Je kan ook even op de site van het voedingscentrum kijken. Daar staan ook tips op wat je wel en niet mag/kan eten en volgens mij ook de tips voor het buitenland.
Salami mag je gewoon eten hoor. Alleen met salami in Italië moet je uitkijken omdat ze daar nog weleens echt 'rauw' zijn. Wat je hier bij slager of supermarkt koopt kan je zonder bezwaar eten hoor. Ik heb me aan alle voorschriften gehouden en heel gezond geleefd. Zoals hier vaker gezegd, het zijn maar een paar maanden van je leven en ik zou het mezelf noooooit vergeven als door mijn eetgedrag m'n zoontje iets zou mankeren. Ik vind het dus echt een hele kleine moeite! Maar dat is mijn persoonlijke mening
Ik hou me er ook aan. Ik probeer echt overal heel goed op te letten maar heb soms toch nog achteraf zoiets van, shit, mocht dat nou wel...? Een vergissing sluipt er weleens in. Waar ik dus wel helemaal kriegel van word is dat er steeds meer op internet gesmeten word wat allemaal "slecht is" De meeste dingen slaan echt nergens op maar mensen worden wel bang gemaakt. Zo las ik pas ergens iemand die zei dat negerzoenen niet mogen, en geen mayonaise enzo vanwege rauwe eieren. Als je even logisch nadenkt, met rauwe eieren erin zouden ze echt geen houdbaarheidsdatum op dit soort produkten zetten van nog maanden verder... Daar trek ik me dus ook niks van aan. En zo maken mensen er ook weer van dat je geen kaneel zou mogen. Als je echt een schadelijke hoeveelheid kaneel binnen wil krijgen moet je elke dag al 20 kaneelstokken en 6 pakken speculaas eten ofzo. En hetzelfde geldt voor zoetstof. Kun je gewoon gebruiken zolang je maar geen belachelijke hoeveelheden neemt. Een hoop mensen vangen half wat op en maken het steesd weer een graadje erger. Maar ik let idd wel op dat ik geen gekke kaasjes eet en geen rauw vlees. O, en dan nog iets. Overal lees je dat je de kattenbak niet schoon mag maken en er staat nergens iets over gehaktballen draaien. Dan krijg je volgens mij nog meer toxoplasmose aan je handen maar goed
Ik moet zeggen dat ik me bij de vorige zwangerschap ook niet altijd helemaal heb gehouden aan de regeltjes. Heb een paar wijntjes gedronken en een paar keer een broodje met zalmfilet gehad. Verder wel goed opgelet. Ik mag mn biefstuk en varkenshaas graag rosé eten, maar van helemaal "kapotgebakken" houd ik niet.... dus heb de gehele zwangerschap geen biefstuk of varkenshaas gehad. Wel kan ik me vreselijk storen aan "paniekposts" van dames die zich zelf helemaal de haren uit hun hoofd trekken omdat ze per ongeluk een hapje van een "verboden" iets hebben gehad. Misschien ben ik er veeeeel te nuchter voor hoor. Maar ik denk dan maar zo "het is gebeurd en de volgende keer beter opletten." Je bent zwanger en niet ziek oid, paniek en stress levert veel meer problemen op lijkt me dan 1 enkel per ongeluk hapje. En inderdaad van veel dingen die "verboden" zouden zijn moet je echt hele grote hoeveelheden eten voordat het überhaupt schadelijk zou worden.
Tot nu toe hou ik me er keurig aan. De dingen die ik niet mag eten, die haal ik wel weer in over 2 maanden hahahaha Nou doe ik niet letterlijk eten wat aangeprezen wordt, bijv zoveel brood, groente enz enz maar gewoon wat ik op kan en dat gaat goed.
Ik hou me wel aan voorschriften als geen rood vlees, alcohol enz. Maar op dit moment lukt het me echt niet de aanbevolen hoeveelheden van bepaalde producten te eten! Enige wat binnen blijft is beschuit en fruit
Toen ik zwanger was van Mini heb ik na de 30ste week wel af en toe een wijntje gedronken bij het eten (tot haar geboorte misschien 3 of 4 glazen). Ik kon er dan ook extra van genieten omdat het zo wenig voorkwam. Net zoals nu, had ik aan het begin (of eigenlijk tot die 30 weken) helemaal geen behoefte aan alcohol. Tja, er zijn vast mensen die mij een onverlaat vinden maar het is een eigen afweging van risico's waar een ieder zelf mee moet leven en ik zie het risico bij zulk matig gebruik na een bepaald aantal weken eerlijk gezegd niet. Maar het zou zomaar kunnen dat ik die behoefte helemaal niet voel bij deze zwangerschap hoor, of dat ik ineens het risico toch wel te groot vind, dat is bij mij ook een gevoelskwestie. De eetvoorschriften heb ik me wel aan gehouden maar vanuit dezelfde redenering: wil ik het risico lopen? En in het geval van rauw vlees en voorverpakte vis (rauwmelkse kaas heb ik geloof ik echt nog nooit op al ben ik GEK op alle soorten kaas maar dat terzijde) wilde ik dat risico niet lopen.
