.
     
    suus1983 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  9. cherrytomaatjes

    cherrytomaatjes Fanatiek lid

    30 mrt 2018
    1.807
    1.786
    113
    Vrouw
    Ik probeer hier zeker wel rekening mee te houden. Het feit dat we anoniem achter onze pc/telefoon zitten zou toch niet moeten betekenen dat het je ineens niet uit maakt of je een ander kwetst of niet?
    Ik ben het soms niet eens met anderen, maar soms kies ik ervoor om dat niet te delen. De ander vraagt er bijvoorbeeld niet om, of het is en gevoelig onderwerp.
     

Deel Deze Pagina