Houden jullie rekening met allergie van een ander kind?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door charliebradbury, 12 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

    adi Niet meer actief

    Het is ook afhankelijk hoe ver de sporen van pinda's doorwerken.

    Ik vraag me af als ik thuis iets eet dat in de fabriek is gemaakt waar pinda's worden verpakt (want dat zijn dus die producten met sporen van pindas), mijn tanden en handen poets, en uren later naast een allergisch kind adem... dat hetzelfde effect veroorzaakt dan als ik pinda's of pindakaas zelf eet?

    Want daar zit ook een heel groot gebied tussen, ik vraag me af of dit dus hetzelfde effect veroorzaakt bij allergisch kind?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    je maakt de kans steeds kleiner. Kijk iemand met een ernstige pinda allergie kan zelf niks eten wat sporen bevat of in de fabriek gemaakt is waar ook pinda's worden verwerkt.
    En tussen die 2 is ook nog een verschil...als ergens sporen van pinda's inzitten, zit het er ook daadwerkelijk in. In een fabriek waar.... dan hoeft het er dus helemaal niet in te zitten. Als jij dat eet zal de kans op ziek maken van een allergisch kind heel klein, minimal denk ik.
    Als ergens sporen inzitten is de kans er wel, maar ook weer kleiner dan een product waar pinda het hoofdingredient is (pindakaas, pindakoeken) die laatste 2 dus echt niet doen met zo'n kindje in de klas. En niet alleen jij niet, maar alle gezinsleden die in de klas komen.
     
  3. adi

    adi Niet meer actief

    Ja, het laatste is inderdaad duidelijk en vanzelfsprekend.
    Ik vroeg me alleen af tot hoever het doorwerkt. Thnx voor het uitleg
     
  4. maliro

    maliro Niet meer actief

    en dan heb je het alleen over allergie.

    Mijn kind heeft iets met dr hart. Ze mag bijvoorbeeld niet schrikken, niet rennen, niet sporten, niet in draaimolens, achtbanen (naja, dat is meer voor later), niet zwemmen, zich niet teveel inspannen en heftige emoties zijn ook uit den boze.

    Maar ik kan toch niet van alle kinderen verwachten dat ze dan op het schoolplein geen renspelletjes doen omdat het anders zielig is voor mijn kind want als ze het wel doet kan ze letterlijk dood neervallen. En als ze verrdrietig aan de kant moet staan kan ze er potentieel ook aan onderdoor gaan. Ik zal nooit van anderen verwachten dat ze zich zodanig aanpassen want dat is too much. Natuurlijk heel anders dan een broodje pindakaas, maar waar ligt de grens?

    Ik wil best rekening houden met anderen en mijn kinderen eten voor schooltijd bijv. geen pindadingen/producten, maar ik ga er niet ons hele leven op aanpassen. dat is ook geen doen meer met een zoon met autisme en een dochter met een hartafwijking en ikzelf met een hartafwijking, we leven al zo aangepast. Dan ben ik maar egoïstisch.

    Als er kinderen bij mijn zoon in de klas zitten met een heftige allergie die potentieel dodelijk is wil ik er best meer rekening mee houden mits ik daar door de ouders/school goed over geïnformeerd wordt, maar niet alles in het leven is maakbaar. Mijn dochter zal ook moeten leren omgaan met haar afwijking en binnen de aanpassingen is er prima mee te leven. We moeten gewoon altijd een AED meeslepen en rekening houden met een hartstilstand.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    het kan heel ver doorwerken...zoals ik aangaf ken ik iemand die zeeeeer allergisch is en wij hebben een notenwinkel hier in de stad...daar kan zij dus niet langs omdat ze pinda's hebben, of ze bij de winkels kan die er naast liggen, dat ligt eraan hoe de wind staat. Klinkt voor sommigen heel bizar maar zo werkt het echt.

    En ik denk als mensen beseffen hoe ver dit gaat en wat voor leven zo iemand heft ze misschien de moeite om pindakaas en pindakoeken te laten staan niet meer zo groot vinden.
     
  6. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    In het geval van jouw dochter is het anders.
    Zij komt niet in gevaar als er spelletjes op het schoolplein worden gedaan.
    Het is natuurlijk harstikke erg en sneu dat zij hier niet aan mee kan doen, maar ze komt niet in levensgevaar door het toe doen van een ander.
     
