Ik let voornamelijk op vlees. Dat gaat echt op de datum weg. Droog spul als kruiden, meel, rijst gebruik ik gerust na een jaar nog. Frisdrank,sap, chips enz over de datum die nog dicht zit eet en drink ik ook nog gerust. Van sap merk je het echt wel als het niet meer goed is. En bijv cola kan je echt nog maanden na de datum drinken en je wordt er ook echt niet ziek van. Hoogstens prik eraf. Pas nog sap gedronken, 3 maanden over de datum. Pak stond niet bol en het smaakte prima. Melk/yoghurt merk je ook prima of het bedorven is. Melk en yoghurt drink ik trouwens standaard 3 dagen na houdbaarheidsdatum nog gewoon. Zeker pakken die nog dicht zitten. Op melk/yoghurt/sap staat : tenminste houdbaar tot.... Betekend dat hij daarna ook nog goed kan zijn en zo niet dan merk je het echt. THT: betekend niet, datum bereikt, DUS het is niet meer goed. Echt onzin.. Heb gisteren nog een smoothie gemaakt van yogurt met tht 25 september. Smaakte nog prima
Ik geloof je helemaal hoor, dit is alleen een fobie van mij. Ik koop dus drinken, snoep, koek, chips en zoveelmogelijk broodbeleg in klein verpakking zodat ik geen (onrealistische) angst hoef te hebben na openen.
Biecht... (Ja, in dit topic) Mijn potje nootmuskaat was goed tot maart 2007 die stamt nog uit het kruidenrek van mijn vriend toen hij nog vrijgezel was
Ik gebruik nog rustig kip en vlees 2 dagen na datum, zolang het nog normaal ruikt eigenlijk. Ik heb wel eens kipfillets gekocht, die ging ik dezelfde dag gebruiken en datum gaf aan nog 4 dagen goed te zijn maar de lucht die eruit kwam toen ik de verpakking opende was niet normaal. Die fillets heb ik dan wel weggegooid. Verder als ik vlees koop en ik gebruik het niet allemaal dan gaat het in zakjes in de vriezer. Daar schrijf ik de datum van invriezen op. En niet omdat ik strikt ben met het aantal maanden dat je iets kan ingevroren houden maar meer het princiepe van het oudste gaat eerst op. Fruit en groenten, tja waarom staat daar een datum op? Als je het uit eigen tuin haalt dan heeft het toch ook geen datum? Valt hier amper voor met fruit en groenten dat ik echt iets moet weggooien. Als het al eens voorkomt dan is het gewoon een stukje van de komkommer dat zachter aanvoelt. Dat snij ik eraf en het stuk dat nog stevig aanvoelt gebruik ik gewoon nog. Ga hier dus echt af op geur meestal want kleur wil niet altijd wat zeggen.
Ik vertrouw op mijn zintuigen. Het meeste is nog prima te eten na de THT datum. Dit staat tenslotte ook voor tenminste houdbaar tot, wat aangeeft dat het in principe nog langer houdbaar zal zijn, afhankelijk van het product hoeveel dan. Sommige dingen tot echt ver na de datum. Het enige waar ik echt voorzichtig mee ben is vlees, maar dat heeft dan ook een TGT datum. En dan nog gooi ik zelden vlees weg omdat het meeste direct na het boodschappen doen de vriezer in gaat. Alleen wat ik zeker weten in de komende twee dagen ga gebruiken, zet ik in de koelkast. Ik ben slechts 1x (voor zover ik mij kan herinneren) een keer kip vergeten. Plannen veranderden en het stond vanwege ruimtegebrek in de extra koelkast. Dat was dus (net) over datum toen ik het weer tegenkwam en is zonder pardon de kliko in gegaan. Daar ruik ik dan niet eens eerst aan. Maar ik koop dus rustig vlees (met uitzondering van kip) met een kortingssticker omdat het nog maar 1 dag houdbaar is. Dat gaat thuis meteen de vriezer in. Maar hier wordt ook nog wel zuivel genuttigd dat net over de datum is hoor, dat ruik en/of proef je snel genoeg als het niet meer goed is. Zuivel zoek ik in de supermarkt overigens wel altijd uit op een datum die zo ver mogelijk in de toekomst ligt.
Dat is wel heel vaag zeg. Dan zal er wel een beestje op gezeten hebben en was je er ws 2 dagen eerder ook ziek van geworden..? Niet goed gewassen of zo..? Nou ja, in elk geval heel erg vervelend. Voedselvergiftiging is echt super k*t, hoe beroerd je daar van kan zijn.
Ik denk dat het in de dressing zat ofzo. Er zat een soort zuiveldressing bij, dat is mijn hoofdverdachte.
Ja dan is minder boodschappen doen een goede oplossing. Al die kleine blikjes en pakjes is wel weer veel verpakkingsmateriaal en dus toch een extra milieubelasting natuurlijk. Maar voorruit.
