Hier in de stad is het ook niet gebruikelijk om rondleidingen te geven voordat er een plaats beschikbaar is. Ik vind dat ook niet zo'n punt, ik zou op het moment van de aanbieding wel zien of het me wat zou lijken (en me inderdaad ondertussen bij alle denkbare KDV's in de buurt ingeschreven, maar vooral vanwege de wachtlijsten).
Dit vind ik wel vreemd. Als je pas mag kijken als je een aanbieding hebt dan is het al vaak te laat om eventueel te switchen, gezien hoge wachtlijsten. Hier in de stad is het wel gebruikelijk en maar goed ook. Ik heb tijdens mijn zwangerschap 3 kdv's bekeken hier en ze stonden mij allemaal niet aan. Daarom is er onze keuze voor een gastouderbureau gevallen. Volgende maand gaan wij verhuizen naar een dorp net buiten onze stad en daar hebben wel gekozen voor een kdv omdat wij de gelegenheid hadden om uitgebreid rond te kijken.
Kiwi, hier was dat zeker niet te laat hoor! En de wachtlijsten worden er niet minder van, in mijn stad schrijft iedereen zich toch overal in in de buurt. Los daarvan vind ik het persoonlijk prettig dat niet elke aspirant-ouder een afspraak kan maken om te kijken in het kdv waar mijn dochtertje lekker aan het spelen is. Pas als je de intentie hebt aangetoond door je in te schrijven om dáár je kind naartoe te brengen, kun je op uitnodiging een afspraak maken. Die wachtlijst loopt niet weg en de inschrijving bij de andere kdv's ook niet. Maar ondertussen lopen er ook niet iedere dag andere mensen door ons kdv, dat is vaak voor de kindjes heel vervelend en stoort ze in hun routine en rust. Maar goed, het is het afwegen van belangen en persoonlijke voorkeur en mijn voorkeur gaat uit naar de vorm die in mijn stad geldt. (mijn eigenlijke voorkeur gaat uit naar een centrale inschrijving bij en toewijzing door de gemeente naar postcode oid maar dat is echt een ideaalbeeld vrees ik, haha!)
Miepie, maar op welk termijn krijg je een aanbieding bij jullie? Bij ons werkte het als volgt. Je schrijft je kind in en je hoort wel ergens in de loop van de tijd wanneer hij er terecht kan. Ze geven een grove schatting, maar je weet pas veel later zeker wanneer je kind er terecht kan. Daar zou ik dus echt niet op zitten wachten en wil dan van te voren weten waar mijn kind terecht komt.
Voor 15 euro zou ik een inschrijving niet laten, Zogelukkig. Misschien krijg je het ook nog terug, hebben wij iig wel gehad bij enkele kdv's. Kiwi, Mini was al geboren en we zijn met haar gaan kijken bij dat ene kdv. Kijk, de wachttijd was voor ons 24 maanden vanaf inschrijving en ik geef toe dat we er flink zenuwachtig van werden, maar er was toch al geen plek met 12 weken zeg maar en daar had ik al rekening mee gehouden door extra verlof op te nemen (ik wil en kan geen opa's en oma's op laten passen en wilde ook geen gastouder). Uiteindelijk hebben we geweigerd en diezelfde week kregen we een andere aanbieding die we wel hebben aangenomen. Maar dan nog gaat het mij om het principe dat ik het niet fijn vind dat er iedere dag nieuwe ouders rondgeleid worden op het kdv van mijn dochter en daar weegt geen gemak (ook niet mijn eigen gemak) van tevoren tegenop voor mij.