Houdbaarheidsdatum

Discussion in 'De lounge' started by Elsss, Oct 2, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,023
    3,257
    113
    Ik las net in een ander topic dat iemand eten al weggooit als het nog twee dagen duurt voor de houdbaarheidsdatum bereikt is. Ik vind dit lastig te begrijpen. Ik let vrijwel nooit op de datum op een verpakking. Ik kijk, ruik en proef of iets nog goed is. Daarbij koop ik veel dingen onverpakt, zodat er niet eens een datum opstaat.

Ik vraag me af hoe anderen hierin staan? Gooi je snel dingen weg? Let je echt op de datum? Vertrouw je op je zintuigen?

Zoe123, Nescio and bosi333 like this.
  2. PerfectLittleTwin

PerfectLittleTwin Bekend lid

Jul 11, 2018
    578
    577
    93
    Female
    Let altijd op de datum. Als het 1 dag over datum is dus datum is bijvoorbeeld 1 oktober en het is 2 oktober gooi ik het weg.. echter zijn er veel dingen die gewoon nog gebruikt kunnen worden.. maar niet hier! Haha

3. Manque

Manque Niet meer actief

Ik vertrouw niet meer op mijn zintuigen nadat ik tot 2x toe voedselvergiftiging heb gehad.
    Tegenwoordig ruik ik en probeer ik het in te schatten wanneer het nog houdbaar zou moeten zijn, maar ik twijfel. En ik gooi het direct weg zodra de datum het aangeeft. Daarbij maak ik overigens wel onderscheid tussen THT en TGT.

Lisanne1811 and DastyQueen like this.
  4. Fennec

Fennec Fanatiek lid

Dec 30, 2016
    2,480
    2,974
    113
    ICT-er bij overheid
    Het hangt er een beetje vanaf wat het is. Als het een te gebruiken tot datum is gooi ik het na die datum echt weg. Anders ruik ik er ook eerst aan.

Ik ben een paar keer goed ziek van eten geweest dat niet meer goed was (echt heel erg ziek). Dus sindsdien ben ik wel voorzichtiger.

Panda81 likes this.
  5. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

Dec 10, 2012
    1,034
    418
    83
    Female
    Als er 1okt op de verpakking staat als uiterste houdbaarheids datum, dan zal ik dat no-way nog nuttigen op 2 okt. Zal vast met veel dingen kunnen, zonder dat het kwaad kan. Maar mij daarbij niet gezien..

6. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

Jun 8, 2013
    4,365
    4,422
    113
    Female
    Ik doe het wel, maar niet met kip oid waar je goed ziek van kan worden.
    Pak vla zou ik nog wel doen.

De rest geef ik aan m'n moeder, die denkt dat ze nog in de hongerwinter leeft. Die kaant alles mooi op, prima hoef ik het niet weg te gooien.

spruitje80, HooyoShimbir and joepy like this.
  7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Ik gooi liever weg dan dat ik ziek wordt dus ik hou me netjes aan de houdbaarheidsdatum.

DastyQueen likes this.
  8. toch3

toch3 VIP lid

Dec 28, 2013
    18,290
    17,173
    113
    Hier is het vooral op zintuigen

Elsss likes this.
  9. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Met zuivelproducten ben ik vrij strikt, maar vriend gebruikt ze nog wel eens een paar dagen na de tht datum.

Voor andere producten kijk ik naar de ingrediënten, is het allemaal droog spul en geen melkpoeder bijvoorbeeld, dan kan ik het nog wel gebruiken. (Kruidenmengsels etc.)
    Wist je dat conserven in Nederland bijvoorbeeld 5 jaar houdbaar zijn en hetzelfde product dat uit dezelfde fabriek naar o.a. Afrika gaat een 10 jaar tht datum krijgt? Potten en blikken doe ik niet moeilijk over dus ;)

Verder houd ik het lijstje aan dat ik ooit op de site van de voedselbank gevonden heb toen ik zocht naar houdbaarheidsdata:

Richtlijnen THT-datum
    Richtlijn voor de eetbaarheid van producten na de houdbaarheidsdatum (THT).

