Houden jullie tijd over voor jezelf?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door trotsemama27, 19 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    Hoi Allemaal...

Nog even een ander vraagje van mij. Ik vroeg me af hoe de andere moeders met meerdere kinderen tijd voor hun zelf over houden. Wij hebben twee zoontjes, 1 van twee jaar en 1 van 7 weken. Sóchtends begint het racen al met allebij aan te kleden en te wassen. Dan wil ik nog dingen in huis doen. De jongste komt meestal als de oudste op bed ligt voor zijn fles en eigenlijk loop ik heel de dag te racen en heb ampre tijd voor mezelf. Herkennen jullie dit? Ook heb ik soms het idee dat ik te weinig tijd heb op met mijn oudste zoontje te spelen want die vraagt ook zijn aandacht natuurlijk en daar voel ik me best schuldig over. Sávonds lig ik vrij vroeg op bed omdat onze jongste nog 2 keer komt voor voeding s'nachts, als ik dat niet doe ben ik helemaal gesloopt de andere dag. Hoe krijg ik weer wat tijd voor mezelf, iemand tips en herkennen jullie dit?
    Groetjes trotse mama

2. Jette

Jette Fanatiek lid

9 nov 2006
    2.436
    0
    0
    Hoi,

moet zeggen dat ik maar 1dochter heb, dus kan niet over meerdere kindjes oordelen, ik vindt met 1 heb je nog best veel tijd voor jezelf, maar kan me heel goed voorstellen dat wanneer je twee hebt, jij jezelf vaak even weg moet cijferen.

Denk wel dat het heel belangrijk is, om een leuke mamma te blijven om soms even tijd voor jezelf in te bouwen anders hou jehet niet vol!

Henriette

3. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Tijd van leven hebben ;)
    Helaas is er nu even niets aan te doen. OF je moet een lieve oma/tante/opa/oom/kennis/vriendin bij je in de buurt hebben wonen die af en toe even wat uit handen wil nemen.
    Die heb ik ook niet en ondanks dat ik dan 2 tieners heb die overdag naar school zijn loop ik hier met mn huishouden en dieren en Wendy ook met regelmaat te racen en te doen.
    Moet soms ook tegen een van de jongens zeggen "sorry joh ik zit net eindelijk even (om n uur of 4) dus blijf even zitten nu...ik kom straks wel even kijken bij je." En dat straks schiet er dan wel eens bij in ook :(
    Maar dat kan je bij zon kleintje niet zeggen natuurlijk...straks snappen ze nog niet.
    Misschien kan je je oudste een heel klein beetje betrekken bij de verzorging van je kleine. Dan voelt hij zich een grote vent en doe je meteen wat samen.
    Dat dat feitelijk geen kinder dingen zijn geeft niet zo heel veel...het gaat om het samen doen bij die kleintjes ;)
    Bouw dingen met je zoontje in in de routine van de baby. Zoals als jij even moet zitten voor n voeding gaat hij even iets doen wat alleen tijdens die voeding word gedaan. Iets wat hij leuk vind om te doen en waar hij niet direct jou bij nodig heeft...tekenen ofzo.
    Ik zette mijn oudste (leeftijden komen ongeveer overeen van mijn eerste en tweede) dan even in de eetstoel en gaf hem dan n puzzel of tekenspul en dan ging ik er dicht bij zitten en keek ik mee vanaf mn plekkie waar ik voede.
    Maja tijd voor jezelf...ERG moeilijk.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    mijn dochter is een jaar en verder geen kleine babytjes hier ;)
    Logisch toch, dat je moet racen! Je hebt een kleintje van 7 weken!
    Hier tijd zat, maar wij zijn dan ook al een jaar gewend aan elkaar en ik weet met 1 blik wat ze nodig heeft. (meestal dan he)
    Komt vast wel weer!

5. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    dus het is erg herkenbaar. Wil soms misschien ook wel te veel.

6. Anna71

Anna71 Actief lid

31 jul 2008
    269
    0
    0
    Meid, ik kan me heel goed voorstellen dat je het druk hebt.
    Ik heb Senna en dat is een lekker handenbindertje dat ook nog erg weinig slaapt (als ik mazzel heb slaapt ze drie slaapjes van 3 kwartier).
    Tel daarbij op de hond en het huishouden en nu nog 2x per dag kolven, nou dan is mijn dag ook wel weer voorbij.
    Ik vind het helemaal niet erg hoor, het wordt allemaal wat makkelijker nu ze ouder wordt merk ik.
    Ik kan me zo voorstellen dat het bij jou straks ook wat makkelijker gaat allemaal.

Ik wil je in ieder geval succes wensen.