  7. TinaTeenslipper

    TinaTeenslipper VIP lid

    5 jun 2013
    6.818
    394
    83
    ow nee. En als een kind haar nu voor de grap laat schrikken bv
     
  8. dawnie

    dawnie Actief lid

    26 okt 2008
    420
    0
    16
    Ik vroeg me hetzelfde af als adi. Maar inderdaad bizar zeg. Is dat dan niet al heel vaak misgegaan?
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    ja heel vaak...maar ja je hebt de keuze om als kluizenaar te gaan leven of om het risico te nemen.
     
  10. maliro

    maliro Niet meer actief

    Dat bedoel ik, dat is voor mijn dochter dus letterlijk levensgevaarlijk.

    Ik snap dat het bij mijn dochter enigszins anders is, maar dit topic gaat ook over rekening houden met anderen en hoever je daarin gaat.. Waarom voor een allergie wel en voor andere dingen niet.
     
  11. Niekepiek

    Niekepiek Niet meer actief

    Ik kan mijn kind waarschuwen dat ze dat kindje niet mag laten schrikken, meer dan dat kan ik als ouderzijnde niet doen.
    Ik zou er alles aan doen zodat dat meisje "veilig" op school kan verblijven, ook al moet ik mijn kinderen daar iedere dag voor waarschuwen.
    In het geval van pinda-allergie zou ik ook alles doen wat in mijn macht ligt, en dat heb ik natuurlijk veel meer zelf in de hand door er voor te zorgen dat mijn kinderen geen pindaproducten eten voor ze naar school gaan.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113

    In jou geval zou ik mijn dochter meermaals per dag duidelijk maken dat ze jouw kindje niet mag laten schrikken.
     
  13. adi

    adi Niet meer actief

    Dan zou ik alles doen om mijn kind duidelijk te maken dat ze haar dochter nooit mag laten schrikken. Zeker niet bewust, maar haar ook voorbeelden aangeven wat zij onbewust zou kunnen doen om een schrikreactie te veroorzaken. Daarnaast zou ik uitleggen wat de gevolgen zouden zijn van zo'n geintje.

    Waarom zou ik als een ouder dit überhaupt niet willen doen? Net als bij een allergie zou ik het verschrikkelijk vinden als een kind doodziek wordt door iets wat ik doelbewust nagelaten heb?
    Uit eigen gemak, of omdat het ' omslachtig' is?
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja dan ben ik ook maar een moraalridder... ik wil gewoon dat iedereen het goed heeft en als ik daar wat moeite voor moet doen dan zij dat zo. Zo heb ik familie die veganistisch eet, niet mijn ding maar ik hou er wel rekening mee. Is veel etiketten lezen ja, maar is dat zo erg? En ik zou willen dat iedereen wat meer rekening met elkaar houdt. En dat iedereen zich aan de regels houdt. Een echte moraalridder dus ;)
     
  15. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ik ben het met jou eens hoor Snoopy1979. En ook met Tuc.

    Ik vind het een zeer verdrietige houding als je broodbeleg (!) zoooo belangrijk vindt dat het je niets doet dat je iemand in (levens)gevaar kunt brengen.
    Ik vraag me af wat deze dames tegen de ouders van het kind zeggen dat met gillende sirenes wordt afgevoerd naar het ziekenhuis... "ja ehhhh er zijn grenzen hoor.. mijn kind wil pindakaas, dus KRIJGT het ook pindakaas. Jammer dan dat jullie nu in doodsangst zitten maar mijn verantwoordelijkheid stopt bij mijn voordeur."

    Verdrietig.
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113

    Ook hier zou ik rekening mee houden. Ik vind het wel belangrijk dat er duidelijk gecommuniceerd wordt en dat het dus bij juf en ouders bekend is dat een kindje een probleem heeft waar rekening mee gehouden moet worden.

    Nu zit mijn dochter gelukkig op een school die heel erg open zijn in en voor dit soort dingen en waar iedereen dus ook welkom is. Daardoor zijn dingen als rolstoelen, rolators, mensen met Down, autisme, adhd, stofwisselingziekte, allergieën etc gewoon heel normaal.

    Omdat er open over wordt gesproken op ieders niveau zie je dat kinderen zelf al heel bereidwillig zijn.
     

Deel Deze Pagina