Houdbaarheid moedermelk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamavanLieverd, 25 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Even een vraagje over de houdbaarheid van afgekolfde melk. Ik heb uiteraard de schema's gevonden en weet dat versgekolfde melk tenminste 5 uur houdbaar is buiten de koelkast. Eenmaal opgewarmde melk maar 1 uur. Maar wat ik mis is of melk als je het uit de koelkast haalt en dan niet opwarmt, maar gewoon op kamertemperatuur laat komen ook maar 1 uur houdbaar is, of langer? Iemand die dit weet?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als de melk ontdooit is dan moet het als het eenmaal op kamertemperatuur is binnen een uur op zijn. Als het verse melk is uit de koelkast, dan geldt in principe die 5 uur, al hangt dat ook af van hoe hygienisch je te werk gegaan bent bij kolven en opslag.

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Bedankt voor je reactie!
    Dat is goed nieuws. Het gaat dan bijvoorbeeld om melk die ik s nachts kolf en dan onmiddelijk (hygienisch) in de koelkast gaat. Als ik die dan nu uit de koelkast zou halen en dan dus rustig op kamertemp laat komen, dan mag ik dus alsnog die 5 uur aanhouden? Mijn dochter is pas 3,5 week, dus ik wil het wel zeker weten ;).

Respect trouwens voor vrouwen die fulltime kolven zeg. Het is dat ik al een kindje zonder problemen fulltime bv heb gegeven (20 maanden) en dus weet hoe superfijn bv is als het goed loopt, anders zou ik gillend gek worden van het kolven, de flesjes en het aanleggen.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Even een hart onder de riem, mijn oudste was wat prematuur geboren ( op 36 weken precies) en had moeite met happen en effectief drinken. Dus inderdaad, aanleggen,kolven, fingerfeeding.
    4/5 gekolfd, toen had ze het onder de knie en volledig aan de borst.

Jongste dochter viel continue in slaap aan de borst ( liet zich ook niet wakker kietelen of zo). Na een week of 4 leek het alsof ze "wakker" werd. Opeens héél alert, en goed drinken.

Dus nog even doorgaan, het komt goed hoor!

5. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Dank je wel!
    Hier de eerste week heel vaak gedronken, maar wel steeds erg kort, maar ja, het was de week van de hittegolf, dus we dachten dat het daarvan kwam. Mijn productie kwam ook goed op gang en mijn meisje kwam dan ook weer aan. Meteen de dag na de kraamweek ging ze steeds minder goed drinken, dus lactatiekundige ingeschakeld, en ze hapte toch wel redelijk aan, wel veel goede tips gehad. Ze ging steeds meer slapen, dus gaan wegen op dag 9 en toen was ze afgevallen. Advies, aanleggen, aanleggen, aanleggen, dat lukte echter niet als ze er voor wakker gemaakt moest worden. Lactatiekundige nogmaals geweest en we moesten dus gaan navoeden, met kunstvoeding en/of gekolfde borstvoeding. 4 dagen later zat ze weer op geboortegewicht gelukkig :). Mijn productie was wel erg gekelderd, want het niet meer drinken was net voor het weekend en ik zat met een niet goed werkende handkolf en weinig mogelijkheid tot kolven (onze zoon is in het weekend de hele dag thuis en heeft het moeilijk met de nieuwe situatie door zijn beperking).
    Inmiddels een goede dubbelzijdige kolf aangeschaft en hoewel ik nog steeds veel te weinig kolf, loopt mijn productie toch weer langzaam op. Mijn meisje pakt de borst ook weer beter en afentoe ligt ze lang genoeg aan een borst voor nog een tweede toeschietreflex. Goed leegdrinken doet ze volgens mij nog steeds niet, maar het gaat wel de goede kant op.
    Jouw verhaal geeft ook weer extra hoop. Eerste streven is nu om haar volledig aan de borstvoeding te krijgen (ze krijgt nog een paar flesjes kv elke dag), en dan hopelijk ook volledig aan de borst ;).

Extra motivatie is overigens ook dat ik flesjes geven echt niets aan vind. Ik zag van de week een topic over de bv 3x niks vinden en toen dacht ik, he dat heb ik ook, alleen dan precies andersom. Ik kan me dan ook best wel voorstellen dat mensen in die situatie stoppen met de bv, als ik kon stoppen met de flesjes zou ik het onmiddelijk doen, haha.
    Afgelopen dagen liet mijn kleine meisje zich een paar keer troosten aan de borst, en dan voel ik meteen weer hoe fijn bv kan zijn (behalve natuurlijk dat het gezond is, hoewel ik op dat vlak kv een prima alternatief vind als de bv om een of andere manier niet wil lukken).

Deel Deze Pagina