Depressieve/overspannen gevoelens en werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Toetje77, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo allemaal,

Ik heb al sinds jaren sombere gevoelens, voelde me sinds de puberteit nooit meer echt gelukkig, altijd moe en liet me snel uit het veld slaan. Toch was het allemaal nog wel te doen. Sinds de bevalling van onze dochter echter, nu 15 maanden geleden, zijn die sombere gevoelens sterker geworden en voel ik me daarbij vaak overspannen. Dat we een huilbaby hadden maakte dat natuurlijk niet gemakkelijker, maar ook nu onze dochter gemakkelijker is dan in het begin blijven deze gevoelens bestaan. Ik heb daarom mijn contract verkleind van 3 naar 2 dagen, in de hoop wat op adem te komen en me dan beter te voelen, maar helaas blijven de depressieve/overspannen gevoelens bestaan. Nu ben ik afgelopen vrijdag door mijn leidinggevende op het matje geroepen. Hij vindt mijn werkhouding niet oké. Iets wat ik op zich wel snap aangezien ik niet snel ben in mijn werk, nooit geweest (ik kan het gewoon echt niet sneller, probeer het wel), en ik de laatste tijd veel ziek ben geweest en de laatste 1,5 week steeds af moest bellen omdat onze dochter ziek was en ik geen andere opvang had. Op zich begrijp ik de kritiek van mijn leidinggevend dus ook wel, helemaal omdat hij vervangend leidinggevende is en mij dus helemaal niet kent, dus ook niet weet dat ik me juist enorm inzet. Hij gaf me een officiële waarschuwing, welke ook op papier is gezet en in mijn dossier is gestopt. Hij zette me neer als iemand die er de kantjes vanaf loopt, wat dus totaal niet het geval is! Nu zit ik hierdoor al sinds vrijdag zo ontzettend in de put dat ik zelfs overwogen heb om een andere baan te zoeken. Maar dat zal niks veranderen aan mijn depressieve en overspannen gevoelens, dus dat is de oplossing niet. Nu zie ik er enorm tegenop om weer naar mijn werk te gaan, zeker omdat ik het idee heb dat anderen ook op de hoogte zijn van mijn berisping. Aan het feit dat deze officiële waarschuwing in mijn dossier is gestopt kan ik niks meer veranderen, maar ik wil graag laten zien dat ik niet iemand ben die er de kantjes vanaf loopt. Ik vind het verschrikkelijk dat men zo over mij denkt en kan daar dus niet mee omgaan. Nu twijfel ik heel erg wat ik moet doen. Moet ik mijn werkgever op de hoogte brengen van mijn depressieve/overspannen gevoelens of is dit juist een heel onverstandige zet? Ik wil mij niet ziek melden omdat ik bang ben dat ik dan verder van huis ben, maar zoals ik me nu voel kan het ook niet doorgaan. Het is wel pas 3 dagen geleden, maar ik voel me nu helemaal nergens meer toe in staat, voel me echt heel erg slecht hierdoor. Ik heb wel al een aanvraagformulier voor de psycholoog op de bus gedaan, maar daar is een wachttijd van 5 weken. Hoe zouden jullie het aanpakken, wel of niet je leidinggevende op de hoogte brengen?

2. Minny

Minny Fanatiek lid

26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Hey wat naar dat je je zo voelt. Ik heb zelf ook wel dat soort gevoelens gehad, dus weet ongeveer hoe je je voelt.
    Aangezien je een officiele waarschuwing hebt gehad zou ik het wel met je leidinggevende bespreken. Helemaal als jij hierdoor nog dieper in de put komt en je werk nog minder goed kunt doen. Volgt er ontslag als er geen verbetering komt? Weet niet hoe zulke dingen werken, maar misschien kun je juist via je werk (arbo?) naar een psycholoog. Vijf weken wachttijd is erg lang als je je zo rot voelt.

Heel veel sterkte hoor....

3. knor

knor Fanatiek lid

4 mrt 2007
    2.392
    0
    0
    Groningen
    He wat vervelend voor je. Ik zou een gesprek aangaan met de betreffende leidinggevende over hoe je je voelt (ook over berisping en dat je jezelf niet herkent in de feedback) en ik zou contact opnemen met je huisarts over je somebere gevoel.
    (zou denk ik eerst naar huisarts en dan naar leidinggevende)

Sterkte in ieder geval!

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Aangezien het begonnen is in de puberteit en erger werd bij de zwangerschap/bevalling: heb je je hormoonhuishouding ooit laten checken? Zou goed kunnen dat daar iets uit balans is, wat dus prima behandelbaar zou moeten zijn...
    Schildklier ofzo...

Als je daarop laat prikken, vraag dan om een uitgebreide bloedtest, dus niet enkel TSH, maar ook andere waarden, (zie Home / Schildklierstichting Nederland)

5. nense

nense Fanatiek lid

14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Ik zou je sombere gevoelens met je huisarts bespreken.
    Bloed- en hormoonhuishouding laten controleren kan nooit kwaad.
    Ik zou eerst dat en je gesprek met de psycholoog afwachten. Ik ken je leidinggevende niet. Dus vind het moeilijk inschatten of het wijs is hem nu al in te lichten.
    Je zegt dat het een vervangende is. Is je eigenlijke leidinggevende wel op de hoogte?

6. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Het allerbeste was misschien geweest als je al bij de bedrijfsarts aan de bel had getrokken. Dan stond dat ook al in je dossier en zou deze vervangend leidinggegevende dat ook gezien kunnen hebben en misschien minder het gevoel hebben dat het 'gewoon' met je houding fout zit. Mij lijkt het persoonlijk een goed idee om alsnog met de bedrijfsarts contact op te nemen. Het betreft immers iets dat je werk beinvloed. En ook psychische klachten zijn serieuze klachten. Vooral ook voor jezelf, niet alleen voor die berisping. je merkt immers dat het zo niet gaat en je bent op eigen initiatief al een dag minder gaan werken. Misschien kan de arbo arts je tijdelijk wat lucht geven door je gedeeltelijk de ziektewet in te laten gaan. Of kan hij je doorverwijzen naar een psycholoog of een deskundige op het gebied van overspannenheid. Succes!

7. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Vervelend dat je je zo al zo lang voelt. Maar om eerlijk te zijn kan ik me het van je leidinggevende wel een beetje voor stellen. Zo te horen kent hij/zij je niet goed en dan kan het wel eens een eigen leven gaan lijden. Mij lijkt het wel verstandig om te gaan praten met je leiding gegevende misschien dat hij open staat voor je verhaal en je wel een stap in de goede richting kan duwen.

Wel vind ik dat je eerst een officiele waarschuwing had moeten krijgen zodat je had kunnen laten zien dat je beter kan.

Sterkte soms zit het niet mee ... maar denk positief je beseft dat er een probleem is waar je aan moet werken en dat is al een heel goed teken.

Succes

8. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    is er een bedrijfsmaatschappelijk werker beschikbaar op je werk?? dan zou ik daar contact mee opnemen. deze kan je helpen om je problemen duidelijker te krijgen en ook je adviseren hoe met je werk verder om te gaan.

9. miss40

miss40 Bekend lid

18 mei 2011
    543
    0
    16
    noord-holland
    Wat naar voor je dat je je zo rot voelt en dat je een officiele waarschuwing hebt gehad.

Het is al eerder genoemd hier, maar waar ik ook meteen aan dacht is, of het misschien door je schildklier zou kunnen komen.
    Ik heb namelijk een te traag werkende schildklier al jaren (heb er medicijnen voor, nu voel ik me beter) en herken je klachten, depressieve gevoelens en ook het niet snel kunnen werken.
    Ik zou het even laten testen bij de huisarts.

Komt je eigen leidinggevende snel weer terug?, dan zou ik het wel aankaarten. Ook als het wel lang duurt voordat die terug komt.
    En anders misschien steun zoeken bij een collega die je vertrouwt?, Dan voel je je misschien minder alleen op je werk.
    Wel goed dat je hulp hebt gezocht.

Je kan je altijd nog ziek melden, maar mijn ervaring is dat je je dan vaak nog slechter gaat voelen, je kan dan op je vrije dagen ook de deur niet meer uit.
    Ik begrijp dat het heel moeilijk is om na zoiets weer op je werk te verschijnen.
    Sterkte en denk eraan dat je de eerste stap in de goede richting gezet hebt om hulp te zoeken, het komt vast allemaal weer goed.

10. johana79

johana79 Fanatiek lid

22 aug 2006
    4.311
    0
    36
    beslismedewerker
    overijssel
    Ach wat rot voor je meid!Ik ben ook wel benieuwd of je je al eens hebt laten nakijken door een arts (bloedonderzoek) of je zelf enig idee (gevoel) hebt waardoor je deze depressieve gevoelens hebt en of je hulp hebt dmv gesprekken oid?Ik zou het er met je leidinggevende over hebben, maar dat ligt natuurlijk ook aan het soort leidinggevende dat je hebt. Als het op zich een redelijk (vriendelijk/toegankelijk) persoon is. Zou ik jouw situatie aan hem uitleggen zodat je misschien enig begrip van zijn zijde kan/mag verwachten.Daarnaast zou ik wel stappen gaan ondernemen (er vanuitgaande dat je dit nog niet gedaan hebt) om jezelf beter te gaan voelen.Soms zijn depressieve gevoelens 'gemakkelijk' te verhelpen. Het laatste redmiddel lijkt me ziek melden....(tenminste, persoonlik zou ik het niet aanraden).

11. Toetje77

Toetje77 Bekend lid

29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Ow wat vind ik dit lullig, ik open dit topic en jullie zijn zo lief te reageren en nu zie ik dat mijn reactie niet doorgekomen is. Ik type vaak op de telefoon en dan gaat het vaker mis met het verzenden van de reacties, sorry! In ieder geval enorm bedankt voor de reacties, dat doet me goed! Ik heb een aanvraagformulier voor de psycholoog op de bus gedaan, nu moet ik wachten tot ik terecht kan. Ik heb het verder even laten bezinken omdat ik niet op mijn werk bij die manager in huilen wilde uitbarsten, maar nu heb ik wel een afspraak bij de bedrijfsarts en ik ga er ook op terugkomen bij de manager. Hij is trouwens wel vervangend manager, maar de andere manager komt niet terug. Deze manager is er tot we een nieuwe manager hebben. Ik hoop dat ik hem kan laten inzien dat hij mij totaal verkeerd beoordeeld, al zal dat niks veranderen aan die waarschuwing.
    Allemaal bedankt voor de lieve reacties, dat steekt toch wel een hart onder de riem en ik ga zeker verdere stappen ondernemen.

Groetjes Toetje

Deel Deze Pagina