NPO2 Tegenlicht: Ecocide (wat zijn de rechten van de aarde?)

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Miss Appletree, 15 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Voor wie het interesseert, nu op NPO2 Tegenlicht over de advocaat van de aarde.

Onze wereld kent vier internationale misdrijven: oorlogsmisdrijven, genocide, foltering en misdaden tegen de menselijkheid. De Spaanse onderzoeksrechter Baltasar Garzón en de Schotse advocaat Polly Higgins vinden dat aan deze zeer ernstige schendingen van het internationale recht een vijfde dient te worden toegevoegd: ecocide. Slagen Higgins en Garzón er uiteindelijk in genoeg steun te verwerven om ecocide erkend te krijgen en daarmee de grootschalige vernietiging van onze ecosystemen voorgoed en écht hoog op de internationaal-politieke agenda te zetten?

Advocaat van de aarde - Tegenlicht

2. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Leek me erg interessant, maar ben toch op tijd m'n bed ingedoken. Was het wat?

3. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Je kunt de aflevering hier terug kijken. VPRO Tegenlicht: Advocaat van de aarde kijk je op npo.nl

Men wil de grootschalige vernietiging van eco-systemen internationaal strafbaar maken. Onder andere de onderzoeksrechter die ook de arrestatie van Pinochete mogelijk heeft gemaakt, houdt zich bezig met strafbare feiten tegen de aarde.

4. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Jammer dat het er vooralsnog niet van is gekomen. Ecocide is met recht een internationaal misdrijf! Het gaat iedereen aan, uiteindelijk. Het strafbaar stellen is misschien wel dé manier om naties zover te krijgen dat ze zich eindelijk eens houden aan milieuafspraken (cq wetten) in plaats van zich er steeds maar weer uit te wriemelen.

5. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik zou groot voorstander zijn. Wat mij betreft is de tijd hier rijp voor en zou het een goede manier kunnen zijn om sommige organisaties een halt toe te roepen.

Het enige dat ecocide zo ongrijpbaar en wellicht moeilijk verkoopbaar maakt is dat de effecten slechts op de lange termijn echt goed zichtbaar zijn in tegenstelling tot bij de andere vier internationale misdrijven.

6. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Eigenlijk is het best vreemd dat het niet strafbaar is. De aarde wordt op een grootschalig manier uitgebuit, dat als men dat bij een mens zou doen, men in alle staten zou zijn en van onmenselijke situaties zou spreken. Ik denk echter ook dat ook de mensen zelf anders moeten leren en gaan leven. Als we op deze manier door blijven gaan blijft er geen aarde over voor het nageslacht.

Deel Deze Pagina