Ik hou me er wel aan, zoveel mogelijk. Maar hoe je het ook wendt of keert, je krijgt altijd dingen binnen waarvan je niet precies weet wat er in zit. Rauwe vlees- en visproducten eet ik beslist niet meer, net als rauw-melkse kazen. Ik heb de zoetjes voor in de koffie en thee al direct laten staan toen ik wist dat ik zwanger was, maar neem zo nu en dan nog wel een (light-)frisdrankje of sap, omdat ik helemaal 'gallisch' wordt van de hele dag door water drinken. Ik ben mijn hele zwangerschap tot nu toe niet echt misselijk geweest en heb nooit overgegeven, maar als ik teveel water binnenkrijg, keert mijn maag zich wel eens om. Ik las er hier eerder al eens een discussie over dat zoetstoffen zo ontzettend slecht zijn als je zwanger bent, en dat was geen nieuws voor me, dus ik hou er beslist rekening mee. Maar ik vroeg me wel gelijk af hoe het dan komt dat een vriendin van me die suikerziekte heeft (type 1), ook toen ze zwanger was juist wel moest uitkijken naar producten met zoetstoffen. Het is dan toch ook schadelijk voor haar? Afijn, soms vind ik de berichten/onderzoeken nogal verwarrend en ze spreken elkaar teveel tegen naar mijn idee, maar rekening houden met mijn voedingsgewoonten vind ik niet meer dan normaal nu. Bovendien rook en drink ik niet en heb dat ook nooit gedaan, en volgens mijn laatste (bloed)onderzoeken was ik kerngezond, dus ik neem aan dat ik het redelijk goed doe allemaal.
Ik weet wat ik wel en niet mag, ken de site van het voedingscentrum uit mijn hoofd (ongeveer dan ) en houd me daar aan. Dat is mijn keuze, omdat het het een kleine moeite vind die paar maanden en mijn kindje het beste gun wat ik kan bieden. Als een ander niet dezelfde keuzes maakt, of dat nu roken of rauw vlees eten is dan is dat je eigen keuze. NIet aan mij om daar een probleem mee te hebben. Ik kan alleen erg slecht tegen de smoesjes "vroeger kregen mensen ook gezonde kinderen" "ik ken iemand die deed dit ook en daar ging alles goed" "ik ken iemand die deed alles goed en daar ging het fout" etc etc. Je maakt als volwassen vrouw een bewuste keuze om je ongeboren kindje wellicht in gevaar te brengen. Prima, dat is jouw keuze. Maar wees dan ook zo volwassen om dat toe te geven en de verantwoordelijkheid daarvoor te nemen en verschuil je niet achter smoesjes. We weten allemaal beter.
hoi meiden, Ik moet eerlijk toegeven dat ik me daar niet echt aan houd.. Het enige waar ik me wel aan hou is: - geen rauw vlees - geen alcohol (roken deed ik al nooit dus nu ook zeker niet en me vriend schop ik naar buiten als die wil roken) Kattenbak maak ik wel schoon met handschoenen en mondkapje voor, omdat het mijn kat is en me vriend het vertikt te doen. Verder eet ik wel gevarieerd.. en best gezond maar echt DE hoeveelheden qua scheppen groente en aardappels enz nee dat doe ik dan weer niet, ik eet zoveel ik opkan op dat moment
Dan doe je het goed hoor Miracle Je mag de kattenbak ook wel verschonen, maar met handschoenen aan en minimaal eens per dag. Vind het wel een beetje vreemd van je vriend maar goed ik ben de mijne ook gewend (ik mag de kattenbak niet eens verplaatsen, zucht )
Bij mn vorige zwangerschap heel voorzichtig geweest en wil het dit keer wel iets meer loslaten. Eet nu bijvoorbeeld wel rauwmelkse parmezaan, dat is een harde kaas en daarbij dus geen risico. Maar van alcohol en rood vlees blijf ik af! (MN VK probeerde me er de vorige keer van te overtuigen dat ik geen kliekjes mocht, maar dat ging me te ver )
Maar Odess, rauwmelks is toch rauwmelks of de kaas nu hard is of zacht? Of zie ik dat verkeerd? Het is alweer een poosje geleden dat ik zwanger was, heb even geen idee meer hoe dat nu precies zat?
Ik probeer me netjes aan de regels te houden. Door mijn allergie voor varkensvlees blijft er wel heel weinig over, dus ik vind het best afzien. Maar goed, 9 maanden is te overzien, en na de bevalling haal ik direct de filet americain uit de vriezer Heb al twee bakjes staan, haha. Het enige waar ik mee sjoemel is chocopinda's...ik heb namelijk ooit ergens gelezen dat als je tijdens je zwangerschap veel pinda's eet, je kindje een grotere kans heeft op astma. En mijn man heeft astma, dus dat is dubbelop. Stiekem voel ik me daar soms schuldig over, maar ik vind ze gewoon zoooooo lekker sinds ik zwanger ben! Dus dan ga ik toch over stag...
@ Juju: Nou mijn vriend is gwn lui, meer kan ik er niet van maken wat dat betreft ghehe Meerdere mensen in onze omgeving hebben geprobeert heb over te halen maar lukt niet, ik dacht het van de week bijna zover te hebben, toen zei die: ik doe het wel, en vervolgens doe ik het toch weer zelf omdat het niet gebeurt.. vind ik dan ook wel sneu voor mn kat.. dus nou heb ik zoiets van nou doe die kattebak wel Maar ik vind ook wel dat mn vriend dat eigelijk moet doen maarja, krijg het dr gewoon niet in bij hem helaas..
mijn vriend doet het gelukkig wel de kattenbak verschonen...maar die deed het al voor ik zwanger was...ik was daar juist te lui voor ik kan het nu ook niet hoor...dan ga ik finaal over me nek!