hoi hoi dames. gisteren zat ik met me schoonzus te praten die rond de 3 maanden zelf gestopt is met borstvoeding te geven aan haar kleine omdat zoals ze zelf zegt, omdat hij gewoon niet dronk of inslaap viel aan de borst. ze zei ook dat ze gelijk vanaf dag 1 kunstvoeding gaf omdat hij maar niet wou drinken en dus bleef huilen van de honger. nu zat ik te denken wat als mij ook zoiets overkomt. wat is de beste manier van handelen om er toch voor te zorgen dat ik mijn kleine borstvoeding kan geven en dat ik niet te snel grijp naar kunstvoeding dank je
Vooral veel vertrouwen hebben in je eigen lichaam en in je kindje. Als hij genoeg plasluiers heeft en goed groeit, drinkt hij genoeg. Hij gaat zelf je productie regelen, maar in het begin moet je hem wel zo veel mogelijk aanleggen zodat je productie goed op gang komt. Op dag 1 beginnen met kunstvoeding omdat je kindje honger heeft is onzin, dan drinken ze sowieso nog maar een paar druppeltjes. Het kost een paar dagen voordat je productie echt op gang is. Bij twijfel een lactatiekundige inschakelen of je zorgen hier delen (genoeg ervaringsdeskundigen!) Het is in de meeste gevallen in het begin best zwaar en doorzetten, maar ik vind het nog steeds geweldig en had het niet willen missen. Veel succes!
Een goede voorbereiding is het halve werk...ga naar een bijeenkomst van VBN of LLL. Of lees het boek van Stefan Kleintjes over borstvoeding. Als je snapt hoe borstvoeding werkt, welke problemen je tegen kan komen in het begin, zul je denk ik heel goed nadenken voordat je aan kunstvoeding begint. In de meeste gevallen is het namelijk niet nodig. Ergo, het werkt borstvoeding-ondermijnend (de uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Borstvoeding geven is een vraag-aanbod principe, dus de eerste periode is het aanleggen aanleggen aanleggen. Het feit dat je schoonzus al vanaf het begin kunstvoeding bij heeft gegeven, heeft waarschijnlijk bijgedragen aan het niet lopen van haar productie Heb je het gevoel dat het niet lekker loopt, krijg je last van je tepels/borsten, dan hulp inschakelen en een lactatiekundige langs laten komen. Borstvoeding geven moeten jij en je kindje leren! Soms loop het meteen geweldig, soms niet. En dat is niet erg want er is geen haast Meestal gaat het na een paar weken dan toch goed lopen. En echt waar, het is zo'n mooie ervaring! Succes met je zwangerschap!
Het is idd handig om een bijeenkomst over borstvoeding bij te wonen. Als je beeb een goede start heeft, kun je prima met alleen borstvoeding af. ( onze start was wat minder, uk had veel te lage suikers, rond de 2.0mmol en MOEST dus kunstvoeding krijgen en wel zo snel mogelijk. Uiteindelijl veel te lage suiker en aan glucose infuus, hij is wel vaak aangelegd bij mij,maar was niet fit genoeg om helemaal op borstvoeding te kunnen. Ik had niet voldoende om hem op peil te houden. Dus heel lang een combi gehad, eerst aan de borst, aanvullen met fles en dan kolven. Nu bijna 16 weken verder bijna volledig aan de borst,alleen s avonds een fles die met gekolfde voeding bij elkaar gesprokkeld is, hij hangt halve avond aan de borst en is uiteindelijk ontevreden.... Allerlei dingen geprobeerd, maar heb er wel vrede mee zo. Moet ook weer aan t werk en is fijn als hij weet hoe t flesje werkt.) Geef in ieder geval niet te snel op,want het is echt heel bijzonder en fijn!
