Houdt het kdv rekening met jullie wensen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door zogelukkig, 9 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik wil mijn kindje na de vakantie 1 dag naar een kdv brengen, maar ik ben nogal "apart" met eten.
    Zo wil ik bijv. dat hij niet gevoerd gaat worden en dat hij geen suiker of vlees krijgt, dus geen limonade, koekjes, danoontjes, jam, chocoladepasta, ham, worst etc.
    Kunnen ze daar rekening mee houden of is het eten wat de pot schaft op een kdv?

Ik heb een druk zoontje, dat nog twee keer goed slaapt overdag.
    Hoe gaat dat op een kdv? Kunnen kinderen van 1 - 1,5 jaar daar slapen of zijn er alleen bedjes voor de kleintjes?
    Slapen jullie kinderen er of komen ze doodmoe thuis?

2. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Bij ons is het zo dat ze zeker wel slapen daar, maar je zoontje is al wat ouder en het zal dus niet vlekkeloos gaan vanwege het onbekende, dat heeft tijd nodig.
    Ze komt absoluut niet doodmoe thuis, ook niet lastig of zo maar de dag erop slaapt ze wel wat langer altijd.
    Limonade schenken ze bij ons niet, gewoon melk en water en soms roosvicee. Qua eten ben ik niet moeilijk, ze eten bij ons kdv (bruin) brood met kaas, worst, leverpastei. In ieder geval geen jam, stroop, chocopasta enz.
    Ik kan me daar overal goed in vinden, je moet ook bedenken dat ze het nooit zullen doen precies zoals jij het doet...
    Wat het eten geven betreft: bij ons geven ze alles in de handjes, behalve bij de allerkleinsten. Dus brood, een cracker, fruit, alles in stukjes in de handjes geven.
    Je krijgt ook een kennismakingsgesprek dus daar kunnen jouw wensen en hun werkwijze besproken worden.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hey zogelukkig,
    Hier gaan Malou en Ruben (zoals je waarschijnlijk wel weet) 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. En ook hier nogal 'aparte' opvattingen volgens sommigen, zelf vind ik het maar heel normaal. Wat voor jou volgens mij ook geldt ;).

Ik zal als ik jou was, zelf bij het kdv of de kdv's bij jou in de buurt gaan informeren, en ook vragen of ze kunnen voorzien in jouw wensen wat betreft de verzorging van de kleine. En dan kijken bij welk kdv je de beste afspraken kan maken.

Wij zelf hebben echt een super kdv (anders gingen ze er wss ook echt niet heen). En dat houd echt erg goed rekening met onze wensen. Zo werden we een tijdje geleden dus netjes gebeld omdat ze een ijsje gingen eten, of ze dat dus ook mochten. Vond dat erg netjes en erg fijn dat wij daar dus idd over werden gebeld. Geeft mij echt weer extra vertrouwen zulke dingen :).

Zo krijgen ze dus idd geen sap op het kdv, tenzij we zelf aangeven dat ze dit wel een keer mogen, ze krijgen dus alleen water en thee. Als er een niet gezonde traktatie is, bewaren ze die en kunnen wij dus thuis zelf bekijken of ze het krijgen of niet. Bij een fruit traktatie word het wel gewoon al gegeven, vind ik prima, want word dan gegeven ipv het fruit dat ze anders zouden krijgen.

Beleg voor op brood hebben ze verschillende soorten worstjes, kaas, smeerbaar beleg. Daarin mag je als ouder zelf aangeven wat je wel en niet wil. Ook kan je bijv zelf een pot jam daar neer zetten dat dan alleen voor jouw kindje gebruikt word.

Slapen doen ze hier nog 1x, ook gewoon op het kdv. Ze hebben gewoon bedjes voor de kinderen. In het begin sliepen ze overigens bijna niet en kwamen ze heel erg moe thuis, maar dit is na een aantal keer beter gegaan en zijn ze gewoon lekker vrolijk bij het thuis komen ;).

