Houdbaarheidsdatum

Discussie in 'De lounge' gestart door Elsss, 2 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Zo een pakje droge poeder die je zelf nog aan moet maken met mayo? Dat durf ik wel, kruiden enzo.
    Wat is mijn angst? Dat ik ergens een hap of slok van neem en een vieze smaak of rare structuur in mijn mond voel. Van de gedachten ga ik al kokhalzen.

Zonnestralen en Debaky vinden dit leuk.
  2. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Die moet je niet weggooien, althans niet zelf, daar moet je gewoon mee terug gaan naar de AH. Dan krijg je het geld terug. Ik heb dat wel eens met de verse pasta van AH. Die eten wij regelmatig en koop ik meestal in de bonus met een aantal tegelijk. Dus er staan er bijna altijd wel een paar in de koelkast. Zijn redelijk lang houdbaar, maar soms schimmelt het in de verpakking voordat de datum verlopen is. Waarschijnlijk zit er dan ergens een miniem gaatje in de verpakking waardoor het bederft. Dan ga ik ermee terug hoor. Als het een eigen merk product is, kan er ook geen discussie zijn of je het soms ergens anders hebt gekocht en is een bonnetje helemaal niet nodig.
    Er zijn ook dingen waarmee ik dat niet doe hoor. Heb wel eens iets gehad dat dan te goor is om te bewaren tot ik weer boodschappen ga doen en dan gaat het meteen weg. Maar zo'n dichte verpakking laat ik nog even in de koelkast tot ik weer boodschappen ga doen en dan neem ik het mee. Zelfde voor bijvoorbeeld afbakbrood, ook wel eens gehad.

3. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Nee hoor, het potje kaneel uit 1996 van (de moeder van) NavyCrimson91 wint :p

Ik wil niet eens weten hoe oud de kruiden bij ons in de kast zijn. Er staan zeker weten potjes die gekocht zijn in 1998. Het jaar dat we beiden zelfstandig zijn gaan wonen en die mee verhuisd zijn toen we gingen samenwonen. Ik ga niet eens kijken of ze over datum zijn, niks mis mee om die te gebruiken. Mocht ik er beestjes in zien lopen, dan gaan ze uiteraard weg ;):D

Baby09 vindt dit leuk.
  4. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Als ik dingen test ruik ik er eerst aan. Dan weet ik eigenlijk al vaak genoeg. Vervolgens proef ik heel voorzichtig met mn pink. Ik zou zeker niet zomaar ergens een hap of slok van nemen. Dat heb ik namelijk ooit als kind eens per ongeluk gedaan (mn moeder had een bedorven pak chocomelk op de aanrecht gezet om weg te gooien, wat ik zonder na te denken aan mn mond gezet heb.....). Dus over traumatische ervaringen kan ik mee praten. Maar daar kun je dus overheen komen! :thumup: :roflmao:

DastyQueen vindt dit leuk.
  5. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    oh my......:eek: Zo erg heb ik het nog niet eens :roflmao:

6. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Ja, en dan moet je bedenken dat 1996 waarschijnlijk de THT-datum op het potje is, dus het potje is zelfs nog ouder dan dat. Die van mij zijn in ieder geval niet ouder dan 20 jaar :roflmao:

sleutelbloem vindt dit leuk.
  7. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    ik kan me niet voorstellen dat aan die kruiden nog smaak zit....:D

8. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Ach dan gebruik je gewoon wat extra. Gaan ze tenminste ook nog eens op :roflmao:

sleutelbloem vindt dit leuk.
  9. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Maar gebruiken jullie dan geen kruiden? Ik snap niet hoe mensen er zo lang mee kunnen doen, hier is het altijd zo op. Zeker kaneel, dat gaat hier elke dag ruimschoots door de yoghurt en havermout en soms ook nog over de appel van de kinderen.

10. sleutelbloem

sleutelbloem Bekend lid

10 sep 2018
    940
    1.039
    93
    goede vraag eigenlijk, hier kan ik niet eens 22 jaar over een potje doen, al moet ik zeggen dat mijn kruidenzout ook niet op lijkt te raken, terwijl ik die best regelmatig gebruik. en ik heb hem nu een jaar of 3 denk ik. Ook geen achterlijk grote pot of zo.

