Houden jullie je netjes aan de 'eetvoorschriften?'

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bl0nd, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    filet eet ik ook niet, gewoon omdat het rauw is!en dat vind ik echt een risico ;) en daarom mag het ook helemaal niet,
    En leverworst is gewoon gekookt enz dus verhit, en dan lig ik er niet wakker van als ik nu 1 broodje heb gegeten ;)

liefs Es

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

even en vraagje tussendoor. ik heb hier voorgesneden groente liggen ( roerbak) gister gekocht. houdbaar tot de 17de. wilde dat eigenlijk morgen eten (wraps) maar kan misschien beter vandaga doen of niet? hoelang bewaren jullie zwangere van die groente in de koelkast?

3. madelief

madelief Fanatiek lid

18 mrt 2006
    3.125
    204
    63
    Vrouw
    fokker van Rottweilers en PRT
    Schopp, Duitsland
    nou tot de datum en als het er dan nog goed uit ziet, dat kun je morgen best tussen je wraps eten hoor :) is morgen pas de 14e!
    oooooooooooo dat herrinerd mij aan het feit dat het vandaag vrijdag de 13e is :$

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ja ik ben normaal helemaal niet pietluttig met die dingen hoor;) als er iemand een kliko is ben ik het. drink gerust melk van 1 dag over datum en zulke dingen. maar ja nu weer met beeb haha:) ja en het wordt verhit he dus alle beestjes gaan toch weer dood:p oja indedaad vrijdag de 13de had het al gezien maar kwartje valt nu pas hahaha:D

5. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Blond, ga jij je kind laten inenten? Vroeger waren er ook ziekten als de bof, difterie, etc. Nou weet ik daar geen percentages in, maar door een simpele prik kun je ze er tegen beschermen.

Door een simpele onthouding van een broodje Filet kun je je kind onthouden van Toxoplasmose, met daarbij behorende gevolgen. Verschil zit hem in dat nu JIJ de maatregelen moet nemen ipv een simpele prik. Toch laat zo'n 95% hun kind gewoon inenten. Van Nederlandse ouders bijna 100 %, maar er zijn ook mensen die er neit voor kiezen vanwege religie of iets dergelijks.

Waarom wel voor enten kiezen en niet voor gezond eten in die 9 maanden. En wat ik hier ook al las: het kan in broodje 1 zitte, broodje 14, of in geen van de 100. Wil jij jouw kind dat risoco laten lopen?

En wil je dat je kind later onveilige seks heeft? (Bijna) iedereen is het er mee eens dat dat een groot risico is op HIV.
    Nou hier de cijfers:

Mode of transmission HIV infection risk

Male-to-female, unprotected vaginal sex 0.1 - 0.2%
    Female-to-male, unprotected vaginal sex 0.033 - 0.1%
    Male-to-male, unprotected anal sex 0.5 - 3.0%
    Needle stick 0.3%
    Mother-to-child transmission 13 - 48%
    Exposure to contaminated blood products 90 - 100%

Mijn conclusie is dat seks dus maar een 'klein' risico geeft op HIV. Toch wil de je dat risico toch ook niet nemen? En wil je toch ook niet dat je kind dat neemt?

Dit voorbeeld is even ter vergelijking omdat ik wil laten zien dat de meeste mensen dit risico niet willlen nemen, maar als het dan gaat om iets wat ze zelf moeten laten, wordt het toch moeilijk.

Ik heb ook HG en hou me toch aan de voorschriften.
    Slik jij wel foliumzuur?

6. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36
    pff denk nou wel dat blond het weet hoor wat de meningen hier zijn..ze stelde gewoon een vraag.. en dat ze 1 keer een broodje filet american niet kon weerstaan...

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    blond het was niet als persoonlijke aanval bedoeld.
    Ik doe het niet omdat ik straks het mooiste cadeau van de wereld krijg en dat ga ik voor niks of niemand op het spel zetten, ook al is het risico maar 1 op een miljoen, ze zullen het niet voor niets aanraden.
    En ook al ben ik gek op het een of ander, dat maakt mij persoonlijk allemaal niet uit, want wat ik er voor terug krijg is het een miljoen keer waard!
    Bovendien zou ik ook niet tegen mijn kind willen zeggen, toen ik zwanger was van jou raadden ze aan om geen rauw vlees te eten, maar dat vond ik onzin dus deed ik het toch...

8. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik houd we wel aan de voorschriften. Al is het maar omdat ik persoonlijk het risico dat het onverhoopt misgaat niet wil lopen. Daarvoor vind ik een zwangerschap (en zeker deze) té bijzonder. Toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, heb ik carpaccio gegeten. Maak me daar geen zorgen om, omdat die kans klein is. Maar ga het nu niet kiezen, juist omdat ik weet dat die kans er dus wel is. Gebeurd is gebeurd, kan ik niet meer veranderen, maar voorkomen is nog altijd beter als genezen. Heb ook voordat ik wist dat ik zwanger was pijnstillers geslikt die ik eigenlijk niet mocht nemen omdat ik dacht dat ik ongesteld werd. Tja, ook gebeurd.... Vind het soms best lastig hoor, op een verjaardag een lekker toastje filet of zalm voorbij te laten gaan. Maar er zijn nog zoveel andere lekkere dingen. Dus dan kies ik ervoor om dan maar voor die 9 maanden die andere lekkere dingen te kiezen en manlief opdracht te geven om direct na de geboorte mij te voorzien van een broodje zalm, een broodje filet en een lekker glas rode wijn. Ik kijk er nu al naar uit en weet zeker dat het me super gaat smaken. Juist omdat ik er zolang op heb gewacht. Ik denk maar zo, t is net als vakantie, de voorpret is minstens zo leuk als de vakantie zelf!

9. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Ik heb weleens iets gegeten dat ik eigenlijk niet "mocht". zolas een broodje zalm die mij maar bleef roepen. Filet americain laat ik wel staan, dat vertrouw ik niet. Maar voorgesneden sla en groenten liggen regelmatig op mijn bord. Een vriendin van mij ging gewoon 9 maanden lang niet buiten de deur eten, want dat vond ze een onaanvaardbaar risico. Tja, dat vind ik dan weer overdreven.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik heb niet alles gelezen, maar vind het een kleine moeite om me te houden aan de voorschriften, ze zijn er niet voor niets en ja ik mis mijn broodje gerookte zalm ook, ik weet dat je dat vers mag hebben maar ik woon niet in noorwegen en dus echt vers is het niet verkrijgbaar en een viboer die zetgt neee hoor heeft niet in de vacuum gezeten dus koop jij maar lekker een broodje zal.. geloof ik niet echt op zijn woord.
    Dus ik laat het.

Ik snap wel wat je bedoeld en voor de meeeste dingen zeg ik ach 1 x kan vast niet zoveel kwaad, maar juist met rauw vlees zouik dus zelf weer heel erg oppassen.

Gelukkig is het ieders eigen keuze en ik kies ervoor om op zeker te spelen.

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

tja overdrijven is ook een vak..

Voorgesneden groetes is prima lijkt me, je wast het en verhit het ook nog eens. Nee ik heb het alleen over het bekend lijstje..

12. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    ik werk in de gehandicaptenzorg. Helaas hebben we 1 dame (rond de 60) die (achteraf gezien) tijdens de zwangerschap besmet is geraakt met toxoplasmose. Het is dat ik geen foto/ filmpje mag plaatsen maar neem van mij aan, het is heftig!

Deze mevrouw zit al heel haar leven in foetushouding in haar rolstoel. Benen opgetrokken en handen/armen voor het gezicht. Heeft een zuigreflex en eet al 60 jaar vloeibaar. Ze is blind en hoort niks. Ze is 100% afhankelijk van alles en iedereen.

Voor mij een reden me wel aan het lijstje te houden. Het bied uiteraard geen garantie, maar als ik zou denk ik heel veel moeite hebben met t feit dat mijn kindje gehandicapt zou zijn als ik het zelf "op mn geweten" zou hebben.
    Tuurlijk zou ik ervan houden en er alles voor doen, maar of ik mezlef nog in de spiegel zou kijken weet ik niet.

Overdreven vind ik het lijstje niet. Wel vind ik gezond verstand belangrijk. Ik leef gewoon, doe gewoon alles. Ben niet ziek, maar zwanger. Let op alleen op de "risicoproducten"

13. Zia86

Zia86 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.220
    1
    38
    Jeetje INlove wat een bruut verhaal. wist niet dat het zulke consequenties had....
    Ik hield me ook absoluut aan de eet/drink voorschriften dat als het mis zou gaan me zelf niks te verwijten had....zekerheid heb je nooit inderdaad maar voor me eigen gevoel gaf het een goed gevoel!

14. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    nou het is 1 van de dingen die het kan veroorzaken. Als je "geluk" hebt is je kindje bv alleen blind. Maar ja die keuze heb je niet! Je hebt wel keuze van wat je in je mond stopt of wat je doet tijdens je zwangerschap

15. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Pfff, wat erg. Tuurlijk kunnen dit soort dingen ook gebeuren als je je wel aan de 'regels' hebt gehouden, maar je zult het maar op je geweten hebben.

16. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Ik heb me enkele malen gezondigd aan een broodje osseworst. Na nogmaals de gevaren te hebben gelezen kreeg ik me toch zo'n vreselijk schuldgevoel! Dus dat doe ik echt niet meer. Broodjes osseworst, filet en gerookte zalm ga ik na de bevalling achter elkaar naar binnen duwen ;)

17. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik hou me er netjes aan. idd een kleine moeite om een aantal dingen een tijdje neit te mogen eten en ik snap ook eerlijk gezegd niet dat je het risico neemt dat er iets kan gebeuren voor een stom broodje filet. Ik vind mn kind belangrijker dan filet americain

18. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier sluit ik me bij aan!

Trouwens, hoe vaak ik wel niet de opmerking krijg, bijv. met verjaardagen: "doe toch gezellig een glaasje mee, één of twee glaasjes alcohol kunnen echt geen kwaad." Ik snap dat echt niet hoor!

19. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik snap de opmerking "1x kan geen kwaad" ook nooit... Laatst bv in een topic over cakebeslag en samonella; 1 likje kan geen kwaad. 1 likje KAN je ook besmet door raken! Ik loop gewoon geen risico's die ik weet dat je ze met weinig moeite kan voorkomen...

20. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Maar als je een salmonellabesmetting oploopt is dat niet schadelijk voor je baby. Je wordt er alleen zelf ziek van. Dus het is maar net wat je er voor over hebt. Ik eet nog wel af en toe een zachtgekookt ei of een stukje tiramisu als ik daar zin in heb. Verder houd ik me wel aan het bekende lijstje, behalve als ik het weer te overdreven vind worden, zoals het volledig vermijden van ieder grammetje kaneel en zoetstof bijvoorbeeld.

Deel Deze Pagina