Dit snap ik dan niet, je bent toch niet een maand besmettelijk? En met klachten laat je mensen niet komen toch? Omgekeerd maakt het naar jou toe niet uit als je het hebt over de kans dat jij zelf besmet zou gaan worden tijdens die bezoekjes. Nee dan zie je idd evenveel mensen en dus evenveel kansen.
Maar nu heb je het alleen over de besmetting vanaf jouw kant. En andersom dan? Hoe meer mensen je ziet, hoe groter de kans dat je besmet wordt toch? Ook zij kunnen 2 dagen later klachten krijgen he? Dat wordt volgens mij wel een beetje vergeten en daarom dénken velen heel goed bezig te zijn, maar houden ze zich net zo goed niet aan de maatregelen. Daar ging het mij overigens om.
Dan geldt toch hetzelfde principe? Als ik per dag maximaal 2 mensen ontvang, is de kans dat 1 van hen corona heeft veel kleiner dan als ik op 1 dag 10 mensen ontvang. En nogmaals; die kansen zijn klein per individu, maar als veel mensen zich aan die maatregel houden, dan zie je wel een effect.
Klopt precies! Daarom is het bezoekersaantal toch ook naar 2 gegaan en straks weer 3? maar als je dan dus verjaardagen blijft vieren met elke dag die aantallen, dus de blokjesverjaardagen zoals Rutte het ook noemde, dan is dat effect dus weg en dat gebeurd nu dus. En waar het mij dan om ging is dat een aantal hier dan ook nog zeggen; ik hou me keurig aan de maatregelen en dan vervolgens dit dus als eigen optie hebben gekozen voor de verjaardagen. Tja, sorry maar dan ben je in mijn ogen wel een beetje hypocriet bezig, met de redenen die ik dus hiervoor genoemd heb. Zeg dan gewoon eerlijk dat je je er ook niet altijd aan houdt als het je niet uitkomt of zint. Beetje principe kwestie
Wij houden ons ook aan de maatregelen wat betreft bezoek. Ik ben leerkracht op een basisschool dus kom met veel kinderen in contact, maar privé komt er weinig tot geen bezoek. Wel een dilemma nu: ons neefje wordt volgende week 1 en wij zouden zondagochtend gaan met de kinderen. Alleen horen we nu dus dat ze ook schoonvader voor hetzelfde tijdstip hebben uitgenodigd. Dat mag dus niet volgens de nu geldende regels. Daarnaast zijn zwager en schoonzus vrij laks met de regels. Ze gaan nog gewoon bij iedereen op bezoek en vieren zaterdag de verjaardag ook in een aantal shifts. Ik twijfel nu wel of we moeten gaan. Zo goed is het contact op dit moment niet, maar ik wil ook weer niet de zeikerd zijn. Stiekem hoop ik dat 1 van ons verkouden wordt en we dus niet kunnen gaan
Ha ha ja herkenbaar. Ken meerdere mensen die volgens eigen zeggen alles keurig doen. Bij de 1 persoon 2 medewerkers besmet in hun bedrijf en zijzelf beide ook...de ander toch met 4 zussen in 1 vakantiehuisje en verjaardag kleinkind met beide opa's en oma's, maar ja de tafel is groot genoeg om uit elkaar te zitten. Tja...
In principe houden we ons eraan, maar het dilemma zit in het feit dat de oudste 13 (bijna 14) jaar is en wij dus volgens de regels nergens als (compleet) gezin zouden mogen komen. Toen schoonvader 70 werd hebben we in overleg de regels 'overtreden' en zijn we gewoon met zijn vijven op bezoek geweest...
Nee, daar houd ik mij niet altijd aan. Mijn schoonmoeder is alleenstaand met 3 kinderen van 10, 14 en 15. Als zij langskomt met haar jongste en oudste dochter en even later komt haar zoon ook aanwaaien dan ga ik hem niet buiten laten staan. En de regels zijn ook zo krom als maar kan. Als wij met onze kinderen naar mijn schoonmoeder zouden gaan is er niets aan de hand volgens de regels. Zij heeft dan maar 2 volwassenen op bezoek. Maar omgekeerd is het een “probleem”, terwijl ons huis groter is en meer mogelijkheid biedt om afstand te houden. Doet me ook denken aan het verhaal van een gezin van 6 waarbij zij nu nergens naartoe kunnen (2 volwassen, 3 oudere kinderen en 1 jonger) maar mensen wel prima bij hun op bezoek kunnen komen. Het aantal mensen blijft dan gelijk onderaan de streep
Wij houden ons wel aan de regels. We gaan bij niemand op bezoek. Ik sta wel eens op de stoep bij mijn ouders/zussen ed. Maar daar blijft het bij. Wij hebben helaas veel bekenden verloren aan het virus en ik ken ook veel mensen die nu de rest van hun leven ziek zijn. Natuurlijk ken ik ook mensen die bijna niet ziek zijn geweest, maar toch blijven de ergere gevallen hangen natuurlijk. Ik ben zelf ook sinds maart ziek nu, dus ik ben eigenlijk bang om het virus weer te krijgen. Vandaar dat wij de regels ook extra goed opvolgen.
