Houdt het kdv rekening met jullie wensen?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door zogelukkig, 9 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

zogelukkig, qua voeding, ik zou even vragen naar het voedingsbeleid van het kdv en vragen hoe flexibel ze daarin zijn. Wat ik je nu uitleg, daar bedoel ik niks vervelends mee (ik vind het super hoe ze het bij hanneke bv doen) maar dat is wel een uitzondering denk ik. Op de meeste kdv's is het vanaf 1 jaar met "het grote schema"mee. Dat is dus qua tijden e.d., maar vaak ook qua voeding. Allergieen staan hier buiten natuurlijk. Ik heb een kindje dat geen noten mag, dus die krijgt geen pindakaas of hazelnootpasta. Maar verder wordt in principe alles aangeboden wat op die leeftijd "kan" voor je kindje. Sap in de zin van roosvicee wordt over het algemeen gezien als een geschikte sap voor een kindje van 1. Hetzelfde met een lange vinger. Ik zeg absoluut niet dat jij zeurt hoor, maar hoe er over het algemeen gedacht wordt.

Ik werk zelf op een kdv en ik vind zulke dingen nooit een probleem als dat bij 1 kindje is. Maar....... vaak heeft iedereen wel specifieke wensen. Wij hebben groepen van 12 of 16 kindjes. (ligt aan de grote van het lokaal) Het is best lastig als alle 12 kindjes met iets komen, snap je??? Even een voorbeeldje: pietje mag geen chocopasta, marietje geen sap, keesje geen koekjes met suiker, saartje geen chipjes of tucjes bij een feestje als carnaval (anders worden die ook niet gegeven bij ons hoor;)) Als ik aan alle ouders de specifieke voedingswensen zou vragen, dan zou er zeker zoiets uitkomen. Ik vind het niet raar wat jij zegt, ik vind het een nobel streven. Maar op een groep met 12 kindjes is het moeilijk te regelen, dat is eigenlijk wat ik probeer uit te leggen. De werkdruk is in de kinderopvang enorm hoog en zulke dingen zijn bijna niet te realiseren (ook al zou ik dat best willen) Daarom ligt op de meeste kdv's de grens op 1 jaar. Dat is een leeftijd waarop kindjes veel dingen mogen (qua voedingswaarde en ingredienten, heeft natuurlijk niks te maken met wat jij als ouder wil, dat kan best botsen). Ik hoop dat je mijn verhaal snapt, je hoeft het met de inhoud niet eens te zijn natuurlijk. ;)

2. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    wat heb jij dat mooi verwoord :)

3. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ tulip: dat verbaast me wel eerlijk gezegd. Mijn zoontje krijgt nog steeds alleen water te drinken en geen sap omdat ik dat maanden geleden heb aangegeven. Ik dacht eigenlijk dat de meeste KDV's wel naar dergelijke wensen zouden luisteren.

4. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    uit ouder perspectief zou ik dat ook zeggen Yukl, maar ik werk ook in de kinderopvang en het is haast niet te doen.
    Ik werk in de flexpool dus ik zit overal, en ben op 1 kdv geweest daar hadden van de 16 kinderen 9 kinderen allergie! En dan het echte werk; gluten, KMA etc. Dus die 9 kinderen hadden allemaal hun eigen eten en drinken mee en mochten een aantal producten niet.
    En als je dan ook nog daarnaast de normale wensen van ouders moet waarborgen dan wordt dat teveel.

De druk is zo hoog in de kinderopvang, ik heb er als invalkracht minder last van als vaste leidster maar toch merk ik die druk ook wel.

5. Yukl

Yukl Niet meer actief

@ mamavankirsten: tsja, ik begrijp het wel. Maar blijkbaar kan het op het KDV van mijn zoontje wel. Dus waarom elders niet? Ze hebben er gewoon van ieder kind een lijstje hangen met die dingen die ie wel of niet mag.

6. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland
    Dat hebben ze hier ook hoor maar dat is dan meer ivm allergien.
    Op de groep van mijn dochtertje doen ze het ook hoor, dus daar ben ik zelf ook wel blij om. Want ik wil niet dat ze chocopasta eet.
    Ben blij dat het kdv van je zoontje wel aan jullie wensen voldoen ;)

7. tulip

tulip Niet meer actief

yukl, tja het is ook moeilijk uit te leggen. Ik snap dat het klinkt als een kleine moeite en dat is het ook voor 2 kindjes bv. Maar met 16 kindjes in een groep is het gewoon heel moeilijk. Met brood eten bv, dan heb je dus 16 kindjes aan tafel zitten en dan moet je van allemaal in de gaten houden wat ze allemaal wel en niet mogen. De een bv geen jam, de ander geen smeerkaas, weer 1 geen chocopasta. Die 16 kids die er op 1 dag zijn zijn ook niet alle kinderen op de groep he, wij hebben er in totaal 35. Dan moet je dat bijna van 35 kinderen uit je hoofd weten. Een briefje is wel handig, maar dat kost ook zoveel tijd, terwijl je ongeveer een half uurtje tot 3 kwartier hebt voor de broodmaaltijd. Van de 16 eten er misschien 9 of 10 zelf en de rest moet geholpen worden. Dat zijn ongeveer 2 kindjes per leidster. Dus dan ben je 2 kindjes aan het helpen met eten en dan roepen de peuters om nog een boterham of een glaasje melk. Prima te doen, maar niet als ik ook nog van ieder apart moet weten wat die wel en niet mag.
    Ik snap heel goed dat het bij jouw zoontje wel werkt, maar daar zullen vast niet alle ouders specifieke wensen hebben. De meeste maakt het waarschijnlijk niet uit. Voor een enkel kindje zou dat bij mij ook wel werken.

het is ook absoluut geen onwil, maar ik zou niet weten hoe ik dat er allemaal bij moet bedenken voor ik een boterhammetje smeer of een glaasje sap inschenk.:) Met drinken maken we bv een grote kan siroop. Als er 1 kindje bij is wat water mag, dan zal dat zeker lukken. Maar mijn ervaring is als je duidelijk maakt dat ouders hun specifieke voedingswensen te kennen mogen geven, dat het dan niet bij 1 kindje blijft. Wij hebben er van die 16 dus 1 met eigen sap, want die mag niks waar appel in zit. Nog 1 drinkt echt geen sap dus die krijgt thee. Bv nog een ouder die liever heeft dat het kindje water krijgt, 1 die liever diksap heeft, 1 die liever roosvicee heeft. Snap je dat het zo ontzettend veel tijd kost om al die bekertjes apart te vullen i.p.v 1 grote kan en een enkele die vanwege allergie iets niet mag. Die tijd die we dan overhouden kunnen we gebruiken voor een boekje of een spelletje.

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Niet meteen verkeerd begrijpen, maar ik zou het vreemd vinden als de leidster me zou bellen of mijn kind een ijsje mag. Ik zou toch denken dat ze wel iets beters te doen heeft...

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dat mag jij natuurlijk vreemd vinden. Wij vinden het heel fijn omdat ze dus weten dat wij het in (en uit) principe niet willen hebben. Ik zou het vreemd vinden wanneer ik mijn kindjes thuis krijg en te horen krijg dat ze een ijsje op hebben. Denk ook dat ik ze dan niet meer zou laten gaan. (en jawel hoor ook onze kindjes hebben toen die dag een ijsje mogen eten, maar als ze een week later weer zouden bellen zou het antwoord nee zijn, ik wil echt niet dat ze elke week van die zoete troep als extra krijgen ;)).

Overigens snap ik heel erg goed wat de kdv leidsters (om jullie even in 1 woord te benoemen, of nouja 2) die hier reageren dat het erg lastig kan zijn, maar vooruit, hier echt geen groep van 35 kindjes, gelukkig :D, en daarbij hebben wij er zelf na gevraagd of het kon, kon het niet, ook prima uiteraard, dan zijn ze voor ons geen optie.