Oke er zijn ook minpuntjes, zo mocht ik een tijdje geleden geen flesje gekolfde borstvoeding mee geven, want ze hadden nu de leeftijd waarin er zelf geen voeding mee gebracht mag worden. Ben er toen verder niet op in gegaan, vond het wel best, maar de fles kunstvoeding die mee gaat mag wel en das blijkbaar geen voeding :(. Maar stel ze zouden gewoon altijd nog gekolfde bv mee gekregen hebben, dan was dat geen probleem :D. Beetje krom dus, maar snap het ook wel. Had het gewoon niet moeten vragen, maar gewoon moeten doen :p! Meer minpuntjes heb ik eigenlijk nu niet die ik kan bedenken.

Geloof dat ik je vragen zo een beetje gehad heb ;)! Hoop dat je er wat mee kan. Alleen is het bij het ene kdv natuurlijk gewoon heel anders als bij het andere kdv.

Liefs, Hanneke!

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    L. gaat nu naar een gastouder en daar kan ik heel goede afspraken mee maken. Hiervoor ging ze naar een KDV en dat ging ook super, ze hadden een grot schoolbord met alle 'aanwijzingen' voor de verschillende kindjes. Sommigen, geen brood, anderen geen roosvicee (ik wou bv alleen diksap) sommigen geen fruit. De gewenste slaaptijden kon je er ook op laten zetten. Zoals ik het mee he gemaakt doen ze niet moeilijk tenzij het tegen de veiligheidseisen ingaat. Je kon bv niet zeggen dat je wou dat je kindje onder een dekbed sliep ipv een slaapzakje (ik zou niet weten waarom je dat zou willen, maar goed, het is maar even een voorbeeld)

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik weet niet hoeveel keuze je hebt in je omgeving, maar je kunt inderdaad even naar een aantal bellen en dit voorleggen. Ik denk dat het verschilt per KDV hoe welwillend ze daar tegenover staan, maar dat de meeste hier wel rekening mee houden.

Hier in ieder geval nooit problemen gehad met afwijkende (dwz anders dan hun standaard) wensen. Vlees geven ze de kinderen hier trouwens niet op brood (en avondeten krijgen ze er niet), maar ze krijgen inderdaad wel een biscuitje 's middags. Als jouw kleine daar geen moeite mee heeft, lijkt me het verre van een probleem als ze haar er geen 1 geven op dat moment ;) En ze kunnen natuurlijk gewoon water in haar beker doen, dat lijkt mij ook geen punt. Bovendien scheelt het hun juist handen als ze zelf eet ;)

Ik denk dat het wel goed komt! Maar vraag er in ieder geval van tevoren even naar :) (al denk ik dat je dat sowieso wel van plan was)

6. Yukl

Yukl Niet meer actief

Oh ja, slapen doen de oudere kinderen hier tussen de middag. Meestal tussen half 1 en 3 uur (ze gaan tegelijk op bed). Ik verbaas me er nog steeds over dat mijn zoontje dan goed kan slapen met kinderen die niet allemaal tegelijk in slaap vallen of tegelijk wakker worden. Het gaat verrassend goed met al die omgevingsgeluiden.

7. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Bij mijn kdv wordt goed rekening gehouden met onze wensen. Ik wil niet dat Mini suiker krijgt en dat geven ze haar dan ook niet. Nog nooit problemen mee gehad en werd ook als heel vanzelfsprekend genoteerd bij het intakegesprek. Hier krijgen ze geloof ik zelfs biologisch fruit standaard. Ook voeden op verzoek (fv) was geen enkel probleem.

Wel slaapt ze minder goed daar dan thuis, er gebeurt zo lekker veel. Maar ik merk wel dat als ze echt haar slaap nodig heeft, ze ook daar ineens 2 uur weg kan slapen. Ze is niet doodmoe als ze thuis komt en gaat gewone tijd naar bed (rond 19.00 uur, 19.30 uur) maar ik merk wel dat ze meestal die nacht wat langer slaapt (halfuurtje tot heel soms een uurtje). Maar ook met slapen proberen ze er iig alles aan op het kdv ondanks dat ik het niet heel erg vind dat ze daar minder slaapt, het is er nu eenmaal anders dan thuis.

8. zogelukkig

Waar ik een beetje bang voor ben is dat ons ventje na 1 dag kdv dagen uit zijn ritme is. Hij slaapt overdag best veel en heeft dat ook echt nodig. Hij kan alleen in zijn eigen bed slapen en als we ergens zijn en hij is te moe en kan niet slapen dan zijn echt de rapen gaar...

9. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Als je hem naar het kdv brengt, zal hij daar toch uiteindelijk moeten gaan slapen. Het zal de eerste weken/maanden echt niet vlekkeloos gaan zoals ik al zei (nadeel is, hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt).
    Hij zal zijn slaap de dagen erop thuis wel weer inhalen dan. Misschien kun je hem nu al laten wennen aan 'anders slapen' dan in zijn eigen bedje. Bijv. campingbedje op zijn kamertje zetten, hem er af en toe in laten spelen, dan eens een ochtendslaapje erin, langzaam opbouwen, dan eens een nacht, dan eens ergens op bezoek waar hij vaker komt en bedje meenemen, zoiets?

10. zogelukkig

Och mied; we hebben in 13 maanden alles al geprobeerd! Alleen in de rijdende auto en rijdende kinderwagen wil hij nog weleens zijn ogen dichtdoen...
    En een ander dan mama kan hem ook niet naar bed brengen. Als ie doodop is, wil het papa nog wel eens lukken.

Mar goed; ik ben een leek hoor op kdv-gebied. Kinderen van welke leeftijd zitten met elkaar in een groep en als er staat: 35 kindplaatsen, laten ze de kinderen dan om beurten slapen? Er staan toch geen 35 bedjes?

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Zogelukkig, je zoontje zal echt even moeten wennen in het begin (dat is zelfs bij de hele jonkies zo natuurlijk), maar ook zeker omdat hij zo gewend is aan jouw aanwezigheid. Alles is nieuw, druk, anders en hopelijk vindt hij het ook gewoon leuk! Maar zijn ritme zal idd even anders lopen dan jij gewend bent en dan hij gewend is. En toch, ik heb altijd het idee dat jij juist wel overtuigd bent van de flexibiliteit van kinderen? Het zal echt wennen zijn.

En hoe de groepsindeling eruit ziet is bij elk kdv anders. Je hebt horizontale groepen en daarbij lopen de ritmes van de kindjes redelijk gelijk op (tegelijk slapen enzo) en bij verticale groepen wisselt het elkaar meer af. Wat bedplaatsen betekent weet ik trouwens ook niet precies hoor. Bij mijn kdv heeft elk kindje gewoon een vaste slaapplek, dus slaapt ze altijd in hetzelfde bedje en we konden kiezen tussen een lichtere kamer en een hele donkere kamer.

Mag ik vragen waarom je hem naar een kdv wil brengen? Is het voor hem of heb je verplichtingen buitenshuis?

12. zogelukkig

Miepie,

Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt voor hem. Ik hoef hem niet zo nodig te missen, maar hij hangt wel heel erg aan mijn rokken en hier doen we grotendeels iedere dag hetzelfde. Het is een sociaal ventje en ik woon niet in een kinderrijke buurt (platteland, achteraf) en ik denk dat het goed voor hem zal zijn om te spelen en te leren met andere kinderen in een andere omgeving. Ik denk dat het goed is voor zijn zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
    Ik denk overigens niet dat hij in een hoekje gaat zitten brullen. Hij is dol op aandacht van anderen en kan heel leuk spelen. Wat dat betreft zal hij zijn weg wel vinden.

Eten, slapen en geen mama de hele dag om je heen zal best wennen zijn, maar misschien moet ik me daar wel niet zo druk over maken.

Heb nu 2 (of 3) kdv's op het oog waar ik meer van wil weten.

Wat zijn voor-/nadelen van verticale of horizontale structuur?

13. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    #13 zandkasteel, 10 jun 2010
    Laatst bewerkt: 10 jun 2010
    Het is bij elk kdv verschillend, ligt er aan welk beleid ze volgen. Er is nu ook een beleid dat de kinderen zelf mogen kiezen wat ze op brood willen ; ' ingaan op de behoefte van het kind '. Dus als het kind 3 boterhammen met pasta wilt dan moet je dat geven :x Ik ben het hier niet mee eens maar goed dat is een andere discussie.