Producten en hoe lang nog probleemloos te consumeren:
    • rijst, thee, pasta’s zeer lang houdbaar (jaren)
    • frisdranken zeer lang houdbaar (jaren)
    • koekjes, chips (maanden)
    • groenten/fruit in blik zeer lang houdbaar (jaren)
    • jams en zoetwaren zeer lang houdbaar (jaren)
    • soepen/conserven zeer lang houdbaar (jaren)
    • afbakbrood (enkele weken)
    • koffie en thee (jaar of langer)
    • fritessaus, ketchup e.d. (enkele maanden of langer)
    (Voor alles geldt: mits de verpakking onaangebroken is.)

10. Evanesco

Evanesco Niet meer actief

Wouw. Ik schrik echt van de hoeveelheid verspilling die ik hier lees. Triest.

Kip oid begrijp ik helemaal. Maar verder... Respectloos naar de dingen die je hebt en naar het milieu.

Ik gooi werkelijk waar nooit iets weg. Het is makkelijk om te voorkomen dat iets niet meer eetbaar is. Zorg dat het op is voordat het te laat is.

En er zijn maar weinig producten waar je echt ziek van word, als je daar op let is er niks aan de hand.

PenK, Zoe123, Sado and 14 others like this.
  11. Eva2011

Eva2011 Niet meer actief

Voedingscentrum schrijft:

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan. Je kunt het dan vaak nog wel veilig eten.

12. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,023
    3,257
    113
    Maar waarom dan? En hoe doe je dat dan met dingen waar geen datum op staat? (geen oordeel! Ik probeer het te begrijpen)

13. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,023
    3,257
    113
    Ik denk op dezelfde manier als jij. En daarbij vind ik het zonde van het geld. Hier gaat zelden iets weg.

Zoe123 and Evanesco like this.
  14. Tuttebella

Tuttebella Niet meer actief

Ik gooi alles op de houdbaarheidsdatum weg.

Maaaaarr bijvoorbeeld meel of poedersuiker ofzo over de houdbaarheidsdatum eten we wel nog gewoon.

Hopsatee likes this.
  15. laurazoey

laurazoey Fanatiek lid

Mar 20, 2015
    4,485
    2,225
    113
    Female
    twente
    Ik gooi niet vaak wat weg maar laatst wilde ik gaan koken en ik had het de dag ervoor gekocht. Verpakking stond helemaal bol dus ik keek naar de datum en het was al 5 dagen over de datum. Dus allang niet goed meer toen ik het kocht. Dat heb ik dus wel weg gegooid want het stonk enorm. Baalde zo. Ik kijk vaak niet naar de datum in de winkel omdat ik altijd maar voor 2 dagen boodschappen doe.
    Verder hoef ik dus niet veel weg te gooien omdat ik niet heel de week boodschappen koop in 1 dag

16. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Ik ben het hier wel mee eens.
    En 2 dagen voor de datum weggooien?! :eek:

Zoe123 and Evanesco like this.
  17. Elsss

Elsss Fanatiek lid

Jul 26, 2013
    2,023
    3,257
    113

Aanrader, om te zien, laat zien wat voor onzin de datum vaak is!

Zoe123, famofthree, fafa and 5 others like this.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Helemaal mee eens. Alsof je dood neervalt als je iets eet dat tot gister goed was. Kip snap ik goed hoor, daar neem ik ook geen risico mee, maar verder gewoon zintuigen.

19. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,737
    113
    Ik ben zeer voorzichtig met kip, vlees en vis. Dat betekent dat ik de houdbaarheid in de winkel al check en verder vertrouw ik op mijn zintuigen.
    Producten die maanden houdbaar zijn, laat ik gerust over de houdbaarheidsdatum gaan (bv bonen in blik, specerijen, rijst, etc.)

Nescio, Evanesco and Elsss like this.
  20. Posh

Posh Niet meer actief

Ik koop eigenlijk nooit zo veel dat dingen over de datum gaan.
    Vind verspilling echt, écht vreselijk zonde en misbruik van onze welvaart.

Louloute, Evi88, Liekje81 and 3 others like this.

Share This Page