Houden jullie rekening met allergie van een ander kind?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door charliebradbury, 12 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Zie het toch niet zo zwart/wit, stelletje moraalridders die met het vingertje weer klaar staan om een ander veroordelen omdat die een andere mening heeft.

    Het gaat niet alleen om geen pindakaas, het gaat om alles waar pinda's in kunnen zitten of sporen van pinda's. Want als er zo allergisch op wordt gereageerd dat handen wassen en tanden poetsen niet genoeg is, is het je beperken tot alleen geen pindakaas ook nier genoeg.

    En ja, daar ligt ergens wel een grens voor mij.

    En sorry hoor, die belachelijk opmerkingen over of speciaal onderwijs wel of niet mogelijk is. Ik ben er totaal niet in thuis of dat wel of niet tot de mogelijkheden behoort, dus iemand belachelijk maken over dat die daar niet van op de hoogte is. Doe even normaal zeg.

    Eerder in dit topic heb ik al uitgelegd dat er wel degelijk rekening mee gehouden wordt. Wellicht mijn reactie ook gemist dat het dochtertje van mijn vriendin ook een pinda-allergie heeft? En dat daar zeer zeker goed om gedacht wordt. Maar er zijn voor mij grenzen, en mijn grens ligt bij mijn voordeur. En zolang dat kindje hier niet speelt, zijn er pindahoudende producten in mijn huis.
    Wanneer mijn kind graag pindakaas, pindachips, een pindakoekje wil dan krijgt ze dat. Het is gewoon in mijn optiek niet te doen om daar continue om te moeten denken, want ook bij de opa's en oma's waar ze door de weeks elk een dag zijn moeten er om denken dat er geen pindahoudende producten in huis zijn die de kinderen kunnen eten.

    Dat jullie wel met alles en iedereen rekening willen houden, prima, maar ik niet.

    Fijne avond!
     
  2. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.818
    394
    83
    mee eens;)
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    oh dus als je rekening houdt met anderen en fatsoen in je donder hebt dan ben je een moraalridder....helemaal goed dan ben ik dat graag...beter dan die ikke ikke ikke mentaliteit.

    ja als je hier geen rekening mee houdt moet je je mijn inziend kapot schamen
     
  4. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Dus het is alles of niets?

    Of je moet compleet alles wat pindahoudend is uit je huis weren, want zoals al eerder zei, als die allergie zo ernstig is, dan moet je dat doen.
    Want anders is het puur een kwestie van schijnveiligheid, omdat je een koekje kunt geven wat wel sporen van pinda kan bevatten.

    Of je bent een egoïst en denkt alleen maar aan jezelf?

    Lees toch eens! Er wordt genoeg rekening mee gehouden. Maar ik roep niet dat ik er compleet rekening mee houd en bied dus ook geen schijnveiligheid dat ik alles veilig heb.
    Voor mij zijn er grenzen en als jij die niet hebt, prima, maar houd pp met het vingertje wijzen naar een ander en jezelf een schouderklopje geven omdat je oh zo goed om een ander denkt.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Je leest zelf niet...als jij koekjes in een pot hebt die sporen van pinda's bevatten dan hoef jij die niet uit huis te halen als jouw kindje een klasgenootje met pinda allergie heeft...overdrijf toch niet zo. Wat er alleen maar gevraagd wordt is om voor school geen pindakaas oid te eten...dus alle andere 100 en soorten broodbeleg kunnen wel. En op de middagen dat je kindje vrij is kan het dus gewoon pindakaas eten en in het weekend de hele dag als het moet.
     
  6. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Het gaat wel degelijk ook om de sporen die in oa koekjes zitten en niet alleen om geen pindakaas op brood voor school aan.
     
  7. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    Ja om dat niet voor school te geven....wie geeft er zn kind nou koeken s ochtends
     
  8. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.818
    394
    83
    die zullen er best zijn hoor:p
     
  9. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    Zucht...