Ik had kinderen die de eerste tien weken niet veel maakten van het aan de borst drinken. Bij de jongste moest ik zelfs die eerste 10 weken na elke voeding nakolven en die melk als bijvoeding geven. Maar goed, ik was niet van plan om er kunstvoeding in te doen, dus ik zocht mijn oplossingen ook niet in die richting. Ik had het geluk een paar vriendinnen te hebben die ervaren borstvoedsters waren, die ik dag en nacht kon bellen. Je bent een beetje ver in je zwangerschap, dus op bijeenkomsten bijwonen gaat lukken weet ik niet. Maar zorg in elk geval voor een spiekbriefje naast je kraambed met de nummers van VBN, LLL en een lactatiekundige, zodat je altijd kunt bellen. Neem niet te snel van de zorg aan dat kunstvoeding 'moet', vaak is zo'n advies gestoeld op onervarenheid of onkunde of denken dat moeder het wel te ingewikkeld zal vinden. Vraag altijd door naar het waarom en hoe en alternatieven. En zorg dat je zelf ook alternatieve hulptroepen achter de hand hebt.
Ik heb me totaal niet voorbereid, niks gelezen, niks gedaan. Ik dacht we zien wel, lukt het de eerste zes weken dan is dat mooi mee genomen, maar komt er ellende dan stop ik (borstontsteking of kloven of zoiets) Nou heb ik gewoon heel veel geluk gehad, de productie was meteen super, eigenlijk zelfs wat teveel, wat ook wel is lastig is. Het aanhappen ging vanaf dag twee super toen de kraamhulp met de rugby houding aan kwam zetten n inmiddels geef ik al zeven weken borstvoeding en zit er al een voorraad in de vriezer. Ga er open in, probeer het en geef niet zomaar op. En vraag hulp als je er niet uit komt. Das eigenlijk met alles, want alles is nieuw met zo'n kleintje en geeft je soms een onzeker gevoel, maar dat hoort erbij en het went snel
Voor mij was steun van mijn Doula echt belangrijk en later mijn vriend. Op dag 2 stond ik op het punt op te geven van de pijn, mijn Doula heeft me er doorheen gesleept Dus natuurlijk heel veel lezen over borstvoeding en steun van mensen die dicht bij je staan.
bedankt voor jullie steun en goeie advies. het geeft me alleen maar meer zelfvertrouwen. gisteren nog tegen me man gezegd dat ik meer naar het borstvoeden uitkijk dan naar de bevalling hahaha. altijd al een bewondering gehad voor de mensen die de borst gaven en zoals iemand een x tegen me zei we hebben nix voor nix die dingen aan onze lichaam hahaha. ff een samenvatting van wat ik begrijp (verbeter me als ik het mis heb) het is normaal dat de baby de eerste dagen weinig melk binnenkrijgt omdat de melktoevoer op gang moet komen en dus heel normaal dat ze dan veel kunnen huilen. en dat het gewoon een kwestie is van doorbijten en goed opletten is. en anders altijd hulp inschakelen. mijn kraamzorg heeft een borstvoedingscertificaat en kheb ze ook duidelijk gewezen dat ik heeeeel graag borstvoeding wil geven en ze hebben me beloofd me er dan ook in te helpen dus hopelijk kan ik goeie steun van hun verwachten.
ze hoeven niet veel te huilen hoor, dat is ook weer per kindje verschillend. Gewoon heel veel bij je nemen en aanleggen als je signalen van honger ziet, dus echt op verzoek aanleggen. Ik zie in mijn omgeving dat wanneer je het echt wilt, je een hele grote kans van slagen hebt. De moeders in mijn omgeving die van tevoren zeggen "ik wil het wel proberen", haken sneller af. (mijn ervaring).
owke die zal ik dan zkr toepassen. veel aanleggen dus. en qua aanhappen, wnnr weet ik of ze goed aangelegd is? gelukkig ben ik iemand die van doorzetten houd en wel tegen een stootje kan als ik iets heel graag wil. en dit wil ik ook heel graag. alleen jmmr dat er teveel mensen om me heen zijn die te snel op gegeven hebben. zoals dus mijn schoonzus en zelfs mijn eigen zus. ik dacht altijd dat ze gewoon te weinig melk had totdat ik haar vroeg wnnr ze begon met kunstvoeding en toen zei ze al na 2 weken. schrok wel. en had haar toen verteld dat dat veel te vroeg was en dat haar melk toevoer nog op gang moest komen. ze hees toen haar schouders omhoog en zei dat ze het gehuil niet meer aankon. maar me zus is dus een persoon die niet van doorzetten is en snel opgeeft wat natuurlijk erg jmmr is.
