Dag dames, Even snel een vraagje. Ik heb sambal oelek en ketjap manis nodig voor een recept. Nu zie ik achterin de koelkast beide nog staan, volgens mij al wel bijna een half jaar geleden opengemaakt. De houdbaarheidsdatum is tot ergens in 2021. Er staat niks op over dat het na openen beperkt houdbaar is. Vind het zelf alleen niet zo’n lekker idee. Zouden jullie het gebruiken of weggooien en nieuwe halen?
Gebruiken! Gister hier toevallig ook gebruikt. De sambal staat hier ook zeker een half jaar open. De ketjap iets korter, maar die gebruik ik ook na een half jaar nog
http://eetlustig.blogspot.com/2015/01/gebakken-rijst-met-snijbonen.html?m=1 Dit! Kreeg ik als tip van een vriendin die het geprobeerd had Volgende week pas hoor, maar was bezig met de boodschappen bestelling.
Oh dat kan je makkelijk nog gebruiken. In ketjap zit veel suiker, dus dat is sowieso wel lang houdbaar. Staat bij mij niet eens in de koelkast. Maar dat gebruik ik ook heel veel en staat bij mij sowieso nooit langer dan een maand. En sambal is in de koelkast ook heel lang houdbaar, ik geloof zeker een jaar. En daarna kijken en ruiken.
Sambal houdt het nooit zo lang vol hier , maar ketjap bleef vaak wel zo lang goed. Nu maak ik m'n eigen sambal en (nep)sojasaus, dus vries het vaak in kleine bakjes/flesjes in.
Ik wou het al zeggen van die ketjap. Die is zó versuikerd, dat bederft nooit denk ik Wij hebben een apothekerskast (zo handig en mooi vind ik dat!) en daar staat de sambal ook in. Evenals de ketjap, soja, chili, etc. Ik heb trouwens laatst de soja van De Lidl gekocht. Ik ben om. Wat is die lekker zeg!
Sambal uit de winkel is vaak lang houdbaar. Zeker gekoeld. Ik maak mn eigen sambal dus dat ia minder lang houdbaar omdat er geen dingen inzitten om het langer houdbaar te maken. Ketjap gaat hier ook vlot. Koop altijd zo'n jerrycan bij de toko. Haha. Die past niet in de koelkast.
Hier eigenlijk ook niet. Oelek houdt het misschien nog wat langer uit, maar badjak gaat er echt als een malle doorheen
Helaas hebben ze hier geen sambal. Dus moeten het doen met harissa, ook lekker hoor. Maar de echte sambal maak ik dus zo nu en dan maar zelf (eigenlijk ook veel lekkerder dan uit zo'n potje natuurlijk).
Vanavond oké? Ik ben nu niet thuis. Het is wel een rommeltje in m’n kast nu, dus hij is niet netjes. Het is gewoon een feit dat ik dól ben op kruiden kopen dus dat stapelt zich aardig op Het is zo handig. Je trekt hem eruit, pakt wat je nodig hebt en poppetje gezien, (kruiden)kastje dicht