    Fijne avond Tuc!
     
  10. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Tuc heeft wel gelijk. Het gaat er toch om wat ze eten VOOR ze naar school gaan? Nou dat zal bij 99% van de kinderen brood zijn. Dus zal je je beleg moeten aanpassen. Echt geen grote moeite toch. Je hebt 100soorten beleg.

    Wat ze na schooltijd eten maakt niks uit. Mensen maken het moeilijker dat het is. Dan heb je gewoon geen zin om je aan te passen lijkt het wel. Het is echt maar net hoe flexibel je bent.
     
  11. Tigermommy

    Tigermommy VIP lid

    14 jun 2013
    5.350
    1
    0
    Thuisblijfmama van (bijna) 3 kindjes :)

    Wel muesli (met noten) ontbijtkoek met noten etc mag ook allemaal niet en voor school mag niet, tussen de middag niet dus in principe 5 dagen lang al deze producten niet want ja NA school eet je deze dingen niet.

    Oja in het weekend sporten we dus zal er ook wel weer iemand zijn waardoor we niet mogen eten.
     
  12. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    #372 Manuk, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    Hier is geen continue rooster dus tussen de middag eten ze ook thuis, of bij opa en oma. En die laatste laten hun kleinkind echt niet gaan zonder nog een snoepje of een koekje.. (Tja..)
    Ook eten ze graag yoghurt met muesli of iets van ontbijtkoek. Hier zitten ook sporen van pinda's in.
    Tussen de middag eten wij hier ook wel eens warm ivm werk van mij of mijn man. Dus dan is het ook erom denken dat er geen pinda's of sporen van pinda's door het warme eten heen zit.

    Dat een ander daar wel volledig rekening mee wil houden, prima. Ik kan niet verlangen dat oa ook mijn ouders en schoonouders hier ook om denken.
    Er zijn zoveel producten die sporen van pinda's (kunnen) bevatten, ik wens die mensen veel succes.
     
  13. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    Moraalridders, haha het moet niet gekker worden.
    Had jij maar wat meer moraal.
    Jij zou wel anders praten als jouw kind diegene was met een pinda-allergie.
    Het is toch van de zotte dat jij het over "jouw" grenzen hebt, maar daarmee ondertussen wel een kind in levensgevaar kan laten lopen.
    Wat meer aanpassingsvermogen en wat minder pindakaas zou je goed doen.;)
    Fijne avond!
     
  14. Islah

    Islah Niet meer actief

    Inderdaad... Als dat het enige broodbeleg was wat er bestaat had ik nog kunnen voorstellen dat sommigen het lastig zouden vinden maar kom op, hoeveel soorten broodbeleg bestaan er wel niet. En dan zullen er vast ook mensen komen met 'ja maar als er dan kinderen met gluten/ei/lactose-allergie in die klas zitten mag dat ook weer niet' maar die worden over het algemeen minder snel ziek van kleine sporen. Ik zou er indien het ooit van toepassing zou zijn zeker rekening mee houden. Maargoed, dan ben je dus gelijk een moraalridder.
     
  15. Manuk

    Manuk Fanatiek lid

    19 okt 2010
    2.751
    62
    48
    Vrouw
    Groningen
    #375 Manuk, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    Het gáát niet alleen om pindakaas, als dat het enige punt was, had ik er geen enkele moeite mee.
    Het gaat ook om de sporen van pinda's, Google voor de lol eens waar die allemaal in zitten!


    Klein stukje van het internet:

    Heel erg veel voedingsmiddelen bevatten (sporen van) pinda- en noteneiwit. Ook voedingsmiddelen waarvan u het niet direct verwacht, zoals kruidenmixen, curry, taart, soep en vitaminepreparaten. Ook bepaalde cosmetica bevatten oliën waarin pinda- of noteneiwit voorkomt. Op de meeste producten kunt u op het etiket lezen of er wel of geen sporen van pinda’s en noten inzitten. Helaas zijn er nog steeds producten met foutieve, onvolledige of helemaal geen meldingen.
     
