Wanneer nu bijvoeden bij reflux en wisselende adviezen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hummeltje83, 23 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kleine heeft verborgen reflux.
    Hierdoor zijn de nachten ook ontzettend gebroken.
    Sinds korte tijd kolf ik savonds af en krijgt hij dit de dag erna savonds met rijstebloem waardoor hij net 5 uur slaap achter elkaar red. De tijd erna is het nog zeer onrustig.
    Het moest wel want met onwijs lieve maar drukke dreumes trok ik die te korte nachten niet meer.

Nu is het advies van CB en kinderarts waar ik met kleine kom oor de reflux om te starten met groente voor voornamelijk de reflux.
    Aldus hun zijn de nieuwste onderzoeken dat bijvoeden va 4 maanden toch beter is als wachten.
    Weet nu even niet zo goed wat ik ermee moet.
    Betere nachtrust klinkt heel verleidelijk maar wil natuurlijk het beste.
    De rijstebloem vind ik niet zon probleem het gaat me meer om de groente en fruit.

De kinderarts wide eigenlijk dat ik voor de nacht kunstvoeding voor hongerige babys zou geven maar ik vond dit helemaal niets. Hij drinkt gewoon maar 1 borst, 2 krijg ik er niet in. Als ik savonds kolf kolf ik gemiddeld tussen de 150 en 200 cc uit 2 borsten dus hij kan genoeg drinken.

Heeft er iemand ervaring met reflux en bijvoeden?
    Is er iemand die alweer meer can de nieuwe richtlijnen weet?

Thx voor de antwoorden alvast.

2. Djooys

Djooys Niet meer actief

Mijn dochter en zoon hebben beide verborgen reflux gehad.

Ten eerste vind ik het niet meer dan normaal dat een baby op deze leeftijd nog nachtvoedingen krijgt. Waarom is dat een probleem?
    Ik zou zelfs geen rijstebloem geven... Heeft helemaal geen functie tegen de reflux. Rijstebloem word in de maag namelijk weer vloeibaar.

Ten tweede werd de reflux hier bij beide kinderen erger na het starten met bijvoeding (vanaf 6 maanden)

Ten derde kan het echt ten koste van je bv gaan om nu al te gaan bijvoeden.

Ik zou eerst eens kijken of je niet een papje Johannes broodpitmeel voor en evt na de borst zou kunnen geven. En als dit niet helpt starten met medicijnen. Ik zou dus ook naar een andere kinderarts gaan als deze niet mee werkt.

Borstvoeding is altijd beter dan kunstvoeding, JUIST bij verborgen reflux.
    Bv heeft namelijk ook een genezende en verzachtende werking op de slokdarm...

Voor bv adviezen zou ik trouwens absoluut niet luisteren naar het CB... Mijn ervaring is dat die echt geen verstand er van hebben. Net als een ka trouwens. Je kunt beter overleggen met een lactatiedeskundige, wat zij nog voor tips heeft.

3. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind nachtvoedingen ook geen probleem!
    4 of 5 per nacht gaat mij opbreken na 4,5 maand en thuis en werk.... ik ben niet zon topmoeder die dat kan.

Johannesbroodmeel via papje werkt niet. Als ik erniet ben doen ze het wel in de fles.

Medicijnen krijgen we al een maand. Scherpe kantjes zijn wel vanaf.

Jammer dat ze bij jou weer meer last kregen sinds je ging bijvoeden.

Inderdaad, zou nog eens een lactatiekundige kunnen bellen.

4. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Een goed advies van Dyoos om eens een lactatiekundige om advies te vragen. Zij kunnen wel kijken of er inderdaad iets anders is (te grote toeschietreflex, te veel lucht of wat dan ook).
    Maar om nu te zeggen dat een kinderarts er meestal weinig van af weet? :( Dat vind ik een rare conclusie.

Ik ben geen arts maar hier mijn ervaring. Ook ik heb bv gegeven, maar toen ik overging naar Comfortvoeding, ging het veel beter. Het gedoe met jhbpm vond ik ook niet effectief.
    Toen wij overgingen op bijvoeding werd het véél beter. Ik kreeg van de ka het advies om eerder te beginnen met bijvoeden en bij ons heeft dat erg goed geholpen. (het gaat er niet mee over, maar klachten werden wel minder)

Heel veel succes en vervelend dat het nu nog zo lastig gaat.

5. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie.
    Fijn dat hetbij jullie beter gaat na bijvoeding.
    Ik ga zelf nog wel een tijdje door met bv.

Verwacht ook niet dat qua aanleggen etc er veel verkeerd gaat maar wil wel gaan bellen voor tips bij reflux.

Ik denk ook niet dat kinderartsen er geen verstand van hebben, misschien dat ze soms de bv onpraktisch vinden.. dat wel want dat merk ik zelf ook wel een beetje.
    Kv is makkelijk te verdikken .. slapen ze in vele gevalken ook langer op noemmaar op.

Mer ervaringen zijn van harte welkom :).

Al meerderen iets gehoord over de nieuwe richtlijnen?