Ik vind het niet per se alleen maar krom als een groter gezin wel thuis bezoek mag ontvangen en andersom dat dat grote gezin niet in zijn geheel ergens anders op bezoek kan gaan. Ten eerste moeten ze een grens trekken. Gewoon een simpele regel die iedereen snapt. Als je daar alle uitzonderingen bij gaat benoemen, dan creëer je alleen maar problemen. Ten tweede (en dan denk ik even aan mijn eigen gezin als voorbeeld.) als mijn ouders bv op bezoek komen, hoeven we niet met zijn achten in een kamer te zitten. Mijn oudste dochters kunnen zich ook even terugtrekken op hun eigen kamer bv. Als we met zijn zessen naar mijn ouders gaan, kan dat dus niet. Dan zitten we langer in dezelfde ruimte als bij ons thuis. Dus ik vind hem maar deels krom, maar die kromheid komt voor mij vooral doordat ze dus ergens een grens moeten trekken.
@Adje Die snap ik hoor, maar dat is met mijn familie niet aan de orde. Als wij naar mijn schoonmoeder gaan kunnen de kinderen boven spelen op de slaapkamers van de andere kinderen. Ik snap dat dit niet bij iedereen zo is .
Maar kinderen boven de 12 spelen vaak een stuk minder en zitten vaak liever bij de visite, hier tenminste wel, zeker vanaf een jaar of 15. Als ze thuis zijn is het makkelijker zich terug te trekken.
De kleinere kinderen kunnen boven spelen. De kinderen die wat ouder zijn zitten bij ons ook echt niet liever bij het bezoek. Die zitten ook gewoon boven of dat nou bij ons is of bij hun thuis. Pas vanaf een jaar of 18 blijven ze meer bij het bezoek en dat is ook niet standaard. Die zijn er meestal niet eens meer bij.
Wij bezoeken op dit moment niemand en ontvangen geen bezoek totdat de cijfers weer zijn afgenomen. Zit in een hoge risico regio, anders misschien wel een paar mensen gezien.
Nee, ik denk niet dat er zoveel gezinnen zijn met een opa en oma die zelf nog kinderen van 10 t/m 15 jaar hebben Ik vond de regel ook heel krom, maar ik kan me wel heel goed vinden in de beredenering van Adje. Wij houden ons wel aan de maatregelen. De mensen die op bezoek komen, zijn ook altijd dezelfde 3 mensen (niet tegelijk )
Klopt! Oma 1 is 46 en oma 2 is 50 Onze zoontjes hebben ooms en tantes in de leeftijd 11 t/m 28. We hebben wel echt dezelfde bubbel aan mensen trouwens. Het is niet dat we elke dag veel meer dan 2 man over de vloer hebben. Dat van m’n schoonmoeder en moeder zijn de enige uitzonderingen.
Mijn opa en oma zijn beide bijna jarig. Ze worden 90 en 88. We kregen allemaal een appje van ze in de groepsapp dat ze het heel leuk vinden als wij allemaal over de hele winter verspreid langs komen. Vooral met oude mensen kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Ik ga sowieso ongeveer 2x per maand bij ze langs maar ik bel eerst of ze niet al bezoek hebben of hebben gehad die dag. Ik zie weinig mensen (werk niet) en houd me aan alle regels. Mijn zus ziet bijvoorbeeld voor haar werk heel veel mensen dus zij gaat niet bij onze opa en oma langs.
Ik hou me wel aan de regels maar een groot deel van de familie niet (en een aantal zitten volop in de complottheorieën). Komende zondag viert mijn nichtje haar verjaardag. En ik heb geen idee hoeveel mensen er zijn uitgenodigd maar wel meer dan 3. Als ik niet ga ben ik weeeer de zeikerd. Aan de andere kant, over 2 weken mag ik eindelijk weer werken na 8 weken thuis zitten ivm operatie, dat ga ik niet verpesten door een verkoudheid. Dus ws ga ik het risico niet nemen. Mijn zoon is de 28e jarig en ik weet nog niet hoe ik dat ga aanpakken. Er mogen dan 3 volwassenen komen, maar mijn familie is groter. Toch lastig hoor.
Ik hou me tot nu toe keurig aan alle maategelen. Wij spreken niet meer met vrienden af enz. De enige die ik regelmatig zie (op 1.5m afstand) zijn mijn zus en haar man en mijn ouders (niet tegelijk). Ik merk dat ik het met sinterklaas en kerst wel lastiger vind. Je word toch een beetje gestraft doordat andere zich niet goed aan de mtr houden. Wij zouden met 6 volwassen gasten zijn dus kan me niet voorstellen dat hem dat gaat worden. Mijn ouders hebben zoiets van kom maar gewoon voor hetzelfde geldt zijn we er vlg jaar niet meer. Zij hebben een heel groot huis dus afstand houden is geen probleem. Maar ik denk dat als je uren in dezelfde ruimte zit dat je ellaar toch wel besmet, ook al zit je 1.5m van elkaar. Mijn oudste zus wil het cancelen en mijn jongste wil het perse door laten gaan (evt zondrr het gezin van mijn oudste zus). Ik vind het ook raar om het dan zonder hun te vieren. Ik denk dat ik als wijze middelste dochter toch maar aangeef dat we het cancelen.