  16. dawnie

    dawnie Actief lid

    26 okt 2008
    420
    0
    16
    #376 dawnie, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    Als eerste antwoord op de vraag van TO: ja, ik zou daar rekening mee houden. Zeker in het geval van een potentieel dodelijke pinda-allergie. Nou is dat voor ons ook geen probleem want wij eten niet veel pinda(producten).

    Dochter heeft een vriendinnetje met coeliakie. Die krijgt uiteraard glutenvrije producten bij ons. Maar mijn dochter kan wel gewoon alles eten. Het is alleen even opletten met kruimels. Er zijn heel veel kinderen met allergieën, maar om te zeggen dat je geen rekening houdt omdat je anders helemaal niks meer kan eten, is natuurlijk onzin. Een kind met een appelallergie zal doorgaans niet in een shock raken als jij thuis een appeltje hebt gegeten. En dat geldt natuurlijk voor de meeste allergieën. Daar hoef je vaak helemaal geen rekening mee te houden. Alleen bij traktaties wellicht. Dus ook een beetje onzin dat je dat allemaal niet kunt onthouden zoals sommige hier zeiden. De pinda allergie is wel wat anders. Ik zou t in ieder geval niet op mijn geweten willen hebben dat er wat gebeurt omdat mijn kind perse een pinda-koekje wilde. Er is genoeg ander eten.

    En nu nog een vraag aan TO: hoe is het wat betreft voorlichting aan de ouders op de school? Is duidelijk gemaakt wat (beter) niet kan? Ik lees hier namelijk reacties dat het niet te doen is omdat overal wel sporen van pinda in kunnen zitten (en dus maar helemaal nergens meer op wordt gelet). Ik had laatst kommerkommersalade en daar stond op dat er ook sporen van pinda in konden zitten. Ik snap dat jouw kind het niet mag hebben, maar is het ook gevaarlijk als iemand in zijn buurt dat eet? Of als iemand dat thuis eet en daarna bij je zoon op school komt?

    Volgens mij is het in zo'n geval belangrijk dat ouders goed worden voorgelicht over wat er kan gebeuren en hoe het voorkomen kan worden. Gebrek aan kennis kan veel onbegrip en onwelwilligheid veroorzaken.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    #377 tuc, 19 jan 2015
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
    grrr laat ook maar.....tekst weggehaald....iets met egoisme en eens met bovenstaande tekst
     
  18. blossom85

    blossom85 Fanatiek lid

    4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Nu je hebt ook zat andere opties naast muesli of een ontbijtkoek zonder sporen van pinda's.

    Je kan ook fruit door yoghurt doen en er is ook muesli zonder sporen van pinda's. Het is echt niet zo moeilijk hoor. Kwestie van etiketten lezen en na een tijdje weet je precies wat er allemaal mogelijk is uit de supermarkt.
    Maar goed, vaak als mensen al standvastig zijn in....ik vind het maar lastig en ik ga niet alles aanpassen ipv kijken wat WEL kan. Dan is discussie helaas niet meer mogelijk. Heel jammer.
     
  19. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Dit is toch geen discussie meer??

    Als je er best rekening mee wilt houden tot aan de voordeur.. dan is het niet goed ben je egoïst o.i.d.

    Zoals manuk zegt; het zit toch ook in meer dan pindakaas? Verwacht je dan echt van een ouder dat die alle verpakkingen gaat lezen? Dat vind ik belachelijk! Wil zeker rekening houden met een allergie..handjes wassen, tandjes poetsen e.d. maar ga niet heel mijn levensstijl omgooien..
     
  20. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Je zou het maar op je geweten hebben dat een kind een anafalactische shock krijgt omdat jij er rekening mee houdt tot de voordeur

    Ik snap niet eens dat het een punt van discussie is
     

Deel Deze Pagina