Houdbaarheidsdatum

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsss, 2 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    het ligt er aan om welk product het gaat. Bijv Filet americain die ik vandaag open maak moet morgen op zijn, zelfs als de datum nog goed is, gooi ik hem na 1,5 dag open weg. Kip en kipfilet ben ik ook heel voorzichtig mee.

Maar rijst, macaroni ed eet ik gerust maanden na de houdbaarheidsdatum.
    Melk is hier meestal een dag of 3 na de houdbaarheidsdatum op, maar ik proef eerst of hij nog goed is. Vla, yoghurt dat soort dingen net zo. Wij zijn niet zo heel moeilijk.

Ik gebruik dus vooral mijn zintuigen en mijn verstand of iets wel of niet kan.

Zoe123 en DastyQueen vinden dit leuk.
  2. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    ok, dát gaat zelfs mij te ver :D Jij wint!!

3. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik heb ooit eens toen ik nog klein was een blik soep gezien bij oma die ook maanden over datum was maar die eeeeecht nog wel volgens oma opgegeten kon worden :rolleyes: Nou geloof mij, ik zag er beestjes in zwemmen :eek: :confused:Sindsdien eet ik echt niets meer wat over datum is. En nee ik snap dat het niet binnen 24u ineens bedorven is maar ik blijf er bij, ze zetten die datums er niet zomaar op, als het allemaal nog goed is om het nog daaaagen na de datum te eten dan hadden de winkels het wel in de schappen laten liggen maar dat doen ze ook niet, en dat doen ze niet zonder reden.

Fennec en DastyQueen vinden dit leuk.
  4. Nimue

Nimue Niet meer actief

Dierlijke producten gaan weg als ze over datum zijn of er enigzins niet goed uit ziet/ruikt. Maar die gebruik ik vrijwel nooit dus hoef gelukkig niet zo vaak dingen weg te gooien.
    Plantaardige producten let ik niet op de datum, als het überhaupt verpakt is. Hier staat vaak een pak amandelmelk dagen/weken lang open in de koelkast en dat gaat volgens mij gewoon goed. (nooit ziek van geworden). Maar als ergens schimmel op zit dan gaat het in zijn geheel weg.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Gewoon klaarmaken en kijken/proeven.

Zoe123 vindt dit leuk.
  6. tuc

tuc Niet meer actief

Dat halen ze eruit omdat het wettelijk geregeld is. Voor veel producten niet omdat het niet goed meer is maar puur omdat er een wet is dat daar een datum op moet staan. En na die datum mogen ze het niet meer verkopen. Bij veel producten is die datum totaal overbodig.

Elsss, Lisanne1811 en Zoe123 vinden dit leuk.
  7. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Hm bakje vla van 30-09 opgegeten :roflmao:

Zoe123 en Eva2011 vinden dit leuk.
  8. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb pas nog soep gemaakt met een flesje kookroom dat al 3 weken over datum was. Gewoon geproeft en was nog prima. Als het niet goed meer was geweest, was het vanzelf gaan schiften als het warm werd. En dat gebeurde dan ook niet. Soep was lekker.

tuc vindt dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Mijn man ook hoor. Ik eet nooit toetjes, maar hij eet rustig vla een week na de datum. Even kijken en ruiken.

10. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    Nooooouuuuu.....mijn stiefmoeder werkte voor een heel bekende koekjesfabriek en de koekjes die over datum waren en teruggestuurd werden, kregen gewoon een nieuwe verpakking met nieuwe datum erop hoor.

tuc vindt dit leuk.
  11. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Zuivel eet ik gerust over de datum, zolang het goed smaakt. Bij droge producten zoals pasta of kruiden kijk ik al helemaal niet meer naar de houdbaarheidsdatum. Het enige waar ik voorzichtig mee ben is vlees.

12. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wat niet weet wat niet deert ;) Ik weet dat het tussen mijn oren zit maar dan nog. Ik heb zelf in een restaurant gewerkt en daar werd het garnituur wat de ene klant niet op at zo over geschoven op het volgende bord. Maar goed nogmaals, wat niet weet wat niet deert ;)

13. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.608
    8.359
    113
    Vrouw
    Bah....

Fennec en Debaky vinden dit leuk.
  14. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ze moeten het uit de schappen halen, maar willen het zelf liever ook niet weggooien hoor. Wij hebben met een plaatselijk vrijwilligersinitiatief een deal met de supermarkt dat we eens per maand eten krijgen dat ze uit de schappen moeten halen ivm de datum. Het wordt 2 tot 3 dagen voor ons opgespaard en we kunnen er 100 man een volledige avondmaaltijd mee geven. Helaas hebben we niet genoeg mensen om dit vaker te doen, maar we krijgen per keer 6 bananendozen vol en vlees zit er nog niet eens bij. Heel vaak zie je dingen als een net sinaasappels waarvan er 1 niet meer goed is en de rest wel. De grootste boosdoener is voorgesneden groente in plastic, die gaat veel minder lang mee dan verse ingesneden groente. Maar wat ik ermee wil zeggen is: de supermarkt promoot dit initiatief en werkt er graag aan mee, dat zouden ze nooit doen als ze het idee zouden hebben dat er mensen ziek zouden worden van het eten.

sleutelbloem, mamabeertje en Adje vinden dit leuk.
  15. Spoetnik

Spoetnik Fanatiek lid

8 jun 2013
    4.365
    4.422
    113
    Vrouw
    Ehhh dat vind ik wel goor.
    Het idee dat iemand er toch iets mee gedaan kan hebben... bah.

Madelie vindt dit leuk.
  16. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113

:eek: Dit vind ik dus gewoon echt ranzig.
    Iemand kan er wel overheen gehoest hebben met een stel tbc longen of met hepatitis. Wat niet weet wat niet deert gaat echt niet altijd op. Genoeg mensen die na uiteten te zijn geweest ziek worden. En als er zo met eten in restaurants wordt omgesprongen dan snap ik wel waarom. o_O
    Mensen betalen gewoon voor een bord eten wat voor hen met zorg wordt klaargemaakt. Ik vind het nog respectloos ook.

Zonnestralen, Ysabella, Lisanne1811 en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik vind het ook erg ranzig inderdaad. Daarom raak ik dus gewoon nergens die garnituur aan. Zo dus ook met die houdbaarheids datums, ik raak echt niets aan wat over datum is omdat ik dus in het verleden al mee gemaakt heb hoe het kan zijn als iets over de datum is. * kots smiley *

DastyQueen vindt dit leuk.
  18. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    Ik houd de regel aan dat droge etenswaren langer gebruikt kunnen worden dan de tht datum. Alles waar vocht in zit is meer bederfelijk en daarbij houd ik gewoon de uiterste datum aan. En daarvan gooi ik dus weleens, maar niet vaak, iets weg.
    En ik heb eigenlijk dus ook nooit voedselvergiftiging.

19. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Bij aankoop let ik altijd op de datum maar ik hoef zelden iets weg te gooien omdat het over de datum is. Weleens een restje vleeswaren maar verder weinig. Ik stamp mijn koelkast ook niet vol met producten en daarmee voorkom ik dat voedsel snel zal bederven. Mijn man is er nu een aantal weken niet en daarom koop ik nu al minder zuivelproducten omdat het anders gewoon niet opkomt en dan zou ik het wel moeten weggooien.

20. Elsss

Elsss Fanatiek lid

26 jul 2013
    2.023
    3.257
    113
    Maar waar ben je dan precies bang voor? Ik heb vandaag een pakje kerriesaus gebruikt dat 2 maanden voorbij de datum was. Daar is echt niets mis mee. Zou jij dat dan weggegooid hebben?

Deel Deze Pagina