Kindje vaak ziek en je werk?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by , Feb 12, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Niet meer actief

Ons dochtertje is helaas erg vaak ziek. 2 Weken geleden de waterpokken en nu sinds maandag thuis met een keelontsteking. Ze gaat 3 dagen naar een kdv maar daar mag ze natuurlijk niet heen als ze koorts heeft. Mijn werkgever pikt het niet meer dat ik thuis blijf om mn dochter te verzorgen, en ook mn man zn baas begint nu een beetje te klagen. Ook wel een beetje logisch, maar wij kunnen er toch niks aan doen dat ze ziek is? Zorgverlof krijg ik dus niet want volgens mijn baas lijd de zaak eronder als ik er niet ben :( :rolleyes: Mn man krijgt het wel maar heeft het nu al erg vaak op moeten nemen dat ook dat nu niet zo makkelijk meer gaat.
    We zijn nu op zoek naar een andere oplossing, maar welke? Mn moeder is al een paar keer komen helpen, maar moet hier ook vrij voor nemen en 2uur reizen met de trein. Mn schoonouders kunnen helaas door lichamelijke problemen niks doen.
    Ik zit er aan te denken om mn baan op te zeggen en thuis te gaan werken, een andere oplossing zie ik niet.
    Hoe doen jullie het als je kindje thuis blijft ivm ziekte?
    Ik zie het allemaal niet meer zitten :cry:

2. Heart

Heart Fanatiek lid

Jan 28, 2008
    1,572
    0
    0
    Limburg
    Je baan zelf opzeggen zou ik dus niet doen! Laat je dan maar ontslaan, krijg je tenminste nog iets van ww.. :(

Ik heb helaas nog geen baan, maar vroeg me hetzelfde af. Bij sollicitaties vragen ze me dat zelfs, wat doe je met je dochter als ze ziek is..geef daar maar eens antwoord op :(

3. Niet meer actief

Tja ik zal dus morgen weer mn baas moeten bellen dat ik niet kan werken en heb zo het gevoel dat het dan klaar is....

Moet ook wel zeggen dat ik niet 1 van de leukste bazen heb hoor! Heb zelfs al een paar keer gebeld dat ik zelf ziek ben ipv mn dochter....

4. Fem

Fem VIP lid

Dec 28, 2006
    5,292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hij mag je niet eens ontslaan met dit als reden, daarnaast moet hij eerst een dossier opbouwen. Wat voor soort contract heb je?

Elke werknemer in Nederland heeft recht op zorgverlof wat je op elk moment in kan laten gaan waarbij je op jaarbasis tweemaal het aantal uren mag opnemen wat je werkt. Als je 24 uur werkt mag je op jaarbasis dus 48 uur opnemen op kosten van de baas, dit geldt ook voor jouw man. Zorgverlof mag hij alleen weigeren als het bedrijf in gevaar komt en dit kun je zelfs via een rechter uitvechten (gaat wel erg ver, maargoed).

Zeker niet zelf ontslag nemen hoor, net wat Heart zegt, dan verlies je het recht op een uitkering en wat nou als je geen leuke thuisbaan vind?

Sowieso is het vervelend, onze dochter heeft onlangs ook waterpokken gehad en mocht daarom niet naar het KDV, mijn man heeft toen iets geregeld op zijn werk. Vervolgens kwam onze dochter in het ziekenhuis (het was maar 1 nachtje maar wel erg onverwacht) en toen heb ik onverwacht ook verlof op moeten nemen, dit alles in 3 weken tijd ofzo. Onze werkgevers zijn er ook niet blij mee, maar ik heb daar echt wel sch**t aan (sorry voor het taalgebruik), het is wel ons kind en als mijn werkgever dat niet begrijpt, jammer dan maar, sowieso mag hij je om deze reden niet ontslaan.

Beterschap en succes!

5. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    Jee, wat lastig! Ik heb gelukkig een kindje dat niet zo vaak ziek is (én een flexibele werkgever), maar dit lijkt me echt drama!
    Ik kan me voorstellen dat je op deze manier liever je baan opzegt, maar dat is een ingrijpende beslissing die ik niet te snel zou nemen. Als ze jou onstslaan is het natuurlijk wat anders...
    Is een gastouder ipv een KDV misschien een optie? Dat heeft 2 voordelen: sommige kindjes pikken nou eenmaal alle virusjes op als ze op het KDV zitten en bij een gastouder is het wat dat betreft 'rustiger' en wordt ze dus misschien minder vaak ziek. Maar bovendien kan een kindje dat een beetje ziek is (niet te erg) vaak wel naar een gastouder toe, terwijl het niet naar het KDV kan. Dus dan hoef je er geen vrij voor te nemen. Misschien helpt het al als je bij je werkgever aangeeft dat je naar zo'n oplossing op zoek bent?

Sterkte ermee in elk geval!

6. Isademi

Isademi VIP lid

Jun 3, 2008
    11,327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ik zou ook naar een gastouder opzoeken is toch rustiger, minder virussen, persoonlijker contact e.d.
    En wat flexibeler denk ik ook..

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat lijkt me dus echt zo'n kut vraag he! Want inderdaad, geef daar maar eens antwoord op... Je kunt wel zeggen dat je iets geregeld hebt, maar als in de praktijk blijkt dat dit niet zo is... Tsja, ik zou me behoorlijk opgelaten voelen. Maar om nou in een sollicitatiegesprek te gaan zeggen dat je dan vrij moet nemen... Irritant hoor.

Gelukkig heeft mijn man heel flexibel werk en zal zijn baas hier in ieder geval niet over zeuren. Wij hebben namelijk ook geen andere oplossing wat betreft ouders die even kunnen bijspringen...

8. Niet meer actief

Ik was dus van plan mn baan op te zeggen als ik wat anders heb hoor, eerder niet!

En paar maanden geleden was mn dochter zo ziek dat ze bijna opgenomen moest worden ivm uitdrogen dus ik bel mn baas en vraag om zorg verlof en ik krijg dus als antwoord nee dit krijg je niet wat het bedrijf lijd hier onder dus het kost je gewoon een vrije dag.
    Dus zoals Fem zegt klopt wel en dat weet mn baas ook, Hij weet precies wat ie moet zeggen om mij geen zorgverlof te geven.

We komen dus net weer van de huisarts en ze heeft nu een luchtweginfectie (weer) als het volgende week niet over is dan gaan ze eindelijk verder kijken! Mn man heeft WEER wat kunnen regelen op zn werk pffffff

Wij hebben onze dochter naar het kdv gebracht omdat zij enigst kind is en blijft. We willen dat zij wel genoeg contacten heeft met andere kinderen. Maar idd mocht een gastouder een oplossing zijn dan gaan we dar voor. Wist nl niet dat je kindje daar wel heen mag als het ziek is.....

9. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wat voor werk doe je? Op zich ben je niet zo snel 'onmisbaar' voor het reguliere proces van een bedrijf hoor. Bovendien kun je altijd calamiteitenverlof opnemen. Dat mag je werkgever niet weigeren. Calamiteitenverlof geldt als je pertinent thuis (of ergens anders moet zijn) omdat je iets moet regelen of iemand moet verzorgen. Bijvoorbeeld als je waterleiding lek is of als je dus je dochter moet gaan verzorgen.

Ik zou ook niet zomaar ontslag nemen, idd als ze je ontslaan (wat ik me afvraag of ze dat voor elkaar krijgen om die reden) krijg je in elk geval ww. Overigens moet je dan wel zorgen dat je niets ondertekent en nergens mee akkoord gaat! Daarnaast zou ik nu zelf ook een dossier over je werkgever opbouwen in je eigen belang. Dus mailtjes bewaren, registreren als je belt etc.

Succes ermee!

10. Suya

Suya Actief lid

Dec 26, 2008
    235
    0
    0
    @Heart: als je ontslagen wordt (en dat kan alleen met goede redenen) heb je ook geen recht op WW! Of je moet al tot een soort van ontbinding van het contract komen. Maar ontslag door schuld is geen recht op WW. Maar eer het zover is moet er inderdaad een flink dossier liggen. Maar dat dossier zou natuurlijk al beginnen als jouw baas zegt dat je moet komen werken en je komt niet.