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

14 jan 2010
    2.905
    254
    83
    Hier kreeg ik van het CB ook het advies om vanaf 4 mnd te starten (zoontje was toen al 5 mnd). Beide kids hebben last van reflux, de oudste is er nu overheen gegroeid (al geeft hij nog wel erg makkelijk over). Toen ik echt begon met de bijvoeding (eerste maand maar paar hapjes per dag) en met name toen ik drie weken geleden begon met brood, ging het een stuk beter met de reflux. We zijn nu zelfs gestopt met de nexium. Af en toe spuugt hij nog, maar het is meer uitzondering dan regel.

7. Djooys

Djooys Niet meer actief

Ik heb er ook bij gezegd dat dat mijn ervaring is met het CB en de KA.

Dan nog zou het fijn zijn als de ka jou ondersteunt in het bv geven.
    Hij zou dus ook kunnen kijken of er geen andere medicijnen zijn of hogere dosering etc.

Welke medicijnen geef je nu en welke dosering?

Die gebroken nachten zijn inderdaad erg zwaar. Maar daarom zou ik kijken naar de juiste dosering medicijnen. Elke keer als wij de medicijnen mochten ophogen gingen beide kinderen hier weer beter slapen.

Wat een gedoe hè de vb reflux?
    Wij hebben bij zoontje tot 1 1/2 jaar medicijnen moeten geven (met kunst voeding)
    En mijn dochter is nu 11 maanden en krijgt ook nog medicijnen, maar we konden wel iets afbouwen al. (zij krijgt wel bv)
    Bij ons werkte de kv dus niet voor beter slapen.
    Zoontje sliep door toen hij 11 maanden was.
    Voor die tijd werd hij ook meerdere malen per nacht wakker...

8. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    We hebben zantac (ranitide) 2x dd 2 ml.
    Mogen met motilium starten, heb recept liggen maar wij en ka denken allebei gezien de klachten dat dat niet zoveel zal toevoegen.

Ja is een heel gedoe maar ook zo sneu voor die kleintjes.

Maar wat heeft die reflux bij jullie lang geduurd?
    Wat voor medicijnen heb je gebruikt?

Ik wil ook geen kv gaan geven, hij groeit super op bv dus dan ga ik er geen kv in stoppen.

Maar als de kans bestaat dat groente helpt tegen de reflux dan lijkt me groente bij 4,5 maand beter dan nog meer medicijnen voor zon klein lijfje.

9. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Wij hebben tot 10 maanden nexium gegeven tegen de reflux. Dat hielp goed en geen huilbuien meer 's nachts van de reflux (niet dat hij doorsliep ;)). Met 6 maanden met bijvoeden begonnen, maar dat hielp eigenlijk niets voor de reflux. Wij hebben met 7 maanden de nexium langzaam afgebouwd, maar dat ging goed mis en toen weer gegeven tot 10 maanden. Toen ging het afbouwen wel goed.

Mijn ervaring is dus dat bijvoeding niet de oplossing is, medicijnen werken wel goed en de leeftijd!

10. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voorje reactie.
    Wisselend resultaat dus of het helpt.

Weet er iemand over de veranderingen in de richtlijnen? Cb zei dat ze zowiezo weer na 4 maanden willen.

11. Djooys

Djooys Niet meer actief

#12 Djooys, 24 dec 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2012
    Mijn zoontje is begonnen met Zantac, maar dat hielp niet genoeg en toen zijn we overgegaan naar eerst 1 maal daags Losec en uit eindelijk 2 maal daags. Dat hielp toen erg goed om de nachten wat rustiger te maken.

Bij mijn dochter zijn we gelijk gestart met Nexium 1 maal daags 1 zakje. Dat hielp redelijk, maar gezien haar groei werd dat steeds minder, dus uiteindelijk is het op gebouwd naar 2 maal daags 1 zakje.
    Nu zitten we weer op 1 maal daags 1 zakje.

Hier gingen ze allebei na het ophogen van de medicijnen snachts rustiger slapen....

Volgend mij is motilium trouwens heftiger dan Losec of Nexium. Motilium leegt de maag sneller, maar ik dacht dat er heftigere bijwerkingen aan zaten....

12. Djooys

Djooys Niet meer actief

Die richtlijnen zijn nog helemaal niet veranderd. Dat onderzoek blijkt gedaan te zijn door artsen die een link met de kv industrie hebben. Dat is wat ik begrepen heb. Dat onderzoek word flink uitgebuit door de potjes fabrikanten want die verdienen er natuurlijk weer lekker aan. Nederland is een erg commercieel land. Zo lang de WHO 6 maanden adviseert, hou ik het in ieder geval op 6 maanden.
    Ook op borstvoeding.com raden ze dit aan.

Het advies is dus nog steeds 6 maanden en ik vind het vreemd dat het CB dit niet gewoon aanhoudt.

13. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    De ka gaf ons bewust geen motilium vanwege de bijwerkingen! Ik ben blij dat wij maar 1 medicijn hoefde te geven.

