Hout openhaard

Discussion in 'De lounge' started by Bones, Jan 14, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bones

Bones Actief lid

Jun 12, 2015
    281
    80
    28
    Wij wonen sinds december in ons huis. Dit huis heeft een openhaard. Nu kopen we steeds zakken met hout, maar 1 zak van 8 kilo gaat maar 1 avond mee. Wie koopt er wel eens een pallet met hout? Welk houtsoort en bij welke winkel haal je dit?

2. Achterkantvandemaan

Dec 31, 2020
    7,876
    8,040
    113
    Wij kopen elk jaar 2 kuub hout. Dat haal je meestal niet in een winkel, maar bij een 'houtboer'. Kan het even niet anders omschrijven :roflmao:

Wij kopen alleen maar hardhout, en dan puur eikenhout. Dit vinden wij het mooiste branden.

Hardhout is het beste voor je schoorsteen, laat de minste zooi achter. En brandt ook wel lang.

Bones likes this.
  3. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Wij bestellen het ook bij zo'n haardhouthandel, die bezorgen het hier in het najaar.
    We gebruiken volgens mij essenhout, dat brandt lang en schoon.

Bones likes this.
  4. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Mijn man haalt zelf stammen, en klooft dit zelf. Wij verbruiken zo'n 7-8 kuub per jaar

Bones likes this.
  5. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

Jan 15, 2014
    2,771
    1,363
    113
    Wij halen het ook bij zo’n houthandel. Zit hier vlakbij. Wij rijden er meestal met de aanhanger heen en dan stort hij die vol, ongeveer 2 kuub per keer.
    Die losse zakjes gaan niet alleen snel op, ze kosten in verhouding ook veel meer!

Bones likes this.
  6. Lammetje91

Lammetje91 Bekend lid

Dec 12, 2016
    936
    577
    93
    Mijn man doet dit ook.

Bones likes this.
  7. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier kan je gratis hout halen bij de stort. Is ook helemaal droog. Misschien is dat bij jullie ook wel?

Wij nemen dan 2 grote jute sinterklaaszakken mee en gooien die vol, voor de vuurkorf.

Bones likes this.
  8. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    2,900
    1,389
    113
    Wij hebben het laten bezorgen door een hovenier. Voor hem was het afval hout. Hij laat dat drogen en verkoopt dat voor de winter.
    Hebben gemist hout. Het ene gaat sneller aan dan het andere. Veel eiken zit er wel in

Bones likes this.
  9. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Hier ook diverse bedrijfjes die in haardhout doen, sommige brengen het thuis.
    Die hebben wij altijd omdat we het niet zelf kunnen halen.
    Even informeren bij anderen in je woonplaats? Wij zijn met nummer 2 nu en dat is goed hout.
    Nummer 1 leverde de eerste keer prima hout, tweede keer was het denken wij te weinig en zat het vol met boktorren.

Bones likes this.
  10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Wij hebben het een aantal keer laten bezorgen. Tegenwoordig heeft mijn man vrienden bij de plaatselijke houthandel en krijgen we restjes afval hardhout voor een krat bier :)

Bones likes this.
  11. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

Mar 5, 2013
    4,611
    2,405
    113
    Even googlen, en vergelijken. Let op dat je wel droog hout koopt, anders moet je het eerst een half jaar laten drogen. Het is wel een flinke hoeveelheid, heb je wel een overdekte plek om je hout in de tuin te bewaren?

Bones likes this.
  12. Bones

Bones Actief lid

Jun 12, 2015
    281
    80
    28
    Ik zal even in de buurt rondvragen waar zij het hout weghalen.
    We hebben een grote overkapping waar we het kunnen stallen, dat is geen probleem

13. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,809
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Informeer anders ff bij een gehandicapten werkvoorziening. Vaak hebben die als dagbesteding hout zagen en kloven. Vaak leveren zij voor schappelijke prijzen hout.

Bones likes this.
  14. wishfulthinking

wishfulthinking Fanatiek lid

Aug 7, 2012
    4,828
    2,498
    113
    Female
    Wij hebben de mazzel dat mijn man met hout werkt..
    Dus alles is gratis en al droog..

Je zou ook bij hout bewerkings bedrijven kunnen vragen of je het rest hout (afval) voor een klein prijsje mag over nemen??
    Daar blijft vaak wel wat over..
    Zo halen ze bij mijn man op het werk voor een slagroom taart bv een kar hout op

Share This Page