De kraamhulp zal je helpen met het aanleggen. In principe hoort het geen pijn te doen, of maar kort bij het aanleggen. Als het pijn blijft doen tijdens het drinken, moet je je kindje opnieuw aanleggen. (ik heb wel een week flink pijn gehad door kloofjes van het verkeerd aanleggen) Misschien is het voor jou nog goed om wat extra informatie te lezen. Vraag er nog eens naar bij je verloskundige, misschien kun je toch nog een infoavond bijwonen. Een goede voorbereiding scheelt veel onzekerheden. En wat betreft je zus, ieder maakt zijn eigen keuzes. Ik zou haar ervaringen los proberen te laten en je op jezelf en je eigen kindje richten.
Dit zie ik hier inderdaad ook. Ik wilde écht, dus heb er ook voor geknokt, ondanks alle goedbedoelde adviezen (bijv. op kunstvoeding wordt hij ook wel groot). Maar het is me gelukt (en voed nog steeds ) Maar let wel even op het volgende: als jij je goed voorbereid (bijv door het boek van Stefan Kleintjes, bijeenkomst, het forum, borstvoeding.com etc) Wees dan ook overtuigd van je kennis, en laat je niet 'overhalen' door een kraamverzorgende om toch die kunstvoeding te geven. Dat is hier helaas wel gebeurd (minimaal gelukkig en uiteindelijk bleek het dus ook niet nodig te zijn, dus ook snel mee gekapt) Had dus wel een borstvoeding gecertificeerde kraamhulp, dus dat zegt ook niet altijd wat helaas (achteraf gezien dus een hoop dingen 'verkeerd' gegaan mbt tot de bv, en met hulp van een lk gelukkig allemaal goedgekomen.) Maar jij wilt het heel graag, dus het gaat je lukken!! Heel veel succes en een goed bv periode gewenst!
Probeer verschillende houdingen en kijk wat je prettig vind. Het moet geen pijn doen! Ook al ben je in het begin blij van dat de kleine heeft aangehapt en denk je van, laat ik maar even doorgaan dan krijgt hij tenminste wat binnen, niet doen! Haal de kleine eraf en laat hem opnieuw aanhappen. Anders krijg je kloofjes en ben je verder van huis.
En geen tepelhoedjes!! Hiermee kun je je melkklieren dichtdrukken. Hier geef ik een tweeling volledig bv. En ja, dat is een kwestie van doorzetten en het kost soms wel frustratie, maar ik weet dat weover een paar weken op elkaar ingespeeld zijn en dan wordt het beter.
Ik voed al een jaar met tepelhoedjes, gaat prima Zonder die dingen had ik geen borstvoeding kunnen geven.
