aantal voedingen en hoeveelheid per voeding

Discussion in 'Borstvoeding' started by sofieke, May 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sofieke

sofieke Bekend lid

Dec 11, 2006
    650
    0
    0
    Gelderland
    Onze flinke zoon doet het fantastisch op borstvoeding. Nu al 62cm en 6 kg met 2 maandjes.
    Alleen heeft hij nog 6 tot 7 eetmomenten per 24u en volgens mij drinkt het dan niet echt veel. Als ik kolf haal ik makkelijk 250ml uit beiden borsten, maar hij drinkt max 15min (vaak ook maar 1 borst) dus waarschijnlijk haalt hij lang niet zoveel uit de borst als erin zit. BOvendien als ik hem gekolfde melk in een flesje geef zit hij met 125ml echt 'vol'. Als ik meer aanbiedt spuugt hij het er altijd uit.

Vraag mij nu af of die 6 tot 7 voedingen per dag normaal is op deze leeftijd. Als je op de dozen nurtrilon kijkt zou hij veel meer dan die 125ml per voeding moeten drinken en maar 5 keer op een dag. Of mag ik KV niet vergelijken met BV?

Het is wel mijn tweede, maar met mijn dochter is de borstvoeding nooit goed op gang gekomen en ben dan ook met 1 maand gestopt. Nu gaat het zo goed dat ik er echt ontzettend veel plezier aan heb. Wil het dus zo lang mogelijk vol houden!!

2. 4days

4days Niet meer actief

Hoihoi, fijn dat je bv zo goed loopt! En je hoeft je echt heeelemaal nergens druk om te maken! ;) Bv is namelijk idd niet te vergelijken met kv. Eigenlijk drinken bv-kindjes altijd veel minder, omdat bv gewoon veel geconcentreerder is. Het kan ook best dat je meer kolft dan dat hij drinkt, maar je moet wel bedenken dat drinken veel effectiever is dan kolven. De melk stroomt er dan veel sneller uit, waardoor hij waarschijnlijk meer binnen krijgt dan je denkt. Ook het aantal voedingen valt niets over te zeggen, elk kindje heeft zijn eigen bv-ritme. Mijn zoontje is 7,5 maand en die drinkt soms zelfs nog wel 9 keer ofzo op een dag, terwijl sommige andere baby's nu nog maar op 3 voedingen zitten. Zo lang je kereltje goed groeit en tevreden is hoef je je nergens druk om te maken, het gaat allemaal vanzelf! :)

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

klinkt zo op het oor even prima hoor! De berekening van flesvoeding laten ze vaak ook los op BV, en dan zou je zoon 900 cc per dag moeten drinken met zijn gewicht (6x150 cc : per kilogram lichaamsgewicht moeten ze elke dag 150 cc drinken). Als je dat weer verdeelt over het aantal voedingen, (7 reken ik maar even mee), dan kom je op 128 cc per voeding. Netjes dus! Maar het zou best kunnen, omdat je zoveel kolft, dat je zoon meer drinkt dan als ie het afgekolfde flesje krijgt...
    Tja, en met BV drinken ze wat ze zelf opkunnen. De ene tankt zich vol en hoeft dan voorlopig niet weer, de ander wil vaker en kleinere hoeveelheden per keer.
    Overigens: 15 minuten drinken klinkt ook prima. Thirza dronk hier rond die tijd denk ik een minuut of 10 en inmiddels drinkt ze lang als ze 5-6 minuten drinkt. Ze kunnen hardstikke efficient drinken, (veel sneller dan jij kunt kolven), dus ook dat is wel iets om te denken dat je zoon wel meer drinkt per voeding dan die 125 cc wat ie uit de fles haalt.

4. sofieke

sofieke Bekend lid

Dec 11, 2006
    650
    0
    0
    Gelderland
    Dank dames voor de reacties. Had er zelf al een goed gevoel bij maar wilde even zekerheid! :)

Eigenlijk is BV gewoon hartstikke handig. Met 15min ben ik klaar terwijl een flesje klaarmaken, opwarmen en geven het dubbele van die tijd vraagt en hij dus minder binnen krijgt! Had nooit durven denken dat het deze wel zo goed zou gaan en ik er zoveel plezier aan zou beleven...

5. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Klinkt hartstikke goed hoor!
    Ik vind BV geven ook heel leuk en makkelijk, had ik nooit gedacht van te voren.

Het verschilt volgens mij heel erg hoe vaak en hoeveel kindjes drinken. BV is iig niet te vergelijken met KV qua hoeveelheden, daar ben ik wel achter.
    Mijn zoontje drinkt meestal 6x per dag (en af en toe zelfs maar 5x), hoeveel hij binnenkrijgt weet ik niet, maar wel zat lijkt me. Ik kolf op het werk gemiddeld rond de 200 cc per keer.

6. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

Oct 21, 2008
    1,238
    1
    0
    Belgie/NL
    Kunstvoeding kun je totaal niet vergelijken met borstvoeding!
    BV is zo makkelijk, je hebt het altijd bij de hand hihi.
    Ik merk dat ik nu steeds meer melk afkolf, vooral als mijn zoontje de nacht doorslaapt.

7. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

zo verschilt het echt meid.
    Mijn meisje is dik 5 kg en 56 cm lang.
    Ze is vandaag 2 maanden.
    Drinkt 5 x per dag.
    Slaapt mega goed.
    Ze ondergaat haar 5e voeding slapend en niet eens zo veel drinkt ze dan.
    Ik denk dat ze zich echt voltankt.
    Mijn voedingen duren ook 20 min. 1 borst per keer behalve als ze echt honger heeft de andere nog.

Share This Page