Heb je al een plek bij een kdv?
    Je kan altijd vragen hoe hun daarover denken.
    Kirsten slaapt ook gewoon op het kdv hoor, op de groep hebben ze een slaapkamer met 4 bedjes voor de kleintjes en de op de gang hebben ze de peuter slaapkamer voor alle grote kinderen van alle 4 de groepen. Hier slapen ze dan samen (er is altijd een leidster aanwezig bij het slapen).
    De ene keer slaapt ze 3 uur en de andere keer (zoals vandaag) maar 20 minuten.

Ik wil wel ff zeggen dat het een moeilijke leeftijd is om te wennen

14. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    je hebt verticale en horizontale groepen
    verticale groep is kinderen van 0-4 jaar
    horizontale groepen zijn groepen voor de baby's 0-2 jaar meestal, peutergroepen 2-4 jaar. Je hebt ook nog dreumes groepen, dat is een tussengroep tussen de baby en peutergroepen. Maar niet elk kdv heeft dit, en elk kdv heeft verschillende soorten groepen.

misschien voor het hele kdv die 35 plaatsen, er zijn zat kdv'en die 6 groepen hebben met 12-16 kids.

Let wel op de wachtlijst!! Ik had Kirsten ingeschreven toen ik 16 weken zwanger was en pas toen zij 4 maanden was was er plek.

15. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Ik vind de verticale groep ideaal, ze zit daar tot dat ze naar de basisschool gaat. Bij de horizontale groepen moeten ze weer naar een andere groep rond de 2 jaar. Ze zijn dan de baby's gewend en dan ineens bij de grote kinderen, niet alle kinderen kunnen hier tegen.
    Kirsten is nu vanaf dat ze 4 maanden is 2 dagen in de week bij grote en kleine kinderen.

Maar er zijn dus ook kdv die geen keuze hebben in groepen die dus alleen verticale groepen hebben.

Wij doen hier ook bijna elke dag hetzelfde :) en die 2 dagen vind ze heerlijk...

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Het KDV van mijn zoontje heeft geloof ik meer dan 35 plekken voor kinderen, maar ze hebben meer dan genoeg bedjes voor al deze kinderen :) Ze slapen sowieso niet allemaal tegelijk omdat de baby's vaak op andere tijdstippen slapen (niet omdat dat moet, maar omdat dat ritme gewoon zo is). En veel oudere kinderen slapen helemaal niet meer. Dus dat komt sowieso goed!
    Wel is de kans groot dat je kleine tijd nodig zal hebben om te wennen, zeker mbt slapen. Mijn zoontje sliep er in het begin beduidend korter dan thuis, maar inmiddels slaapt ie daar net zo goed. En het is maar 1 dag... Hij zal misschien iets ontregeld zijn, maar na een wenperiode valt dat denk ik hartstikke mee.

Verder zit mijn zoontje op een verticale groep en ik vind dat prima. Al merk ik wel dat de oudste kindjes (die bijna naar de basisschool gaan) zich wat gaan vervelen, maar dat hebben ze denk ik allemaal. Op het KDV van mijn zoontje zijn de 3 groepen van elkaar gescheiden dmv schuifdeuren die regelmatig openstaan en buiten spelen ze sowieso allemaal samen. Zo hebben ze dus het voordeel van een vaste groep en dat kinderen zich altijd aan iemand op kunnen trekken (behalve als ze de oudste zijn), maar ze kunnen wel met leeftijdsgenootjes van de andere groepen spelen.

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik vond een verticale groep ook lekker, kunnen ze zich een beetje optrekken aan oudere kindjes en er van leren.

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Zogelukkig, als hij sociaal is dan zal hij zich goed redden op het kdv. Ik denk dat het dan voornamelijk voor jou even wennen zal worden, vooral dat hij dan dingen anders doet dan je gewend bent (minder slapen, misschien wat vermoeider).
    Maar goed, ik ben een groot voorstander van het kdv, zéker voor sociale kindjes (en ik denk dat bijna alle kindjes dat eigenlijk wel zijn hoor).

Mini zit in een verticale groep, voor haar ideaal. Ze is een snelle henkie en kan van de oudere kindjes afkijken. Ik zou zelf een horizontale groep wat te beperkt vinden voor haar, ze houdt nu eenmaal van beweging om zich heen om naar te kunnen kijken.

19. zogelukkig

Bedankt voor de uitleg meiden.

En Miepie; gefeliciteerd!;)

20. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    oh nu zie ik het ook Miepie gefeliciteerd :D