Tepelhoedjes zijn een laatste redmiddel. Bij sommige vrouwen heeft het inderdaad de borstvoeding 'gered'. Dus als de keuze is: tepelhoed of stoppen, kun je er voor gaan. Maar ik zou het niet doen als het niet echt keihard nodig is. Het kan er namelijk ook zorgen dat de productie erg terug loopt. En dat wil je natuurlijk niet, als je het ook anders op had kunnen lossen. Voor mij zijn de gouden tips: - De eerste 24 uur hoeft het drinken nog niet te lukken, dan is er nog genoeg reserve bij je kindje. Vaak zijn ze kort na de bevalling even heel alert (en drinken misschien al een paar drupjes). Daarna slapen ze heel lang. Dat mag gewoon. -De eerste weken gewoon zo vaak laten drinken als je baby wil. Je hoeft er niet van te 'balen' dat een baby misschien zo vaak komt, want dat is een enorm goede stimulans voor de productie en daar heb je later echt veel profijt van. Laat dat dus gewoon over je heen komen.(Hoe moeilijk dat voor 's nachts soms ook is.) - Als het drinken pijn doet (dus niet alleen de eerst slokjes, maar de hele voeding) doe je iets fout. Verbeter je aanlegtechniek voordat je enorme kloven hebt. Want als je eenmaal zover bent dat er kloven zitten, blijft het voeden ook pijn doen als je het wel goed doet. En dat kunnen dan toch best veel pijnlijke voedingen zijn voor de kloven goed genezen zijn. (Mocht je toch kloven krijgen: ik zweer bij purelan.) - Geniet van je drinkende kindje. Maar als het uitzicht je na wekenlang 10-12 voedingen per dag toch gaat vervelen, voel je dan niet schuldig om lekker tv te kijken, een boek te lezen of de iPad erbij te pakken.
Hier bij alledrie aan te de th's.. Zonder was ook echt niet gelukt. Natuurlijk is het een laatste redmiddel en moet je het in overleg met een LK doen. Maar..gelukkig bestaan ze!
Als je het écht wil dan lukt het bijna altijd. Ik heb al een miljoen redenen gehad om te kunnen stoppen, en vind het dan ook altijd pijnlijk als mensen zeggen dat ze het niet 'konden' en doen alsof ze het wel graag wilden. Bereid je er op voor dat sommige momenten zwaar zijn en lees veel goede info over borstvoeding. Dus niet de info die bijv. Nestlé over borstvoeding geeft, maar die lactatiekundigen geven, bijv. Stefan Kleintjes. Vraag ook je man je altijd te steunen. Als mijn kleine 's nachts komt geeft mijn man hem altijd nog aan, zodat ik er ook 's nachts niet alleen voor sta.
Ja oke, wat genuanceerder, tepelhoedjes alleen als het echt niet anders kan. Mijn dochter hapte gelijk goed aan, mijn zoon doet dat sinds vorige week en sinds afgelopen weekend drinkt hij nagenoeg alles rechtstreeks, vandaag nog niet hoeven kolven, ik ben blij! Maar de kraamhulp wou mij tepelhoedjes aansmeren omdat Dano wel uit de fles dronk. Ik heb ze afgegooid, want ik had vertrouwen in mijn zoon en mijn tepels zijn gewoon normaal en inderdaad, we hebben ze niet nodig. kunstvoeding geef ik niet, maar heb ik wel staan voor het geval van nood. Zoals laatst toen ik een wijntje ophad en mijn zoontje bij wijze van uitzondering een uur later honger kreeg. Dan zit er te kort tussen dus toen heb ik kunstvoeding gegeven. Maar verder niet. En tepel speen verwarring was hier absoluut niet aan de orde, want Dano heeft drie weken uit de fles gedronken en drinkt dus nu als een malle aan de borst. ......ben heel trots op mijn kindjes!! En ook op mezelf dat ik mijn tweeling volledig zelf kan voeden, omdat ik door de frustraties heen heb doorgezet.
Ik was van de week wat aan het opruimen en las de mappen van de kraamweek nog eens door (altijd leuk) Mijn oudste hapte niet goed, die was er al met 36 weken. Maar bij nr 2 en 3 las ik hetzelfde verloop..steeds geprobeerd zonder th, kind onrustig, nakolven, fingerfeeding. En op het moment dat het th er bij gehaald is: rust in de tent, opeens een goed drinkend kindje aan de borst (ik hoefde ook niet meer na te kolven). Het leek wel alsof ze van de tepel "afgleden", wel happen maar niet kunnen blijven hangen..mijn tepels zijn zo glad dat het gewoon niet lukte. Dus daarom ben ik zo blij met die dingen...