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    #15 dirksmama, 24 dec 2012
    Laatst bewerkt: 24 dec 2012
    Waarom geef je je zoon bijvoeding? Juist door bijvoeding kan de reflux erger worden. Opgerispte moedermelk richt veel minder schade toe dan opgerispte rijstebloem, laat staan groente.

Als ik lees dat je zoon na 1 borst genoeg heeft en jij 150-200cc kolft op een avond, dan denk ik eerder dat de reflux van je zoon deels verband zou kunnen houden met een sterke melkstroom en hoge productie.

Heb je al eens contact gezocht met een lactatiekundige?

Bij borstvoeding is en blijft het beste: de eerste 6 maanden borst en niets, werkelijk niets, anders.

Een kinderarts die iets anders beweert en die je zelfs kv probeert aan te smeren zou ik totaal niet vertrouwen.

15. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

11 feb 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Dirksmama,

Ik ben met de rijstebloem begonnen omdat hij zovaak kwam. Ik was echt moe :(.
    1 of 2 nachtvoedingen vanaf 12 uur vind ik prima maar meer ging me opbreken.
    Vandaar dat ik me heb verleid tot deze keuze. Hier slaapt hij wel beter van.
    Maar zou liever stoppen tot we aan de 6 maanden zitten.

Ja die sterke melkstroom.. vooral de eerste maanden had ik dat zeker, liet ik het aflopen na mijn toeschietreflex en voedde daarna verder.
    Nu gaat het rustiger maar sinds hij goed mijn bv wegkrijgt laat ik hem ook niet loslaten bij de voeding na mijn toeschietreflex.

Maar ik denk dat je zomaar eens gelijk kan hebben :).

Als ik het goed begrijp gaat het sneller omhoog wanneer het snel gedronken wordt?
    Kan echt goed kloppen, kleine drinkt in hooguit 5 minuten 1 borst leeg en is dan verzadigt voor 2 a 3 uur. Snachts is het vaak korter.

Kinderarts vond vorige maand kv al de makkelijkste oplossing en voor nu een fles kunstvoeding voor hongerige babys voor de nacht geven.
    Heb aangegeven dat ik bv wilde blijven geven.

Als ik savonds kolf, kolf ik zoveel waarschijnlijk door wat rust. Overdag als ik kolf kolf ik elke 3 uur ruim 100 cc af. In mijn ogen lijkt dit niet zoveel?

Bedankt.

16. Bellabella

Bellabella Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.082
    1
    0
    Gooi
    Ik heb ook begrepen dat er zowel studies zijn gedaan die beamen dat het beter is om te wachten met bijvoeden na 6 maanden maar dat er andere studies zijn die als conclusie hebben dat het beter is om eerder te beginnen. Maar deze studies gaan over allergien, astma en eczeem... Niet over reflux. Ik ben zelf vandaag begonnen met een hapje courgette. Ook mijn dochter heb ik bijvoeding gegeven toen ze 4.5 maand oud was.

Maar ook ik zou liever eerst groente proberen dan (extra of meer) medicijnen!

17. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
  18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een sterke melkstroom wordt een stuk minder sterk als je je kind tegen de zwaartekracht in laat drinken, dus jij op je rug liggend en knd op je buik.

Met borstcompressie kun je er voor zorgen dat er sneller vette melk bij je kind komt, en dat kan er weer voor zorgen dat er wt meer tid tussen de voedingen komt. Ik vind dat je een prima kolfopbrengst hebt. Johannesbroodpitmeel in de gekolfde melk lijkt me logischer dan rijstbloem eerlijk gezegd, vooral bij reflux. Rijstebloem wordt o.i.v. de enzymen in moedermelk en speeksel al in de slokdarm weer vloeibaar, en wordt daarom net zo gemakkelijk weer opgerispt als melk. Dat geldt overigens ook voor gladgepureerde groente of fruit.

19. Cullen

Cullen Fanatiek lid

7 jun 2011
    1.196
    0
    36
    Ik heb niet alles gelezen maar mijn zoontje heeft ook reflux en verschillende allergieën waardoor hij veel spuugt. Nu ben ik zelf na 6 maanden pas begonnen met bijvoeding en ik kan je vertellen dat het spugen in het begin alleen toeneemt.

Het lijkt mij dus sterk dat het nu zou helpen bij jou kleine. Verder gaat je kleintje straks rollen en draaien waardoor er meer druk onstaat op de maag/buik dit resulteerde hier ook in nog meer spugen.

Mijn zoontje krijgt vanaf zijn geboorte nutriton in de afgekofde bv dit helpt redelijk. Ik zeg redelijk want ik geef hem weleens bv zonder nutriton en dan spuugt hij nog meer. Ik merk sinds twee weken verschil bij mijn zoontje (8 maanden) hij spuugt niet meer zoveel.

Misschien kun je beter in de laatste fles nutriton toevoegen. Dit wordt namelijk dik in de maag en rijstebloem juist dun. Ik snap dat een hele nacht slapen verleidelijk klinkt maar je kleine is ook pas 4 maanden, geef het de tijd.

Sterkte.

Deel Deze Pagina