Ik meld me af voor dit topic. Word er echt boos en misselijk van hoe mensen hier mee om kunnen gaan. En het niet eens willen veranderen terwijl het toch duidelijk is dat het echt onzin is om zo met je voedsel om te gaan. Respectloos. Heb dit niet snel en wil niemand beledigen. Maar dat doet echt wat met me.
Rest reacties nog niet gelezen, maar ik doe net als jij. Vind het echt voedselverspilling, zo panisch op houdbaarheidsdata letten. 2 dagen eerder weggooien? Zo zonde, kan er echt boos om worden. Edit: ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt! Daarbij kun je al voorkomen dat je dingen weg moet gooien. Niet teveel kopen, vlees en kip meteen in vriezer. Wij bewaren zelfs alle restjes van eten, hebben we elke week wel een dag dat we niet hoeven koken.
Wat wordt er veel weggegooid, zonde! Ik gebruik mijn zintuigen, die zeggen meer dan een stempeltje op de verpakking.
Ik doe elke dag boodschappen dus er word hier bijna niks weg gegooid of mijn man eet het op. Waarom doet het je zoveel?
Ik gooi nauwelijks iets weg. Ik koop de weekboodschappen aan de hand van een weekmenu. Als blijkt dat iets minder lang houdbaar is dan ik dacht (ik ben snel in de war met data), dan wissel ik het eten van die dag om met wat er op een andere dag gepland staat. Met kip en zuivel ben ik wel voorzichtig, maar behalve lang houdbare melk, koop ik qua zuivel niet veel vooruit. Voor brood en toetjes/yoghurt/soja ga ik tussendoor naar de winkel. Rijst, pasta, suiker en kruiden zitten in een aparte bus, dus daar staat sowieso geen datum meer op. Zonde om zoveel dingen weg te gooien die prima nog gegeten kunnen worden naar de tht datum. Op TGT let ik wel, die eet ik het liefst een dag of twee voor de datum al op.
Stel je niet zo aan zeg. Er zijn er toch ook genoeg die aangeven dat ze bewust boodschappen doen? Die gooien dus niet zoveel weg ook al houden ze die datums wel in de gaten. Vind je reactie een beetje overdreven.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een beetje van streek van raak. Sommige mensen hebben, vooral in combinatie met andere gewoontes, wel een heel enorme voetafdruk (ecologische voetafdruk). Als we allemaal zo zouden leven dan zouden we wel 8 aardes nodig hebben.
Ik ben heel voorzichtig met vleeswaren, kip en vlees en melk. Voorverpakte dingen zoals salades enzo koop ik sowieso nooit. Maar voor de rest let ik er niet echt op. Yoghurt die niet aangebroken is bederft echt niet op 1 nacht. Zelfde met beschuit, meel, tomaten in blik, etc.. ik heb een sterk reukvermogen dus vertrouw daar wel op. De mensen die zo op data letten: hoe doe je dat met verse groenten? Daar staat geen datum op. Vertrouw je dan wel op je zintuigen?
Ok gebruik echt mijn zintuigen. Koken. Ruiken. Proeven. Pas had ik een pak melk. Smaakte gewoon nog helemaal prima. Voor mijn gevoel lag die er al best even. Ik maar de datum kijken.. 5 dagen over datum! Merkte er niks van. Gebruikt en terug de koelkast in. Geef het na datum overigens niet meer aan mijn zoontje. Mijn man is heel anders. Die gooit alles op datum weg. Echt zonde.. gelukkig ben ik bijna altijd de gene die de koelkast uitzoekt.
Ooohhhh ik bekennnnnn.... hier gaat best wel het eea over de datum... maar yoghurt, karnemelk en kwark wordt hier echt regelmatig enige dagen over de datum nog wel gegeten hoor. Ik durf best een pak te openen wat een week over de datum is gegaan hoor. Met alle THT-producten let ik eigenlijk nooit op de datum. Mijn neus doet zijn werk wel hierin. Waar ik wel voorzichtig mee ben is melk. Afgelopen zondag nog, pak was "op" de datum toen ik hem opende, rook goed, dus heb het in de koffie van partner gedaan.... bleek dus toch niet goed te zijn, vriends lijf gooide het er meteen uit. Dat pak is meteen weggedaan. Verder voorzichtig met vlees/gevogelte, maar dan wel eerst mijn neus gebruiken en ik durf ook echt wel vlees/gevogelte "op" de datum cq met kortingssticker te kopen hoor. Ik moet echt zeggen dat ik me hier echt heb verbaasd over hoe mensen omgaan met de THT/TGT-datum hoor.... al twee dagen voor afloop van de datum dingen weggooien.... vertrouw ajb toch wat meer op je zintuigen!!! Muv de mensen die zwaar voedselvergiftiging hebben gehad hoor....