Anna

7. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi herkenbaar hoor, vooral als je moe bent is het allemaal best pittig op zijn zachts gezegd :D
    Hier 1 van 3, die toe is aan school, en 1 van 3 maanden. die nog 8 keer voor zijn voeding, waarvan 2 's nachts.Ik probeer sructuur in mijn dag te krijgen, door veel 's avonds voor de volgende dag voor te bereiden, klaarleggen van kleren, ontbijtspul klaarzetten enz.
    Als ik de jongste te drinken heb gegeven, (rond 7 uur,) keutelen we met zijn 3en in het grote bed, dan gaan we naar beneden,(in pyama) leg de jongste in de box, en geef de oudste haar pap, dan eet ik zelf,en lees ik mijn krant. dan gaan we naar boven, waar de jongste al weer naar bed gaat, kleden wij ons aan en ga ik huishouden doen. om 10 uur is er een leuk kinderprogramma en tijd voor koffie. en moet ik ook alweer voeden.
    Na de voedingeven spelen, dan gaan we wandelen, en daarna gaat de jongste naar bed.
    dan heb ik even tijd voor mezelf, en speelt de oudste om me heen.
    om 12.00 eten we brood en daarna komt de jongste weer voor de voeding, daarna gaat de oudste even een uurtje naar haar kamer spelen z(slaapt niet meer.)en de jongste speel ik even mee, en gaat dan in de box of in de wipstoel. als die moe is en het is nog geen tijd voor mijn dochter heb ik heb even tijd voor mezelf. Tussen 14.00 en 15.00 is het drinktijd voor de oudste en dan gaan we ook even wat samen doen, knutselen, spelletje enz. daarna speelt zij weer even zelf 9nu ja wat is zelf spelen :rolleyes: )en dan komt de jongste weer voor zijn voeding, als ik met hem gespeeld heb,gaat hij in de box, is het alweer tijd voor eten koken, waarbij de oudste helpt en daarna mag ze kindertijd zien, waarbij ik ook wel eens meekijk. even rust.
    en dan eten, de kleinste in de wipstoel erbij. Na het eten rond half 7 gaat de jongste naar bed (evt. in bad) en om 19.00 gaat de oudste naar bed, dit doen mijn man en ik om en om, als de ander de keuken opruimt.en daarna voorbereiden voor de volgende dag.
    en ik heb een schoonmaakschema :) maar t werkt wel, bijv. op woensdag week 3 kastjes onder schoonmaken/opruimen. zo heb ik iedere dag iets wat schoon of opgeruimd kan worden.en heb je niet het gevoel dat je heel veel moet.
    en de eisen niet zo hoog leggen, soms heb ik mijn jongste zoon soms pas na de 2e dagvoeding (dus rond 10 uur)in zijn kleren, heeft hij geen last van :) Mijn zoon is 3 maanden en dit "schema" is zo gegroeid,de 1e 3 maanden zijn gewoon zwaar. dus neem de tijd en als jij soms nog om 1100 in de pyama loopt, is toch niet zo'n ramp, of als de was wat langer blijft liggen. Neem het van de kleine momentjes, even een krantje lezen, als de oudste naast je zit te tekenen. Of de was opvouwen, naast hem terwijl hij met de autootjes speelt, ben je toch met hem bezig en heb je alweer iets gedaan! Ik hoop dat je hier iets aan hebt, want het is zo herkenbaar!groetjes en succes

8. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    Kikker...wat een schema zeg! Heel herkenbaar maar jij doet tenmiste nog wat op een dag, wel goede tips. Je oudste accepteerd dat dus gewoon dat ze een uurtje alleen speelt op haar kamer? Vind het soms moeilijk wbt de oudste heb het idee dat ik hem te weinig aandacht geef

9. kikker28

kikker28 Actief lid

10 okt 2007
    302
    0
    0
    Hoi, dit is ook sinds kort pas zo hoor, het schema is zo gegroeid, omdat ik ook het gevoel had alleen maar met de kinderen en het huishouden bezig te zijn. en het uurtje op de kamer alleen, ze komt er wel iedere keer af :) , maar ik stuur haar dan meestal terug(dan voel me wel heel gemeen)en zeg als de wekker gaat mag je eraf komen. Ze heeft even alleen zijn ook echt nodig, het is een heel intensief meisje, wat het liefst de hele dag achter me aan loopt en de hele dag kletst. Ik heb ook even rust nodig, waardoor ik er later ook weer voor haar kan zijn, dus in dit geval is het belangrijk om consequent te zijn. Het schema is als hulp bedoeld, soms laat ik haar ook wel eens wat langer tv kijken(wat langer?) omdat ik even tijd voor mezelf nodig heb, of omdat ik zo ontzettend moe ben. Maar het wordt echt makkelijker, merk ik! Dus heb hoop!het komt goed en het is heeeeeel herkenbaar, ook ik vind het aandacht verdelen erg moeilijk en als ik even iets voor mezelf doe, voel ik me schuldig omdat ik niet met de kinderen, en vooral de oudste bezig ben, daarom heb ik een vast moment ingebouwd, dus voor mij als hulp.

10. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    Kikker...je bent wel goed bezig hoor! Ik voel me ook vaak schuldig ten opzichte van de oudste, daar heb ik ook vaak te weinig tijd voor.

11. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    tja als sophie 's middags slaapt, dan doe ik wat huishouden en de rest is tijd voor mezelf. maar over het algemeen heb ik daar wel genoeg aan met die uurtjes, en dan 's avonds nog natuurlijk

12. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    Het is inderdaad druk met 2 kindjes. Tja, dan kon je met 1 kindje echt in de handjes klappen, hehe....

Ons meisje is nu 1j en 8 mnd. Ons mannetje is dus 12 weken. We hebben thuis een aantal begrippen geïntroduceerd:
    - 'MIJ-tijd' (tijd echt voor mezelf)
    - 'ONS-tijd'(tijd voor mijn partner en ik)
    - 'GEEN-tijd', hehe...tijd voor de kids

En je begrijpt, de meeste tijd is 'GEEN-tijd'! Maar op een dag probeer ik zeker ook even 'MIJ-tijd' in te plannen, maar dat is vaak helaas pas als de kids samen op bed liggen (eventueel 's middags samen en 's avond). Verder is het inderdaad zo dat je eigenlijk van de ene naar de ander gaat. Als de één het eten op heeft, moet de ander, als de één de luier verschoond heeft, moet de ander, als de één aandacht heeft gekregen, moet de ander aandacht krijgen. Dat komt natuurlijk met name omdat ze nog zoveel verschillen in leeftijd.

Wat wel een tip is: als het lukt, probeer je schema zo te krijgen dat de kids 's middags even samen op bed liggen. Ons meisje gaat eigenlijk standaard rond 12.00u 's middags naar bed en slaapt dan 2 uurtjes. En het lukt eigenlijk bijna altijd om ons mannetje ook zeker 1u of meer mee te laten slapen (afhankelijk natuurlijk van wanneer hij precies de fles krijgt). Dat is echt even heel fijn!

En gewoon toch bewust 'ONS-tijd' inplannen! Want dat is vaak het eerste wat er bij in schiet! Zo gaan wij dit weekend lekker op zondagmiddag met ons tweetjes een 'high tea' doen. En vanmiddag ben ik lekker met een vriendin gaan lunchen (ons mannetje was mee, maar dat gaat ook heel makkelijk).

Daarbij gaat ons meisje nu gewoon donderdags en vrijdags naar de kinderdagopvang, ondanks dat ik met verlof ben. En ook dat is lekker! Want ik merk dat ons meisje als ze thuis is zoveel aandacht vraagt, dat ons mannetje vaak dan minder aandacht krijgt dan dat ik graag zou willen geven. En op de dagen dat ons meisje naar de kinderdagopvang gaat, kan ik lekker de tijd nemen voor ons mannetje.

Tja, een heel verhaal he.......

13. Happymam

Happymam Fanatiek lid

7 feb 2009
    1.251
    306
    83
    Hier ook 2 kids, maar wel iets ouder dan die van jouw.
    Ik vind je verhaal en gevoel heeeeel herkenbaar. Had ik eerst ook.

Maar de laatste (4?) maanden gaat ze allebei 's avonds rond 7 uur/half 8 naar bed, en slapen ze tot de andere ochtend (meestal). Zelf ga ik rond half 11, dus ik vind flink wat tijd voor mezelf. Verder slaapt de jongste 's middags ongeveer 2,5 uur, waarvan zo ongeveer (verschilt weleens)
    uurtje voor huishouden, en de rest vd tijd voor m'n dochter en mezelf. Soms 1 uur voor mezelf, 0,5 uur voor m'n dochter, soms andersom...
    Dus als ze iets ouder zijn, krijg je wel weer meer tijd voor jezelf....
    Ik miste dat in 't begin ook wel, m'n dochter sliep toen overdag, maar precies weer op andere tijd dan m'n zoontje, en dan ging zij 's avonds op tijd, was hij tot 9 uur/half 10 op, en dan rolde ik zelf om vd slaap.
    Als ze groter worden, krijg je weer meer tijd voor jezelf!

Deel Deze Pagina