10. adi

adi Niet meer actief

Hier zijn ze nog geen 1, maar uit onze gesprekken met de leiding hebben wij begrepen dat hier ook specifieke wensen doorgegeven mogen worden.
    Ik word ook soms gebeld door de leidsters met vragen waar ik zelfs niet aan gedacht heb. Laatst had ik bijv in hun boekje geschreven dat ze die dag graag alleen thee krijgen als extra drinken. Rond 10.00uur belde de leidster mij op het werk om te vragen welke soort thee zij mogen drinken? Want dat had ik niet opgeschreven ;)

Mijn zoontje is echt een moeilijke slaper op het KDV (thuis niet). En ze proberen echt alles om hem maar in slaap te laten vallen. Ik heb gevraagd of ze hem aub niet lang willen laten huilen (want dat kent ie niet van thuis en ik ben bang dat ie dan helemaal overstuur raakt en helemaal niet meer wil slapen daar). En ze doen echt van alles: mee gaan wandelen zodat ie in slaap valt, in de schommelstoel, apart in een kamertje waar op het moment geen andere kindjes liggen, juist bij zijn zusjes op de kamer, fles geven in bed, zijn haren kriebelen, en als niks helpt op de hand dragen totdat ie slaapt.
    Overigens ben ik ze daar enorm dankbaar voor, want thuis hoef ik hem maar in bed te leggen en hij slaapt, heb gelukkig al dit gedoe niet nodig.

Zogelukkig, kun je niet langzaam opbouwen door hem bijv een middag bij oma of papa achter te laten. Zodat zij alle voedingen en middagslaap 'doen'? Dan went ie dat jij er niet bent, maar is ie toch bij vertrouwde mensen.

11. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Op het kdv waar ik werk (groep van 1,5-4jr) proberen we zoveel mogelijk mee te gaan met de wensen van de ouders, er kan heel veel in overleg!!! Er zijn veel kindjes die vanuit het geloof geen vlees mogen. Er is een jochie dat geen gekleurde hagelslag mag, er zijn kindjes die geen smeerkaas lusten, er zijn kindjes die geen melk mogen en ga zo maar door. Daar hebben we een lijstje van opgehangen, boven (achter de kinderen), zodat iedereen die werkt het kan lezen, dus ook evt invalkrachten! 8 kinderen (zoveel past er aan tafel) helpen een boterham te smeren EN op de speciale dingen letten vind ik best te doen eerlijk gezegd.
    Ook kunnen de kindjes die dus niet na de lunch gaan slapen op een ander tijdstip naar bed als de ouders dat willen. Dus bijv. eind van de middag, of liever in de ochtend.
    Het is flink aanpoten af en toe (zeker met een volle groep = 14 kids), en vraagt veel planning en flexibiliteit, maargoed, daar zijn we dan ook op aangenomen hier geloof ik ;). Ik doe het met veel plezier.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

@kdv-leidsters: ik begrijp dat het moeilijk is om bij grote groepen rekening te houden met individuele wensen.

Echter zal ik een kdv zoeken dat kleiner is/waarbij dat wel mogelijk is.
    Bij een allergie kan er kennelijk wel rekening mee gehouden worden. Hier geen enkele allergie, maar uit principe geen suiker, chocola of zout (varkens)vleeswaar. Thuis krijgt hij water of thee te drinken, maar ik zal geen halszaak maken van diksap/roosvicee. Zou ik mijn zoontje echter meerdere dagen naar een kdv moeten brengen, dan zou ik dat niet willen hebben.
    Ik heb nu en kdv gevonden dat kleinschalig is, biologisch fruit serveert en suikervrij is. Ik denk dat hun wachtlijst mega is!

@Adi: was het maar zo dat dat kon. Mijn ouders zijn op leeftijd en wonen aan de andere kant van het land en mijn man kan helaas niet zomaar even thuis werken/thuis blijven.

Net nu we dachten dat onze knul er wel aan toe zou zijn is de eenkennigheid begonnen en hoe! Gillen, krijsen, ontroostbaar huilen, zelfs bij bekenden!
    Maar er zullen toch wachtlijsten zijn, misschien zijn we als er een plekje is wel een half jaar verder, wie weet!

13. zogelukkig

Mag ik trouwens nog wat vragen? Hoeveel kinderen heeft 1 leidster onder haar hoede?

14. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik zie dat er toch veel verschillen zijn in kdv's en hoe ze omgaan met de wensen van de ouders. Echt, bij ons hangen overal briefjes met aanwijzingen voor elk kindje met wat ze wel/niet mogen eten en drinken en dat geldt voor allergieën maar ook voor wensen van ouders. Het is inmiddels 2010 en ik vind het eigenlijk niet van deze tijd als er geen rekening gehouden kan worden met specifieke wensen van ouders. Je gaat vegetarische kindjes toch geen vlees serveren omdat het geen doen zou zijn om met alle wensen van alle ouders rekening te houden? En biologisch fruit/groente is toch tegenwoordig ook niet meer van een andere planeet? Mini krijgt op het kdv standaard biologisch fruit... Misschien omdat ik in de stad woon? Ik weet het niet....

Hier zijn er trouwens 12 kindjes per groep en 2 leidsters en een stagiaire.

(dankjewel voor de felicitaties trouwens, ik was even een weekendje weg dus zag het nu pas! :))

15. adi

adi Niet meer actief

#35 adi, 14 jun 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2010
    Volgens mij maximaal 5, en als het babys zijn max 4. Bij ons zitten ze in de groep tot 2 jaar (sinds kort) en daar staan ze met 2 leidsters en een staigaire op 10-11 kindjes.

Zover ik het gemerkt heb is het niet standaard dat kindjes suiker krijgen, en chocola volgens mij helemaal niet tenzij er een kindje jarig is.

Je zult denk ik goede afspraken moeten maken voor bijvoorbeeld traktaties als andere kindjes jarig zijn. Stel dat ze dan danootjes of koekjes uitdelen, of jouw zoontje voor een keertje mee mag eten, of dat ze dan zijn traktatie wegleggen en hem bijv een appel geven. De leidsters zullen daar denk ik geen moeite mee hebben, ik weet niet hoe jouw zoontje alleen zal reageren. Hij zal misschien op de leeftijd zijn dat ie toch hetzelfde wil als alle andere kinderen. Maar je kunt misschien voor hem dan suikervrije koekjes daar neerleggen zodat ze hem kunnen 'foppen'. Er zijn namelijk ook zat allergische kindjes die dan iets anders krijgen.

16. zogelukkig

Mijn zoontje krijgt op bezoek/bij verjaardagen e.d. wel gewoon een traktatie met suiker. Die uitzonderingen maken het miz speciaal en die ga ik hem niet onthouden.

17. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Nu is mijn ervaring wel dat er best veel gelegenheden zijn waarbij wordt getrakteerd: kindjes jarig, kindjes van andere groep jarig (waar je zin in hebt als moeder, maar goed :)), zusje of broertje geboren, zusje of broertje geboren in een andere groep, leidsters jarig, stagiares jarig, leidsters bevallen van een kind (ben ik al bij 365 gelegenheden? ;))

Dus hier ook het verzoek oft Mini iets anders kan krijgen dan snoep, ik vind het te vaak gebeuren (maar Mini gaat wel vaker dan 1 dag in de week, dus dan schiet het ook al wel op...)

18. maartjev

maartjev Fanatiek lid

9 mrt 2009
    1.534
    0
    0
    Bij ons op 13 a 14 kinderen 2 leidsters (max 7 per leidster), mochten er meerdere kinderen onder de 2 zijn (onze groep gaat vanaf 1,5) dan komen er 3 leidsters. Is best te doen! Vooral als ze lekker buiten kunnen spelen! Bij de babygroep is het anders, die regels weet ik niet uit mn hoofd.

19. adi

adi Niet meer actief

Dat is veel inderdaad! :$
    Hier hebben ze in de afgelopen 3 maanden (sinds ze ook iets anders dan fruit en groente en melk eten), maar 1x een 'feestje' gehad met traktaties, en toen kregen ze alleen een een ballon en een miniboekje, dus geen snoep. En ze gaan 2x per week overigens,

20. tulip

tulip Niet meer actief

babygroep 1 op 5
    peutergroep 1 op 7
    verticaal 1 op 6, maar dan ligt het eraan hoeveel baby's onder 1 jaar erbij zitten.

Deel Deze Pagina