Wij zijn net verhuisd naar ons nieuwe huis en hebben tijdelijk bij mijn zus gewoond. Al mijn kruiden, specerijen, olie, azijn etc heeft al die tijd in opslag gestaan. Nu ben ik mijn keuken weer aan het inruimen en zie dat het aantal dingen over datum zijn. Een paar kruiden bijvoorbeeld tot november 2012 of maart 2013. Hoe strikt moet je zijn in de houdbaarheid van kruiden en specerijen? Alles weggooien of kan dat nog best? Sommige potjes zijn zelfs nog helemaal dicht. Ook bijvoorbeeld witte wijnazijn, is houdbaar tot november 2012 en zit nog dicht. Weggooien of nog best te gebruiken??
Droog spul is eindeloos houdbaar. Ik had een halve kilo kerrie van de zwarte markt en heb dat jaren gebruikt. Natuurlijk mits het nog naar het product ruikt en niet muf. Azijn zie je vanzelf, troebel is weggooien. Olie idem.
Troebele olie hoef je niet weg te gooien hoor! Dat komt door kou, zodra de olie warmer wordt is ie weer helder. Ik ben niet zo streng met houdbaarheidsdata. Het enige dat kan gebeuren is dat er minder smaak aan zit, mits je het droog bewaart uiteraard.
Die houdbaarheidsdatum staat er alleen op omdat het wettelijk verplicht is... Specerijen en ander droog spul kan járen bewaard worden. Olie ook, alleen azijn zou ik niet meer gebruiken als er van die witte 'dingetjes' in zitten (= schimmel). Mijn schoonvader heeft een olijfboomgaard en dus nemen we vaak van vakantie een jerrycan van soms wel 10 liter olijfolie mee. Dat blijft dus ook maanden staan maar er gebeurt niks mee, hooguit verandert de structuur wat door de kou, maar dat is niet erg. Ik ben verder niet strict met houdbaarheidsdata van houdbare producten, sterker nog let er vaak niet eens op. We hebben niet voor niets onze zintuigen om dat te kunnen beoordelen. Ruikt of smaakt het niet meer goed, weg ermee... Anders is het gewoon nog goed.
Je hebt twee soorten houdbaarheidsdata: te gebruiken tot en tenminste houdbaar tot. Te gebruiken tot, daar moet je je aan houden. Na die datum kan je er ziek van worden. Ten minste houdbaar tot is een datum tot wanneer de fabrikant de kwaliteit garandeert. Daarna kan het product teruglopen, maar dat hoeft niet. Droge kruiden verliezen in de loop der jaren hun smaak, maar zijn echt heel lang houdbaar. Eieren ook, die kun je wel een maand goedhouden.