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  11. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Jawel hoor, het gaat ook niet om alle kruiden. Kaneel redt het bij ons ook niet zo lang, hetzelfde voor bijvoorbeeld knoflookpoeder en paprikapoeder om maar wat te noemen. Maar soms heb je wel eens dat je voor een recept iets nodig hebt dat je dus verder eigenlijk bijna nooit gebruikt. Dus alleen soms in kleine hoeveelheid. Dat staat dan wel lang, alhoewel echt niet allemaal 20 jaar hoor. Maar mijn man had volgens mij een of andere set kruiden gekocht met vanalles en nog wat waar dan een aantal van die vage dingen bij zitten. Eigenlijk moet je die dan gewoon eens weggooien. Maar ja, dat vind ik dan zonde en zo heeeeeel soms komen ze nog wel eens van pas ;)

En dus ook toen ik op mezelf ging wonen een grote pot zout gekocht (je weet wel, zo'n kilobus jozo) terwijl ik zelden zout gebruik bij het koken. Wat dacht ik :confused: Die ging overigens op toen ik een keer maden in de kliko had en ik vanalles heb geprobeerd om ze te bestrijden. Waaronder rijkelijk zout strooien.

12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Aah zo, dan kan ik het me voorstellen. Ik heb dat nooit. Gebruik al nauwelijks recepten en gooi overal het halve kruidenrek doorheen :p

13. Asssepoester

2 aug 2018
    81
    49
    18
    Vrouw
    Ik doe alleen moeilijk als t om melk-/vleeswaren gaat. Voor de rest vertrouw ik op mijn zintuigen.

14. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Je hebt helemaal gelijk, maar ik heb echt geen zin om terug te gaan naar de AH met mijn stinkende aardappels voor €1,50 (ofzo) :rolleyes:.. Als het een duurder product zou zijn dan misschien wel, maar nu gingen de aardappelen meteen de prullenbak in.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij gooien absoluut niet snel eten weg.
    Mijn man komt uit Afrika en heeft echt geleerd om zoveel mogelijk eten te bewaren. Als mijn schoonmoeder hier is staat mijn koelkast altijd vol met restjes:roflmao:. Toen we daar waren ook regelmatig uitgehongerde mensen gezien, dus dat heeft ons nog meer bewust gemaakt.

Ik koop zelf vooral boodschappen die we écht nodig hebben, verder kook ik nooit te veel en zo wel dan vries ik het in of zorg ik dat er eten naar mensen uit de gemeenschap van mijn man gaan. Met kip en vis ben ik wel voorzichtig, maar meestal vries ik dat direct in dus dan kan er weinig mis gaan.

Liekje81 en Zoe123 vinden dit leuk.
  16. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.383
    113
    Als het stonk dan heb je gelijk hoor. Zou ik ook niet doen. De dingen waar ik het over had zitten dan nog in de dichte verpakking en stinken niet. Dan wacht ik gewoon tot ik weer boodschappen ga doen en neem ze mee. Ik ga er zeker ook niet apart voor naar de winkel dat is me te veel moeite.

Angel1980 vindt dit leuk.
  17. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Met poeder ligt het er een beetje aan hoe je het verpakt had. Ik heb wel eens een zak meel gehad die ik gewoon dicht had gerold waar beestjes uit kwamen. Die heb ik weggemikt :D Nu bewaar ik het in een afgesloten pot.
    Goed afgesloten nesquick had ik nog wel aangedurft.

flipflop vindt dit leuk.
  18. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als er een tht datum op staat kun je het nog wel eten (als ie niet bol staat en het vacuum nog goed is). Ondanks dat het vlees is. Zo'n datum zetten ze alleen op dingen waar je overwegend niet ziek van kunt worden. Het heeft zo'n lange houdbaarheid dat dat echt niet meer uitmaakt.

Eva2011 vindt dit leuk.
  19. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Gisteren een unox rookworst op van 3mnd ober datum. Niemand last van gehad hoor.
    Heb ooit een programma gezien mbt houdbaarheidsdata, echt dan gooi je amper nog iets weg ;)

Eva2011 vindt dit leuk.
  20. Brinsa

Brinsa Fanatiek lid

16 mrt 2016
    3.656
    2.558
    113
    Mag ik hier misschien ook om advies vragen?

Ik heb namelijk 2 producten waar ik niet zeker weet of ik het nog kan gebruiken.

Ik heb een dichte fles baileys waarop staat beste voor 08/2018, kan dit nog?

En een droge worst uit Italië die dus blijkbaar tot 23 september was.

Deel Deze Pagina