Verder heb je inderdaad recht op zorgverlof. Maar als je dat zou opnemen en een week nodig hebt, dan heb je de uren in principe al zo goed als op. En als jouw kindje vaker ziek is, dan kun je hier dus geen gebruik meer van maken.

Ik hoor vaker van ouders dat de werkgevers maar moeten accepteren dat ze nu eenmaal ouders in dienst hebben die ook wel eens thuis moeten blijven voor hun kindjes. Ik ben het hier tot op zekere hoogte wel mee eens. Je kunt altijd samen in goed overleg met jouw werkgever kijken welke mogelijkheden er zijn indien zich bepaalde omstandigheden voordoen (bv ziek zijn van jouw kindje).

MAAR: daarnaast ben ik ook absoluut van mening dat jouw baas er niet voor heeft gekozen dat jij kinderen hebt. Met andere woorden, op een gegeven moment houdt het natuurlijk op voor een werkgever qua flexibiliteit. En dat vind ik wel heel begrijpelijk. Je kunt wel zeggen dat jouw baas wist dat je kinderen had toen hij jou aannam, maar als jij ergens gaat werken moet je je ook gewoon bewust zijn van het feit dat je er niet zomaar van uit mag gaan dat je altijd thuis kunt blijven als er iets met de kinderen is. Een goede back-up regelen is dus denk ik wel noodzakelijk.

11. miepie28

miepie28 Fanatiek lid

Aug 13, 2008
    2,687
    0
    36
    intercedent
    heb je als eens aan een gastoudergezin gedacht? Dan mogen ze wel gewoon komen als ze ziek zijn.
    WEet niet hoe erg je dochtertje ziek is iedere keer maar mijn dochter had een luchtweginfectie en ik kon ook niet vrij krijgen en dat was toen geen probleem bij het gastoudergezin.
    Hopelijk vind je snel een oplossing!

Ps: heb je ook geen vrienden/buren met kinderen die misschien willen oppassen in hoge nood?

12. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Hoi,

Was nog even aan het googlen en kwam dit tegen op http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction ... k_id=72371

Misschien heb je er wat aan! Er staat nog meer info over zorgverlof.

Overigens als je wel een vrije dag mag nemen, dan geldt de stelling niet dat het bedrijf lijdt onder jouw afwezigheid. Dan zou je immers ook geen vrije dag kunnen nemen!

Groet Rosa

Mag uw werkgever kortdurend zorgverlof weigeren?
    Uw werkgever kan het kortdurend zorgverlof alleen weigeren als door uw verlof het bedrijf of de organisatie in ernstige problemen zou komen.

Stopzetten kortdurend zorgverlof door werkgever
    Als uw zorgverlof eenmaal is begonnen, mag uw werkgever dit niet meer stoppen.

Cao
    In uw cao of regeling tussen uw werkgever en ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging kunnen andere afspraken staan over kortdurend zorgverlof. Informeer bij uw werkgever of dit voor u ook zo is en welke regels in dat geval voor u gelden.

Hulp bij conflict
    Als u en uw werkgever het niet eens worden over het opnemen van kortdurend zorgverlof, kunt u het volgende doen:

U neemt contact op met de afdeling personeelszaken van uw bedrijf. U neemt contact op met uw vakbond. U zoekt rechtshulp. In het uiterste geval kan de rechter een uitspraak doen over de noodzaak van uw verlof.

13. minipi

minipi Fanatiek lid

May 17, 2006
    1,523
    0
    0
    Je zou een gastoudergezin kunnen doen en dat t.z.t. combineren met een peuterspeelzaal-ochtend voor de contacten met andere kindjes. Je moet overigens wel even vragen of je kindje inderdaad ook mag komen als ze ziek is; meestal is dat zo bij gastouders, maar je moet hier individuele afspraken over maken geloof ik.
    Ik heb van 2 ouders gehoord die op doktersadvies hun kind een paar maanden thuis hebben gehouden van het KDV. Daarna was hun weerstand weer op peil en konden ze weer naar het KDV; ze zijn nog wel eens ziek, maar niet meer zo extreem vaak. Dus dat is ook nog een optie, alhoewel ik geen idee hebt hoe je het dan in die paar maanden op moet lossen...
    Sterkte ermee meid, het moet heel vervelend zijn!

14. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    Ik zou er dikke vette poep aan hebben, ik heb ook ontslag genomen omdat ik te weinig bij haar was en mn werkgever mij afbeulde omdat ze me zogenaamd nodig had op de vloer. Maarja ik had een half jaar contract dus bij mij was het simpel, gewoon niet verlengen.

Als mn kindje me nodig heeft heeft ze me nodig. En zijn ze het er niet mee eens, ontslaan ze me maar lekker hoor!

15. Niet meer actief

Ah zie al weer wat tips voorbij komen! Zal zo even lezen want er word er 1 wakker ;)
    thx!

16. Niet meer actief

oh en werk in een fotozaak (detailhandel) voor 23u pw en heb een jaarcontract, is 10 jan verlengd. Mn volgende contract moet vast worden!

17. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    je mag tegenwoordig wel accoord gaan met ontslag en dan houd je nog je ww recht. Mijn man zit daar namelijk nu middenin ;)
    Ik zou idd meer oppassen voor ontslag door schuld.

En hou er rekening mee dat je op jonge leeftijd nog niet zoveel maanden ww hebt. Mijn man heeft na 6 jaar werken recht op 7 maanden ww. Daarna kom je in de bijstand en moet je je huis verkopen...

Neemt niet weg dat het me onvoorstelbaar lastig lijkt, deze situatie. Ik kan me ook voorstellen dat de werkgever er niet blij mee is, maar wat moet je anders? Ik heb ook geen vangnet voor ziekte op ziekte op ziekte. Je weet toch ook niet van te voren of je kindje vaak ziek is?
    Ik heb in een jaar tijd nog nooit vrij hoeven nemen omdat mijn dochter ziek is. Dat is pas 2 keer gebeurt, toen ik zelf ziek was en de andere keer duurde maar 3 dagen.
    Je kunt ook niet weten of dat zo blijft ;)

18. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

Jan 15, 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    grappig, ik ook :D

19. mamatwan

mamatwan Actief lid

Jun 18, 2008
    112
    0
    0
    maastricht
    heb even meegelezen want hier ook zo'n ukje die dus ELKE week ziek is, en dan overdrijf ik niet. tot nu gaat het ongeveer zo.

puk gaat op woensdagmiddag en donderdagochtend naar KDV, ben als drie keer gebeld op donderdagmiddag om hem te halen (koorts en hevig spugen) en de rest vd keren elke vrijdag ziek (koorts, verkouden, oorontsteking 2x, keelontsteking, ontstoken oogjes enz) dan is het dus zaterdag zondag maandag (omadag) dinsdag (omadag) rusten en is ie dinsdag eigenlijk weer kiplekker, dan woe en do weer KDV en hup weer ziek. ik wordt er zo moe van en vindt het zo zielig voor ukkie :cry: want hij heeft het heel erg naar z'n zin op de creche.

Huisarts wilde nog niet doorsturen omdat "hij eroverheen groeit" maar tot die tijd moet 1 van ons dus thuis blijven als puk koorts heeft en niet naar de creche mag. overigens heb ik dus wel een vangnet van oma's en opa's maar ik voel me toch bezwaard om die steeds te bellen. meer bezwaard dan me op m'n werk af te melden. inmiddels loopt het dus aardig in de verlofuren, maar tot nu toe nog geen commentaar gehad van leidinggevende gelukkig, wellicht bij de komende beoordeling :)

20. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,265
    6,790
    113
    Wat een situatie zeg!

Ik zou toch nog een keer met je werkgever om te tafel. Samen tot een oplossing komen. Gastouder is inderdaad een optie, maar dan 1 die alleen jou kind heeft en eventueel aan huis wil komen.

Orange heeft hier voor haar werknemers een oplossing voor:

Zodra een kind ziek is kan de medewerker een nanny bellen en die komt dan direct. Volledig door Orange betaald. Werknemer kan komen en het kindje is lekker vertroeteld bij de professionele nanny.

Share This Page